اداره کل میراث فرهنگی اردبیل از راه اندازی موزه های خصوصی استقبال می کند

منبع: همگردی

3

1402/6/18

12:11


ایرنا/ براساس آخرین گزارشهای منتشر گشته، اداره کل میراث فرهنگی اردبیل از راه اندازی موزه های خصوصی استقبال می کند.

ملکه گلمغانی زاده اظهار کرد: 9 موزه در استان اردبیل شامل چینی خانه، باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی در مرکز استان و موزه نمین، موزه مشگین شهر، مردم شناسی گرمی و موزه خصوصی عکس و سینمای مشگین شهر دایر است.

وی افزود: هدف از راه اندازی موزه های خصوصی ساماندهی و به نمایش گذاشته شدن اشیا، وسایل و اسناد تاریخی موجود نزد مردم است که در برخی خانواده ها به صورت نسل به نسل از دوره های گذشته برای امروز به یادگار مانده و ارزش تاریخی دارد و تلاش می کنیم با راه اندازی موزه های خصوصی، مردم از تماشا و ارزش های تاریخی آنها بهره مند شوند.

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل ادامه داد: به متقاضیان تاسیس موزه های خصوصی مجوز مجموعه داری خصوصی صادر می کنیم تا هم به جمع آوری و ساماندهی اشیا تاریخی ترغیب شوند و هم زمینه به نمایش گذاشتن آنها را در بنایی مناسب و غیراستیجاری فراهم کنند و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این قبیل موزه ها نظارت می کند.

گلمغانی زاده خاطرنشان کرد: هدف ما جمع آوری اشیا و وسایل بدست آمده در حفاری های غیرمجاز و وسایل به اصطلاح زیرخاکی نیست بلکه به دنبال ساماندهی وسایل تاریخی نزد برخی خانواده ها هستیم و مرمت رایگان آنها را نیز عهده دار می شویم تا هر چیزی که به هویت و تاریخ این استان تعلق داشته باشد، برای نسل های آینده محفوظ بماند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به تاریخ کهن و قابل توجه استان اردبیل، از شهرستانهایی نظیر پارس آباد و بیله سوار متقاضیان راه اندازی موزه های خصوصی اعلام آمادگی کرده اند و از این قبیل علاقمندان به پاسداشت و معرفی اشیا تاریخی استقبال و حمایت می کنیم.

مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: موزه های چینی خانه، باستان شناسی و صنایع دستی اردبیل مربوط به پایگاه تاریخی و جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی است و به طور کلی شمار بازدیدهای ثبت شده از موزه های استان چشمگیر و قابل توجه است و فقط در تعطیلات نوروز امسال 30 هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند.

وی ادامه داد: موزه صنایع دستی اردبیل که به همت فعالان و هنرمندان این رشته پرمخاطب و با همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان راه اندازی شده، از مجموعه های بسیار نفیس و تماشایی است که خلاقیت ها و دست سازه های چشم نواز هنرمندان صنایع دستی مناقط مختلف استان را به نمایش گذاشته است.

گلمغانی زاده درباره بهای بلیط موزه های دایر استان هم گفت: بهای بلیط موزه چینی خانه 90 هزار ریال و بهای بلیط موزه های مردم شناسی 40 هزار ریال است و بازدید از موزه های صنایع دستی فعلا رایگان است.

اداره کل میراث فرهنگی اردبیل از راه اندازی موزه های خصوصی استقبال می کند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو