با انواع درب اتوماتیک برای کارخانه آشنا شویم

منبع: فوت و فن

155

1400/8/6

09:46


با انواع درب اتوماتیک برای کارخانه آشنا شویم

در این مطلب از فوت و فن قصد داریم نکاتی چهت آشنایی با انواع درب اتوماتیک کارخانه به شما آشنایی دهیم.

بصورت کلی دربهایی که بدون دخالت دست و با استفاده از موتور الکترومکانیکی باز و بسته می شوند درب اتوماتیک نامیده می شوند.

این دربهای اتوماتیک می توانند جنبه امنیتی یا رفاهی داشته باشند.

به عنوان مثال درب اتوماتیک شیشه ای یک نوع درب است با توجه با سنسور بالای درب (چشمی درب ) حضور افراد را تشخیص می دهد و درب را باز و بسته می کند.  این ونوع درب با توجه به اینکه از شیشه سکوریت ساخته شده است خیلی امنیتی به حساب نمی آید و بیشتر جنبه رفاهی و … دارد.

ولی کرکره برقی سوله کارخانه معمولاً در هنگام خروج و تعطیلی کارخانه برای جلوگیری از سرقت استفاده می شود و این درب اتوماتیک بیشتر جنبه امنیتی دارد.

حال که اندکی با کاربردهای مختلف دربهای اتوماتیک کارخانه آشنا شدید بصورت مفصل به این دربها خواهیم پرداخت.

درب اتوماتیک شیشه ای برای ساختمان اداری کارخانه

معمولاً ساختمان اداری کارخانه ها در بخشی از سوله ۶ متری و در طبقه بالا ساخته می شود. این ساختمان اداری معمولاً یا دارای دیوارهای آجری است یا با استفاده از پارتیشن اداری این بخش را از مابقی سوله جداد می کنند. با توجه به اینکه در محیط صنعتی و کارخانه تردد پرسنل مختلف به بخش اداری زیاد است و از طرف دیگر ، هوای محیط صنعتی معمولاً آلوده و دارای غبار است بهتر است درب این بخش اداری هم قابلیت باز و بسته شدن زیاد و هم دارای گردگیر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به بخش اداری باشد.

KONE Automatic Sliding Doors - Ghana

بنابراین توصیه ما به شما نصب درب اتوماتیک شیشه ای است. این درب های اتوماتیک علاوه بر ویژه گی های بالا ، دارای کلاس خاصی هستند که در صورت مراجعه مشتری شما نیز به کارخانه دید او نسبت به کلاس کاری شما به خوبی تغییر می کند. بخصوص اگر در بخش اداری دارای پارتیشن آلومینیومی تک جداره یا دوجداره هستید ، این نوع دربها هماهنگی بسیار خوبی با پارتیشن اداری شما دارد.

اگر تردد از این درب اتوماتیک زیاد است ما توصیه می کنیم حتما از موتور دانکر آلمان با قابلیت تردد بسیار بالا استفاده نمایید که در پایین مشخصات و نوع موتور را مشاهده می فرمایید.

ولی اگر تردد کمتر است می توانید از موتور های براشلس چینی و تایوانی و ترکیه ای نیز در پروژه خود استفاده نمایید.

 درب اتوماتیک ورودی محوطه کارخانه

همانگونه که می دانید به ندرت پیش می اِد که متراژ زمین کارخانه با متراژ سالن سوله ساخته شده یکسان باشد و معمولاً یک مقدار محوطه وجود دارد. بنابراین کارخانه ها معمولاً دارای زمین می باشند که دورتادور دیوار کشی شده است و این دیوار کشی دارای یک درب بزرگ آهنی می باشد. این درب آهنی معمولاً یا بصورت درب آهنی ریلی یا درب لولایی ۲ لنگه می باشد. جکی درب اتوماتیکی که به این دربها نصب می شود مشابه درب اتوماتیک پارکینگ منازل مسکونی می باشد با این تفاوت که وزن و میزان تردد درب ورودی آهنی کارخانه معمولاً بیشتر است بنابراین از جک های قویتر و با کیفیت تر در مقایسه با درب های منازل مسکونی باید استفاده شود.

معمولاً در کنار درب ورودی محوطه یک اتاقک نگهبانی واقع شده است که ریموت جک درب در اختیار نگهبان است و او تردد ها را کنترل می کند و یا اینکه بصورت سیم کشی شده یک کید دستی برای باز و بسته نمودن اتوماتیک درب آهنی در اختیار نکهبانی قرار داده شده است.

درب اتوماتیک کرکره ای سالن تولید

یکی دیگر از دربهای اتوماتیکی که برای کارخانه ها مورد استفاده قرا رمی گیرد درب اتوماتیک سالن تولید کارخانه می باشد. این درب اتوماتیک بر خلاف دو درب اتوماتیک قبلی که جنبه رفاهی و زیبایی داشتند ، کاملاً جنبه امنیتی دارد و برای جلوگیری از سرقت است. برای این درب معمولاً کرکره برقی نصب می کنند که بالاترین امنیت را دارد و علاوه بر امنیت بالا یک نکته که برای دربهای سوله و کارخانجات تولیدی بسیار با اهمیت است چگونگی حرکت دادن درب است. زیرا دربهای سالن های سوله کارخانه معمولاً بسیار بلند و بزرگ است و ابعاد بزرگی دارد. بنابراین ، این دربها بسیار سنگین هستند و حرکت دادن آنها توسط نیروی انسانی بسیار بسیار دشوار است. پس توصیه می شود حتماً حتماً برای دربهای سوله از کرکره برقی کارخانه ای استفاده شود که با توجه به موتور قدرتمندی که دارد به آسانی و با استفاده از یک ریموت یا یک کلید دیواری نیتوانید درب را باز و بسته نمایید.

نکته: آیا دربهای کرکره ای سوله ای عایق حرارت هستند؟

این دربها تا حدودی خاصیت عایقی دارند ولی برای جاهایی که جلوگیری از انتقال حرارت خیلی مورد توجه است معمولاً دیوارهای کارخانه را از جنس ساندیوچ پنل فوم دار می سارند تا حداقل انتقال حرارت وجود داشته باشد. در این صورت کرکره برقی را نیز می توان از تیغه گالوانیزه فوم دار ساخت که خاصیتی کاملاً مشابه ساندوچ پنل دارد و مناسب این نوع خاص کاربری است.

معمولاً دیواره سوله های کارخانجات مواد غذایی ، دارویی ، سردخانه ها و… از این نوع عایق استفاده می کنند و پنجره ها نیز از جنس پروفیل های عایق با شیشه دوجداره یا ۳ جداره در نظر گرفته می شود.

نکته: حداقل عرض و ارتفاع درب کرکره ای سالن کارخانه چه میزان باید باشد؟

معمولا” با توجه به نوع کاربری سوله این مقدار تعیین و مشخص می شود ولی بصورت کلی حداقل عرض ۴ متر و حداقل ارتفاع بازشوی مفید کرکره برقی باید ۴/۵ متر باشد تا اکثر بارها و تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز بتواند به محیط کارخانه وارد و خارج شود.

نکته : ایا می توان داخل کرکره برقی سوله درب مجزا برای عبور عابر در نظر گرفت؟

پاسخ منفی است ، اگر می خواهید برای نفرات درب عبور مجزا در نظر بگیرید که مدام کرکره را بالا و پایین نبرید ، ۲ راه حل پیش روی شما قرار داردف یا اینکه بجای کرکره برقی درب سکشنال اتوماتیک نصب کنید که هزینه ان حدود ۴ -۵ برای کرکره برقی کارخانه است . ( درب سکشنال بصورتی است که می توان داخل آن درب نفر روی مجزا ایجاد نمود ) یا اینکه داخل دیوار آجری سوله یک درب مجزای عابر کوچک ایجاد نمود تا نفرات بتوانند از این درب رفت و آمد کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو