خبر داغ اول صبحی: واریز یارانه معیشتی 600 هزار تومنی تا آخر هفته جاری | طرح حمایتی ویژه رئیسی برای یارانه بگیران!

5

1402/6/19

09:20


خبر داغ اول صبحی: واریز یارانه معیشتی 600 هزار تومنی تا آخر هفته جاری | طرح حمایتی ویژه رئیسی برای یارانه بگیران!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه معیشتی شهریور ۱۴۰۲ (مرحله ۱۵۰) به‌زودی به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز خواهد شد. طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است از ماه‌ جاری رقم یارانه برخی از مشمولان به ۵۲۰ هزارتومان افزایش پیدا کند.

یارانه معیشتی

یارانه نقدی شهریور ۱۴۰۲ کی واریز می‌شود؟

تاریخ واریز یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۲ روز جمعه ۲۰ مردادماه است. ۵ روز دیگر یارانه معیشتی به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول واریز خواهد شد.

یارانه نقدی شهریور ۱۴۰۲ چقدر است؟

سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و دهک‌های چهارم تا نهم قرار مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۲ را دریافت خواهند کرد.

یارانه ۵۲۰ هزار تومانی برای چه کسانی است؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی در مردادماه خبر داد. بر این اساس اگر خانوارها ۵۰ درصد مبلغ یارانه شهریور 1402 (۴۰۰ هزار تومان) خود را که معادل ۲۰۰ هزار تومان می‌شود صرف خرید کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار اضافه به ازای هر عضو خانواده در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود و کل یارانه کمک معیشتی هر فرد به ۵۲۰ هزار تومان در ماه افزایش خواهد یافت.

نحوه استفاده از کالابرگ الکترونیکی

 شیر کم چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پرچرب پگاه)، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی است. برای مشاهده جدول کالاهای اساسی می توانید به برنامه کاربردی "شما" (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنید.

در این مرحله فقط خانوارهای دهک‌های اول تا سوم و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی می‌توانند از افزایش اعتبار ۱۲۰ هزار تومانی بهره‌مند شوند. چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

سایت ثبت‌ نام یارانه جاماندگان​

ثبت‌ نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا ماندند یا متقاضیان جدید یارانه نقدی هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت ثبت‌ نام یارانه جاماندگان به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند./ اقتصاد آنلاین

سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ماهانه به میزان ۲۶ هزار میلیارد تومان یارانه معیشتی به حساب ۷۸ میلیون نفر در کشور واریز می‌شود.

به نقل از ایرنا، علی عسگری دوشنبه شب در گفت وگوی خبری افزود: هر ماه علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، حدود ۳.۷ میلیارد تومان به حساب خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی واریز می شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پرداخت ها، یارانه نان و دارو هم داریم که حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال برای یارانه دارو است.

یکی از کلان‌مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم مبارزه با فقر مطلق و مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است.

چالش‌های عمده‌ای که در این مسیر وجود داشت به عدم به‌روز بودن آمار و اطلاعات مشمولان واقعی یارانه و تبعات ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر تامین نهاده‌ها و رشد هزینه‌ها مربوط بود.

وزارت تعاون برای رفع این چالش‌ها چند اقدام کلیدی را در دستور کار خود قرار داد. در قدم نخست، شناسایی پنج دهک نخست جامعه آغاز شد. نتیجه این کار شناسایی ۲۴ میلیون نفر دهک یک تا سه و ۵۴ میلیون نفر دهک چهار تا ۹ برای ساماندهی پرداخت یارانه بود.

در قدم بعدی، یارانه نقدی برای افراد عادی و سه دهک پایین درآمدی، نزدیک به هفت تا ۹ برابر افزایش یافت. شناسایی و معرفی حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افراد فاقد پوشش بیمه پایه به بیمه سلامت و نیز شناسایی و ثبت ۴۹۵ هزار نفر نیازمند در سامانه «حامی» و معرفی آنان به نهادهای حمایتی، از دیگر اقداماتی بود که برای رفع چالش‌های مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها برداشته شد.

نتایجی که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی برای پنج دهک نخست در راستای امنیت و سلامت غذایی رخ داد، به افزایش ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ها و تثبیت قیمت کالاهای اساسی تا پایان سال منجر شد.

اکنون هر عضو خانوار دهک‌های یک تا سه، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند. اگر از سبد کالای استانداردی که با مبنای قیمت‌های ۱۴۰۱ تعریف شده، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان خرید کنند ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر، اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد. برای این کار کافی است به ۱۲۰ هزار فروشگاهی که در سراسر کشور پذیرنده کالابرگ‌های الکترونیکی هستند، مراجعه کنند.

۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده در طرح کالابرگ الکترونیک شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است. این سبد غذایی، تامین‌کننده کالری مورد نیاز خانواده ها با هدف سلامت تغذیه و فقرزدایی غذایی است که با قیمت ارزان در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد./سانا

یارانه معیشتی

کد دستوری اطلاع از مبلغ یارانه نقدی

ثبت اعتراض به دهک‌بندی خانوار، فقط در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سایت امکان‌پذیر است.

با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پنج دهک اول درآمدی درحالی می‌توانند از امتیاز تشویقی این طرح بهره‌مند شوند که ۵۰ درصد یارانه‌شان را از میان ۱۱ قلم کالای اساسی تعریف شده و از میان ۹۰ هزار فروشگاه متصل به طرح خریداری و مصرف کنند، این در حالی است که قرار است به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه «شما» متصل شده‌اند هم فراهم شود.

خرید این ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق طرح کالابرگ، شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر UF، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر است که با استفاده از مبلغ یارانه، خانوارها با مراجعه به یکی از این ۹۰ هزار فروشگاه متصل می‌توانند خرید خود را انجام دهند.

مرحله اول سراسری اجرای این طرح از ۱۳ خردادماه امسال آغاز شد؛ به گونه‌ای که میزان «یارانه» سه دهک اول درآمدی که صرفا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور را شامل می‌شد، مشروط به خرید ۷۰ درصد مبلغ یارانه از میان ۹ تا ۱۱ قلم، ۲۰ درصد افزایش یافت.

پس از آن در ۳۱ تیرماه، مرحله جدید طرح کالابرگ در حالی شروع شد که شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار براساس میزان تورم کالاهای اساسی، خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه اعلام شد، به طوریکه سرپرستان خانوار در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی (معادل ۵۰ درصد) افزایش اعتبار بدون سقف برایشان اعمال شد.

اما چندی پیش و همزمان با آغاز هفته دولت، سید صولت مرتضوی، وزیر رفاه اعلام کرد که یارانه تشویقی که به سه دهک اول پرداخت می‌شد، در قالب کالابرگ به ۵ دهک ارتقاء یافته است؛ به عبارتی اگر ۵ دهک اول، ۵۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالا برگ (۱۱ کالایی)، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌شوند.

یارانه نقدی | خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق طرح کالابرگ

به عبارتی بهره‌مندی از طرح مذکور اختیاری است و هر کسی بخواهد می‌تواند این ۴۰۰ هزارتومان را نقدی دریافت و کالایی دیگر خریداری کند، اما اگر ۲۰۰ هزارتومان را از سبد غذایی خریداری کند ۲ امتیاز به او داده می‌شود؛ امتیاز اول این است که دولت فاصله تورمی را پوشش می‌دهد و امتیاز دوم این است که ۱۲۰ هزار تومان دیگر نیز دریافت خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو