قانون در خصوص آسیب زیبایی چه می‌گوید؟

قانون در خصوص آسیب زیبایی چه می‌گوید؟


منبع: وقت مد

5

1402/6/22

13:12


زیبایی صورت هر فرد نقش مهمی در اعتماد به نفس و زندگی اجتماعی وی دارد. زمانی که این زیبایی تحت تاثیر حوادث و اتفاقات ناخوشایند آسیب جدی می‌بیند به طوری که دیگر به شکل سابقش نشود، ناخودآگاه زندگی شخص آسیب دیده دچار تلاطم شده و چه بسا با مشکلات بسیاری نیز روبه‌رو می‌شود. گاهی این …

رپ31تر-تبلیغات

زیبایی صورت هر فرد نقش مهمی در اعتماد به نفس و زندگی اجتماعی وی دارد. زمانی که این زیبایی تحت تاثیر حوادث و اتفاقات ناخوشایند آسیب جدی می‌بیند به طوری که دیگر به شکل سابقش نشود، ناخودآگاه زندگی شخص آسیب دیده دچار تلاطم شده و چه بسا با مشکلات بسیاری نیز روبه‌رو می‌شود.

خرید لباس زیر

گاهی این مشکلات آسیب‌های روحی و معنوی هستند که مدت‌ها طول می‌کشد تا شخص با آن کنار بیاید و گاهی هم مشکلات مالی است که برای طی کردن دوره‌های درمانی و جراحی‌های مختلف متحمل می‌شود.


از آنجایی که زیبایی صورت فرد تا این حد در زندگی شخصی و اجتماعی وی تاثیرگذار است، قانونگذار نیز به آن توجه کرده و خسارتی به عنوان دیه زیبایی صورت را تعیین کرده است.


بسته به اینکه جراحت وارده چه مشخصاتی دارد و چه نوع آسیبی به صورت وارد کرده است، و اینکه آیا اثر جراحت ماندگار است یا خیر، نوع و مقدار دیه آن نیز متفاوت خواهد بود.

لباس خواب برند لباس سکرت

در ادامه به انواع جراحت وارده بر صورت و دیه زیبایی صورت خواهیم پرداخت. البته در خصوص اقامه شکایت و دریافت دیه بهتر است ابتدا با مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری گفتگو نمایید.

خرید لباس زیر

دیه و میزان آن

گاهی بر اثر وقوع یک جنایت عمدی یا غیر عمدی آسیب‌های جدی به شخص وارد می‌شود. این آسیب‌ها معمولا زندگی فرد را مختل کرده و او را دچار مشکلات جدی می‌کند. گاهی ممکن است مشکلات به مرور زمان حل شود و بعضی اوقات نیز فرد تا پایان عمرش با آن مشکل درگیر است.


گذشته از مشکلات روحی و روانی که شخص آسیب دیده متحمل می‌شود، خسارت‌های مالی زیادی نیز به او وارد می‌شود.

از این رو قانونگذار با توجه به نوع آسیب، اثرات حاصل از آن در زندگی شخص، قابل درمان بودن یا غیر قابل درمان بودن آسیب، هزینه‌ای را به عنوان خسارت تعیین کرده است که مرتکب باید به شخص آسیب دیده بپردازد. به این خسارت از پیش تعیین شده، دیه گفته می‌شود.


صدمات وارده بر صورت که زیبایی شخص را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز یکی از مواردی است که قانونگذار میزان آن را تعیین کرده است.

رپ31تر-تبلیغات

انواع جراحت در صورت و دیه آن‌ها

قانون مجازات اسلامی 9 نوع جراحت را معرفی کرده که ممکن است در اثر جنایت عمدی یا غیرعمدی به وقوع بپیوندد. این جراحات از کمترین میزان به بالاترین میزان ممکن آسیب اشاره می‌کنند.


این جراحات می‌تواند درباره تمامی اعضای بدن صدق کند (به جز دو مورد آن که مخصوص سر است)؛ بنابراین دیه زیبایی صورت نیز بر اساس همین جراحات مشخص و تعیین می‌شود.


بسیاری از مراجعین که به دنبال پیدا کردن وکیل هستند، در خصوص جراحات وارده بر صورت سوالات جدی دارند.

لباس خواب برند لباس سکرت


جراحت وارد به صورت و میزان دیه آن‌ها به شرح زیر است:


خراشیدگی پوست


خراشیدگی پوست کمترین جراحتی است که قانونگذار به رسمیت شناخته است. به این نوع جراحت حارصه گفته می‌شود. در جراحت حارصه پوست باید طوری خراشیده شده باشد که خون از آن جاری نشود. به عبارتی یک خراشیدگی ساده است.


دیه این نوع جراحت برابر با یک صدم دیه کامل است که با توجه به دیه سال 1402، مبلغ 9 میلیون تومان می‌شود.

خراشیدگی همراه با خونریزی


نوع دوم جراحت صورت که به آن دامیه نیز گفته می‌شود، خراشیدگی از پوست عبور کرده و وارد گوشت صورت می‌شود و مقداری خون چه کم یا زیاد از آن می‌آید. این نوع جراحت دارای دو صدم دیه کامل است که در سال جاری برابر با 18 میلیون تومان است.

زخم عمیق در صورت


سومین نوع جراحت که می‌تواند بر صورت وارد شود، زمانی است که زخمی عمیق بر صورت وارد شده اما هنوز به گوشت استخوان نرسیده باشد. قانون مجازات اسلامی این نوع جراحت را متلاحمه گوید. دیه جراحت متلاحمه سه صدم دیه کامل است که با توجه به نرخ دیه سال 1402، مبلغی معادل 27 میلیون تومان خواهد بود.

پارگی عمیق در صورت و رسیدن به پوست نازک استخوان

لباس خواب برند لباس سکرت


زمانی که زخم صورت چنان عمیق است که گوشت را به کلی شکافته و به پوست نازک روی استخوان برسد، چهارمین نوع جراحت واقع شده است که به آن جراحت سمحاق می‌گویند. دیه جراحت پارگی عمیق صورت، چهار صدم دیه کامل انسان است که در حال حاضر معادل 36 میلیون تومان خواهد بود.

پارگی عمیق صورت همراه با آشکار شدن استخوان


در این نوع جراحت، آسیب وارده بر صورت به حدی عمیق است که گوشت صورت را به کلی پاره کرده و پوست نازک روی استخوان نیز از بین رفته و استخوان را آشکار کرده است.

در قانون به این نوع جراحت موضحه گفته می‌شود. دیه جراحت موضحه برابر با پنج صدم دیه کامل انسان است که بر اساس نرخ دیه سال جاری برابر با 45 میلیون تومان است.

پارگی عمیق در صورت همراه با شکستن استخوان

خرید لباس زیر


چنانچه آسیب وارده به صورت به اندازه‌ای شدید باشد که علاوه بر پارگی عمیق گوشت صورت منجر به شکستن استخوان نیز شود، جراحت معروف به هاشمه رخ داده است. دیه جراحت هاشمه معادل ده صدم دیه کامل انسان یعنی 90 میلیون تومان است.

دیه زیبایی صورت بعد از بهبود زخم


هرچند هر یک از جراحت گفته شده در بالا دیه مخصوص به خود را دارند و در صورت وارد شدن به صورت، قاضی بر اساس آن حکم نهایی را صادر می‌کند. اما گاهی در برخی از جراحات پس از بهبود زخم، جای بخیه روی صورت می‌ماند و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


در این موارد قانونگذار علاوه بر دیه‌ای که برای جراحت وارده تعیین کرده است، دیه‌ای نیز به عنوان دیه زیبایی صورت برای به جا ماندن زخم بعد از بهبود آن تعیین کرده است.

لباس خواب برند لباس سکرت


از جمله جراحاتی که معمولا بعد از بهبود زخم به آن دیه زیبایی صورت تعلق می‌گیرد، جراحت موضحه و هاشمه است. این جراحات به دلیل پارگی عمیق صورت و آسیب دیدن استخوان به وجود می‌آیند.


در تبصره 4 ماده 709 آمده است: «اگر بعد از جنایت موضحه، اثر زخم به جای ماند؛ علاوه بر دیه تعیین شده، یک هشتادم دیه کامل که معادل 11 میلیون و 250 هزار تومان است، به آن تعلق می‌گیرد.


در دیگر انواع جراحت که در حد موضحه نیست، اگر بعد از بهبودی اثری از آن باقی بماند؛ علاوه بر دیه جنایت یک صدم دیه کامل نیز ثابت است. اگر جنایت باعث ایجاد شکافی در صورت شود، دیه آن هشت صدم دیه کامل است.»

خرید لباس زیر


همچنین در تبصره 3 همین ماده آمده است: «چنانچه جنایت وارد بر گونه باعث آشکار شدن داخل دهان نشود، یک بیستم دیه کامل یعنی 45 میلیون تومان، دیه آن خواهد بود. اگر زخم باعث آشکار شدن داخل دهان شود، دیه آن معادل یک پنجم دیه کامل یعنی 180 میلیون تومان است.


همچنین با تاکید وکیل حقوقی اگر بعد از التیام زخم، اثر آن بر صورت باقی مانده و عیب به شماره بیایید، یک بیستم دیه دیگر نیز به آن تعلق می‌گیرد.»


نکته: در تبصره دو ماده 709 قانون مجازات اسلامی که در مورد انواع جراحات است، ذکر شده که ملاک دیه در جراحت‌های گفته شده، مقدار نفوذ جراحت است و طول و عرض آن تاثیر بر مقدار دیه ندارد.

اطلاعیه! اطلاعات و محتواهای این مطلب صرفا توسط تبلیغ دهنده نوشته شده و به عنوان تبلیغ منتشر شده است. بنابراین قبل از استفاده از خدمات و یا محصولات تبلیغ دهنده، از طریق سایر منابع تحقیقات لازم را اندام دهید
رسانه ما هیچ مسئولیتی را در این رابطه نمی‌پذیرد
.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو