تیرآهن نرمال چیست و چه کاربردی دارد؟

3

1402/6/20

12:51


تیرآهن نرمال چیست و چه کاربردی دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه : تیرآهن نرمال یک مقطع فولادی است که به صورت I انگلیسی است و از آن به عنوان یک عضو باربر در سازه‌های فلزی استفاده می‌شود. تیرآهن نرمال به دلیل شکل ظاهری خود، مقاومت بالایی در برابر خمش دارد. تیرآهن نرمال معمولاً از فولاد ساختمانی ساخته می‌شود و به روش نورد گرم تولید می‌شود. این تیرآهن‌ها در اندازه‌های مختلف، از جمله طول، ارتفاع و عرض تولید می‌شوند.

آنچه دیگران می خوانند:

تیرآهن نرمال و بررسی ابعاد، روش های تولید و کارخانه های تولید کننده

 تیرآهن نرمال؛ از دوره بریتانیای ویکتوریایی تا امروز

اگر به اطراف خود دقت کنید، قطعا سازه‌ های متعددی را مشاهده خواهید کرد. از ساختمان شرکتی که در آن مشغول به کار هستید و خانه‌ای که در آن زندگی می‌ کنید تا رستورانی که در آن آخر هفته‌ ها را با خانواده خود می‌ گذرانید.

این سازه‌ ها اجزا و مصالح مشترک زیادی مانند گچ، بتن، لوله‌ های تاسیسات و غیره دارند. اما مهم‌ ترین وجه مشترک اکثر این ساختمان‌ ها انواع پروفیل فولادی و تیرآهن نرمال به کار رفته در آن ها است. در واقع دست‌ یابی بشر به تکنولوژی تولید این محصول جادویی باعث شد تا انقلابی در حوزه صنعت ساختمان سازی و سایر صنایع مانند کشاورزی، خودروسازی و غیره ایجاد شود.

تا پیش از ظهور فولاد به دنیای صنعت، ساختمان‌ ها با عناصر و مصالحی از جمله چوب و سنگ ساخته می‌ شدند تا این‌ که در حدود سال‌‌ ۱۸۳۷ میلادی و در دوره بریتانیای ویکتوریایی، تیرآهن برای نخستین بار به محصولی جهت استفاده در صنعت ساخت تبدیل شد.

استفاده از تیرآهن فولادی، پس از سال ۱۹٠٠ میلادی رشد قابل توجهی پیدا کرد تا اینکه امروز، انواع آن از جمله کاربرد تیرآهن نرمال به یکی از موضوعات اصلی سازه‌ ها تبدیل شده‌ اند که مورد توجه هستند.

 

تیرآهن نرمال چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع اصلی، بهتر است تا تعریف کلی تیرآهن آشنا شویم. این محصول، نوعی پروفیل با مقطعی به دو شکل I یا H (هاش) است که از دو بخش جان و بال تشکیل می‌ شود. جان و بال تیرآهن به ترتیب برای ایستادگی نیروهای برشی و گشتاور‌های خمشی طراحی شده‌ اند.

از انواع این محصول در صنعت عمرانی برای مقاوم‌ سازی بنا در برابر در برابر تنش و کشش نیروهای برشی و خمشی استفاده می‌ شود. تیرها با دو مقطع I و H در مواردی از جمله فرآیند ساخت، شکل سطح و مقطع، وزن، خواص مکانیکی و تحمل بار و البته قیمت متفاوت هستند. اما اکنون به پرسش اصلی این بخش می‌ پردازیم و توضیح می‌ دهیم که پروفیل فولادی مورد بحث این مطلب، به چه معنی است.

 کارخانه‌ های تولید تیرآهن معمولا محصولات خود را در شاخه‌‌ هایی با اندازه‌ ۱۲ متری به بازار عرضه می‌ کنند. البته لازم به توضیح است که دو اندازه ۶ و ۸ متری هم توسط بعضی از تولیدکنندگان راهی بازار می‌ شوند. با این‌حال به بیان ساده، تیرآهن نرمال به پروفیل‌ های فولادی با اندازه شاخه کمتر از ۱۲ متری گفته می شود که مطابق با خواسته خریدار دراندازه‌ هایی کمتر از ۱۲ متر در اختیار آن‌ ها قرار می‌ گیرند.

در تعریفی فنی‌ تر می‌ توان گفت این نوع از تیرآهن معمولا در سایزهای ۳ و ۶ سانتی‌ متری به بازار عرضه‌ می‌ شوند. لازم به توضیح است که معیار سایز تیرآهن اندازه ارتفاع جان آن است. بدین معنی که اندازه جان در تیرآهن یاد شده، ۳ و ۶ سانتی‌ متر است.

 البته لازم به خاطر نشان است در کارخانه ها در زمان تولید تیرآهن، گاهی دستگاه برش دچار اشکال می شود و ممکن است مقطع تیرآهن را به جای اینکه 12 متر به 12 برش بزند، کمتر و یا بیشتر برش بزند. در نتیجه در این زمان ما تیرآهن هایی خواهیم داشت که سایزهایی متغیر از 12 متر خواهد بود؛ در نتیجه برخی از این کارخانه ها این محصولات خود را قیمت کمتری به نسبت تیرآهن استاندارد به بازار عرضه می کنند.

19

ابعاد و سایز تیرآهن نرمال

تیرآهن نرمال معمولاً در اندازه‌های مختلف، از جمله طول، ارتفاع و عرض تولید می‌شود.

  • طول تیرآهن نرمال: طول تیرآهن نرمال معمولاً در اندازه‌های 6، 8 و 14 متر تولید شود.
  • ارتفاع تیرآهن نرمال: ارتفاع تیرآهن نرمال معمولاً بین 80 تا 160 میلی‌متر است.
  • عرض تیرآهن نرمال: عرض تیرآهن نرمال معمولاً بین 100 تا 300 میلی‌متر است.

تیرآهن نرمال با توجه به ارتفاع آن به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • تیرآهن نرمال بال پهن: ارتفاع تیرآهن نرمال بال پهن بین 100 تا 160 میلی‌متر است.
  • تیرآهن نرمال بال نیم پهن: ارتفاع تیرآهن نرمال بال نیم پهن بین 120 تا 140 میلی‌متر است.
  • تیرآهن نرمال بال باریک: ارتفاع تیرآهن نرمال بال باریک بین 80 تا 100 میلی‌متر است.

هر یک از این انواع تیرآهن نرمال کاربردهای خاص خود را دارد. به عنوان مثال، تیرآهن نرمال بال پهن برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر خمش دارند، مانند ساخت پل‌ها و سازه‌های صنعتی، مناسب است. تیرآهن نرمال بال نیم پهن برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت متوسطی در برابر خمش دارند، مانند ساخت سقف‌ها و ستون‌ها، مناسب است. و تیرآهن نرمال بال باریک برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت کمتری در برابر خمش دارند، مانند ساخت سازه‌های سبک، مناسب است.

در ایران، تیرآهن نرمال معمولاً با استاندارد ملی ایران ISIRI 3277 تولید می‌شود. این استاندارد مشخصات ابعادی، جرم و مقادیر ایستایی تیرآهن نرمال را تعیین می‌کند.

 

کاربرد تیرآهن نرمال و مزیت های آن

همان‌ طور که پیش‌ تر نیز اشاره شد، این مقاطع فولادی در صنعت ساختمان بسیار کاربرد دارند. به‌ همین دلیل است که قیمت امروز تیرآهن در تمام کارخانه ها  اهمیت زیادی برای فعالان این حوزه دارد. این نوع تیرآهن به دلیل برش خوردن و درآمدن به سایز دل‌ خواه مصرف‌ کننده، در استحکام بخشیدن به ساختمان‌ ها و پروژه‌ های عمرانی نقش مهمی ایفا می‌ کند.

برای مثال، وزن سبک این نوع پروفیل فولادی، گزینه خوبی برای کاستن از وزن نهایی بنا است. این موضوع باعث کاهش هزینه نهایی ساخت‌ و ساز هم خواهد شد. از طرف دیگر، این نوع پروفیل‌ های فولادی با مقطع I، تحمل بار زیادی در برابر نیروهای خمشی و برشی دارند، بنابراین؛ توانایی زیادی برای یکپارچه‌ نگه‌ داشتن سازه بدون نیاز به تکیه‌ گاه‌های بیش از اندازه را دارا هستند.

همواره یکی از چالش‌ های بزرگ هر مهندس، معمار و طراح سازه، فائق آمدن بر عوامل مخرب محیطی است. عواملی که می‌ توانند به مرور زمان باعث کاهش عمر و مقاومت بنا شوند. تیرآهن نرمال به دلیل جنس و شیوه تولید، مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و مخرب دارند.

به‌ طور کلی، در تکمیل مزایای این پروفیل فولادی با مقطع I باید گفت که از نظر اقتصادی به‌ صرفه است، چرا که باعث کاهش به کار رفتن قطعات جانبی برای پشتیبانی از استحکام سازه می‌ شود. در واقع، دلیل اصلی تقاضای زیاد برای خرید تیرآهن نرمال در صنعت عمرانی کشور، مزیت‌ های متعددی است که این محصول دارد.

 

تیرآهن نرمال چگونه برش داده می ‌شود؟

در این مطلب اشاره شد که این این نوع تیرآهن بنا به درخواست مصرف‌ کننده برش داده می‌ شود. شاید برای شما این پرسش پیش‌ آمده باشد که برش تیرآهن نرمال چگونه انجام می‌ شود. در ادامه مطلب، به این موضوع نیز اشاره شده است.

برش تیرآهن به وسیله اره آتشی

کارخانه‌ های تولید فولاد و پروفیل‌ های فولادی بر اساس نیاز مشتریان خود تیرآهن را برش می‌ دهند، اما در شرایط کارگاه ساختمانی احتمال این وجود دارد که نیاز به برش در محل  پیش بیاید. تحت این شرایط با استفاده از ابزاری به‌نام اره آتشی می‌ت وان تیرآهن نرمال را در محل برش داد.

لازم به توضیح است که اره آتشی، ابزاری مکانیکی برای برش انواع پروفیل صنعتی، ورق‌ های فولادی و غیره است که با برق سه فاز کار می‌ کند و از دقت و سرعت خوبی برای برش برخوردار است.

برش تیرآهن توسط اره نواری

اره نواری ابزاری است که در ابتدا برای برش چوب به‌ کار برده می‌ شد، اما با گذشت زمان برای استفاده جهت برش محصولات فولادی نیز نقش پیدا کرد. این ابزار از برش به اصطلاح سرد و با دقت قابل قبولی برای برش پروفیل های فولادی بهره می‌ برد، زمانی که اندازه یا قطر پروفیل بیشتر باشد، بهتر است که از این دستگاه استفاده شود. اره‌ های دوار این دستگاه باعث ایجاد برش‌ های باریک‌ تر و جلوگیری از پرت‌ شدن قطعات ریز به اطراف می‌ شود.

قیمت تیرآهن نرمال و خرید آن

قیمت تیرآهن نرمال نیز همانند تیرآهن های دیگر دستخوش تغییرات و نوسانات زیادی قرار می گیرد. از این رو پیشنهاد می شود در زمان ایران، حتما به صورت مستقیم از نوسانات تاثیرگذار بر خرید تیرآهن از کارخانه های تولید کننده بازار از بر قیمت این محصول آگاه شوید و سپس اقدام به خرید کنید.

قیمت تیرآهن نرمال تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت سنگ آهن: سنگ آهن یکی از مواد اولیه اصلی در تولید فولاد است و بنابراین قیمت آن می‌تواند بر قیمت تیرآهن نرمال تاثیر مستقیم داشته باشد.
  • میزان عرضه و تقاضا: میزان عرضه و تقاضا نیز از دیگر عوامل مهمی است که بر قیمت تیرآهن نرمال تاثیر می‌گذارد. اگر میزان عرضه تیرآهن نرمال بیشتر از تقاضا باشد، قیمت آن کاهش می‌یابد و اگر میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت آن افزایش می‌یابد.
  • کیفیت محصولات تولیدی کارخانه: کیفیت محصولات تولیدی کارخانه نیز می‌تواند بر قیمت تیرآهن نرمال تاثیر داشته باشد. تیرآهن‌های با کیفیت بالاتر معمولاً قیمت بالاتری دارند.
  • نرخ ارز: نرخ ارز نیز می‌تواند بر قیمت تیرآهن نرمال تاثیر داشته باشد. به طور کلی، افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت تیرآهن نرمال می‌شود.
  • سایز تیرآهن: سایز تیرآهن نیز می‌تواند بر قیمت آن تاثیر داشته باشد. تیرآهن‌های با سایز بزرگتر معمولاً قیمت بالاتری دارند.

علاوه بر عوامل ذکر شده، عوامل دیگری نیز می‌توانند بر قیمت تیرآهن نرمال تاثیر داشته باشند، مانند:

  • شرایط اقتصادی کشور
  • وضعیت سیاسی کشور
  • حوادث غیرمترقبه

 

آنچه دیگران می خوانند:

کلام پایانی

حقیقت این است که صنعت فولاد هر کشور می تواند تاثیر شگرفی بر رشد اقتصادی داشته باشد. چرا که یکی از ارکان توسعه، پیشرفت صنعت عمرانی کشور است و وجود کارخانه های فولاد که محصولات متعدد از جمله انواع تیرهای فولادی را تولید می کنند، پشتوانه ای برای صنعت عمرانی محسوب می شوند. به همین دلیل است که خرید تیرآهن نرمال به یکی از موضوعات حائز اهمیت برای فعالان و سرمایه گذاران حوزه ساختمان بدل شده است. از این رو قیمت این محصول بسیار مهم است.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو