تغییر رنگ چشم یک نوزاد بعد از مصرف داروی کرونا

منبع: تکراتو

4

1402/6/20

18:29


تغییر رنگ چشم یک نوزاد بعد از مصرف داروی کرونا باعث شد تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد مثبت یا منفی بودن این داروها انجام گیرد. آیا عوارض داروی کرونا خطرناک است؟

تغییر رنگ چشم یک نوزاد بعد از مصرف داروی کرونا

تغییر رنگ چشم یک نوزاد بعد از مصرف داروی کرونا باعث شد تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد مثبت یا منفی بودن این داروها انجام گیرد. آیا عوارض داروی کرونا خطرناک است؟

تغییر رنگ چشم یک نوزاد بعد از مصرف داروی کرونا فاویپیراویر مورد تعجب کاربران فضای مجازی و رسانه‌های مختلف گردید. این نوزاد که ظاهراً در کشورهای آسیایی متولد شده است، 18 ساعت پس از مصرف این دارو رنگ چشمانش از قهوه‌ای به آبی تبدیل شده، بطوریکه انگار چشمان او قادر به تولید رنگدانه‌ها است. اما نظر پزشکان در این خصوص چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آیا کرونا پیرولا به ایران رسیده است؟

تغییر رنگ چشم یک نوزاد بعد از مصرف داروی کرونا

چشمان قهوه‌ای یک نوزاد 6 ماهه پس از مصرف داروی ضد ویروسی فاویپیراویر که برای درمان عفونت ناشی از کرونا تجویز می‌شود، به رنگ آبی درآمد. این پدیده عجیب، اگرچه نادر است، اما قبلاً در بیمارانی که برای درمان کرونا از فاویپیراویر استفاده کرده بودند، گزارش شده بود. فاویپیراویر یک داروی ضد ویروسی موثر برای درمان ویروس‌های مبتنی بر RNA از جمله SARS-CoV-2 (کووید-19) است.

در حالی که این دارو به طور کلی باعث ایجاد عوارض جانبی مانند اسهال، کاهش تعداد گلبول‌های سفید و افزایش سطح اسید اوریک در خون می‌شود، پدیده آبی چشم غیر معمول است. اولین مورد از این پدیده در دسامبر ۲۰۲۱ گزارش شد، زمانی که چشمان قهوه‌ای یک مرد ۲۰ ساله پس از مصرف دارو به طور موقت به رنگ آبی درآمد.

نمونه دیگر نیز مربوط به چشمان بیماری بود که پس از مصرف فاویپیراویر، در معرض اشعه ماوراء بنفش، اثری غیرعادی مانند واکنش فلورسنت از خود نشان داد. علاوه بر این، یک گزارشی دیگر در سال ۲۰۲۲ تشریح کرد که پس از مصرف این دارو، فلورسانس در سفیدی چشم‌ها، ناخن‌ها و برخی از دندان‌های افرادی که دارو مصرف کرده‌اند ظاهر می‌شود.

تغییر رنگ چشم یک نوزاد بعد از مصرف داروی کرونا

اکنون جدیدترین مورد مربوط به پسر ۶ ماهه‌ای است که پس از دریافت درمان با فاویپیراویر برای کووید-۱۹، رنگ چشم‌هایش تغییر کرده است. چشمان او تنها ۱۸ ساعت پس از مصرف دارو در معرض نور خورشید، به رنگ آبی متمایل و پزشکان متوجه تجمع رنگدانه آبی در قرنیه چشم او شدند. علائم کووید-۱۹ این نوزاد پس از سه روز درمان بهبود یافت، اما به دلیل تغییر رنگ چشم که پنج روز بعد به حالت عادی بازگشت، قطع شد.

نظر پزشکان درو مورد آبی شدن چشم نوزاد پس از مصرف داروی کرونا

به طور معمول، رنگ چشم از بدو تولد توسط رنگدانه عنبیه و نه قرنیه، تعیین می‌شود. رنگ مایل به آبی فاویپیراویر ممکن است ناشی از مواد شیمیایی فلورسنتی باشد که طی تجزیه دارو منتشر می‌شوند و در قرنیه جمع می‌شوند. این نظریه یافته‌های قبلی دارویی که باعث فلورسانس در مو و ناخن می‌شود را تایید می‌کند.

محققان حدس می‌زنند که اجزای فلورسنت دارو، متابولیت‌های آن، یا اجزایی مانند دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید آهن زرد ممکن است در بافت‌های مختلف تجمع کنند و این اثر غیرعادی را ایجاد کنند. اگرچه بینایی این نوزاد پس از گذشته دو هفته از بهبودی بدون تغییر بوده، اما اثرات طولانی مدت تغییر رنگ هنوز نامشخص است.

عواملی مانند سن، مدت زمان درمان و دوز دارو ممکن است بر احتمال و مدت این عارضه جانبی نادر تأثیر بگذارند. با این حال، به دلیل تعداد محدود موارد گزارش شده، علت و مکانیزم دقیق تغییر رنگ چشم ناشی از فاویپیراویر نامشخص است. برای درک کامل این پدیده به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تغییر رنگ چشم یک نوزاد بعد از مصرف داروی کرونا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: گجت نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو