آشنایی با خواص خولان دریایی و روغن آن

آشنایی با خواص خولان دریایی و روغن آن


منبع: آرگا

2

1402/6/25

09:08


خواص خولان دریایی و روغن آن بسیار است و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و قلب موثر باشد. خاصیت ضد سرطانی دارد و در پیشگیری از مشکلات پوستی کمک می کند، با این حال یک گیاه کم یاب است و قیمت گرانی دارد و تنها برای موارد درمانی از آن استفاده می شود.

خولان دریایی یک درختچه خاردار بومی هیمیالیا می باشد که بهترین مناطق برای رشد آن، مناطق ساحلی آسیا و اروپا است. میوه های این درخت نارنجی رنگ و اندازه آن کمی کوچک تر از بلوبری می باشد. خواص خولان دریایی و روغن آن موجب شده است تا به عنوان یک میوه محبوب برای درمان بسیاری ار بیماری ها شناخته شود.

از قرن ها پیش به دلیل فواید بی شمار این میوه در طب سنتی از آن استفاده می شود، تمام اجزای درخت از توت ها و برگ ها گرفته تا دانه های این گیاه دارای خواص و ویتامین می باشد. از مهمترین فواید مصرف آن باید به خواصیت ضد التهابی و تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد، همچنین با استفاده از این میوه می توانید در کاهش کلسترول موثر واقع شوید.

خواص خولان دریایی

خولان دریایی علاوه بر خاصیت ضد التهابی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به کاهش کلسترول، دارای خواص ضدعفونی کننده، ضد سرطانی و عناصر تقویت کننده سیستم گوارش می باشد و به بهبود سلامت قلب کمک می کند و می تواند در بهبود سلامت پوست و مو موثر باشد. تمام این خواص و فواید موجب می شود تا خولان دریای برای استفاده یک میوه محبوب و مفید باشد.

ویژگی های میوه خولان دریایی

این خوشه های نارنجی رنگ، یک منبع غنی ویتامین C  بشمار می آیند و شامل مقدار زیادی کربوهیدرات، آنتی اکسیدان، اسید های چرب و مواد معدنی همچون پتاسیم، کلسیم و مس می باشند. به دلیل خواص بی شمار این میوه در تولید محصولات بهداشتی نیز از آن در درصد های خاصی استفاده می شود.

از این گیاه به دلیل فواید دارویی بسیار استفاده می شود تا از فضایل آن نهایت بهره را برد. توت های خولان دریایی حاوی روغن است و این روغن کاربرد های بسیار زیاد و معجزه آسایی دارد، در چین این روغن شگفت انگیز برای درمان اختلالات پوستی و مخاط به کار گرفته می شود. این عصاره طبیعی به دست آمده از میوه های خولان دریایی در تولید محصولات مراقبت پوستی مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف میوه و روغن آن به عنوان یک مکمل غذایی می تواند در بهبود سلامت و شادابی موثر واقع شود.

خواص خولان دریایی برای قلب

می توانید برای تقویت قلب خود از روغن خولان دریایی استفاده کنید. تقویت قلب را با این روش ها تجربه کنید، چرا که فیتواسترول های موجود در آن خاصیت ضد التهابی دارد و آنتی اکسیدان موجود در آن از بدن شما در برابر انواع بیماری ها محافظت می کند. همچنین مصرف آن موجب حفظ سطح کلسترول، کاهش رسوبات چربی، افزایش متابولیسم، تامین انرژی و کوئرستین می شود که در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی موثر است.

مطالعات نشان می دهد، مصرف روزانه به مقدار ۰.۷۵ میلی لیتر از این روغن در کاهش سطح فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون کمک می کند، همچنین سطح کلسترول بد را نیز کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی

از دیگر خواص خولان دریایی تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. وجود مقادیر زیادی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها می تواند ایمنی بدن را در برابر ویروس ها و باکتری ها تضمین کند. تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد، استفاده از خولان دریایی و روغن آن می تواند در پیشگیری از ویروس آنفولانزا و تبخال موثر عمل کند. در صورت استفاده از این روغن به عنوان یک مکمل غذایی می توان مانع از رشد و تکثیر باکتری های عفونی شد و از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری کرد.

مطالعات انجام شده در دپارتمان فناوری دارو و مدیریت دارویی دانشگاه پزشکی کاوناس نشان داد فعالیت آنتی اکسیدانی این روغن ۲.۴ برابر بیشتر روغن های حاوی کاروتنوئید است و که مزایای آن بسیار زیاد است. و هنگامی که در معرض خطرات محیطی یا باکتری  ها قرار بگیرد به کاهش شروع عفونت بسیار کمک خواهد کرد و در مقابل عفونت باکتری ها، ویروس ها و انگل ها به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

استفاده از خولان دریایی در رزیم غذایی

رفع خستگی ناشی از استرس

به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از امگا ۷ روغن خولان دریایی می تواند در بهبود رفع خستگی ناشی از استرس مزمن یا همان خستگی آدرنال کمک شایانی باشد. برای تاثیر بخشی بهتر و رفع کامل این خستگی می توانید مواد غذایی مضر مانند کافئین، شکر و غذا های فرآوری شده را از سفره غذایی خود حذف کنید و آن ها را با غذا های مفیدی که دارای امگا ۳ هستند مانند ماهی های چرب جایگزین کنید.

کاهش مشکلات پوستی

خولان دریایی به پیشگیری از مشکلات پوستی کمک می کند، می توانید توت ها، کنسانتره توت یا دانه های آن را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی یا درمان آن استفاده کنید و در درمان زخم بستر، بریدگی ها، پیشگیری از آکنه، درماتیت، خشکی پوست، اگزما، زخم و ترک پوستی مستقیما بر روی پوست استفاده کنید.

معرفی خواص خولان درایی و روغن آن

قند خون

تحقیقات محدودی در این زمینه انجام شده است، یک آزمایش انسانی در سال ۲۰۲۱ بیانگر این موضوع بود که مصرف پوره میوه خولان، در مدت زمان پنج هفته موجب کاهش جزئی قند خون شد، افراد شرکت کننده دارای اختلال در تنظیم گلوکز یا دیابت بودنند، تعداد شرکت کننده ها ۳۸ نفر گزارش شده بود که تعداد کمی می باشد.

مطالعه بر روی یک گروه کوچک دیگر نشان داد، مصرف توت های خولان دریایی پس از غذا پاسخ انسولین را به تاخیر می اندازد، شرکت کنندگان این آزمایش ۱۸ مرد بودنند.

به نظر می آید آنتی اکسیدان های موجود در این میوه می تواند در کاهش قند خون موثر باشد. البته به مطالعات جامع و کامل تری برای اظهار نظر نیاز است.

خاصیت ضد سرطانی

کوئرستین موجود در میوه خولان دریایی یک انتی اکسیدان موثر و قوی برای مبارزه با سرطان است. سایر آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدها و ویتامین E نیز می توانند به مبارزه با سلول های سرطانی کمک کنند. مطالعاتی که روی سایر حیوانات انجام گرفته است نشان می دهد، روغن خولان دریایی از آسیب دیدن گلبول های قرمز در طی فرایند شیمی درمانی جلوگیری می کند. برای  تاثیر خواص خولان دریایی بر سرطان انسان نیاز به انجام تحقیقات و مطالعات بیشتر است.

تنظیم فشار خون و کلسترول بد

تاثیر خولان دریایی بر سلامت قلب و عروق و تنظیم فشار خون ثابت شده است. اگر در مدت دو ماه هر روز از انواع توت یا مربا آن بخورید فشار خون شما به حالت عادی خود باز می گردد. بافت ها و اندام های قلب و دیواره عروقی اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را دریافت می کنند در نتیجه قوی تر می شوند و حالت کشسانی آن ها نیز افزایش پیدا می کند. استفاده از روغن خولان دریایی یکی از روش های پایین آوردن و کاهش کلسترول بد خون می باشد.

استفاده از خولان دریایی برای تقویت قلب و عروق

عوارض جانبی

مصرف خولان دریایی اصولا بدون عوارض جانبی می باشد، اما امکان بروز حساسیت برای برخی افراد نمی تواند خیلی دور از ذهن باشد، بنابراین با داشتن علائمی مانند نفخ، اسهال یا حالت تهوع به پزشک مراجعه کنید، اگر استفاده این میوه با دارو همزمان بود، بهتر از قبل مصرف آن و افزودن به رژیم غذایی برای جلوگیری از تداخل دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نظرات


تصویری


ویدئو