عملکرد رئیس جمهور بررسی شد! | ارزیابی رئیس جمهور با نظر مردم

6

1402/6/19

08:20


عملکرد رئیس جمهور بررسی شد! | ارزیابی رئیس جمهور با نظر مردم

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در کنار تمام مشکلات و معضلاتی که جامعه ایران با آن دست و پنجه نرم می کند، مشکل اقتصادی بزرگ ترین و اصلی ترین مشکلی است که مردمان این سرزمین را گریبانگیر خود کرده است. این بدان معنا نیست که مشکل ایران و مردمش صرفاً اقتصادی است اما احتمالاً اهم آن ها، اقتصادی است. گرانی و تورم به وضوح افسار پاره کرده و بجز درصد اندکی از جامعه، بخش اعظم و قریب به اتفاق جامعه کمر خود را زیر فشار این دو واژه منحوس، تا شده می بیند.

رئیس جمهور

بدین بهانه، در شرایطی که این رسانه هیچ ارتباطی با جناح های عمده سیاسی (اعم از اصولگرا یا اصلاح طلب ندارد)، در قالب یک نظرسنجی آنلاین تلاش کرد نظر مخاطبانش را در مورد عملکرد دولت سید ابراهیم رییسی در دو سال اول ریاست جمهوری اش جویا شود. این نظرسنجی از تاریخ ۵ شهریور تا ۱۸ شهریور (روز جاری) ادامه داشت و در آن، مخاطبان روزیاتو با هر آی پی تنها یک بار می توانستند در نظرسنجی شرکت کنند. منکر این نیستیم که به دلیل دغدغه ها و باورهای سیاسی خاص و همچنین وفور استفاده از ابزارهای تغییر آی پی، شاید کسانی بوده اند که چند بار در این نظرسنجی شرکت کرده اند اما بعید می دانیم که این مقوله توانسته باشد تغییر معناداری در نتایج نهایی نظرسنجی ایجاد نماید.

لازم به ذکر است که مخاطبان روزیاتو عمدتاً از میان نسل جوان بوده و می توانیم ادعا کنیم که این نتایج، نشانگر باور و نظر جوانان کشور در مورد عملکرد دولت ابراهیم رییسی است. در پاسخ به کسانی که می گویند و خواهند گفت که چرا در دولت های قبلی چنین نظرسنجی انجام ندادید باید بگوییم که از لحاظ زیرساختی و سیاسی، چنین موضوعی در دولت های قبلی برایمان امکان پذیر نبود، کما اینکه وبسایت روزیاتو در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی راه اندازی شد و پیش از آن وجود خارجی نداشت.

و اما نتایج نظرسنجی!

این نظرسنجی با عنوان «عملکرد دولت سید ابراهیم رییسی در ۲ سال اخیر را چطور ارزیابی می کنید؟» در مدت نزدیک به دو هفته روی سایت قرار داشت و چهار گزینه «خوب، متوسط، بد و ضعیف» برای آن انتخاب شده بود. در مورد اینکه چرا دو گزینه منفی و تنها یک گزینه مثبت را نتخاب کردیم (مثلاً برخی از مخاطبان گفته بودند که چرا از گزینه «عالی» استفاده نکرده اید) باید گفت که همانطور که نتایج نظرسنجی نیز نشان می دهد، وضعیت طوری نیست که حتی گزینه عالی را در گزینه هایمان می گذاشتیم.

در کل ۲۷۷,۰۴۲ رأی در این نظرسنجی ثبت شد که نتایج آن به ترتیب بیشترین آرا چنین است:

بد ۱۸۲,۶۹۱ رأی (۶۶ درصد)

خوب ۴۹,۷۹۶ رأی (۱۸ درصد)

ضعیف ۲۳,۷۸۰ رأی (۹ درصد)

متوسط ۲۰,۶۸۸ رأی (۷ درصد)

همانطور که نتایج را مشاهده می کنید، ۶۶ درصد رأی دهندگان عملکرد دولت سید ابراهیم رییسی را بد و ۹ درصد نیز ضعیف برآورد کرده اند که نشان می دهد در مجموع ۷۵ درصد کل شرکت کنندگان در نظرسنجی روزیاتو از عملکرد دولت کنونی رضایت ندارند. ۱۸ درصد شرکت کنندگان نیز عملکرد دولت رییسی را خوب و ۷ درصد نیز متوسط توصیف کرده اند که در مجموع نشان می دهد ۲۵ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، رضایت بالا یا نسبی از دولت رییسی دارند. اگر چه اذعان داریم که این نظرسنجی مانند هر نظرسنجی دیگری بدون خطا و اشکال نیست اما گمان می کنیم که این نتایج دورنمایی از نظر کلیت جامعه و به طور ویژه جوانان کشور نسبت به کارکرد سیاستمداران ماست. لازم به ذکر است که گناه مشکلات کشور، اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره، را نباید تنها بر گُرده دولت گذاشت و بدون شک دیگر ارکان سیاسی، اقتصادی و… نیز در وضعیت موجود، هر کدام به سهم خود، مقصر بوده اند. پس سخن آخر اینکه صرفاً دولت ابراهیم رییسی یا دولت های قبلی مقصر وضعیت موجود نیستند./روزیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو