تازه و سالم نگه داشتن آبلیمو با چند نکته کلیدی

 تازه و سالم نگه داشتن آبلیمو با چند نکته کلیدی


منبع: آرگا

3

1402/6/12

18:08


با تهیه آبلیمو در خانه می توانید اطمینان حاصل کنید که برای سلامتی مضر نمی باشد و شامل مواد افزودنی نیست، برای این کار رعایت چند نکته ضروری است. شما باید لیمو های سالم و درشت را انتخاب کنید که پوست آن ها قهوه ای نشده باشد. لیمو هایی که پوست آن ها تغییر رنگ داشته اند به احتمال بسیار زیاد سالم نیستند. برای سالم نگه داشتن آبلیمو حتی در یک مدت طولانی لازم است به ظرفی که آبلیمو را در آن نگهداری می کنید دقت کنید، یک ظرف مناسب و تمییز را برای این کار انتخاب کنید تا با مشکل رو به رو نشوید و تا ماه ها بتوانید بدون دردسر، از وجود آبلیمو تازه در منزل لذت ببرید.

تهیه آبلیمو در خانه یک راه مطمئن برای بهره بردن از خواص آبلیمو است، همچنین اگر خودتان اقدام به گرفتن آب لیمو ها کنید متوجه تفاوت در طعم و مزه آن با آبلیمو های صنعتی خواهید شد. برای داشتن آبلیمو طبیعی و تازه کافی است تا تعدادی لیمو آبدار و سالم را تهیه کنید و آب آن را گرفته و در ظرف مناسبی که هوا به آن نرسد نگهداری کنید و با به کار گیری چند نکته ساده تا مدت ها آبلیموی تازه و سالمی داشته باشید و از طعم و عطر آن نهایت لذت را ببرید.

انتخاب مناسب ترین لیمو ها برای آبلیموگیری

سالم نگه داشتن آبلیمو

برای این که فرایند آب گیری لیمو ها راحت تر باشد و بتوانید مقدار بیشتری از لیمو ها، آب بگیرید کافی است تا در هنگام خرید لیمو هایی را انتخاب کنید که نسبت به اندازه خود سنگین تر باشند این نشانه آبدار بودن لیمو است و در قدم بعدی بگذارید لیمو ها تا صبح درون یک ظرف مناسب خیس بخورند، می توانید برای این منظور لیمو ها را درون یک تشت بریزید و آن را تا جایی که روی لیمو ها را بپوشاند با آب ولرم پر کنید. سپری شدن یک شب تا صبح برای خیس خوردن لیمو ها کافی است.

بعد از این که آب لیمو ها را گرفتید باید شیشه های مناسبی پیدا کنید که در آن به خوبی بسته شود و مانع عبور هوا شود. قبل از این که آبلیموی خود را درون شیشه بریزید باید به استریل کردن شیشه ها بپردازید، با استریل کردن شیشه ها از کپک زدن آبلیمو جلوگیری می شود. بعد از شستن شیشه ها آن ها را در آب جوش قرار دهید، پس از آن دوباره شیشه ها را شسته و خشک کنید. حالا می توانید شیشه ها را از آبلیمو تازه پر کنید و از خواص لیمو ترش و آبلیمو بهره مند شوید.

از بین بردن تلخی

برای جلوگیری از تلخ شدن آبلیمو ،باید دقت کنید که در آن هسته لیمو نباشد، در هنگام پر کردن بطری ها به اندازه یک قاشق فضای خالی نگهدارید تا بتوانید یک قاشق مربا خوری نمک به آن اضافه کنید با انجام این کار آبلیمو تلخ نمی شود و ماندگاری بیشتری نیز خواهد داشت. سپس در بطری را به خوبی ببندید و مطمئن شوید هوا وارد آن نمی شود. آبلیمو گیری با دستگاه باعث می شود برخی از هسته ها له شده و باعث تلخ شدن آن شوند، می توانید برای خلاص شدن از این مشکل در هر شیشه یک لیتری یک هویج متوسط پوست کنده بیندازید تا تلخی آبلیمو را به خود جذب کند و بعد از گذشت یک شبانه روز هویج را از شیشه خارج کنید.

جلوگیری از کپک زدن

برای سالم نگه داشتن آبلیمو و جلوگیری از کپک زدن آن، می توانید درب شیشه ها را با چسب نواری محکم کنید تا مطمئن شوید هوا وارد شیشه نمی شود، زیرا علت کپک ها ورود هوا به شیشه است. راه دیگری نیز برای جلوگیری از کپک زدن وجود دارد، شما می توانید مقداری روغن درون شیشه ریخته و آن را به خوبی تکان دهید تا روغن از رسیدن هوا به آبلیمو جلوگیری کند و کار موجب می شود تا از کپک زدن در آمان بماند. قرار دادن آبلیمو در شیشه های کوچک موجب می شود تا برای هر بار مصرف نیازی به باز کردن در شیشه های بزرگ نباشد و تمام آبلیمو در معرض هوا قرار نگیرد. استفاده از شیشه های کوچک می تواند در سالم نگه داشتن آبلیمو موثر باشد.

نگهداری آبلیمو در ظرف کوچک

ماندگاری بالا با جوشاندن

اگر به دنبال راهی هستید تا ماندگاری آبلیمو را افزایش دهید و بتوانید تا مدت ها از آبلیموی تازه استفاده کنید، می توانید شیشه های حاوی آبلیمو را بجوشانید. برای این کار باید آبلیمو ها را داخل شیشه های مقاوم به گرما بریزید و در آن را محکم کنید. قابلمه را تا نیمه آب کنید و بگذارید تا به جوش بیاید، پس از جوشیدن آب، شیشه های آبلیمو را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل آب در حال جوش بگذارید. با این روش آبلیمو به حالت استریل در می آید و ماندگاری طولانی تر خواهد داشت.

تازه و سالم نگه داشتنم آبلیمو

منجمد کردن

می توانید آبلیمو را فریز کنید و به راحتی تا چند ماه از آن در فریزر نگهداری کنید. برای حفظ طعم و کیفیت آن بهتر است فریز کردن از چهار ماه بیشتر طول نکشد. آبلیمو را درون قالب یا ظروف یکبار مصرف بریزید و در فریز قرار دهید تا یخ بزند، پس از یخ زدن می توانید آن ها را در پاکت فریزر بگذارید و تا ماه ها در یخچال نگه دارید.

می توانید برای سالم نگه داشتن آبلیمو آن را در فضاهای تاریک و خنک نگهداری کنید، همچنین نگهداری از آبلیمو در شیشه های کدر و تیره نیز موثر می باشد.

آبلیمو را نباید در معرض نور گذاشت

قراردان ظرف آبلیمو در جایی که نور به آن بتابد یک اشتباه بزرگ است و مانع سالم نگه داشتن آبلیمو می شود. تابش نور باعث از بین رفتن ویتامین c  موجود در آبلیمو می شود و رنگ و مزه و کیفیت آن را دستخوش تغییرات می کند. محل نگهداری از آبلیمو باید نسبتا تاریک باشد. با پیچیدن فویل به دور شیشه ها می توانید آن ها را از تابش نور در امان نگهدارید.

نگهداری در بطری شیشه ای

به دلیل خاصیت اسیدی آبلیمو باید از آن در بطری شیشه ای نگهداری کنیم، استفاده از بطری های فلزی یا پلاستیکی در درازمدت موجب روی دادن واکنش های شیمیایی در آبلیمو می شود که برای سلامت انسان خطرناک است. تا حد امکان برای نگهداری از آبلیمو از بطری شیشه ای استفاده کنید همچنین از در پلاستیکی یا فلزی استفاده نکنید، چوب پنبه می تواند گزینه مناسب تری باشد. در صورت استفاده از درب پلاستیکی یا فلزی باید دقت کنید تا شیشه کاملا پر نشده باشد و از تماس محتویات آن با درب جلوگیری شود و شیشه را در حالت عمودی نگهداری کنید.

نگهداری از آبلیمو در بطری شیشه ای برای سالم ماندن آن

درب زنگ زده آبلیمو

در صورت نگهداری از آبلیمو چه به شکل دست ساز یا صنعتی، در صورت مشاهده زنگ زدگی درب آن از خوردن آبلیمو پرهیز کنید. اگر زنگ زدگی ناچیز بود و محتویات داخل شیشه با آن تماس نداشته است می توانید درب آن را عوض کنید و باقی محتویات داخل شیشه را استفاده کنید. زنگ زدگی به معنای ایجاد ترکیب های شیمیایی است، استفاده از در‌های پلاستیکی که Food Grade هستند هم می‌تواند برای پیشگیری از زنگ زدگی در آبلیمو و افزایش عمر آن موثر باشد. بیشتر تولید کنندگان برای پوشش داخلی درب محصولات اسیدی از لاک خنثی استفاده می کنند، تا خوردگی فلزی در اثر تماس با مواد اسیدی ایجاد نشود. اگر در آبلیموی صنعتی دچار خوردگی یا زنگ زدگی شد، یعنی از لاک مرغوبی برای پوشش داخلی در آن استفاده نشده یا اصلا لاکی به در زده نشده است.

جلوگیری از کدر شدن

برای سالم نگه داشتن آبلیمو و جلوگیری از کدر شدن آن با گذشت زمان می توانید از شیشه های کدر استفاده کنید. تا حد امکان از آبلیمو در محیط های خنک یا یخچال نگهداری کنید تا گرما موجب سیاه شدن و خراب شدن آن نشود.

پر نکردن بطری آبلیمو برای جلوگیری از کپک زدن

برای جلوگیری از خراب شدن آبلیمو کمی از بطری را خالی بگذارید تا با ایجاد خلاء مانع از رسیدن اکسیژن به آبلیمو، در نتیجه مانع از خراب شدن آن شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو