علی شریف زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر شد

منبع: تکراتو

2

1402/6/13

18:29


به تازگی خبر رسیده است که علی شریف زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف به‌عنوان رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر معرفی شده است.

علی شریف زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر شد

به تازگی خبر رسیده است که علی شریف زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف به‌عنوان رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر معرفی شده است.

اخیراً خبر رسیده است که علی شریف زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف به سمت رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر دست یافته است. وی که روز 4 شهریورماه در توییتر خود خبر از اخراجش از دانشگاه به خاطر مواضع سیاسی‌اش داده بود، در مقابل دو رقیب از کشورهای دیگر قرار گرفت و توانست بر هردو آنها فائق آید. وی پیش‌تر عضو هیأت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بود و حالا به یک سمت بین‌المللی دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخراج و بازنشستگی اجباری پزشکان ؛ حاکمیت در حال تصفیه نظام سلامت!

استاد اخراجی دانشگاه شریف رئیس کمیته المپیاد کامپیوتر شد

علی شریفی زارچی عضو هیأت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در توییترش اعلام کرد:

«در رقابت با دو نامزد از ایتالیا و با رأی ۸۷ کشور حاضر برای یک دوره سه‌ساله به‌عنوان عضو کمیته بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر انتخاب شده است.»

او سپس با رأی اعضای این کمیته به‌عنوان رییس کمیته منتخب شده است. به نوشته زارچی، اعضای منتخب این کمیته سه نفر هستند که هرسال با رأی کشورهای شرکت‌کننده انتخاب می‌شوند. او همچنین نوشته کمیته بین‌المللی المپیاد جهانی بالاترین مرجع علمی المیپاد کامپیوتر است.

استاد اخراجی دانشگاه شریف رئیسئ کمیته المپیاد کامپیوتر شد

علی شریفی زارچی روز ۴ شهریور خبر داد که نامه اخراج از دانشگاه شریف را دریافت کرده است. اخراج این استاد منتقد حکومت موجی از اعتراض را به‌خصوص در میان دانشجویان در پی داشت.

کارزاری اینترنتی در اعتراض به اخراج این استاد دانشگاه از سوی دانشجویان به راه افتاده که تا امروز ۱۴ هزار و ۱۳۳ نفر آن را امضا کرده‌اند.

پیش از این روزنامه ایران، رسانه دولت جمهوری اسلامی در گزارشی ضمن دفاع از اخراج اساتید، با اشاره غیرمستقیم به این کارزار و اخراج زارچی او را “نمادی برای مطرح کردن ادعای دروغین پاکسازی اساتید” دانسته است.

این روزنامه همچنین زارچی را متهم کرده که در جریان اعتراضات دانشجویی سال گذشته “گرای امکان انتقال سلاح از طریق نرده‌های دانشگاه شریف” را مطرح کرده بود.

دفاع روزنامه دولت از موج اخراج اساتید

روزنامه ایران در بخش دیگری از مطلب خود تایید کرده که تنها در دولت ابراهیم رییسی، ۳۸ استاد در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم اخراج شده‌اند. به تایید این روزنامه هفت نفر از این اساتید به‌دلیل مشارکت در وقایع سال گذشته اخراج شده‌اند.

این در حالی است که بهمن‌ماه سال گذشته معاون وزیر علوم تصریح کرد: «آماری در ارتباط با اخراج اساتید دانشگاه‌ها پس از اغتشاشات اخیر وجود ندارد.»

روزنامه اعتماد هفته گذشته در گزارشی که نتیجه تحقیقات این روزنامه بود نوشت از آغاز فعالیت دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ تا هشتم شهریور امسال، ۱۱۰ استاد دانشگاه برخلاف خواست خود از تدریس محروم شده‌اند. این اساتید یا اخراج شده یا به اجبار بازنشسته شده‌اند.

“۹۰ درصد اساتید همسو با اخراج‌شدگان هستند”

سایت دیده‌بان ایران مصاحبه مفصلی درباره اخراج اساتید با احمد بخارایی مدیر گروه جامعه شناسی سیاسی انجمن جامعه‌شناسان و استاد دانشگاه انجام داده است.

بخارایی در این مصاحبه تصریح کرده:

من با اطمینان می‌گویم که حدود ۹۰ درصد ازهمکاران ما در دانشگاه‌ها با اینکه در تمام مراحل گزینش هم پذیرفته شده‌اند، با افکار کسانی که اخراج شده‌اند همسو هستند.

او در پاسخ به پرسشی در این‌باره که آیا آنطور که خیلی‌ها معتقدند جبهه پایداری پشت اخراج اساتید قرار دارد، گفت: «مجموع علل وجود دارد که جبهه پایداری که علنا دیگر جبهه ناپایداری است، بخشی از این جریان است. اما از راس تا ذیل همه از آن حمایت کردند. آنچه باید به آن توجه کرد نوع فکر و اندیشه است.»

استاد اخراجی دانشگاه شریف رئیسئ کمیته المپیاد کامپیوتر شد

استاد اخراجی دانشگاه شریف رئیسئ کمیته المپیاد کامپیوتر شد

“انتقام” به خاطر همراهی با اعتراضات

این استاد دانشگاه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات مجلس در اسفندماه و رقم بسیار پایین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری که تنها ۴۲ درصد بود، از مسئولان پرسیده کاهش مشارکت سیاسی که به عقیده او با اقداماتی از قبیل اخراج اساتید بیشتر هم خواهد شد، چه سودی برای آنها خواهد داشت.

بخارایی از مسئولان پرسیده است: «آیا صرفا با افزایش فروش نفت و غنی‌سازی انرژی هسته‌ای تمام مشکلات حل خواهد شد؟ آیا این نظام سیاسی است که مطابق احادیث و آیات می‌خواهد؟ این همان چیزی است که وعده داده شده بود؟»

او اخراج اساتید را انتقام حاکمیت از آنها به دلیل همراهی با اعتراضات عنوان کرد و گفت:

­بسیار تعجب می‌کنم از این برخوردهای بچه‌گانه. فکر می کنم اخراج اساتید، انتقام از همراهی جامعه دانشگاهی با اعتراض هاست.

احمد بخارایی واکنش اساتید در قبال اخراج همکاران‌شان را منفعلانه دانسته و گفته است: «به‌طور آشکار انفعال است اما در محافل خودشان به شدت منتقد هستند که در ملا عام نمود نداشته است. تا این انتقاد آشکار نشود، تاثیر کمتری خواهد داشت.»

او محافظه‌کاری همکارانش را نکوهش کرده اما گفته به‌طور آهسته اعتراض‌هایی به‌خصوص در واحدهای صنفی اساتید در حال شکل‌گیری است.

این استاد دانشگاه گفته است:

بالاخره هر چیزی اگر درهمان نطفه هم باشد کم کم نمود و ظهور پیدا خواهد کرد. مطمئن باشید این مباحث در لایه دوم دانشگاه‌ها از بین نخواهند رفت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص انتصاب استاد اخراجی دانشگاه شریف به سمت ریاست کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو