یارانه نقدی 600 هزارتومنی ویژه اربعین واریز شد | یارانه بگیران حساب هایشان را چک کنند!

یارانه نقدی 600 هزارتومنی ویژه اربعین واریز شد | یارانه بگیران حساب هایشان را چک کنند!


3

1402/6/15

21:22


یارانه نقدی 600 هزارتومنی ویژه اربعین واریز شد | یارانه بگیران حساب هایشان را چک کنند!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ماهانه به میزان ۲۶ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی به حساب ۷۸ میلیون نفر در کشور واریز می‌شود.

علی عسگری دوشنبه شب در گفت وگوی خبری افزود: هر ماه علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، حدود ۳.۷ میلیارد تومان به حساب خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی واریز می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پرداخت ها، یارانه نان و دارو هم داریم که حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه دارو است.

یارانه نقدی

یکی از کلان‌مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم مبارزه با فقر مطلق و مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است.

چالش‌های عمده‌ای که در این مسیر وجود داشت به عدم به‌روز بودن آمار و اطلاعات مشمولان واقعی یارانه و تبعات ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر تامین نهاده‌ها و رشد هزینه‌ها مربوط بود.

وزارت تعاون برای رفع این چالش‌ها چند اقدام کلیدی را در دستور کار خود قرار داد. در قدم نخست، شناسایی پنج دهک نخست جامعه آغاز شد. نتیجه این کار شناسایی ۲۴ میلیون نفر دهک یک تا سه و ۵۴ میلیون نفر دهک چهار تا ۹ برای ساماندهی پرداخت یارانه بود.

یارانه نقدی

در قدم بعدی، یارانه نقدی برای افراد عادی و سه دهک پایین درآمدی، نزدیک به هفت تا ۹ برابر افزایش یافت. شناسایی و معرفی حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افراد فاقد پوشش بیمه پایه به بیمه سلامت و نیز شناسایی و ثبت ۴۹۵ هزار نفر نیازمند در سامانه «حامی» و معرفی آنان به نهادهای حمایتی، از دیگر اقداماتی بود که برای رفع چالش‌های مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها برداشته شد.

نتایجی که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی برای پنج دهک نخست در راستای امنیت و سلامت غذایی رخ داد، به افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ها و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان سال منجر شد.

اکنون هر عضو خانوار دهک‌های یک تا سه، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند. اگر از سبد کالای استانداردی که با مبنای قیمت‌های ۱۴۰۱ تعریف شده، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر، اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد. برای این کار کافی است به ۱۲۰ هزار فروشگاهی که در سراسر کشور پذیرنده کالابرگ‌های الکترونیکی هستند، مراجعه کنند.

یارانه نقدی

۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده در طرح کالابرگ الکترونیک شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است. این سبد غذایی، تامین‌کننده کالری مورد نیاز خانواده ها با هدف سلامت تغذیه و فقرزدایی غذایی است که با قیمت ارزان در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

صولت مرتضوی پس از جلسه هیات دولت گفت: همکاران ما در وزارت رفاه مجددا آزمون وسع را بررسی می کنند احتمال اینکه تغییراتی در دهک بندی ها صورت بگیرد یعنی عده ای از دهک های بالا به دهک های پایین یا برعکس بروند وجود دارد.هر کسی که در ۵ دهک اول قرار بگیرد مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی قرار خواهد گرفت. در سال ۱۴۰۲ با هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه نشدیم.یک ریال تسهیلات و استقراض و مازاد برداشت از بانک ها نداشتیم.

یارانه نقدی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یک میلیون خانواده در طرح کالابرگ الکترونیک مشارکت کرده اند، گفت: در مرحله دوم طرح کالابرگ که از ۹ روز گذشته شروع شده، شاهد افزایش مشارکتی ۲.۵ برابری خانوارها نسبت به مرحله اول کالابرگ هستیم و اکنون با اقبال خوبی مواجه شده‌ایم.

وی ابراز داشت: ۲۰۴ هزار خانوار اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی در طرح کالابرگ را دریافت کرده اند در صورتی که استقبال ادامه داشته باشد مشوق های جدید را ترسیم خواهیم کرد و دهک های بعدی را نیز به این طرح کالابرگ الکترونیک اضافه می کنیم.

آموزش مهارتی به ۲ میلیون نفر در سال

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم. در سنوات گذشته سامانه ای در کشور با عنوان جست و جوی شغل راه اندازی شده است که این سامانه را در دولت سیزدهم ارتقا داده ایم، در این سامانه کارفرما نیاز به نیروی کار را اعلام می کند و کارجو نیز می تواند شغل مورد نیاز را جست و جو کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سنوات قبل اعلام شد که ۳۰۰ هزار کارفرما متقاضی کارجو هستند، وقتی آسیب شناسی شد، مهمترین عامل نبود مهارت و آمایش سرزمینی است در همین راستا در حوزه مهارت، سازمان فنی و حرفه ای، وزارت آموزش پرورش و سایر نهادهای مربوطه ریل گذاری جدیدی را انجام دادند.

وی بیان داشت: در حوزه آموزش و پروش، دانش آموزان به هنرستان های فنی و حرفه ای هدایت تحصیلی شدند و در وزارت علوم نیز مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای توسعه پیدا کرد و در وزات کار نیز سازمان فنی و حرفه ای با رویکرد جدید وارد کارزار شد.

مرتضوی با اشاره به توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش فنی و حرفه ای در کشور گفت: سالانه ۲ میلیون نفر به مراکز دولتی و آزاد فنی و حرفه ای کشور مراجعه می کنند، طرح آموزش مهارت تابستانه با نهادهای مختلف از تابستان امسال شروع شد و آموزش ها به صورت ۴۵ روزه و سه ماه است، اکنون مراجعه های خوبی صورت گرفته و این طرح تداوم دارد.

وی اضافه کرد: مبنای طرح ارائه آموزش ها به مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و بازماندگان از تحصیل که می خواهند مهارت بیاموزند به مراکز فنی و حرفه ای هدایت می شوند و مهارت مورد نیاز و بازار کار را سپری می کنند.

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح آموزش های مهارتی در مراکز جوار کارگاهی است، گفت: با همکاری سازمان فنی و حرفه ای به بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها مجوز داده شد تا مهارت ها را به کارجویان ارائه کنند. اکنون اقدامات خوبی در حوزه استاد – شاگردی شروع شده که امید داریم در حوزه فارغ التحصیلان دانشگاهی، حرفه مورد علاقه و بازار کار ارائه شود.

وی گفت: اکنون به هر مرکز فنی و حرفه ای که مراجعه کنید به صورت چندین شیفت در رشته های مختلف مهارت ها به کارآموزان ارائه می شود، ضمن اینکه تناسب آموزش با بازار کار نیز صورت گرفته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو