اهمیت درون گری در رشد و پیشرفت زندگی انسان ها

منبع: آرگا

4

1402/6/22

22:05


گاه در جمله ی زندگی با رسیدن به ویرگولی، اندکی در خود و برای وجود خود صبر می کنیم. با کشیدن نفسی عمیق، هوای تازه ای را به ریه ها رسانده و دمی دل را آرام می سازیم. پی استراحت روح خسته و مغز بیمار شده از فکر و خیال، گوشه ای را به خلوت برای خود بر می گزینیم. تا با حل پرسش های دل بی قرار از حقیقت مغز، بدین صورت از ویرگول دست بکشید و ادامه دهید تا به نقطه ی پایان جمله ی زندگی خود برسید. من کیستم؟ من در آینده در چه جایگاهی هستم؟ احساسات من چه شکلی دارد؟ باور، اعتقاد، خواسته و ارزش های من چه هستند؟ آیا ویژگی های افراد درون گرا را می شناسید، آیا به گوش شما رسیده است و اطلاعی از آن دارید؟ مشکلی ندارد…

اگر آگاهی کاملی از خصوصیات این دست افراد ندارید، بهتر است با اهمیت درون گری بیشتر آشنا شوید.

نگاهی به اهمیت درون گری

درون گری همان طور که به واضح از نامش پیدا است، به بررسی وجود شخصیت درونی فرد می پردازد. بررسی افکار و احساساتی که دائما آدمی با آن ها سر و کار دارد، که گاه با گفتن واژه ی ( بله ) آن حقیقت را می پذیرد و یا با گفتن واژه ی ( نه ) این مقبولیت را رد می کند. توصیه ما به شما این است که هرگز از تنها جستجوگر حقیقت زندگی خود یعنی همان درون گری، غافل نباشید.

آشنایی ابتدایی با اهمیت درون گری

کاربرد واژه ی چیستی در ازای واژه ی چرایی:

برای تمامی شما همراهان عزیز مجله ی آرگا پیش آمده است که در روند انجام برنامه ریزی های زندگی، سوالاتی را از خود پرسیده باشید. محال است که هم اکنون کسی در دل خود بگوید که ( نه ) من هرگز این چنین نبوده ام و انکار کند.برای مثال از خود پرسیده باشید: چرا من به شغل مهندسی دست پیدا نکرده ام؟ چون من یک بی عرضه ام… حال اینطور پرسیده باشید: چه شد که من شغل مهندسی را برای خود انتخاب نکردم؟ چون من مدرک تحصیلات مهندسی برق را در دست ندارم.

جست جوی برخورد های مناسب در ازای برخورد های مثبت و منفی:

همیشه افراد بازخورد های حقیقی ای نسبت به شما و عملکردتان نخواهند داشت. گاهی برخی افراد به شدت ذهن شما را درگیر افکار منفی خود می کنند و گاهی افراد با افکار نامتعادل مثبت، هیچگونه کمکی برای تقویت خود آگاهی شما نخواهند کرد.

مراقبه درون گری برای تقویت درونی آرامش ذهن:

با پرسش های سوالات درون گرایانه می توان به مراقبه دست پیدا کرد. از جمله سوالات:

برای رسیدن به کدامین هدف خود تلاش می کنم؟

انجام کدامیک از کار های من، نتیجه ی مثبت به دنبال خواهد داشت؟

با تغییر کدامین کار ها، سرعت خود را بیشتر کنم؟

و…

همانطور که اگر تا اکنون توجه کرده باشید، به این نتیجه رسیده اید که سوالات از چیستی پرسیده می شوند نه از چرایی.

یادداشت نویسی روزانه:

برای رسیدن به قدرت درک احساسات و اندیشه ی فردی، تنها کافی است که آن ها را بر روی صفحه ای از کاغذ یادداشت کنید.

نقش درون گری در رشو و پیشرفت انسان ها

دو ویژگی لازم برای درون گر بودن آدمی در زندگی

  • خود نظارتی:

این فرآیند مداوم و پر تکرار، هر آنچه که از ذهن شما عبور می کند را پوشش می دهد. تنها کافی است بی نگرانی از قضاوت دیگران، به بررسی عملکرد درونی ذهنی خود بپردازید.

  • خود تشخیصی:

به هر آنچه و هر آن کس که مداوم فکر کنید، خواهید رسید. اگر به افکار و احساسات منفی توجه کنید، بیشتر درون شما تقویت می شوند. پس بهتر است که مراقبه خود تشخیصی را جدی بگیرید و افکار و احساسات مثبت را درون خود به تقویت برسانید.

ویژگی های لازم در شکل گیری فرد درون گرا

بررسی تمامی مزیت های درون گری در افراد

  1. سرشار از دانش، احساسات و باور شخصی می باشد.
  2. اطلاعاتی را به ما می آموزد و ارائه می دهد که از هیچ راهی قادر به دریافت آن اطلاعات نخواهیم بود.
  3. در شکل گیری تجربیات متنوع می تواند به افراد کمک داشته باشد.
  4.  شکل گیری ظرفیت روحیه همدلی را در افراد افزایش می دهد.
  5. رشد رهبران قوی با خود شناسی کامل حاصل شده از درون گرایی

بررسی معایب و مشکلات درون گری در افراد

درون گری برای درگیری های ذهنی بسیار سریع، عملی نخواهد بود. در حال حاضر درون گری اهمیت چندانی ندارد چون حتی پس از آموزش به مردم هم، آن ها درباره ی یک تجربه ساده احساسی، درون گری های متخلفی انجام می داده اند. راه های رهایی از درگیری های ذهنی را در مقالات پیشین ما مطالعه کنید.

صحبت پایانی:

هر گاه صحبت از خلوت تنهایی با خود در گوشه ای از زندگی آدمی می شود. او را به بیماری افسرده، مصیبت زده و پر از درد در جامعه با دیگران آشنا می سازند. اما داستان چیز دیگری است، او تنها در پی کشف حقیقت زندگی خود می باشد. تا دست خود را از اعماق چاه نا امیدی بیرون بکشاند و به سوق رویایی ترین لحظات آینده برساند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو