مژدگانی خاص دولت ویژه شهریور ماه: اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی برای خرید اقلام خوراکی | بدون کارت بانکی اقلام سبدکالا را بخرید!

4

1402/6/13

15:49


مژدگانی خاص دولت ویژه شهریور ماه: اجرایی شدن طرح کالابرگ الکترونیکی برای خرید اقلام خوراکی | بدون کارت بانکی اقلام سبدکالا را بخرید!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در حالی که هم اکنون خرید کالابرگ الکترونیکی از طریق کارت بانکی و همچنین نصب اپلیکیشن شما برای خانوارهای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی صورت می‌گیرد، خبرها از فراهم شدن زیرساخت‌ها برای خرید از فروشگاه‌های مجازی و مذاکره با سه فروشگاه اینترنتی جهت ارائه اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی حکایت دارد.

آنطور که سیدرضا یحیوی ـ مشاور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته در حال حاضر ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای و بیش از ۱۱۰ هزار فروشگاه خُرد به سامانه کالابرگ الکترونیکی متصل شده‌اند.

کالابرگ الکترونیک

وی با بیان اینکه با سه فروشگاه‌ اینترنتی وارد مذاکره شده‌ایم و تست‌های فنی آن نیز انجام گرفته است،‌ اظهار کرد: با توجه به آنکه زیرساخت‌ها برای این طرح کاملا مهیا شده منتظریم فروشگاه‌های مذکور آمادگی خود را برای اجرای طرح اعلام کنند تا به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

یحیوی پیشتر تقویت زیر ساخت امنیتی و به‌روزرسانی نرم افزار شما را دو اقدام مهم شرکت فارا عنوان کرده و همگرایی ادارات کار با مسئولان استانی و نظارت مستقیم استانداران در اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیکی را مورد تاکید قرار داده بود.

از اول شهریور ماه امسال خانوارهای دهک‌های چهارم و پنجم هم مشمول طرح یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی شدند و درصورتی که ۵۰ درصد اعتبار یارانه ۳۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در طرح کنند ۱۲۰ هزار تومان یارانه بیش‌تر دریافت می‌کنند.

تا قبل از دولت سیزدهم مبلغ یارانه به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شد، اما این مبلغ در دولت سیزدهم چند برابر شد به نحوی که برای دهک‌های ۱ تا ۳ به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های ۴ تا ۹، ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

طرح کالابرگ الکترونیکی طرحی است که دولت با هدف حمایت از معیشت خانوارها و حفظ سلامت غذایی افراد به اجرا درآورده و به اذعان کارشناسان در صورت مدیریت صحیح و استقبال مردمی بخش اعظمی از تورم موجود را کنترل خواهد کرد.

این طرح اسفند سال گذشته در چهار استان هرمزگان، گیلان، قزوین و مرکزی به صورت آزمایشی به اجرا درآمد و طبق گفته مسئولان وزارت کار در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان با اقبال عمومی مواجه شد و بر همین اساس وزارت کار در اطلاعیه‌ای با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح به‌ شکل آزمایشی، آغاز اجرای این طرح به صورت ملی در سراسر کشور را اعلام کرد.

کالابرگ

از ۱۳ خرداد ماه امسال مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی آغاز شد و در گام نخست خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) که جزو دهک اول تا سوم به شمار می‌رفتند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کردند به شرط اختصاص ۷۰ درصد مبلغ یارانه خود به خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه و شارژ ۸۰ هزار تومانی بهره‌مند شدند.

مدتی بعد اعلام شد که همه خانوارهای دهک‌های یک تا سه درصورتی که مبلغ ۳۲۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند، مبلغ ۸۰ هزار تومان دیگر در اعتبار یارانه آنها شارژ می‌شود و اعتبار یارانه آنها به ۴۸۰ هزار تومان می‌رسد که با استفاده از این اعتبار امکان خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از فروشگاه‌های متصل به سامانه کالابرگ الکترونیکی برای آنها فراهم شد.

اما از ۳۱ تیرماه امسال به منظور تشویق خانوارها به خرید کالابرگ الکترونیکی و دادن آزادی عمل بیشتر به خانوارها این طرح وارد مرحله تازه‌تری شد؛ به نحوی که شرط افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه در ازای خرید ۷۰ درصدی حذف شد و کلیه خانوارهای دهک‌های اول تا سوم با این شرط که ۵۰ درصد اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند از ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی بهره‌مند شدند و با افزایش ۳۰ درصدی اعتبار مازاد، مبلغ یارانه آنها به ۵۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

تا اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد که با موافقت دولت یارانه تشویقی که در قالب کالابرگ به سه دهک اول پرداخت می‌شد از اول شهریور ماه امسال به ۵ دهک ارتقاء پیدا کرده و دهک‌های ۴ و ۵ هم مشمول یارانه تشویقی شدند و در ازای خرید ۱۱ قلم کالای پیش‌بینی شده یارانه اضافه ۱۲۰ هزار تومان به آنها تعلق گرفت.

وی همچنین گفت افرادی که به هر طریقی برای دریافت یارانه یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه (حمایت) مراجعه و اعتراض‌شان را ثبت کنند که اعتراضات بررسی و پاسخ داده می‌شود و احتمال تغییر دهک‌بندی‌ها و بررسی مجدد دهک‌های درآمدی بر اساس آزمون وسع وجود دارد.

خرید آنلاین مردم در طرح کالابرگ الکترونیکی ممکن شد

در طرح کالابرگ الکترونیکی امکان خرید اعتباری ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده و خانوارها با استفاده از مبلغ یارانه خود می‌توانند گوشت منجمد گوساله، برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب بطری، پنیرUF، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر را از هر برند و نام و نشان تجاری از تمام فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به سامانه کالابرگ الکترونیکی خریداری کنند.

میزان اختلاف تورمی ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در طرح از سال ۱۴۰۱ بدون لحاظ کردن اعتبار مازاد برای مردم شارژ می‌شود و در صورت تورم احتمالی روی اقلام سبد، دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاها را نسبت به سال ۱۴۰۱ پوشش می‌دهد به نحوی که پرداختی خانوارها تا پایان سال ثابت خواهد بود. عملیاتی شده است.

خانوارها در صورت به همراه نداشتن کارت بانکی می‌توانند همچنان از تمام فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به طرح خرید خود را انجام دهند به نحوی که اگر فردی کارت بانکی همراه نداشت با استفاده از اپلیکیشن و برنامه کاربردی «شما» امکان خرید با ارسال کد برای وی فراهم شده است.

هم اکنون ۱۰ فروشگاه اتکا، افق کوروش، دیلی مارکت، رفاه، جانبو، گندم طلایی، مینو مارت، وال مارکت، هفت و هایپر فامیلی به عنوان فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و بیش از ۸۴ هزار فروشگاه خُرد به این طرح ملی متصل شده‌اند تا ضمن ارائه خدمت، دسترسی مردم به خرید اعتباری کالابرگ الکترونیکی را فراهم کنند.

طبق گزارش‌ها بیش از یک میلیون خانوار از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال و ۹۳ هزار پایانه در سطح شهر و روستا در توزیع اقلام کالابرگ الکترونیکی مشارکت کرده‌اند.

استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا داوطلبانه و اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه اعتبار خود را برای خرید کالابرگ اختصاص بدهند.چنانچه تمایل به خرید کالابرگ نبود همچون گذشته افراد می توانند از یارانه نقدی خود استفاده کنند.

در این طرح قیمت کالاها بر اساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند از طریق سامانه "شما" به نشانی https://shoma.sfara.ir و نصب اپلیکیشن شما از وجود فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به طرح و نزدیک به محل سکونتشان با خبر و با شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

به گزارش ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیکی ابتکار دولت سیزدهم است که با هدف حمایت از اقشار کم درآمد و حفظ سلامت غذایی و رساندن کالری مناسب، ریز مغذی‌ها و پروتئین به خانوارها به اجرا درآمده است.دولت به دنبال حذف ارز ترجیحی و جلوگیری از تاثیر آن بر سفره مردم و مقابله با تورم در قالب اجرای این طرح، حمایت از معیشت اقشار کم درآمد و تامین اقلام اساسی و مایحتاج مورد نیاز خانوارها را در دستور کار قرار داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو