میراث فرهنگی هیچ نوع مدیریت و برنامه حفاظت و مرمتی برای خانه کیومرثی ساری ندارد

منبع: همگردی

2

1402/6/20

13:35


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، میراث فرهنگی هیچ نوع مدیریت و برنامه حفاظت و مرمتی برای خانه کیومرثی ساری ندارد.

ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولیان بناهای تاریخی در اماکنی مجاز به مرمت و حفاظت هستند که متولی این بناها خود این ادارات باشند یعنی مالک خصوصی اجازه انجام این کار را بدهد.

اما هستند بناهای تاریخی و قدیمی در نقاط مختلف که مالکان خصوصی آنها حاضر به سپردن و واگذاری این بناها را به اداره متولی امر نمی دهند و در نهایت تخریب و نابودی مسیر پیش روی آنها است.

از این دست بناهای تاریخی در مازندرن کم نیست که هر از گاهی نابودی آنها تیتر جراید و رسانه ها می شود و در تازه ترین مورد " خانه کیومرثی " ساری مطرح شده است.

خانه کیومرثی منسوب به کیومرث میرزا فرزند «شاهزاده محمدقلی میرزای ملک آرا»، از شاهزادگان قاجاری مازندران است. این شاهزاده قاجاری که فرزند «فتحعلی شاه» قاجار بود، نزدیک به 35 سال یعنی تا اوایل حکومت «محمد شاه» قاجار حاکمیت مازندران قدیم را در اختیار داشت.

محمدقلی میرزا پس از درگذشت «عباس میرزا» ولیعهد، بزرگترین فرزند این خاندان به شمار می آمد و دعوی سلطنت نیز داشت و به قولی سکه نیز ضرب کرد، او با تمهیدات قائم مقام فراهانی راهی تهران شده و بعد به همدان تبعید می شود، اما فرزندان او همچنان در مازندران ساکن بودند. بازماندگان و اعقاب کیومرث میرزا با نام «کیومرثی» در ساری شناخته می شوند و همگی از فرزندان، نوادگان و نتیجه های او هستند.

خانه قاجاری کیومرثی سالهای اخیر محل سکونت بازماندگان این خاندان بود اما پس از تخلیه بنا رو به نابودی رفته است.

این بنای تاریخی در چهارراه برق نزدیکی میدانگاه آب انبار نو قرار دارد که خانه ای 2 طبقه با نمای آجر است شامل 2 بخش که بنای قاجاری در ورودی قرار دارد و بنای پهلوی که بعدها در حیاط خانه ساخته شد با ویژگی های منحصر بفرد معماری از جمله در اصلی دو لنگه با قطعات فلزکاری، هشتی، پیرنشین و سر در مزین به ارسی ساخته شد.

براساس اطلاعات موجود 80 اثر میراث فرهنگی کشور در مازندران وجود دارد که این آثار شامل بناهای تاریخی، آداب و رسوم و فرهنگهای مناطق مختلف مازندران است که حجم بیشتر آثار فرهنگی ثبت شده مربوط به بناهای تاریخی است که 40درصد این آثار را تشکیل می دهند و همچنین خانه قدیمی که در میراث فرهنگی ثبت و جزو بناهای حفاظتی محسوب می شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: خانه ها و بناهای تاریخی در استان وجود دارند که بدلیل اینکه مالک آنها افراد هستند از نظر مدیریت در اداره و نگهداری جز اموال این اداره به شمار نمی روند.

صادق برزگر افزود: در حالیکه حفظ بناهای تاریخی به مرمت زیر نظر کارشناسان و خبرگان فن نیاز دارد اما عملا و رسما تعدادی از بناهای تاریخی با توجه به اینکه در تولیت و مدیریت مالکان خصوصی قرار دارد امکان این کار برای آنها فراهم نیست.

وی تاکید کرد: اداره میراث فرهنگی به دلیل در اختیار نداشتن اینگونه املاک امکان مرمت و بازسازی ندارد و این موضوع باعث شده که هر از گاهی مطالبی در خصوص تخریب و از بین رفتن اینگونه بناها را شاهد باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از بنای خانه کیومرثی ساری به عنوان یکی از این بناهای تاریخی نام برد که مالک آن خصوصی است و ادامه داد: با توجه به این وضعیت مالکیت بنا، اداره هیچ نوع مدیریت و برنامه حفاظت و مرمت برای آن ندارد.

وی از مالکان بناهای تاریخی خواست تا برای حفظ این نوع آثار همکاری لازم را داشته باشند تا این مجموعه بتواند اقدامات لازم برای اجرای برنامه های مرمت و حفظ آنها را انجام دهد.

میراث فرهنگی هیچ نوع مدیریت و برنامه حفاظت و مرمتی برای خانه کیومرثی ساری ندارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو