یارانه معیشتی شهریور ماه واریز شد | افزایش رقم یارانه ها تا 600 هزار تومن برای همه | یارانه بگیران بخوانند!

2

1402/6/11

11:20


یارانه معیشتی شهریور ماه واریز شد | افزایش رقم یارانه ها تا 600 هزار تومن برای همه | یارانه بگیران بخوانند!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 علیرضا عسگریان درباره جزئیات افزایش یارانه نقدی برخی دهک‌های درآمدی، اظهار کرد: در حال حاضر هر عضو خانوار دهک‌های یک تا ۳، ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند که اگر ۲۰۰ هزار تومان آن را از سبد کالای استانداردی که با مبنای قیمت‌های ۱۴۰۱ تعریف شده، خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر، اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد.

یارانه معیشتی

معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: اگر خانوارهای ذیل دهک‌های درآمدی یک تا ۵ نیمی از یارانه نقدی خود را به خرید ۱۱ قلم کالای مشمول کالابرگ الکترونیک اختصاص دهند، نفری ۱۲۰ هزار تومان اعتبار یارانه تشویقی (اعتباری) دریافت می‌کنند.

علیرضا عسگریان درباره جزئیات افزایش یارانه نقدی برخی دهک‌های درآمدی، اظهار کرد: در حال حاضر هر عضو خانوار دهک‌های یک تا ۳، ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند که اگر ۲۰۰ هزار تومان آن را از سبد کالای استانداردی که با مبنای قیمت‌های ۱۴۰۱ تعریف شده، خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر، اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این افزایش رقم یارانه منوط به آن است که ۵۰ درصد یارانه (۲۰۰ هزار تومان) را از سبد ۱۱ قلم کالای اعلام شده خریداری کنند.

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه با تصویب دولت تعداد دهک‌های مشمول این تشویقی در یارانه نقدی، از ۳ به ۵ دهک افزایش یافته است، بیان کرد: تعداد افراد مشمول افزایش یارانه نقدی از ۲۹ میلیون به حدود ۵۰ میلیون نفر افزایش داشته است.

عسگریان افزود: افراد این دو دهک درآمدی اضافه شده به رشد مبلغ اعتبار یارانه، در حال حاضر نفری ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند؛ ولی آنها هم اگر می‌خواهند ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی را دریافت کنند، باید ۲۰۰ هزار تومان از ۳۰۰ هزار تومان خود را به صورت کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای تعریف شده، خریداری کنند. ضمن این که این ۱۲۰ هزار تومان تشویقی یارانه، قابل نقد شدن نیست و باید صرفاً به صورت خرید از سبد کالابرگ الکترونیک مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ هزار فروشگاه در سراسر کشور پذیرنده کالابرگ‌های الکترونیکی هستند این در حالی است که تا هفته گذشته ۹۰ هزار فروشگاه طرف قرارداد بود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز ۱۲ هزار شعبه در سراسر کشور دارند که با کالابرگ الکترونیکی می‌توان از دستگاه‌های پوز آنها خریداری کرد.

۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده در طرح کالابرگ الکترونیک شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است.

این سبد غذایی، تامین کننده کالری مورد نیاز خانواده ها با هدف سلامت تغذیه و فقرزدایی غذایی است که ارزان قیمت در اختیار خانوارها قرار می گیرد.

یارانه معیشتی

یارانه هر فرد چطور به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد؟

در صورتی که خانوارها ۵۰ درصد مبلغ یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را که معادل ۲۰۰ هزار تومان می‌شود صرف خرید کالابرگ کنند و از ۱۱ قلم کالای پیش‌بینی شده در طرح خریداری کنند، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار اضافه به ازای هر عضو خانواده در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود و کل یارانه هر فرد به ۵۲۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد.

اعتبار مازاد یارانه چقدر شد؟

اعتبار مازاد پیش از این ۸۰ هزار تومان بود که دولت با همراهی وزارت رفاه با توجه به استقبال خانوارها و به منظور جلب مشارکت بیش‌تر مردم آن را به ۱۲۰ هزار تومان افزایش داده است. این اعتبار مازاد در واقع کمک دولت برای تأمین سبد غذایی خانوارهای نیازمند است و دولت درنظر دارد تا مواد مغذی مورد نیاز در قالب ۱۱ قلم کالای سبد کالابرگ به جامعه هدف اختصاص داده شود و سه دهک کم‌درآمد به لحاظ تغذیه و تامین مواد پروتئینی و ویتامین‌ها دچار مشکل نشوند.

کدام کالاها را می‌توان با کالابرگ خرید؟

اما ۱۱ قلم کالای اساسی طرح کالابرگ شامل برنج ایرانی، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر است و طبق آخرین گزارش‌ها ۱۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ و ۸۴ هزار فروشگاه خُرد و جمعا ۹۳ هزار پایانه در سطح شهر و روستا به سامانه کالابرگ پیوسته‌ و در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

خانوارها می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir و نصب برنامه شما از وجود مغازه‌ها و فروشگاه‌های مشمول که به این طرح متصل شده‌اند باخبر شوند. همچنین با شماره‌گیری کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* از کد خرید و کد اعتبار و باقیمانده اعتبار یارانه خود مطلع شوند.

درحال‌حاضر طرح کالابرگ الکترونیک برای سه دهک اول تا سوم کم‌درآمدی به اجرا درمی‌آید که جمعیت ۲۹ میلیون نفری کشور را در برمی‌گیرد. طبق آخرین آمارها یک میلیون خانوار از طرح استقبال کرده‌ند که در مقایسه با سال گذشته رشد قابل قبولی داشته است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشده‌ایم و یک ریال در سال جدید تسهیلات و مازاد برداشت از بانک‌ها نداشتیم.

احتمالا تغییراتی در دهک بندی‌ها صورت گیرد

به گزارش همشهری آنلاین، سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه ای که امروز در خدمت دکتر مخبر و مسئولین اقتصادی دولت بودیم، مقرر شد یارانه تشویقی که به سه دهک اول پرداخت می شد، در قالب کالابرگ از روزهای آینده یعنی  از فردا به ۵ دهک ارتقا یابد. یعنی دهک چهار و ۵ هم مشمول این یارانه تشویقی می شوند؛ به عبارتی اگر ۵ دهک اول ۵۰ درصد از یارانه آن را از طریق کالا برگ از ۱۱ کالایی که تعریف شده است، خریداری کنند مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می شوند.

وی اضافه کرد: اولا کسانی که  به هر طریقی یا ثبت نام نکردند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفتند و یارانه به آنها تعلق نگرفته یا نسبت به دهک بندی اعتراض دارند می توانند به سامانه مراجعه و اعتراض شان را ثبت کنند و توسط همکاران بررسی و پاسخ داده می شود. همکاران در حوزه رفاه و اقتصادی دوباره به استناد تکلیفی که قانون به عهده ما گذاشته، آزمون وسع را مجددا بررسی می کنند. احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی ها صورت گیرد  یعنی عده‌ای از دهک‌های بالا به دهک‌های پایین یا برعکس بروند، وجود دارد.  ارزیابی مجدد آزمون وسع انجام می شود و نتایج آن ظرف روزهای آینده اعلام می شود.

مرتضوی افزود:  اکنون هر کسی که در ۵ دهک اول قرار داشته باشد یا در آینده قرار بگیرد، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومان خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه میزان از بدهی دولت به صندوق بازنشستگی داده شده است؟ بیان کرد: در دو سال گذشته تقریبا صندوق تامین اجتماعی ۱۸۰ همت دریافت کرده و سایر صندوق ها ۳۰ همت دریافت کردند و معدل و کمک دولت بابت دریافت معوقات کلیه صندوق های مدیریت وزارت رفاه حدودا ۲۱۰ همت است و تکلیفی دوباره در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شد و ۷۰ همت هم امسال دولت پرداخت می کند که در جلسه کمیسیون اقتصادی که این هفته برگزار شد، خوشبختانه تصویب شد سهام برخی از شرکت هایی که در لیست واگذاری قرار دارند بابت مطالبات سازمان تامین اجتماعی واگذار شود. این طلب به واسطه تکالیفی که ایجاد می شود سال به سال افزایش می یابد و سازمان حسابررسی آنرا بررسی کرده است.

مرتضوی افزود: در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشده‌ایم و یک ریال در سال جدید تسهیلات و مازاد برداشت از بانک ها نداشتیم و موضوع مدیریت شده است. با توجه به درآمدهایی که شرکت ها دارند و عنایت دولت مخصوصا نسبت به صندوق بازنشستگی کشوری ما مرتب قبل از اینکه هر حقوقی پرداخت شود، دولت تعهداتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برایش ایجاد شده در حق صندوق ها پرداخت می کند که در هفته دولت از عنایت ریاست جمهوری و همراهی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تقدیر و تشکر می کنم و نقش وزارت نفت هم  بسیار بالا است.

خبر مهم درباره کالابرگ الکترونیکی برای ۵ دهک

سخنگوی دولت سیزدهم از ارتقای ارائه تسهیلات طرح کالابرک الکترونیکی به ۵ دهک ابتدایی با تصمیم هیئت وزیران خبر داد.

ایسنا نوشت: سخنگوی دولت سیزدهم از ارتقای ارائه تسهیلات طرح کالابرک الکترونیکی به ۵ دهک ابتدایی با تصمیم هیئت وزیران خبر داد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه صبح چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ هیئت دولت در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، به ارائه توضیحاتی درباره مصوبات امروز این جلسه پرداخت و گفت: در جلسه امروز پس از ارائه گزارشی از پیشرفت طرح کالابرک الکترونیکی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوب شد که امکان استفاده از تسهیلاتی که در این مرحله از طرح برای ۳ دهک ابتدایی در نظر گرفته شده بود، به ۵ دهک ابتدایی ارتقا یابد.

وی همچنین با بیان اینکه «بیشتر مصوبات امروز جلسه هیئت وزیران ناظر به اصلاح نکات اعلامی از سوی هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین بود»، عنوان کرد: آیین نامه نحوه جبران خسارت‌های وارده به کارکنان نیروی انتظامی یکی از آئین نامه‌هایی که امروز به تصویب رسید؛ در این آیین نامه چگونگی پرداخت دیه یا جبران خساراتی که احیاناً در حین ماموریت یا انجام وظایف کارکنان عزیز نیروی انتظامی به آنها وارد می‌شود، تعیین شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو