بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی تا سال 2023 ؛ مرثیه‌ای برای سینما

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی تا سال 2023 ؛ مرثیه‌ای برای سینما


منبع: فیگار

6

1402/6/17

21:59


آرنوفسکی ار بهترین کارگردانان امریکایی توانسته در جایگاه تاثیرگذارترین‌ افراد در صنعت سینما قرار بگیرد. با بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی همراه بمانید.

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی تا سال 2023 ؛ مرثیه‌ای برای سینما

آرنوفسکی ار بهترین کارگردانان امریکایی توانسته در جایگاه تاثیرگذارترین‌ افراد در صنعت سینما قرار بگیرد. با بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی همراه بمانید.

دارن آرونوفسکی کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس۵۳ ساله است که به ساخت فیلم‌های درام روان‌شناختی معروف است. همچنین او یکی از کارگردانان نمادگرا و فلسفی در صنعت هالیوود به حساب می‌آید.

دارن آرونوفسکی از فیلم اول خود نشان داد که علاقه زیادی به روایت دین و خلقت و آفرینش انسان و جهان دارد و در چندین فیلم به این مضمون پرداخته است. آثار او جز بهترین فیلم‌های جهان قرار می‌گیرد. فیلم آخر او با نام “نهنگ” The Whale بعد پنج سال دوری از سینما در سپتامبر ۲۰۲۲ اکران شد.

حائز اهمیت است که به وجود تنوع در فیلم‌شناسی ارنوفسکی می‌توان اشاره کرد. فیلم‌های او وحشت‌های غم‌انگیز تا کابوس‌های مغزی و نتیجه‌گیری‌های مالیخولیایی در نوسان است. همچنین فیلم‌های او بزرگ، جسورانه و جاه‌طلبانه هستند.

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

فیلم های برتر دارن آرنوفسکی

شما می‌توانید فهرست برترین فیلم های دارن آرنوفسکی را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

دارن آرونوفسکی با استفاده از عناصر سورئال، دراماتیک و غالباً آزاردهنده، داستان‌های پیچیده و طبقه‌بندی‌نشده را به تصویر می‌کشد. فیلم‌های او اغلب با پرسش‌های عمیق و موضوعاتی از قبیل هویت، خلقت، معنا و واقعیت مواجه می‌شوند. او از تکنیک‌های بصری و صدایی نوآورانه استفاده می‌کند تا تجربه سینمایی منحصربه‌فردی را برای تماشاگران خلق کند.

آرونوفسکی قبل از تحصیل در رشته کارگردانی در کنسرواتوار AFI، در دانشگاه هاروارد در رشته‌های فیلم و انسان‌شناسی اجتماعی تحصیل کرده است. در این مقاله قصد داریم بهترین فیلم‌ های دارن آرونوفسکی را به شما معرفی کنیم. دارن آرنوفسکی یکی از برجسته‌ترین کارگردانان سینما، آثار بسیار مهمی را خلق کرده است. در زیر به برخی از بهترین فیلم‌ های Darren Aronofsky اشاره خواهم کرد.

فیلم 2023 The Whale

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

در فیلم “نهنگ” به کارگردانی دارن آرونوفسکی، ما با داستان چارلی، یک مرد چاق و بی‌روح که در آپارتمان خود به دام افتاده است، آشنا می‌شویم. او به عنوان یک استاد آنلاین انگلیسی کار می‌کند و دوربین خود را خاموش نگه می‌دارد تا دانش‌آموزان وضعیت بدنی او را نبینند. اما پس از تحمل درد شدید در قفسه سینه، یک پرستار به نام لیز به او اطلاع می‌دهد که او نارسایی مادرزادی قلبی دارد و اگر به مراقبت پزشکی فوری نپردازد، به زودی خواهد مرد.

در این فیلم، آرونوفسکی از تکنیک‌های بصری استفاده می‌کند تا احساس کلاستروفوبیک را در تماشاگران ایجاد کند. او با استفاده از نسبت ابعاد تصویر، فضاهای تنگ و تنگنا را برای ما به تصویر می‌کشد. در عین حال، در این فیلم آرونوفسکی خود را با تکنیک‌های بصری معمولی‌تر شناسانده است و طرح بصری آن از سایر فیلم‌های او متفاوت است.

اگرچه “نهنگ” تفاوت‌هایی با سایر فیلم‌های آرونوفسکی دارد، اما همچنان از پیچیدگی‌های روانشناختی که در سایر آثار او مشاهده می‌شود، بهره می‌برد. این فیلم نیز به طرزی پرشور و عمیق به مسایلی مانند هویت، زندگی و مرگ، وجود و معنا پرداخته است که این نیز به عنوان یک ویژگی شناخته‌شده در فیلم‌های آرونوفسکی محسوب می‌شود.

نقد و بررسی فیلم The Whale

فیلم 2014 Noah

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

در فیلم “نوح” به کارگردانی دارن آرونوفسکی، داستان با محوریت شخصیت نوح (با بازی راسل کرو) آغاز می‌شود. نوح، مردی است که توسط خدا به مأموریتی می‌رسد که بر اساس آن باید حیوانات بی‌گناه را نجات دهد و زمین را از بشریت پاک سازد. با گذر زمان و پیشرفت داستان، متوجه می‌شویم که گناهان آدم و حوا از طریق فرزندانشان، قابیل و هابیل، به نسل‌های بعدی منتقل شده است و فرزندان خواهر و برادر صالحشان، شیث، مسئولیت حفاظت از خلقت را به عهده می‌گیرند.

در یکی از روزهایی، نوح در حین جستجوی غذا در کشور، پدرش را کشته شده توسط یکی از نسل‌های قابیل می‌بیند و حق اولیای پدرش نیز از وی ربوده می‌شود. چندین دهه بعد، نوح به عنوان پدر سه پسر، رؤیایی را تجربه می‌کند که سیل بزرگی را پیش‌بینی می‌کند که زمین را تحت تأثیر قرار داده و همه موجودات زنده را که روی زمین هستند نابود خواهد کرد. این بینش، نوح را به سوی جستجوی پدربزرگش، متوشالح (با بازی سر آنتونی هاپکینز) می‌برد تا بتواند مأموریت خود را درک کند.

با ارائه الهامی دوم، نوح متوجه می‌شود که باید یک کشتی بزرگ بسازد که برای پناه دادن به همه حیوانات زنده در طول سیل بزرگ طراحی شده است. نوح همراه با همسرش نعمه (با بازی جنیفر کانلی)، سه پسرش شم (با بازی داگلاس بوث)، هام (با بازی لوگان لرمن) و یافث (با بازی لئو مک‌هیو کارول) و خواهرخوانده‌شان ایلا (با بازی اما واتسون) بلافاصله با کمک ناظران، به ساخت کشتی می‌پردازند. در عین حال، نوح با توبال-کائین (با بازی ری وینستون) مواجه می‌شود که ارتشی را برای سرقت کشتی و سوق دادن آن به هر قیمتی به سمت طوفان آینده جمع می‌کند.

تنها نکته مثبت فیلم “نوح” می‌تواند فیلمبرداری و موسیقی متن آن باشد. بازی بازیگران معروف در این فیلم نیز به طور متوسط قابل قبول است.

نبینید: زننده ترین فیلم ها و سریال های ممنوعه جهان

فیلم 1998 Pi

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

دارن آرونوفسکی حتی در اولین فیلم خود نیز از نمادگرایی فراوان استفاده کرده است. تم کلی فیلم “پی” مرتبط با جهان‌بینی و تغییر آن برای کاراکتر اصلی می‌باشد. در این فیلم، دو گانه مادیات و معنویات نقش مهمی را ایفا می‌کنند و اکثر محتوای فیلم به تضاد و دوگانگی بین این دو مفهوم مربوط می‌شود. آرونوفسکی در فیلم “پی” به نحوی عمل می‌کند که هیچ یک از جبهه‌های مادیات و معنویات را در برابر یکدیگر برتری نمی‌دهد و به هر دو به صورت مناسب توجه می‌کند. به طور کلی، “پی” فیلمی است که درباره جنگ و جدال انسان مدرن با دو جبهه مادی و معنوی می‌باشد و آرونوفسکی با این فیلم اولش، به خوبی توانایی خود را در ساخت فیلم به جامعه سینما نشان داد.

آرونوفسکی در فیلم “پی” از تکنیک‌های خاصی برای نشان دادن مسائل مذهبی استفاده کرده است. در این فیلم، او از عناصر بصری، نمادها و طرح‌های درون‌مایه‌ای استفاده می‌کند تا مفاهیم و ایده‌های مذهبی را به تصویر بکشد. از جمله تکنیک‌هایی که او در فیلم استفاده می‌کند عبارتند از:

رنگ‌ها: آرونوفسکی از رنگ‌ها برای ایجاد احساسات و معانی مذهبی استفاده می‌کند. برای مثال، استفاده از رنگ‌های تیره و سرخ در برخی صحنه‌ها می‌تواند نمایانگر عناصر خشونت و تمایز باشد.

نمادها و طرح‌های درون‌مایه‌ای: به منظور نشان دادن مفاهیم مذهبی، آرونوفسکی از نمادها و طرح‌های درون‌مایه‌ای استفاده می‌کند. این نمادها می‌توانند به شکل‌های هندسی، نمادهای مذهبی مشهور یا نمادهایی که به تمایز و تضاد اشاره می‌کنند، شامل شکل‌های مثلث، صلیب، دایره و غیره باشند.

موسیقی: استفاده از موسیقی و ترکیبات صداها نیز می‌تواند در نمایش مسائل مذهبی تأثیرگذار باشد. آرونوفسکی در فیلم “پی” از موسیقی با الهام‌بخشی از عناصر مذهبی استفاده می‌کند تا احساس عمیق‌تری را به تماشاگر منتقل کند.

این تکنیک‌ها و عناصر بصری مذکور تنها بخشی از روش‌هایی هستند که آرونوفسکی برای نشان دادن مسائل مذهبی در فیلم “پی” به کار می‌برد. او با استفاده از این تکنیک‌ها، تم‌ها و نمادها، ارتباط عمیقی بین زبان بصری و مفاهیم مذهبی برقرار می‌کند و تجربه سینمایی منحصر به فردی را به تماشاگران ارائه می‌دهد.

فیلم 2017 mother

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

فیلم “مادر!” یک فیلم بسیار هیجان‌انگیز است. در این فیلم، آرونوفسکی دست به ساختن یک فیلم درباره‌ی تغییرات آب و هوا می‌زند و به طرزی منحصر به فرد موضوعات مذهبی را با آن ترکیب می‌کند. در نیمه اول فیلم، او به شکلی مشابه فیلم “جنسیس” عمل می‌کند و با نمادگرایی آغاز می‌شود. اما در نیمه دوم، نابودی سیاره را نشان می‌دهد. همه چیز در این فیلم به خوبی و به اندازه‌ی کافی است، زیرا در مقابل فیلم “نوح”، آرونوفسکی ابتدا با نمادگرایی شروع می‌کند و واقع‌گرایی را به تدریج معرفی می‌کند. با این کار، در انتها پیامی ترکیبی درباره‌ی محیط زیست و مذهب را به تماشاگران منتقل می‌کند.

فیلم “مادر!” یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر در هالیوود خلق شده است. این فیلم در ابتدا به عنوان یک فیلم ترسناک معرفی شد، اما پس از دیدن آن متوجه می‌شوید که واقعیت چیز دیگری است. “مادر!” یکی از نمادگراترین و استعاری‌ترین فیلم‌های ساخته شده است. هر کاراکتر، هر جزء و هر اتفاقی که در فیلم رخ می‌دهد، نمادی از جهان واقعی را نمایش می‌دهد. می‌توان گفت که محتوای کلی فیلم “مادر!” را می‌توان به طور خلاصه، از آغاز خلقت تا پایان آن در نظر گرفت.

این فیلم همچنین بر پایه یک کاراکتر اصلی استوار است، و تقریباً تمام مدت فیلم، جنیفر لارنس از دیدگاه کاراکتر مادر را مشاهده می‌کنیم. المان‌های مذهبی، که همیشه علاقهٔ آرونوفسکی را به خود جلب کرده‌اند، در این فیلم بیش از همیشه حضور دارند. برداشت کلی از فیلم “مادر!” به طور قابل توجهی به دیدگاه مخاطب بستگی دارد. برای برخی این فیلم می‌تواند به عنوان یک شاهکار شناخته شود، اما برای دیگران ممکن است به عنوان یک فیلم پوچ و جنون‌آمیز تلقی شود.

گیج کننده ترین فیلم ترسناک 2023 و تمام دوران

فیلم 2000 Requiem for a Dream

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

“مرثیه‌ای برای یک رویا” یکی از شاهکارهای دیگر دارن آرونوفسکی است. این فیلم به موضوع اعتیاد و زیان‌های آن پرداخته و موضوعی کمتر دیده‌شده را مطرح می‌کند. آرونوفسکی در این فیلم کارگردانی منحصربه‌فردی داشته است و هر جنبه از فیلم از جمله فیلمبرداری سکانس‌های مصرف مواد، تا سکانس‌های پس از جنون، از نظر فنی و محتوایی به خدمت فیلم است.

فیلم “مرثیه‌ای برای یک رویا” نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای الن بورستین شد. قطعه موسیقی معروف “Lux Aeterna” نیز در صدا و سیمای ایران به طور فراوان استفاده شده است.

این فیلم به ما می‌گوید که اگر فکر می‌کنید آرامش را تنها با مصرف مواد مخدر می‌توانید به دست آورید، در اشتباهید. آرونوفسکی در این فیلم سعی کرده است تا از هرگونه کلیشه‌ای دوری کند و با سکانس‌های خلاقانه زیاد، آثار و نتایج برخی از اعمال را بی‌پرده نشان دهد. همچنین، تدوین موازی داستان چهار کاراکتر باعث ریتم مناسب فیلم شده و جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.

در کل، عواملی مانند کارگردانی منحصربه‌فرد، تدوین و موسیقی متن زیبا، اجراهای قوی بازیگران و فیلمنامه‌ای قوی و بی‌پرده باعث شده است که “مرثیه‌ای برای یک رویا” بهترین فیلم دارن آرونوفسکی به حساب آید.

بهترین فیلم های ترسناک جهان

فیلم 2010 Black Swan

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

“قوی سیاه”، شاهکاری است که دارن آرونوفسکی با روشنایی کامل ترسی دیوانه‌وار را به تصویر می‌کشد. این فیلم یکی از تاثیرگذارترین فیلم های دارن ارنوفسکی ،تحت الهام از آثار مختلفی مانند “درخشش” اثر استنلی کوبریک و انیمه محبوب “آبی کامل” اثر ساتوشی کن ساخته و بهره‌برداری می‌کند. ناتالی پورتمن برای نقش اصلی در “قوی سیاه” به مدت یک سال تمرین باله انجام داد و ثمره تلاش‌هایش را با دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن به دست آورد. این فیلم همچنین نامزد چهار جایزه اسکار دیگر، از جمله بهترین فیلم سال، نیز شد. همچنین فیلم قوی سیاه تبدیل به یکی از پردرآمدترین فیلم های ناتالی پورتمن تا سال ۲۰۲۳ شد.

“قوی سیاه” به عنوان یک داستان امیدوارکننده درباره زندگی آغاز می‌شود، برای افرادی که به دنبال رسیدن به رویاهایشان هستند و تمایل دارند در زمینه کاری خود بی‌نقص و برتر باشند. اما با گذر زمان، متوجه می‌شویم که داستان به اندازه‌ای ساده نیست و این کمال‌گرایی به چیزی بسیار پیچیده‌تر و مشکل‌ساز منجر می‌شود. به طور کلی، “قوی سیاه” یک سمفونی زیبا از باله و موسیقی کلاسیک است که درونمایه‌های ترسناکی را به خود می‌گیرد.

فیلم 2008 The Wrestler

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

“کشتی‌گیر” به عنوان یک درام قدرتمند، داستان یک ورزشکار را روایت می‌کند که از روزهای خوش خود گذشته و با چالش‌های سخت زندگی روبرو شده است. این فیلم برنده جایزه شیر طلایی در جشنواره ونیز شده و نامزدهای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرده است.

“کشتی‌گیر” به صورت تک کاراکتر محور است، که در بیشتر صحنه‌های فیلم، میکی رورکی بازیگر نقش رندی، در کادر دوربین حضور دارد. دوربین فیلم‌بردار اغلب پشت سر رندی قرار می‌گیرد تا به مخاطب این احساس را القا کند که رندی در حال ورود به رینگ مسابقه است. “کشتی‌گیر” داستان یک کشتی‌گیر شکست‌خورده را در زندگی می‌پردازد که به شغل خود اعتیاد پیدا کرده است و بدون کشتی گرفتن نمی‌تواند زندگی کند. این فیلم بعدها الهام بخش فیلم موفق “Sound of Metal” در سال 2019 شد.

جوایز برجسته که این فیلم به دست آورده است:

  • جایزه شیر طلایی (Golden Lion) در جشنواره فیلم ونیز در سال 2008.
  • جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای میکی رورکی در سال 2009.
  • جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ماریسا تومی در سال 2009.
  • جایزه بفتا (BAFTA) بهترین بازیگر نقش اول مرد برای میکی رورکی در سال 2009.
  • جایزه بفتا بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای ماریسا تومی در سال 2009.
  • جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد درام برای میکی رورکی در سال 2009.

بهترین فیلم های ورزشی تاریخ سینمای جهان

فیلم 2006 The Fountain

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی

“چشمه” یکی از مهم‌ترین فیلم‌های آرونوفسکی است که به عنوان آندرریتد ترین فیلم او شناخته می‌شود. این فیلم در برابر تجلیل تماشاگران و منتقدان قرار نگرفت و با شکست سنگینی روبرو شد. “چشمه” یک فیلم فلسفی است که در مورد تقابل انسان با مرگ و جاودانگی بشریت است. داستان این فیلم در سه بخش روایت می‌شود؛ بخش اول در قرون وسطی، بخش دوم درون حبابی در فضای میان کهکشانی نزدیک یک ستاره در حال مرگ، و بخش سوم تامی دانشمند را نشان می‌دهد که به دنبال درمانی برای سرطان است.

“چشمه” با استفاده از تم های فلسفی، مرزهای اخلاقیات را به چالش می‌کشد و به نمایش می‌گذارد که انسان برای رسیدن به هدف خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. فیلم در فضایی غمگین و سوزناک قرار دارد و احساس مثبتی در آن به ندرت یافت می‌شود. شخصیت‌پردازی در این فیلم ضعیف است و این امر باعث می‌شود که پندار و همزادی با کاراکترها سخت باشد. با این حال، “چشمه” دارای فلسفه عمیقی است و بازیگران قدرتمندی در آن حضور دارند. برای درک کامل این فیلم، نیاز به تماشای آن چندین بار وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های دارن آرنوفسکی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو