ورود زنان به اقتصاد عربستان آمار بیکاری را نصف کرد

منبع: ساعد نیوز

6

1402/6/19

16:12


ساعد نیوز: بر اساس آخرین مقاله منتشرشده توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) که روز چهارشنبه منتشر شد، نرخ بیکاری عربستان سعودی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است.

ورود زنان به اقتصاد عربستان آمار بیکاری را نصف کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از اعتماد، نرخ کل بیکاری در عربستان تا پایان سال 2022 از 9 درصد در دوران کووید-19 به 4.8 درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده افزایش کارگران عربستانی در بخش خصوصی و همچنین کارگران مهاجر – عمدتاً در بخش‌های ساخت‌وساز و کشاورزی – است که در حال بازگشت به سطح قبل از کووید هستند.

گریس نجار، مدیرعامل منطقه‌ای موسسه مدیریت پروژه برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، در مصاحبه‌ای با عرب‌نیوز در اوایل ماه ژوئن، گفت که ایجاد شغل در این کشور در ماه‌های آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت، در درجه اول به دلیل شتابی که در توسعه ابرپروژه‌ها وجود دارد.

عربستان سعودی گندم، خرما، محصولات لبنی، تخم‌مرغ، ماهی، مرغ، میوه، سبزیجات و گل را به بازارهای سراسر جهان صادر می‌کند. خرما که زمانی جزو اصلی رژیم غذایی عربستان سعودی بود، اکنون عمدتاً برای کمک‌های بشردوستانه جهانی کشت می‌شود.

بیکاری در میان جوانان نیز در سال 2022 به نصف کاهش یافت و به 16.8 درصد رسید، در حالی که مشارکت اقتصادی زنان به 36 درصد رسید که از هدف 30 درصدی تعیین‌شده در دستور کار اصلاحی چشم‌انداز عربستان سعودی 2030 فراتر رفت.

در این گزارش آمده است که رشد اقتصادی کلی عربستان به 8.7 درصد رسیده است که بخشی از آن به دلیل تولید نفت قوی و تولید ناخالص داخلی غیرنفتی 4.8 درصدی است که «به دلیل مصرف قوی خصوصی و سرمایه‌گذاری خصوصی غیرنفتی است».

ایجاد شغل به‌ویژه برای اتباع سعودی -که بیش از 60 درصد آنها زیر 35 سال سن دارند- بخش مهمی از برنامه اقتصادی بلندپروازانه است که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، برای کاهش اتکای پادشاهی به نفت دنبال می‌شود.

عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، ساخت‌وساز و حمل‌ونقل، بخش‌های اصلی محرک رشد غیرنفتی بودند. گزارش صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که این شتاب رشد غیرنفتی در سال 2023 به افزایش خود ادامه دهد.

نرخ تورم پایین ماند و پیش‌بینی می‌شود که بیشتر کاهش یابد. با وجود افزایش به 3.4 درصد در اوایل سال 2023، تورم در ماه مه 2023 به 2.8 درصد بازگشت، زیرا کمک‌های بخش حمل و نقل و قیمت مواد غذایی افزایش اجاره‌بها را جبران کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو