رژیم قهوه برای لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام

رژیم قهوه برای لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام


منبع: روزانه

2

1402/6/14

11:53


استفاده کردن از رژیم قهوه برای کاهش وزن و لاغر شدن یکی از روش های لاغری نسبتا مدرن و جدید است که با وجود قدمت و پیشینه کم خود به سرعت در حال محبوب شدن می باشد. در طول این رژیم فرد هر روز چندین فنجان از قهوه را در برنامه غذایی خود جای می […]

استفاده کردن از رژیم قهوه برای کاهش وزن و لاغر شدن یکی از روش های لاغری نسبتا مدرن و جدید است که با وجود قدمت و پیشینه کم خود به سرعت در حال محبوب شدن می باشد. در طول این رژیم فرد هر روز چندین فنجان از قهوه را در برنامه غذایی خود جای می دهد و در کنار آن میزان کالری که در طول روز از مواد غذایی مختلف دریافت می کند را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد.

به بیان دیگر امروزه برخی از افراد علاوه بر طعم بی نظیر قهوه و خاصیت انرژی زا بودن آن، از قهوه استفاده می کنند تا به خاطر چربی سوزی بالایی که دارد به آنها در رسیدن به وزن ایده آلشان کمک کند؛ چرا که قهوه به عنوان یکی از چربی سوزترین نوشیدنی ها شناخته شده و سوخت و ساز بدن را تا حد زیادی افزایش می دهد.

رژیم قهوه لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام

برای اینکه بتوانید از رژیم قهوه برای لاغر شدن استفاده کنید و واقعا نتیجه بگیرید لازم است تا در کمترین حالت چیزی در حدود سه فنجان از این نوشیدنی بی نظیر (با حجمی معادل تقریبا 720 میلی لیتر) در طول روز بنوشید. البته؛ اگر میزان کالری غذاهایی که می خورید را کم نکنید نوشیدن قهوه به تنهایی تاثیر قابل توجهی بر روی کاهش وزن شما نخواهد داشت.

با توجه به اینکه رژیم قهوه در کشورمان هم در حال معروف شدن است و افراد زیادی قصد دارند تا از این رژیم برای کاهش سریع وزن خود استفاده کنند، قصد داریم تا در این مقاله به این موضوع پرداخته و این رژیم لاغری خاص را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم به استفاده کردن از رژیم قهوه علاقمند هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری درباره این مورد داشته باشید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید…

رژیم قهوه برای لاغری چیست؟

در بین سال های 1970 و 1980 میلادی تعداد زیادی از محققان حوزه غذا و سلامت روی قهوه تحقیقات جامعی داشتند و از اینکه مردم را تشویق به استفاده کردن از قهوه کنند بسیار می ترسیدند. چرا که در آن دوره زمانی هنوز خواص قهوه کشف نشده بود و این فکر در بین محققان وجود داشت که احتمال دارد خوردن قهوه با سلامتی مردم در تضاد باشد و آنها را به بیماری های مختلف دچار کند. اما پس از گذشتن چندین سال و انجام تحقیقات بیشتر درباره ویژگی های قهوه آنها متوجه شدند که قهوه نه تنها برای بدن بیماری زا نیست بلکه با استفاده درست و اصولی قهوه می توان از خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد نیز برای بهبود سطح سلامت بدن استفاده کرد. همچنین این محققان فهمیدند که ترکیباتی در ساختار دانه قهوه وجود دارد که از سلول ها در برابر مخاطرات مختلف محافظت کرده و مانع آسیب رسیدن به آنها شده یا آسیب را بسیار کم می کند.

رژیم قهوه لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام

نخستین باری که استفاده کردن از رژیم قهوه برای لاغر شدن و کاهش وزن به عنوان یک رژیم مفید معرفی و محبوب شد وقتی بود که دکتر باب آرنوت در کتاب خود (کتابی با نام عاشقان رژیم قهوه) این رژیم خاص را به دنیا معرفی کرد. دکتر آرنوت در کتاب خود بیان می کند که نوشیدن قهوه به اندازه حداقل سه فنجان در روز برای بدن مفید بوده و علاوه بر پیشگیری کردن از برخی بیماری ها به چربی سوزی و کاهش وزن هم کمک بسیار زیادی می کند. او همچنین اعتقاد داشت که استفاده کردن از این مقدار قهوه در طول روز باعث می شود تا متابولیسم سوخت و ساز بدن انسان افزایش پیدا کرده و به دنبال آن عملکرد ماهیچه های قلب و عروق خونی زیاد شود که در نهایت باعث می شود تا وزن بدن فرد در مدت زمان نسبتا کوتاهی به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.

البته دقت داشته باشید که رژیم قهوه فقط به معنای استفاده مداوم از قهوه نیست. بلکه در کنار مصرف قهوه شما باید برنامه غذایی خاصی داشته باشید و ورود کالری به بدن خود را محدود کنید تا قهوه به همراه رژیم غذایی و البته تحرک کافی در کنار یکدیگر وزن شما را کاهش بدهند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که استفاده از خامه یا شکر در رژیم قهوه ممنوع است و باید قهوه را به صورت غلیظ آماده کرده و بنوشید.

رژیم قهوه لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام

قهوه چگونه باعث لاغری می شود؟

وقتی از قهوه برای لاغر شدن خود استفاده می کنید این نوشیدنی خوش طعم از راه های مختلفی متابولیسم بدن شما را تحت تاثیر قرار داده و وزن شما را دچار کاهش می کند. نوشیدن قهوه قبل از انجام تمرین های بدنی یاعث می شود تا انرژی شما برای تمرین کردن افزایش پیدا کند و در نتیجه با افزایش متابولیسم در طول زمان بیشتر، به چربی سوزی و کاهش وزن شما کمک می کند. به طوری که نوشیدن مقداری قهوه سیاه 30 دقیقه قبل از شروع تمرین به چربی سوزی سریع تر چربی ها کمک کرده و همچنین تعریق را افزایش داده و در نهایت وزن شما را سریع تر کاهش می دهد.

این نکته را هم در نظر بگیرید که یکی از قوانین مهم برای اینکه وزن شما کاهش پیدا کند این است که ورود کالری به بدنتان از قبل کمتر شود و در عین حال میزان بیشتری از کالری را به صورت روزانه بسوزانید. با نوشیدن قهوه علاوه بر افزایش متابولیسم اشتهای شما برای غذا خوردن هم کاهش پیدا می کند و احساس سیری می کنید. در نتیجه غذای کمتری مصرف کرده و با ورزش و تحرک می توانید تراز کالری و چربی موجود در بدنتان را به طور معجزه آسایی کاهش دهید. قهوه می تواند هضم غذای مصرف شده را نیز آسان تر کرده و به تخلیه کردن معده شما کمک کند.

همانطور که قبل تر از این هم گفتیم در ساختار قهوه میزان قابل توجهی از آنتی اکسیدان های قدرتمند وجود دارد. این مواد خاص در بدن با رادیکال های آزاد (اتم هایی ناپایدار که منجر به تجمع چربی و بیماری زایی می شوند) مبارزه کرده و در بازسازی کردن سلول های جدید بدن هم نقش اصلی را ایفا می کنند. پلی فنول یکی از همین آنتی اکسیدان های قوی موجود در قهوه است که می توان گفت نقش اصلی را در خاصیت لاغرکنندگی قهوه دارد. این آنتی اکسیدان در واقع فاکتور مهمی است که چربی سوزی بدن را افزایش داده و باعث می شود رژیم قهوه در کاهش وزن شما موثر واقع شود.

مطلب مشابه: خواص قهوه؛ 12 خاصیت بسیار مهم مصرف قهوه برای سلامت

رژیم قهوه لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام

رژیم های ترکیبی با قهوه برای لاغر شدن

علاوه بر استفاده کردن قهوه در رژیم لاغری می توان آن را با موارد مختلفی ترکیب کرد. این ترکیب های غالبا به کاهش وزن بیشتر کمک کرده و در کنار آن خواص بیشتری را برای بدن به همراه دارند. در اینجا چند مورد از معروف ترین و بهترین موارد ترکیبی با قهوه را به شما معرفی می کنیم تا از آنها هم در رژیم های خود استفاده کنید.

ترکیب قهوه و کره

اولین باری که دستور استفاده از کره به همراه قهوه منتشر شد مربوط به سال 2011 است که فردی به نام Dave Asprey این ترکیب را به عنوان یک گزینه مناسب معرفی کرد تا در وعده صبحانه افرادی که رژیم لاغری دارند مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این فرد، یک آمریکایی که به عنوان کارآفرین شناخته می شد هم بعد از سفری که به کشور تبت داشت و یک نوع نوشیدنی سنتی این منطقه را مصرف کرد متوجه شد که اضافه کردن کره به قهوه باعث لاغر شدن و کاهش وزن مصرف کننده این ترکیب خواهد شد. شما عزیزان هم می توانید از این ترکیب برای کاهش وزن خود استفاده کنید و از نتایج فوق العاده آن لذت ببرید. برای مصرف کره به همراه قوه کافی است که به ازای هر قاشق غذاخوری قهوه که مورد استفاده قرار می دهید یک قاشق غذاخوری کره را نیز به ترکیب قهوه خود اضافه کنید.

رژیم قهوه لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام

ترکیب قهوه و دارچین

محققان زیادی در طی فعالیت های تحقیقاتی خود بر روی قهوه متوجه شدند که مصرف قهوه و دارچین به صورت ترکیبی باعث می شود که خاصیت تسریع کنندگی سوخت و ساز این نوشیدنی افزایش پیدا کند. در واقع اگر یک پیمانه از دارچین را به یک فنجان قهوه سیاه یا اسپرسوی خود اضافه کنید آنتی اکسیدان موجود در دارچین را با کافئین قهوه ترکیب کرده اید و در نتیجه متابولیسم بدن خود را با نوشیدن این ترکیب به شکل چشمگیری زیاد می کنید.

 با افزایش متابولیسم چربی سوزی هم تسریع شده و وزن شما کاهش خواهد یافت. این نکته را هم باید بدانید که استفاده کردن از قهوه و دارچین با یکدیگر باعث می شود تا اشتهای شما بسیار کم شده و تا مدتی احساس سیری داشته باشید که جلوی پرخوری کردنتان را می گیرد.

مطلب مشابه: مزایای مصرف قهوه به صورت روزانه؛ خواص شگفت انگیزه نوشیدنی قهوه

ترکیب قهوه و لیموترش

یکی دیگر از روش های رایج برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل استفاده کردن از قهوه و لیموترش به صورت نوشیدنی ترکیبی از هر دو آنها می باشد. هم لیموترش و هم قهوه باعث افزایش ادرار انسان شده و در نتیجه منجر به دفع کردن سموم موجود و آب اضافی بدن می شود که پاکسازی کامل بدن فرد مصرف کننده را در پی خواهد داشت. این دو ماده با یکدیگر متابولیسم بدن را نیز به طرز خاصی بالا می برند و به کاهش یافتن وزن در مدت زمان کوتاه کمک زیادی می کنند.

رژیم قهوه لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام

علاوه بر این موارد باید توجه داشته باشید که ترکیب قهوه و لیموترش میزان زیادی از ویتامین C ، منیزنم، کلسیم و البته آنتی اکسیدان های مختلف را به بدن شما وارد می کنند.

این موارد باعث می شوند تا اشتها و علاقه شما نسبت به خوردن مواد غذایی شیرین کمتر شده و در نتیجه ورود کالری به بدن شما محدود گردد. طبق تحقیقات انجام شده وقتی در کنار قهوه لیموترش استفاده می کنید مقدار کافئین موجود در ادرارتان دوبرابر حالت بدون لیموترش می شود. در نتیجه می توان گفت که لیموترش دفع کافئین را زیاد کرده و مصرف قهوه را برای بدن بی خطرتر از قبل می کند.

اگر دوست دارید از این ترکیب در رژیم های لاغری خود استفاده کنید باید بدانید که بهترین زمان نوشیدن این ترکیب در شروع روز و وعده صبحگاهی می باشد. چرا که ترکیب قهوه و لیموترش در صبح باعث افزایش نشاط شده و یک روز پرانرژی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

ترکیب قهوه و خرما

بسیاری از متخصصان امروزی معتقد هستند که مصرف کردن چیزی در حدود 4 تا 6 عدد خرما به صورت روزانه و در کنار یک فنجان قهوه سیاه می تواند بسیار مفید باشد. اگر این ترکیب  را در شروع روز خود یا به عنوان عصرانی مصرف کنید هم احساس سیری مطلوبی در ادامه روز خود خواهید داشت و هم تاثیر این ترکیب روی کاهش وزن خود را مشاهده می کنید.

بر اساس نتیجه گیری های آزمایشات و تحقیقات مختلف گفته می شود که قهوه در کنار خرما سیستم ایمنی بدن انسان را قوی تر کرده و انرژی زیادی را برای انجام کارهای روزمره به فرد می دهد. در عین حال نوشیدن این ترکیب برای معده انسان اصلا مضر نبوده و حتی می توان از هسته خرما هم برای بهتر کردن این ترکیب استفاده کرد.

مطلب مشابه: رژیم کانادایی برای کاهش وزن و لاغری سریع (برنامه این رژیم برای تناسب اندام)

رژیم قهوه لاغری؛ انواع رژیم قهوه برای رسیدن به تناسب اندام

هسته خرما مواد مغذی زیادی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، فسفر و منیزیم را در خود جای داده است که در کنار فواید زیادشان برای بدن، خاصیت لاغرکنندگی قهوه را نیز افزایش می دهند. اگر دوست دارید از این خواص استفاده کنید می توانید هسته چند خرما (بین 8 تا 10 عدد) را به شکل پودر درآورده و سپس به فنجان قهوه خود اضافه و میل کنید. این ترکیب می تواند قند خون شما را نیز کاهش دهد که در نهایت منجر به چربی سوزی در ناحیه شکم خواهد شد.

ترکیب قهوه و شیر (شیر قهوه)

اگر قصد شما از مصرف قهوه لاغر شدن است توصیه می کنیم که از شیرقهوه دوری کنید. این ترکیب کالری موجود در قهوه را چند برابر کرده و فرآیند لاغری را کندتر می کند. با این حال اگر طعم قهوه غلیظ و خالص شما را آزاد می دهد و هضم آن برای بدنتان سخت است می توانید چند قاشق چای خوری از شیر را به هر فنجان قهوه خود اضافه کنید تا هم چربی سوزی قهوه حفظ شود و هم طعم و مزه آن برای ذائقه شما قابل تحمل شود.

انواع رژیم های قهوه برای لاغری

به خاطر محبوبیت زیاد این نوشیدنی در بین مردم و استفاده کردن آن برای لاغری و کاهش وزن به طور گسترده، امروزه انواع مختلفی از رژیم های لاغری با قهوه به وجود آمده اند که می توانید با توحه به شرایط خود و البته مشورت با یک پزشک متخصص رژیم قهوه مناسب خود را انتخاب کرده و شروع کنید. در این قسمت از مقاله انواع مختلف رژیم قهوه و ویژگی های و شرایط آنها را به شما معرفی می کنیم.

رژیم قهوه معمولی (15 روزه)

این رژیم در واقع ساده ترین رژیم قهوه است. در طی مدت این رژیم می بایست یک رژیم غذایی مناسب و اصولی در طول روز داشته باشید و در بین وعده های غذایی مفید و کم کالری خود از قهوه سیاه یا قهوه سبز استفاده کنید. در این رژیم شما روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه را به عنوان میان وعده مصرف می کنید تا چربی سوزی بدنتان را افزایش داده و لاغر شوید.

رژیم قهوه کانادایی (15 روزه)

رژیم لاغری کانادایی یک رژیم خاص غذایی است که شباهت زیادی به رژیم لاغری مدیترانه ای دارد. در این رژیم استفاده کردن از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات، ماهی و روغن هایی که مضر نیستند برای فرد مجاز است. اما در سمت مقابل شما در طول این رژیم حق استفاده کردن از مواد غذایی شیرین و گوشت قرمز را ندارید. مصرف لبنیات هم در طول این رژیم تا حدودی محدود شده است. رژیم قهوه کانادایی هم در واقع همان رژیم لاغری کانادایی است که مصرف روزانه قهوه به برنامه غذایی فرد اضافه شده است تا چربی سوزی و کاهش وزن فرد را افزایش دهد.

این رژیم دو هفته ای تا حدودی سخت محسوب می شود که برای نتیجه گرفتن از آن باید تمام قوانینش را به طور دقیق رعایت کنید. مراقب باشید که بعد از یک دوره استفاده از این رژیم حق ندارید تا 6 ماه بعد دوباره این رژیم را در برنامه غذایی خود اعمال کنید؛ چرا که باعث آسیب رسیدن به بدن شما خواهد شد. رژیم کانادایی میان وعده نداشته و در طول دو هفته این رژیم نباید فعالیت های سنگین بدنی داشته باشید. دقت داشته باشید که این رژیم قهوه تنها در صورتی جواب خواهد داد که مواد غذایی سالمی را در وعده های غذایی خود استفاده کنید. نوشیدن چندین فنجان قهوه در کنار غذاهای ناسالم و مضر سلامتی و وزن مناسب را برای شما به همراه نخواهد داشت.

مطلب مشابه: چند دستور رژیم کتوژنیک برای داشتن بدنی سالم

رژیم سه روزه قهوه برای لاغری

رژیم سه روزه قهوه که با نام رژیم تخم مرغ یا رژیم قهوه سیاه هم شناخته می شود یکی از رژیم های محبوب و معروف لاغری در سراسر دنیا است. در این رژیم بعد از مصرف هر وعده غذایی در طول روز یک فنجان قهوه سیاه هم می نوشید تا بر روی وزن شما تاثیر بگذارد. درست است که این رژیم می تواند در یک مدت زمان بسیار کوتاه وزن شما را کاهش دهد اما به شدت خطرناک بوده و ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد.

بهتر است قبل از شروع این رژِم درباره آن با پزشک خود صحبت کنید و از او مشورت بگیرید. در طول سه روز این رژیم شما مقدار بسیار اندکی غذا خورده و در عوض مقدار زیادی قهوه مصرف می کنید که یک روش غیر اصولی برای کاهش وزن محسوب می شود و بهتر است مراقب عوارض آن باشید.

رژیم دو روزه قهوه برای لاغری

اکثر متخصصان حوزه تغذیه و سلامتی معتقد هستند که رژیم های غذایی که در مدت زمان بسیار کوتاه وزن قابل توجهی از بدن شما را از بین ببرند اصلا اصولی نبوده و خطرناک هستند. رژیم لاغری قهوه دو روزه هم مثل نوع سه روزه آن جزو همین رژیم های غیراصولی و خطرناک به شما می رود. در واقع برنامه غذایی این رژیم مشابه نوع سه روزه است و تنها نفاوت این دو رژیم در طول مدت زمان آنها می باشد.

در طی این دو یا سه روز شما مقدار بسیار کمی ماده غذایی مصرف کرده و به خاطر نوشیدن چندین فنجان قهوه بندتان آب و چربی زیادی از دست می دهد. بازهم هشدار می دهیم که حتما قبل از شروع کردن این رژیم درباره مضرات آن و خطراتی که به وجود می آورد با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض استفاده کردن از رژیم قهوه

افزایش متابولیسم، کاهش وزن، افزایش آنتی اکسیدان های بدن و دیگر مواردی که به عنوان فواید مصرف قهوه و استفاده کرده از رژیم های قهوه در این مقاله ذکر کردیم در شرایطی برای بدن واقعا مفید هستند که مقدار مناسبی از قهوه استفاده کنید.

در صورت استفاده بیش از حد قهوه (چیزی بیشتر از روزی 2 تا 3 فنجان) نه تنها این نوشیدنی مفید نخواهد بود، بلکه عوارض و مضرات زیادی را نیز برای سلامتی شما در پی خواهد داشت. برخی از عوارض استفاده بی رویه از قهوه عبارتند از:

  • بالا رفتن فشار خودن
  • کاهش سطح آب بدن و زیاد شدن حجم ادرار دفع شده
  • از دست رفتن پتاسیم بدن در هنگام دفع مواد زائد
  • ایجاد سردرد شدید و بی خوابی
  • احساس افسردگی
  • حمله های قلبی خیلی شدید و به هم خوردن نظم ریتم قلبی
  • ایجاد مشکلات گوارشی
  • بروز پوکی استخوان
  • به وجود آمدن مشکلات و اختلالاتی در قاعدگی بانوان

دقت داشته باشید که هر چقدر مصرف قهوه شما از حد استاندارد بیشتر شود میزان بروز این عوارض و شدت آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه اگر می خواهید به صورت اصولی و بدون بازگشت وزن خود را کاهش دهید لازم است تا یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید که در آن هیچ گروه غذایی به صورت کامل حذف نشده باشد و در مصرف هیچ چیزی هم زیاده روی نشده باشد. تنها با این فرمول است که لاغری و سلامتی را به صورت همزمان تجربه خواهید کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم رژیم قهوه را به شما معرفی کرده و آن را از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم. حالا که اطلاعات کافی درباره رژیم قهوه و انواع آن دارید می توانید بعد از مشورت با پزشک خود یکی از این رژیم ها را انتخاب کرده و هر چه سریع تر آن را شروع کنید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد…

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه سالاد رژیمی؛ انواع سالاد رژیمی برای لاغری و کاهش وزن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو