ناسا با ابزار ماکسی (MOXIE) در مریخ اکسیژن تولید کرد!

منبع: تکراتو

4

1402/6/17

14:30


ناسا با ابزار ماکسی (MOXIE) موفق به تولید اکسیژن در مریخ شد. با این عمل بزرگ ناسا، آیا در آینده امکان حیات در سیاره سرخ وجود خواهد داشت؟

ناسا با ابزار ماکسی (MOXIE) در مریخ اکسیژن تولید کرد!

ناسا با ابزار ماکسی (MOXIE) موفق به تولید اکسیژن در مریخ شد. با این عمل بزرگ ناسا، آیا در آینده امکان حیات در سیاره سرخ وجود خواهد داشت؟

ابزار ماکسی (MOXIE) برگ برنده ناسا برای زندگی در مریخ و در سالهای آینده خواهد بود. بزرگترین شرکت هوافضایی جهان توانست با این ابزار کاربردی، 122 گرم اکسیژن در سیاره سرخ بسازد که امکان نفس کشیدن یک سگ کوچک به مدت 12 ساعت را می‌دهد. گرچه این مقدار برای زندگی بشر در مریخ بسیار ناچیز است، اما می‌توان امید داشت که در آینده بتوان با گسترش تکنولوژی و ایجاد بسترهایی برای تولید اکسیژن کافی، در مریخ سکنا گزید.

بیشتر بخوانید: ناسا 50 سال پیش به طور اتفاقی حیات فرازمینی در مریخ را نابود کرد!

با ابزار ماکسی (MOXIE) می‌توان در مریخ زندگی کرد!

ناسا موفق شد تا با ابزار ماکسی (MOXIE) برای شانزدهمین و آخرین بار از طریق مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) در مریخ اکسیژن تولید کند.

«پاملا ملروی»، معاون اول ناسا در بیانیه این سازمان می‌گوید:

 

«عملکرد چشمگیر MOXIE نشان می‌دهد که استخراج اکسیژن از جو مریخ امکان پذیر است، اکسیژنی که می‌تواند در آینده به تأمین هوای قابل تنفس یا پیشران موشک فضانوردان کمک کند. توسعه فناوری‌هایی که به ما امکان استفاده از منابع ماه و مریخ را ارائه می‌کند، برای حضور طولانی‌مدت در ماه بسیار مهم است.»

با ابزار ماکسی (MOXIE) می‌توان در مریخ زندگی کرد!

از زمانی که Perseverance در سال 2021 روی مریخ فرود آمده است، ماکسی در مجموع 122 گرم اکسیژن تولید کرده است، چیزی به اندازه میزان اکسیژنی که یک سگ کوچک در 10 ساعت به آن نیاز دارد. MOXIE در کارآمدترین حالت خود قادر به تولید 12 گرم اکسیژن در ساعت با خلوص 98 درصد بوده که این عملکرد دو برابر بهتر از اهداف اولیه ناسا است.

همچنین این ابزار با موفقیت تمام الزامات فنی خود را تکمیل کرده و در طول یک سال کامل مریخ در شرایط مختلفی کار کرده است.

در حالی که بسیاری از ابزارهای Perseverance با توجه به هدف علمی اولیه آن طراحی و ساخته شده‌اند، اما MOXIE بر اکتشافات انسانی آینده تمرکز دارد. در واقع ناسا با این ابزار برای اولین بار از فناوری استفاده کرده که می‌تواند در آینده باعث زنده ماندن انسان‌ها در سیاره سرخ شود.

وجود یک سیستم تولید اکسیژن می‌تواند به شیوه‌های مختلفی در مأموریت‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرد، اما مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند استفاده به‌عنوان منبع پیشران موشک باشد که در هنگام بازگشت فضانوردان به زمین مورد نیاز است.

دانشمندان ناسا در برنامه‌های آینده خود قصد دارند تا یک سیستم کامل ایجاد کنند که شامل یک ژنراتور اکسیژن مانند MOXIE و همچنین راهی برای مایع کردن و ذخیره آن اکسیژن می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ابزار ماکسی (MOXIE) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو