چگونه صفحه‌های نمایش چشمان شما را آسیب می‌زنند؟

منبع: فوت و فن

4

1402/6/14

12:14


سپری کردن وقت زیادی در مقابل صفحه‌های نمایش می‌تواند چشمان شما را افزایش طول دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی دیگر را در آینده افزایش دهد.

چگونه صفحه‌های نمایش چشمان شما را آسیب می‌زنند؟

سپری کردن وقت زیادی در مقابل صفحه‌های نمایش می‌تواند چشمان شما را افزایش طول دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی دیگر را در آینده افزایش دهد.

در دنیای امروز، چشمان ما اغلب به صفحه‌های رایانه‌های پرنور، تلفن همراه و تلویزیون برای بخش‌های عظیمی از روز متمرکز می‌شوند – آیا برای کار، مدرسه یا تفریح باشد. اما پس از ساعت‌ها زمان صرف شده در مقابل صفحه‌ها، ممکن است دردهایی دور چشمان شما را تجربه کنید و در طول مدت‌های طولانی‌تر، بینایی شما ممکن است بهبود نیابد.

اما چگونه زمان زیادی صرف صفحه‌های نمایش به چشمان آسیب می‌زند؟

نیما قربانی مجرد، دستیار اساتید دانشگاه بردفورد در انگلیس می‌گوید: “ما با بلند‌بینی متولد می‌شویم”، به این معنا که نوزادان به طور عمومی اشیاء دورتر را به وضوح تر از اشیاء نزدیک می‌بینند، به عبارت دیگر، “آن‌ها دور‌بین هستند”،  و یک عینک‌ساز ثبت‌شده به Live Science گفت. “با رشد، چشمان ما به محیط بصری و سیگنال‌های ژنتیکی پاسخ می‌دهند تا به بینایی کامل برسند”.

در افرادی با میوپی (کوتربینی) یا دوربینی، چشم نمی‌تواند این فرآیند تنظیم را متوقف کند و “چشم به افزایش طول ادامه می‌دهد”، فاصله بین عدسی چشم و شبکیه حساس به نور در پشت چشم را افزایش می‌دهد، به عبارت دیگر، نیما قربانی مجرد توضیح داد. او توضیح داد که پرداخت مکرر به کارهای نزدیک از جمله کار با صفحه‌های نمایش، یک عامل است که ممکن است این تغییر مضر را تسریع کند.

وقتی ما روی چیزی در فاصله نزدیک تمرکز می‌کنیم، عضلات سیلیاری چشم – که شکل عدسی چشم را تنظیم می‌کنند – تنگ می‌شوند و عدسی شکل کره‌ای‌تری می‌گیرد تا تصویر را بر روی شبکیه تمرکز دهد. فرض می‌شود که استفاده زیاد از این عضلات می‌تواند به ضخامت آن‌ها منجر شود و توانایی چشم برای استراحت عدسی به شکل تخت‌شده را ضعیف کند.

این می‌تواند باعث طولانی شدن چشم باشد و تغییرات دائمی در ساختار و توانایی تمرکز نور بر روی شبکیه را ایجاد کند. وقتی چشمان طولانی شده به اشیاء دور نگاه می‌کنند، نقطه تمرکز فرد “جلو” از شبکیه قرار می‌گیرد، که باعث مبهم شدن اشیاء می‌شود.

زمانی که ما از صفحه‌های نمایش استفاده می‌کنیم، معمولاً به نزدیکی صورت ما هستند، به همین دلیل استفاده زیاد از صفحه‌های نمایش می‌تواند به توسعه میوپی (کوتربینی) کمک کند.

استفاده از صفحه‌های نمایش می‌تواند برای کودکان که چشم‌هایشان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، خطر بیشتری ایجاد کند. یک متا-آنالیز در سال 2021 از بیش از 3000 مطالعه منتشر شده در مجله Lancet Digital Health یک رابطه معنی‌دار بین زمان صرف شده در مقابل صفحه‌های نمایش و میوپی در جوانان پیدا کرد. مطالعه دیگری که در سال 2022 در مجله BMJ Open منتشر شد، نشان داد که استفاده افزایشی از دستگاه‌های دیجیتال برای یادگیری از راه دور در طول دوره ویژه‌ی کووید-19، اختلالات بینایی را در کودکان ایجاد یا تشدید کرد، از جمله تعداد سریع میوپی.

نیما قربانی مجرد گفت: عواملی همچون کمبود زمان فعالیت در فضای باز، مشغول شدن مکرر در کارهای نزدیک و ژنتیک فرد می‌توانند خطر میوپی را افزایش دهند. او توضیح داد که در سال‌های اخیر، به ویژه در کودکان، نرخ میوپی به سرعت افزایش یافته است و عوامل زندگی، از جمله استفاده زیاد از صفحه‌های نمایش، به جای ژنتیک، احتمالاً عامل اصلی این افزایش هستند.

و مشکل ممکن است بدتر شود. تا سال 2050، نیمی از جمعیت جهان می‌توانند میوپی داشته باشند و این بیماری ممکن است یکی از علل اصلی نابینایی دائمی در سطح جهان شود، بر اساس بررسی مطالعاتی در مورد تغییرات در شیوع میوپی که در سال 2016 منتشر شد.

میوپی می‌تواند به علت بیماری‌های چشمی دیگر به نابینایی دائمی منجر شود. یک مطالعه در سال 2019 در مجله Community Eye Health نشان داد که خطر ابتلا به ماکولای میوپی (زوال ماکولای کوتربینی) – یک بیماری که می‌تواند به از دست دادن چشمی معنی‌دار و دائمی منجر شود – با افزایش شدت میوپی افزایش می‌یابد. جداشدگی شبکیه هم پنج تا شش برابر بیشتر در افراد با میوپی شدید نسبت به کوتربینی خفیف است، به عبارت دیگر، میوپی شدید نسبت به میوپی خفیف.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که کودکان زیر 5 سال روزانه بیش از یک ساعت زمان صرف صفحه‌های نمایش نکنند و کودکان زیر 1 سال به هیچ وجه از آن استفاده نکنند. نیما قربانی مجرد می‌گوید که کودکان اکنون در سنین کمتری نسبت به گذشته تشخیص داده می‌شوند، و هر چه میوپی در سنین کمتری ظاهر شود، نتیجه ممکن است بدتر باشد. او گفت: “اگر شما در سنین کمتری میوپی شوید، تا زمانی که توسعه بصری خود را استحکام بخشیده و تثبیت کنید، بسیار بیشتر از آنچه که شروع میوپی دیرتری داشتید، میوپی خواهید داشت.”

نیما قربانی مجرد توصیه کرد زمان صرف شده در مقابل صفحه‌های نمایش و کارهای نزدیک را محدود کرده و زمان گذراندن در فضای باز را افزایش دهید تا شروع و پیشرفت میوپی را به تأخیر بیاندازید.

این مقاله صرفاً به منظور اطلاع‌رسانی منتشر شده است و هدف آن ارائه مشاوره پزشکی نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو