پس از حدود ۵ سال فاش شد | علت سقوط هلیکوپتر تیم قهرمان

5

1402/6/16

08:56


پس از حدود ۵ سال فاش شد | علت سقوط هلیکوپتر تیم قهرمان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

خلبان هلیکوپتری که در خارج از ورزشگاه لسترسیتی سقوط کرد و باعث مرگ پنج نفر از جمله رئیس باشگاه شد، در حالی که هلیکوپتر از کنترلش خارج می‌شد گفت: «نمی‌دانم چه خبر است». اریک سوافر ۵۳ ساله این جمله را قبل از سقوط هلیکوپتر در خارج از استادیوم کینگ پاور در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۸ بیان کرد. گزارش نهایی در مورد علت سقوط منتشر شده و نتیجه اصلی این است که خلبان نمی‌توانست کاری برای تلاش مسافران انجام دهد. این سانحه جان رئیس لسترسیتی، ویچای سریوادهاناپرابها، دو تن از کارکنانش نوسارا سوکنامای و کاوپورن پونپاره، و خلبان و دستیار و شریک زندگی‌اش سوافر و ایزابلا رزا لچوویچ را گرفت.

در گزارش نهایی شعبه بررسی سوانح هوایی (AAIB) آمده است که پروانه روتور دم متوقف شده و باعث سقوط هلیکوپتر شده است. شعبه بررسی گفته که با توجه به نقص مکانیکی، سقوط هلیکوپتر حتمی بود و کاری نمی‌شد کرد. بازرس ارشد سوانح هوایی در AAIB، کریسپین اور، گفت که آقای سوافر هر چه در توان داشت برای کنترل هلیکوپتر لئوناردو AW۱۶۹ انجام داد، اما خرابی فاجعه‌بار در روتور دم باعث شد که هواپیما یک چرخش شدید به راست انجام دهد.

پس از حدود ۵ سال فاش شد؛ آخرین مکالمات خلبان هلیکوپتر سقوط‌کرده مالک تیم قهرمان لیگ برتر/ تحقیقات در مورد مرگ تلخ مرد تایلندی و همراهانش کامل شد!

AAIB گفت هنگامی که هلیکوپتر به ارتفاع حدود ۴۳۰ فوت (۱۳۱ متر) رسیده بود، در حال از دست دادن کنترل بود، و فریاد «هی، هی، هی» از کابین عقب، جایی که آقای ویچای و کارمندانش نشسته بودند، شنیده شد. بازرسان گفتند که چهار نفر از مسافران از این تصادف جان سالم به در بردند، اما آتش‌سوزی که به دلیل نشت سوخت ایجاد شد، مرگبار بود. چهار نفر از امدادگران پس از تلاش برای نجات افراد داخل هلیکوپتر به دلیل جراحات ناشی از گرمای آتش تحت درمان قرار گرفتند. این گزارش افزود دو افسر پلیس که یک دقیقه پس از سقوط به محل حادثه رسیدند، سعی کردند با باتوم خود شیشه جلوی هلیکوپتر را بشکنند، اما موفق نشدند.

پیش از این AAIB تحقیق در مورد این حادثه را روندی بسیار پیچیده از نظر فنی توصیف کرده بود، و تقریباً پنج سال طول کشید تا گزارش نهایی ۲۰۹ صفحه‌ای تکمیل شود. مقامات کانادا، فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده نیز به دلیل محل تولید قطعات مهم مختلف هلیکوپتر درگیر روند تحقیقات شدند.

تحقیقات نشان داد که قطعه فرسوده در روتور دم پس از بلند شدن هلیکوپتر از کار افتاد. سپس محوری که روتور دم را کنترل می‌کرد باز شد و جدا شد و در نتیجه کنترل هلیکوپتر از دست خلبان خارج شد. گزارش AAIB حاکی از آن است که هلیکوپتر با کلیه الزامات قابلیت پرواز مطابقت داشته و قبل از سقوط به درستی نگهداری شده بود. به گفته بازرسان، ساییدگی بلبرینگ روتور نیز قابل پیش‌بینی نبود. بررسی بلبرینگ تنها زمانی مورد نیاز است که به مدت ۴۰۰ ساعت از آن استفاده شده باشد، اما هلیکوپتر قبل از سقوط تنها به مدت ۳۳۱ ساعت پرواز داشت.

این حادثه یک ساعت پس از بازی لسترسیتی و وستهام یونایتد در لیگ برتر رخ داد. موجی از غم و اندوه و سیل پیام‌های تسلیت و ادای احترام در دنیای فوتبال به راه افتاد و بازیکنان لستر برای مراسم خاکسپاری آقای ویچای به تایلند سفر کردند. از مجسمه آقای ویچای در سال ۲۰۲۲ در باشگاه رونمایی شد. در سال ۲۰۱۸  یک مراسم یادبود عمومی برای آقای سوافر و خانم لچوویچ در کلیسای جامع گیلدفورد برگزار شد. کیت خواهر خانم لچوویچ گفت: «آنها یک زوج باورنکردنی و خلبانان شگفت‌انگیزی بودند».

سوزان ویلان، مدیر اجرایی لسترسیتی در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت که باشگاه از «کار گسترده و مفصلی که توسط AAIB انجام شده است» قدردانی می‌کند و امیدوار است که این تحقیقات «به طور مثبت به توسعه مستمر استانداردهای هوانوردی و ایمنی آینده کمک کند». او گفت: «رویداد غم‌انگیز ۲۷ اکتبر ۲۰۱۸ برای همیشه در خاطر خانواده لسترسیتی حک خواهد شد. ما در آن شب از دست دادن ویرانگر رئیس، دوستان، همکاران و اعضای خانواده عزیزمان را تجربه کردیم. با این حال در غم و اندوه ما احساس اتحاد و قدرت شکل گرفت. حمایت و مهربانی فوق‌العاده‌ای که از سراسر لسترشایر، فوتبال و جهان به افراد آسیب‌دیده ابراز شد، هرگز فراموش نخواهد شد.»

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو