جشنواره ها و رویدادهای بومی مازندران در تقویم گردشگری کشور ثبت می شوند

منبع: همگردی

4

1402/6/18

13:41


ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارشهای بدست آمده، جشنواره ها و رویدادهای بومی مازندران در تقویم گردشگری کشور ثبت می شوند.

برپایی جشنواره های بومی و محلی در مازندران طی سالهای اخیر چه در شهرها و چه در روستاها رونق مناسبی یافته و تقریبا در همه مناطق این استان گردشگر پذیر میتوان نمونه هایی از این رویدادها را مشاهده کرد. رویدادهایی با عناوین مختلف که گاهی با محوریت محصولات بومی و کشاورزی و جنگلی برگزار می شوند و گاهی هم به مناسبت های بومی و جشن های محلی ارتباط دارند و از دهه 80 تا کنون روند رو به رشدی را در مازندران طی کرده اند.

پیشینه برپایی این قبیل جشن ها اگرچه طولانی است و به دهه ها و سده ها پیش بر می گردد، اما از سرگیری این جشن ها در استان و حتی جشن های مازندرانی ها در پایتخت کشور به دهه 80 بر می گردد که با ایده پردازی زنده یاد فرهود جلالی کندلوسی، چهره پرتلاش و فقید فرهنگ و هنر مازندران آغاز شد و سپس به مرور مورد توجه قرار گرفت و گسترش یافت.

حالا پس از حدود دو دهه برگزاری این قبیل جشن ها و رویدادها و جشنواره ها، مازندران را میتوان از نظر تعدد رویدادهای فرهنگی بومی و محلی یکی از استانهای سرآمد دانست. حتی در برخی روستاها مانند ریکنده شهرستان قائمشهر، برگزاری جشنواره نیشکر منجر به تحولی در اقتصاد این روستا شد و با هموارسازی مسیر ثبت ملی تهیه شکر سرخ و راه اندازی کارگاه های متعدد، در اشتغالزایی و اقتصاد گردشگری این روستا تاثیر چشمگیری داشت.

نمونه های از این دست در مازندران کم نیستند؛ جشنواره انجیر گلوگاه، جشنواره انار اشرف، جشنواره گل گاوزبان جنت رودبار رامسر، جشنواره عسل شیرگاه، جشنواره ملی بهار نارنج در ساری و بابل، جشنواره کئی پلا در ساری و بسیاری از رویدادهای متکی بر فرهنگ عامه و بومی استان طی سالهای اخیر پا گرفته اند و مخاطبان خود را پیدا کرده اند.

در کنار این رویدادها ظرفیتهای رویدادی دیگری مانند برنامه های آیینی و مذهبی نیز در مازندران وجود دارند که ظرفیت بالقوه ای برای برندسازی و تبدیل شدن به یک رویداد گردشگرپذیر فرهنگی را دارند. اما نبود راهبردی مشخص برای برگزاری این رویدادها و بهره مندی مناسب از آنها سبب شده که این ظرفیتهای مهم جذب گردشگر داخلی، در قالب یک مجموعه رویداد منظم به چشم نیایند و بهره ای که باید از آنها گرفته نشود.

اخیرا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برای پر کردن این خلاء موجود در برنامه ریزی گردشگری فرهنگی مازندران نسبت به ثبت و شناسایی رویدادها و جشنواره های بومی و محلی مازندران که قابلیت برندسازی و ثبت در تقویم رویدادهای گردشگری کشور را دارند، اقدام کرده و تعدادی از این رویدادها نیز برای ثبت به وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شده اند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: ثبت رویدادها و جشنواره های بومی و محلی مازندران به عنوان یکی از ظرفیتهای مهم گردشگری استان در بین رویدادهای رسمی گردشگری کشور در دستور کار قرار گرفته است.

مهدی اسحاقی اظهار کرد: یکی از برنامه های مهم ما برای رونق گردشگری مبتنی بر فرهنگ در مازندران، بهره گیری از ظرفیت رویدادها و جشنواره های بومی محلی و برندسازی این رویدادها در عرصه گردشگری است که کار شناسایی و دسته بندی این برنامه ها آغاز شده و تعدادی از آنها نیز برای ثبت در سامانه و تقویم رویدادهای گردشگری کشور انتخاب شده اند.

وی افزود: با توجه به رشد بومگردی ها و احیای صنایع دستی و گردشگری کشاورزی در بسیاری از روستاهای استان و تلاشی که برای رونق این بخش از فعالیتهای اقتصادی در روستاها در حال انجام است، توسعه اقتصاد و اشتغال روستاها با تکیه بر گردشگری روستایی و رویداد محور راهبردی اصولی است که با برندسازی جشنواره و رویدادهای بومی و محلی استان به نتیجه خواهد رسید.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خاطرنشان کرد: تاکنون 72 جشنواره و رویداد بومی و محلی مرتبط با فرهنگ، مناسبت های بومی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی در مازندران شناسایی و دسته بندی شده که در تلاشیم تا این رویدادها را در تقویم و سامانه رویدادهای گردشگری کشور به ثبت برسانیم.

اسحاقی افزود: در گام نخست از 72 جشنواره و رویداد شناسایی شده در مازندران، 15 رویداد برای ثبت در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به اداره ترویج و رویدادهای دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد شدند.

وی رونق بومگردی در مازندران را یکی از فرصتهای مهم برای اقتصاد گردشگری این استان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 359 اقامتگاه رسمی و مجوزدار بومگردی در مازندران وجود دارد که این تعداد خوشبختانه با استقبال موجود در استان رو به افزایش است. مهر امسال و در هفته گردشگری نیز چند اقامتگاه بومگردی جدید و با کیفیت در مناطق مختلف استان به بهره برداری برسد. مجموعا طبق آمارهای موجود 6 هزار و 856 زیرساخت اقامتی و پذیرایی و تفریحی برای گردشگران در مازندران وجود دارد.

برجسته سازی رویدادهای بومی و محلی مازندران می تواند بخشی از سفر گردشگران به این استان را هدفمند کند و به سودآوری بیشتر گردشگری برای این استان و بویژه مناطق روستایی بینجامد. آنچه که سالهاست برای اردیبهشتهای کاشان و در فصل گلابگیری رقم می خورد، برای مازندران با محوریتهای مختلف و عناوین گوناگون قابل دسترسی است تا با استفاده از این ظرفیتهای فرهنگی، گردشگری مازندران از زیر سایه دریا و جنگل خارج شود و به اقتصاد عرصه توریسم این استان کمک کند.

دستورالعمل ثبت رویدادها در تقویم رویدادهای گردشگری کشور تابستان سال گذشته توسط عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استانهای کشور ابلاغ شده و روند اجرایی شدن آن با رونمایی از سامانه ثبت رویدادها به آدرس events.mcth.ir در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران آغاز شد.

جشنواره ها و رویدادهای بومی مازندران در تقویم گردشگری کشور ثبت می شوند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو