درباره کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود؟ عوارض و مزایای این محصول

درباره کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود؟ عوارض و مزایای این محصول


منبع: روزانه

4

1402/6/21

13:37


یک محصول بهداشتی مخصوص بانوان که در زمان عادت ماهیانه از آن استفاده می‌شود، کاپ قاعدگی می‌باشد. این کاپ به شکل یک فنجان قیفی شکل و منعطف است که از جنس سیلیکون می‌باشد و قابلیت استفاده مجدد را دارد. کاپ قاعدگی با قرار گرفتن درون واژن، خون ناشی از عادت ماهیانه را جمع‌آوری می‌کند. این […]

یک محصول بهداشتی مخصوص بانوان که در زمان عادت ماهیانه از آن استفاده می‌شود، کاپ قاعدگی می‌باشد. این کاپ به شکل یک فنجان قیفی شکل و منعطف است که از جنس سیلیکون می‌باشد و قابلیت استفاده مجدد را دارد. کاپ قاعدگی با قرار گرفتن درون واژن، خون ناشی از عادت ماهیانه را جمع‌آوری می‌کند. این محصول قابلیت جمع‌آوری خون بیشتری در مقایسه با محصولات دیگر را دارد و با محیط زیست سازگارتر است. در این مقاله قصد دآریم تا شما را با کاپ قاعدگی بیشتر آشنا کنیم و تمامی خصوصیات و ویژگی‌های آن را به طور کامل توضیح دهیم؛ با ما همراه باشید.

درباره کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود؟ عوارض و مزایای این محصول

ویژگی کاپ قاعدگی

فنجان قاعدگی یک محصول بهداشتی چند بار مصرف می‌باشد؛ یعنی می‌توان از آن برای ماه‌ها و بعضا سال‌ها استفاده کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا این کاپ‌ها با کم کردن زباله، آسیب کمتری به محیط زیست وارد سازند. یکی از مهمترین ویژگی‌های کاپ قاعدگی، میزان نشتی آن است، به طوری که اگر نحوه استفاده درست استفاده از فنجان‌های قاعدگی را به خوبی یاد بگیرید، میزان نشتی آن‌ها به صفر درصد می‌رسد.

این ویژگی، برای خانم‌هایی که خونریزی دوران قاعدگی آن‌ها زیاد است و با وجود استفاده از نوار‌های بهداشتی، مشکل نشتی خون دارند، یک مزیت و ویژگی مهم محسوب می‌شود. از دیگر مشکلاتی که بیشتر خانم‌ها در دوران قاعدگی با آن روبرو می‌شوند، بوی نامطبوعی است که از نوار بهداشتی به خاطر جذب خون، احساس می‌شود. در صورتی که با استفاده از کاپ‌های قاعدگی، این مشکل را نخواهید داشت و هیچ بوی ناخوشایندی را احساس نمی‌کنید. همچنین استفاده از تامپون و نوار بهداشتی در برخی از خانم‌ها باعث شوک باکتریایی و ایجاد عفونت و حساسیت می‌شود، در حالی که کاپ‌های قاعدگی این مشکلات را نخواهند داشت.

نکات مهم قبل از استفاده از کاپ قاعدگی

خانم‌هایی که می‌خواهند از کاپ قاعدگی در دوران پریود خود استفاده کنند، بهتر است قبل از خریداری این محصول با پزشک خود مشورت نمایند. به خانم‌هایی که سن آن‌ها زیر سی سال است و زایمان طبیعی نداشته‌اند، خرید کاپ قاعدگی کوچک، پیشنهاد می‌شود و خانم‌های بالای سی سال که سابقه زایمان طبیعی دارند یا دوران پریود آن‌ها سنگین‌تر است، می‌توانند از کاپ‌هایی با سایز بزرگتر استفاده کنند. برای تعیین سایز کاپ قاعدگی، پزشک موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • سن فرد
  • میزان خونریزی
  • ظرفیت کاپ
  • طول دهانه رحم
  • قدرت عضله‌های کف لگن
  • سابقه زایمان طبیعی

طرز استفاده از کاپ قاعدگی

خانم‌هایی که برای اولین بار قصد استفاده از کاپ قاعدگی را دارند، ممکن است که در هنگام استفاده از این محصول، احساس راحتی کافی نداشته باشند. به همین دلیل می‌توانند قبل از استفاده از کاپ و قرار دادن آن درون واژن، آن را با یک محصول روان‌کننده مناسب چرب کنند. قبل از قرار دادن کاپ قاعدگی درون واژن، به نکات زیر توجه کنید:

  • در ابتدا دست‌های خود را تمیز بشویید.
  • به وسیله روان‌کننده، لبه‌های آن را چرب کنید.
  • کاپ قاعدگی را از قسمت وسط آن تا کرده و به سمت بالا فشار دهید.
  • دقت کنید که کاپ باید از دهانه رحم کمی پایین‌تر قرار گیرد.

وقتی که کاپ به طور کامل داخل واژن قرار گرفت، آن را کمی بچرخانید تا در جای خود، ثابت شود. اگر به درستی مراحل گفته شده انجام شود، نباید فرد آن را درون واژن خود احساس کند و به راحتی می‌تواند حرکت کند، بشیند، بایستد و تمامی فعالیت‌های روزمره خود را بدون هیچ گونه نگرانی، انجام دهد.

درباره کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود؟ عوارض و مزایای این محصول

نحوه خارج کردن کاپ قاعدگی

با توجه به شدت و میزان خونریزی می‌توان بین ۶ تا ۱۲ ساعت از کاپ قاعدگی استفاده کرد. در واقع می‌توان گفت این محصول یک گزینه عالی و کاربردی برای استفاده در کل شبانه روز محسوب می‌شود. اگر کاپ، زودتر از زمان گفته شده پر شد، برای جلوگیری از نشتی، باید فوری آن را خارج و تخلیه کرد. برای بیرون آوردن کاپ قاعدگی به نکات زیر توجه کنید:

  • دست‌های خود را بشویید.
  • انگشت شست و اشاره خود را درون واژن کنید و بعد از لمس پایه کاپ، آن را به آرامی به بیرون بکشید تا کاملاً خارج شود.
  • بعد از خارج کردن کاپ، آن را در توالت تخلیه کنید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

هر محصول بهداشتی و مراقبتی موجود در بازار، مزایا و معایب خاصی دارد؛ کاپ قاعدگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. می‌توانید این محصول را همزمان با دستگاه داخل رحمی یا IUD استفاده کنید. برخی از کمپانی‌ها مدعی هستند که کاپ قاعدگی می‌تواند دستگاه داخل رحمی را از جای خود بلند کند، در صورتی که برخی از شرکت‌های دیگر، این ادعا را رد می‌کند. با این حال اگر در مورد این موضوع نگران هستید، بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود در مورد کاپ‌های قاعدگی مشورت نمایید. مزایای استفاده از کاپ قاعدگی از نظر مصرف‌کنندگان عبارتند از:

مقرون به صرفه بودن

کاپ‌های قاعدگی بر خلاف دیگر محصولات بهداشتی بانوان مانند نوار بهداشتی و تامپون که یک بار مصرف هستند و باید به صورت مداوم خریداری شوند و از این رو هزینه‌های زیادی برای مصرف‌کنندگان در پی خواهند داشت، مقرون به صرفه‌تر هستند. در واقع خرید کاپ قاعدگی به دلیل استفاده مجدد، مناسب‌تر است. البته ناگفته نماند که هزینه اولیه برای خرید کاپ قاعدگی، در مقایسه با محصولات دیگر کمی گران‌تر می‌باشد.

کاپ‌های قاعدگی ایمنی بیشتری دارند

از آن جایی که کاپ‌های قاعدگی به جای جذب نمودن خون، آن را جمع‌آوری می‌کنند، خطر ابتلا به TSS یا سندروم شک سمی را از بین می‌برند. TSS یک عفونت باکتریایی بسیار نادر است که در صورت استفاده از محصولاتی مانند تامپون، به وجود می‌آید.

کاپ‌های قاعدگی خون بیشتری را جمع‌آوری می‌کنند

کاپ قاعدگی می‌تواند چیزی حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم از جریان قاعدگی را خود نگهداری کنند. این در صورتی است که محصولات دیگر مانند تامپون‌ها فقط می‌توانند تا یک سوم از این مقدار را جذب کنند؛ از این رو کاپ‌های قاعدگی توانایی جمع‌آوری خون بیشتری دارند.

کاپ‌ها دوستدار محیط زیست هستند

کاپ‌های قاعدگی دوستدار محیط زیست هستن. این جمله به این معناست که این کاپ‌ها قابلیت استفاده مجدد دارند و برای مدت طولانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ به همین دلیل با خرید این کاپ‌ها و جایگزین کردن آن‌ها به جای محصولاتی مانند نوار بهداشتی و تامپون، ضایعات کمتری را به محیط زیست وارد می‌کنید.

داشتن رابطه جنسی در زمان پریودی

از دیگر مزیت‌های استفاده از این کاپ‌ها، داشتن رابطه جنسی در زمان پریودی است. همان طور که می‌دانید داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی کاری سخت و دشوار است و بیشتر زوجین به دنبال یک راه حل مناسب برای حل آن می‌گردند. کاپ‌های قاعدگی با قابلیت استفاده مجدد که در بازار عرضه می‌شوند، باید حتماً قبل از برقراری رابطه جنسی از واژن خارج شوند، در صورتی که کاپ‌های قاعدگی یک بار مصرف و نرم، می‌توانند در زمان برقراری ارتباط جنسی در واژن باقی بمانند. با استفاده از این کاپ‌ها در زمان پریودی و برقراری رابطه جنسی، شریک زندگیتان نه تنها متوجه این کاپ‌ها نخواهد شد بلکه هیچ گونه نگرانی از بابت نشت آن نخواهید داشت.

درباره کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود؟ عوارض و مزایای این محصول

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

با وجود این که کاپ قاعدگی محصولی سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه است اما معایبی نیز دارد. به طور مثال خارج کردن کاپ قاعدگی از واژن، در هر شرایطی امکان‌پذیر نیست. به طور مثال ممکن است که در یک موقعیت یا شرایط خاص قرار گیرید که برداشتن کاپ ناخوشایند و دشوار باشد. در ادامه به توضیح برخی از معایب کاپ‌های قاعدگی خواهیم پرداخت:

سخت بودن گذاشتن یا برداشتن کاپ قاعدگی

قرار دادن یا برداشتن کاپ قاعدگی از واژن ممکن است برای برخی از خانم‌ها کاری دشوار و سخت باشد. در هنگام گذاشتن کاپ قاعدگی ممکن است که متوجه شوید نمی‌توانید چین خوردگی‌های مناسب و لازم را ایجاد کنید یا اینکه برای خارج کردن، به سختی قادر به گرفتن پایه آن هستید تا آن را به پایین و بیرون بکشید.

دشوار بودن پیدا کردن سایز مناسب

همان طور که می‌دانید کاپ قاعدگی سایز‌های متفاوتی دارد و یک اندازه نیست. به همین دلیل پیدا کردن یک سایز مناسب برای فرد، ممکن است کاری دشوار و سخت باشد. این بدین معناست که فرد ممکن است قبل از پیدا کردن یک مارک مناسب برای خود که سایز مناسبی نیز داشته باشد، مجبور به امتحان کردن چند برند تجاری مختلف و سایز‌های مختلف شود.

ایجاد آلرژی و حساسیت

بیشتر کاپ‌های قاعدگی موجود در بازار، از مواد بدون لاتکس تهیه و تولید می‌شوند؛ به همین دلیل به یک گزینه عالی و کاربردی برای افرادی که به لاتکس آلرژی و حساسیت دارند، تبدیل شده‌اند. اما برخی از خانم‌ها ممکن است که به مواد تشکیل دهنده این کاپ‌ها یعنی مواد لاستیکی و سیلیکونی حساسیت داشته‌اند و استفاده از کاپ‌های قاعدگی باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در آن‌ها شود.

تحریک‌پذیری واژن

اگر بعد از استفاده، کاپ قاعدگی به درستی تمیز و شسته نشود و از آن به طور صحیح مراقبت و نگهداری نگردد، ممکن است که باعث تحریک واژن شود. همچنین اگر بدون چرب کردن، کاپ را درون واژن قرار دهید، ممکن است باعث درد و ناراحتی و گاهی اوقات باعث زخم شدن واژن گردد.

احتمال افزایش عفونت

بعد از استفاده از کاپ‌های قاعدگی، آن را تمیز بشوید تا از عفونت و بیمار‌های دیگر جلوگیری شود. بعد از شستن آن را حتماً خشک نمایید. به هیچ عنوان از فنجان‌های قاعدگی یک بار مصرف، استفاده مجدد نکنید. همچنین قبل از گذاشتن و بعد از برداشتن کاپ قاعدگی، دست‌های خود را تمیز بشویید.

مطلب مشابه: علائم و نشانه های بارداری؛ تمام نشانه های باردار بودن خانم ها

گذاشتن کاپ پریودی

نحوه تمیز کردن کاپ قاعدگی

تمیز نگه داشتن کاپ قاعدگی یک امر مهم و ضروری است. باید بعد از استفاده از این محصول، فوراً آن را با آب و صابون شسته و خشک نمایید. همچنین می‌توانید بعد از تمام شدن هر سیکل قاعدگی، این کاپ‌ها را به مدت پنج تا ده دقیقه، برای جلوگیری از عفونت، در آب بجوشانید. البته باید مراقب باشید که کاپ نسوزد یا به ظرف نچسبد. معمولاً تخلیه و تمیز کردن کاپ‌های قاعدگی در سرویس بهداشتی عمومی، کاری دشوار است. از این رو فرد می‌تواند قبل از اینکه وارد سرویس بهداشتی شود، دست‌های خود را تمیز بشوید و بعد کاپ را برداشته و آن را تخلیه نماید و قبل از واردن کردن دوباره کاپ درون واژن خود، آن را با یک دستمال توالت خشک کند. برخی از خانم‌ها همیشه همراه خود یک بطری آب کوچک برای تمیز کردن کاپ در سرویس‌های عمومی دارند. به هر حال اگر مجبور به تخلیه این کاپ‌ها در سرویس بهداشتی عمومی شدید، بهتر است که در اولین فرصت آن را شسته و تمیز نمایید.

آیا کاپ قاعدگی برای دختران مجرد مناسب است؟

در فرهنگ ایران استفاده از کاپ قاعدگی برای دختران باکره، توصیه نمی‌شود. خاتم‌هایی که برای جلوگیری از باردار شدن از آیودی استفاده می‌کنند نیز نمی‌توانند از کاپ‌های قاعدگی استفاده نمایند. استفاده از فنجان‌های قاعدگی برای دختر خانم‌های مجرد، به معنای از دست دادن باکرگی نمی‌باشد اما گاهی اوقات در برخی افراد، باعث آسیب رساندن یا پاره نمودن پرده بکارت که به صورت یک بافت نازک در اطراف رحم است، می‌شود. پس با توجه به فرهنگ غلط برخی از جوامع و همچنین احتمال پارگی پرده بکارت، بهتر است که دختران مجرد از خریداری و استفاده از کاپ‌های قاعدگی خودداری کنند.

در کل می‌توان گفت که استفاده از این کاپ‌ها محدودیت سنی ندارد و برای استفاده از آن‌ها می‌بایست راحتی بدن خود را مدنظر قرار دهید. به دلیل سفت بودن عضلات واژن در افراد مجرد و افرادی که سن کمتری دارند، ممکن است که قرارگیری کاپ‌های قاعدگی درون واژن کمی سخت باشد؛ به همین دلیل این افراد به تمرینات بیشتری برای نحوه قرار دادن کاپ قاعدگی، احتیاج دارند.

سایز مناسب کاپ قاعدگی را چگونه انتخاب کنیم؟

در هنگام استفاده و خرید کاپ قاعدگی، باید در مورد اندازه و سایز دقیق آن اطلاعاتی داشته باشید. طبیعی است افرادی که واژن بلندی دارند، باید از کاپ‌هایی که طول آن‌ها بیشتر است، استفاده کنند. اگر از مدل‌های کوتاه‌تر این کاپ‌ها استفاده کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ فقط ممکن است که خارج کردن آن کمی برای شما سخت باشد. برای انتخاب سایز مناسب کاپ قاعدگی می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

دهانه رحم یا سرویکس در قسمت پایینی رحم می‌باشد و طولی حدود دو تا سه سانتی‌متر دارد و در نهایت به قسمت واژن می‌رسد. اما قسمت بیرونی سرویکس که بالاترین نقطه واژن است به وسیله انگشت، قابل لمس است. در واقع با لمس سرویکس می‌توان تشخیص داد که طول واژن کوتاه، بلند یا معمولی می‌باشد.

• در حالت‌ایستاده قرار بگیرید و یکی از پا‌های خود را روی صندلی بگذارید. سپس دست خود را شسته و انگشتتان را درون واژن وارد کنید. اگر بعد از فرو بردن انگشت، سرویکس را لمس کردید، به گونه‌ای که یک بند انگشت داخل واژن بود، به این معناست که طول واژن شما کوتاه است و سرویکس در پایین‌ترین قسمت ممکن وجود دارد.

• اگر دو انگشت درون واژن شود، به معنای این است که واژن متوسطی دارید و اگر سه انگشت داخل واژن شد یا اینکه نوک انگشت، سرویکس را لمس نکرد، نشان دهنده این است که واژن بلندی دارید.

لازم به ذکر است که جای سرویکس، همیشه ثابت نیست. به طوری که در دوران عادت ماهانه در پایین‌ترین سطح ممکن قرار می‌گیرد و در هنگام تخمک‌گذاری نیز در بالاترین و نرم‌ترین بخش ممکن خواهد بود. جای سرویکس در حالت خوابیده نیز از حالت‌ایستاده، بالاتر است. در هنگام رابطه جنسی نیز جای سرویکس تغییر می‌کند. اگر سرویکس در قسمت پایینی باشد، باید از کاپ‌های کوتاه استفاده شود و کاپ‌های بلند عملاً غیر قابل استفاده هستند. افرادی که سرویکس‌های متوسط یا بلند دارند، انتخاب‌های بیشتری در هنگام خرید کاپ قاعدگی دارند.

درباره کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود؟ عوارض و مزایای این محصول

بهترین برند‌های کاپ قاعدگی

اگر به دنبال خرید بهترین برند کاپ قاعدگی هستید، قطعاً این بخش مورد علاقه شما خواهد بود. بهترین برند‌های کاپ قاعدگی موجود در بازار و همچنین قیمت آن‌ها به شرح زیر است:

• برند دیواکاپ که از جنس سیلیکون شفاف است و قیمت حدودی آن ۳۵۰هزار تومان است.

• برند لونت که بسیار انعطاف‌پذیر بوده و فاقد هر گونه مواد شیمیایی می‌باشد. قیمت این محصول حدود ۵۷۰ هزار تومان می‌باشد.

• کاپ قاعدگی لیلی اینتیما که برای خانم‌هایی که دهانه رحم آن‌ها نسبتاً بالا می‌باشد، مناسب‌تر است. قیمت این کاپ‌ها حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

• برند فلکس که سابقه نسبتاً زیادی دارد و برای افراد مبتدی بهترین گزینه است. قیمت این برند حدود ۷۰۰ هزار تومان می‌باشد.

• برند سالت که از جنس سیلیکون بسیار نرم است و برای خانم‌هایی که مثانه حساسی دارند، مناسب می‌باشد. قیمت حدودی این برند ۷۸۰ هزار تومان است.

سخن پایانی

بیشتر خانم‌ها با نزدیک شدن به دوران قاعدگی، برای کنترل خونریزی، معمولاً به سراغ محصولاتی چون نوار بهداشتی یا تامپون ‌می‌روند، در حالی که گزینه سوم دیگری نیز وجود دارد که بیشتر افراد با آن آشنایی ندارند. کاپ قاعدگی یک محصول بهداشتی برای کنترل خونریزی دوران پریودی است. کاپ قاعدگی در اندازه و شکل‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید این محصول را از طریق داروخانه یا به صورت آنلاین خریداری کنید. کاپ قاعدگی مزایا و معایب مخصوص به خودش را دارد؛ به همین دلیل ممکن است که خرید و استفاده از آن برای یک فرد مناسب و برای فرد دیگر آزاردهنده باشد.

مطلب مشابه: ورزش های مناسب برای دوران قاعدگی؛ ورزش دوران پریودی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو