چیزهایی که درباره روغن زیتون شنیده‌اید ممکن است اشتباه باشد

منبع: فوت و فن

4

1402/6/25

07:32


زمانی که برای خرید روغن پخت‌وپز به فروشگاه می‌روید، انتخاب روغن زیتون یک انتخاب بی‌فکرانه به نظر می‌آید.

چیزهایی که درباره روغن زیتون شنیده‌اید ممکن است اشتباه باشد

زمانی که برای خرید روغن پخت‌وپز به فروشگاه می‌روید، انتخاب روغن زیتون یک انتخاب بی‌فکرانه به نظر می‌آید. این روغن با چربی مفید برای سلامتی بارگذاری شده است و یکی از ستون‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم است. اما دانستن کدام نوع روغن زیتون را باید انتخاب کنید – و چگونه از آن استفاده کنید – جایی است که مسائل یک کم پیچیده می‌شود. به نظر می‌آید که در مورد روغن زیتون اطلاعات زیادی در دسترس است که اشتباهی انتقال داده شده است. وقت آن رسیده تا این مسائل را روشن کنیم!

شنیده‌اید: روغن زیتون “خالص” کیفیت بهتری دارد.

عبارت “خالص” امیدوارکننده به نظر می‌آید. اما به معنای واقعی آن به معنای عدم وجود مواد دیگر یا روغن‌های دیگر در محصول است. روغن زیتون خالص در واقعیت درجه کیفیتی پایین‌تری نسبت به روغن زیتون بکر دارد که به عنوان سالم‌ترین نوع آن شناخته می‌شود؛ چراکه دارای بیشترین غلظت پلی‌فنل‌ها، یک ترکیب گیاهی طبیعی در زیتون‌ها که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند، است. روغن زیتون “خالص” کمترین مقدار پلی‌فنل‌ها را دارد اما هنوز هم بهره‌مندی‌های سلامتی احتمالی دارد. همچنین طعم آن نیز ملایم‌تر است.

شنیده‌اید: روغن زیتون “سبک” دارای کمتر چربی و کالری است.

در بسته‌بندی‌های مواد غذایی، “سبک” ممکن است به معنای کمتر بودن چربی و کالری باشد. اما در مورد روغن زیتون، این کلمه فقط به طعم آن اشاره دارد. همه روغن‌های زیتون در هر قاشق غذاخوری تعداد یکسانی از کالری و گرم چربی دارند. یکی از مزایای روغن زیتون “سبک” این است که معمولاً ارزان‌تر از دیگر نوع‌ها است.

شنیده‌اید: نمی‌توانید با روغن زیتون بکر دستور غذایی بپزید.

بعضی افراد می‌گویند که روغن زیتون بکر برای پخت و پز خیلی حساس است – که بهترین کاربرد آن برای سس‌ها و اسپاگتی‌هاست. درست است که دارای نقطه دودکشی کمتری نسبت به برخی از روغن‌های پخت و پز مانند روغن کانولا است، اما از نظر پایداری برای پخت و پز روزمره در خانه کافی است. به یاد داشته باشید که روغن زیتون بکر معمولاً طعم بیشتری نسبت به نوع‌های دیگر روغن زیتون دارد. بنابراین، اگر به دنبال طعمی ملایم هستید، روغن زیتون “سبک” یا “خالص” را انتخاب کنید یا یک روغن دیگر مانند کانولا استفاده کنید. اگر روغن زیتونی گران‌قیمت و پرطعم دارید، آن را برای سس‌ها، مواد خوراکی غوطه‌ور کردن و بر روی غذاهای آماده‌شده نگه دارید.

شنیده‌اید: پخت غذا منافع روغن زیتون را از بین می‌برد.

در حالی که گرم کردن روغن زیتون ممکن است بعضی از طعم آن را از دست دهد، اما شما هنوز بیشتر پلی‌فنل‌هایی که به صورت طبیعی در روغن وجود دارند را دریافت می‌کنید و منافع سلامتی آن را از بین نمی‌برید.

شنیده‌اید: بیشتر روغن زیتون جعلی است.

شایعاتی وجود دارد که بسیاری از روغن‌های زیتون موجود در قفسه‌های فروشگاه واقعی روغن زیتون نیستند، بلکه با روغن‌های دیگر و ارزان‌تر ترکیب شده‌اند – و شما باید پول زیادی بدهید تا محصول واقعی را بگیرید. اما بر اساس یک تحلیل انجام‌شده توسط اداره غذا و داروها (FDA) از روغن‌های زیتون بکر، تنها سه تا از 88 روغن آزمایش‌شده نتوانستند استانداردهای خالصی را برآورده کنند (و پژوهشگران اعتراف کردند که احتمالاً این‌ها ممکن است “نتایج مثبت نادرست” باشند). بنابراین، مگر اینکه روی برچسب آن نوشته شده باشد که با یک روغن دیگر ترکیب شده است، بدانید که محصول واقعی را دریافت می‌کنید و نوع روغن زیتونی که می‌توانید هزینه کنید و طعم آن را دوست دارید را خریداری کنید. همچنین اگر ممکن است، یک شیشه تاریک‌تر انتخاب کنید، چرا که این کار روغن را از نوری که می‌تواند آن را تجزیه کند محافظت می‌کند. هنگامی که روغن زیتون خود را به خانه بیاورید، آن را در محیطی خنک و تاریک نگه دارید (مانند کابینت) و پس از باز شدن، در مدت 1-3 ماه مصرف کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو