خبر داغ یارانه ای: به دستور رئیسی واریز یارانه نقدی ویژه اربعین تایید شد | یارانه نقدی 600 هزار تومنی برای همه یارانه بگیران + لینک ثبت نام

2

1402/6/13

07:59


خبر داغ یارانه ای: به دستور رئیسی واریز یارانه نقدی ویژه اربعین تایید شد | یارانه نقدی 600 هزار تومنی برای همه یارانه بگیران + لینک ثبت نام

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

یارانه نقدی

در ادامه خبرنگار صداوسیما از رئیس جمهور پرسید که برنامه دولت برای توزیع عادلانه‌تر یارانه و رفع خط فقر مطلق و افزایش سطح دهک‌های درآمدی پایین در یکسال آینده چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: بعد از اصلاح اقتصادی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ یارانه‌هایی که به دهک‌های مختلف به غیر از یک دهک داده می‌شد، به مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسید. اخیرا هم با کالابرگی که اعلام شده این مبلغ افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: قانون در سال ۱۴۰۱ موضوع کالابرگ را قید کرده بود منتهی زیرساخت‌های آن آماده نبود که ما به دوستانمان در مجلس شورای اسلامی گفتیم که این موضوع احتیاج به زیرساخت فنی داشته تا بتواند کالابرگ را عملیاتی و اجرایی کند این زیرساخت در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ آماده شد؛ این موضوع از مواردی است که نسبت به واقعیات مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی یادآور شد: از همان زمان که زیرساخت‌ها آماده شد به صورت آزمایشی در استان‌ها عملیاتی گردید امسال برای آن‌که قیمت‌ها با تغییر قیمت ارز تغییر نکرده و سفره مردم دچار تلاطم نشود کالابرگ در نظر گرفته شد. در حال حاضر به پنج دهک داده می‌شود و بعدا امکان توسعه است که قیمت کالاهای مصرفی با تلاطم قیمت ارز جابه‌جا نشود. پیش از این مبلغ یارانه ۴۵ هزار تومان بود که تبدیل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان شد و اکنون با تغییری که داده می‌شود به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

یارانه نقدی

رئیس جمهور اظهار کرد: یارانه‌ها کمکی برای اقشار بوده و فاصله طبقاتی را کمتر می‌کند اما تمام نگاه دولت ثبات قیمت‌ها بوده و این‌که کاهشی هم شود. اینها منوط به این است که اقدامات ما در حوزه تولید رشد داشته باشد و به دنبال آن اقتصاد رشد پیدا کند بنای دولت این است که روز به روز پول  ملی افزایش پیدا کند البته که دشمن نمی‌خواهد و عدد سازی می‌کند چون قصدش این است که وضعیت اقتصادی را به نحوی که می‌خواهد رقم بزند وقتی چند روز تعطیل است و داد و ستدی نمی‌شود شاهد جابه‌جایی عددها هستیم معلوم است که این عددها با داد و ستد مشخص نشده و عددسازی است.

وی ادامه داد: بنای دولت ایجاد ثبات در بازار و قیمت‌ها است که این جزو برنامه‌های جدی دولت به شمار می‌آید همچنین حفظ ارزش پول ملی در دستور کار دولت است برهمین اساس در ابتدای سال جاری وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برنامه مشترکی در جهت تحقق شعار سال ارائه کردند که این برنامه رصد می‌شود تا در عمل و در زندگی مردم عملیاتی شود؛ لذا برنامه دولت توزیع عادلانه یارانه‌ها است تا یارانه‌ها تنها مشمول یک عده خاص نشود چون قبل از اصلاح اقتصادی این پول به عده‌ای خاص می‌رسید که اکنون بین آحاد جامعه تقسیم می‌شوند برخی فکر می‌کردند که دولت برای کسری بودجه خودش این کار را می‌کرده است حال این‌که همین رقم و مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان توزیع عادلانه یارانه‌ها بین مردم تقسیم می‌شود و الان هم رقم آن افزایش پیدا کرده است.

وی مجددا گفت: در دستور دولت توزیع عادلانه یارانه‌ها است و از آن طرف کارهای اساسی را در حوزه اقتصادی دنبال می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم رفع فقر در کشور و کمک به دهک‌های پایین و افراد کم درآمد جامعه است، بیان کرد: در سال گذشته بعد از اینکه نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر کرد، سیاست‌های بازتوزیعی و کمک به اقشار کم درآمد جامعه به گونه‌ای هدایت شد که امروز هر نفر تقریباً ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند و یک خانواده چهار نفره کم درآمد در دهک‌های پایین ۲ میلیون تومان از دولت کمک و یارانه می‌گیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی در دو سال گذشته به ۴.۸ درصد رسیده است، اعلام کرد: امروز اقتصاد کشور به موضوع تحریم وصل نیست.

داود منظور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص اقدامات سازمان برنامه و بودجه در دو سال گذشته، اظهار داشت: دولت سیزدهم اقتصاد را در شرایطی تحویل گرفت که کشور یک دوره کم رشدی را در دهه ۹۰ پشت سر گذاشته بود به طوری که متوسط نرخ رشد اقتصادی در سه سال آخر دولت قبل منفی ۲ بود، حتی در دوره اول دولت سیزدهم نیز نرخ رشد کم را داشتیم؛ به طور کلی در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور ۰.۷ درصد بود.

وی افزود: طبیعتاً خروج از این دوره کم رشدی نیازمند تدابیر و تلاش مضاعف و بیشتری داشت که در دولت سیزدهم انجام شد و نرخ رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با نفت به ۴.۸ درصد رسید و امیدواریم که امسال میزان نرخ رشد اقتصادی را ارتقا دهیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور (سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات، زیرساخت‌ها و ساختمان) در دهه ۹۰ تقریباً صفر بود و حتی در برخی سال‌ها این شاخص منفی شد؛ مخصوصاً در سه سال پایانی دولت قبل نرخ رشد تشکیل سرمایه منفی ۱۵ و ۱۷ درصد گزارش شده است.

منظور ادامه داد: در دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری‌ها بهبود پیدا کرد و نرخ تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ نیز به ۲ درصد افزایش پیدا کرد و تلاش می‌کنیم این شاخص را در سال جاری با شیوه‌های مختلف تامین مالی بهبود دهیم.

وی در با اشاره به کاهش پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: نرخ رشد پایه پولی در سال ۹۹ (در آخرین سال فعالیت دولت قبل) حدود ۴۱ درصد بود که در پایان سال گذشته به ۳۱ درصد و الان هم به حدود ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است بنابراین خود همین مسئله باعث می‌شود که بتوانیم متغیرهای پولی را کنترل و از افزایش نقدینگی در اقتصاد جلوگیری کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو