گجت (gadget) چیست؟ کاربرد انواع گجت در زندگی

منبع: پلازا

6

1402/6/26

11:28


گجت (gadget) چیست؟ کاربرد انواع گجت در زندگی

پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای امروز سبب شده‌است که انواع ابزارها، امکانات، خدمات و حتی اصطلاح‌ها وارد زندگی بشر شوند. این امکانات هرکدام کارکرد خاص خود را دارند و توانسته‌اند سبب تحول در بخشی از زندگی بشر شوند. یکی از این اصطلاحات واژه‌ای به نام گجت است. این اصطلاح به ابزار و وسایل مکانیکی یا الکترونیکی تعلق دارد که تولید و کارکرد آن‌ها همراه با یک تحول و نوآوری باشد.

هدف از خلق انواع گجت، ایجاد رفاه در زندگی انسان‌هاست. این ابزارها انواع مختلفی دارند و در هر رشته‌ای می‌توانند تولید شوند. این تنوع سبب شده‌است که دسته‌بندی آن‌ها کار راحتی نباشد. از طرفی دیگر، گاهی ممکن است که یک وسیله به‌عنوان گجت تولید شود، اما به‌دلیل فراگیری در استفاده، از این دسته خارج گردد. یکی از نشانه‌های این ابزار، کوچک بودن سایز آن‌هاست و همین مسئله سبب شده‌است که با عنوان ابزارک نیز شناخته شوند. برای کسب اطلاع بیش‌تر در این زمینه، لطفاً تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

گجت چیست؟

شاید در نگاه اول این‌گونه تصور شود که گجت نام یک وسیلۀ خاص است. اگر در دنیای تکنولوژی وارد شوید، این نام به گوشتان آشنا خواهد بود. این ابزار که به گزیمو و ابزارک نیز معروف است را نمی‌توان به یک وسیلۀ خاص نسبت داد. ابزارک به هر دستگاه و وسیله‌ای اطلاق می‌شود که دارای نوآوری یا یک ایدۀ خاص باشد. نوآوری در این ابزار سبب می‌شود که ابتدا با یک قیمت بسیار بالا وارد بازار و یا نمایشگاه گردند و پس از استقبال عمومی و تبدیل شدن به محصولی رایج، از قیمت آن‌ها کاسته می‌شود.

مسئلۀ دیگر این است که خرید گجت توسط مردم به‌صورت گسترده، گاه ممکن است که آن ابزار را از این دسته خارج کند. برای مثال، تلفن همراه در ابتدای تولید آن، یک نوع ابزارک محسوب می‌شد، اما خرید گستردۀ گجت موبایل سبب جدایی آن از این دسته گردید. لپ‌تاپ‌ها؛ دستگاه‌های پخش موسیقی (همچون واکمن)؛ دوربین‌های عکاسی و ام‌پی‌تری‌پلیر همگی در ابتدا یک نوع گجت بوده‌اند که گستردگی استفاده از آن‌ها سبب شد که جایگاهی در این دسته نداشته باشند.

انواع مختلف گجت

همان‌طور که گفته شد، این اصطلاح مربوط به هر وسیلۀ مکانیکی، الکترونیکی، هوشمند و… است که دارای یک نوآوری و خلاقیت باشد. بنابراین تقسیم‌بندی آن در چند دستۀ معین و مشخص، اصلاً کار راحتی نیست. شاید بهترین راه برای تقسیم‌بندی آن‌ها، توجه به نوع کارکرد و نقش آن‌ها در زندگی بشر باشد. در این رابطه نیز باید گفت که کارکردهای انواع گجت بسیار زیاد و متفاوت هستند. در ادامه به معرفی برخی از انواع گجت های هوشمند می‌پردازیم.

  • گجت هوشمند پوشیدنی:

گجت های پوشیدنی یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین انواع گجت هوشمند هستند. از آن‌جاکه این دسته به‌صورت روزانه در استایل و پوشش افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند، خط تولید آن‌ها به‌شدت فعال و متنوع است. روزانه گجت جدیدی از این دسته روانۀ بازار می‌شود و توجۀ مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

می‌توان گفت انواع ساعت‌های هوشمند، عینک‌ها، مچ‌بندها، لباس‌های هوشمند، ابزارهای زیست‌شناختی که فعالیت بدن همچون ضربان قلب و… را اندازه می‌گیرند، همگی جزء این دسته از گجت های هوشمند هستند. این گجت های جدید به دلیل استقبال بالایی که از آن‌ها صورت می‌گیرد، بسیار متنوع هستند.

  • گجت‌های ورزشی و تناسب اندام:

حتماً شما هم از این نوع ابزارک‌ها استفاده کرده و یا آن‌ها را مشاهده کرده‌اید. یکی از جذاب‌ترین آن‌ها گجت مچ‌بند است که برای کنترل فعالیت؛ میزان کالری سوزانده‌شد؛ مسافت طی‌شده؛ ضربان قلب و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گجت های کاربردی حتی توانایی محاسبۀ میزان خواب فرد را نیز دارند. علاوه‌بر این، می‌توانند با ایجاد ارتعاش بر روی مچ دست، فرد را در ساعت مقرر از خواب بیدار کنند.

  • گجت‌های پزشکی:

خرید گجت های هوشمند از نوع پزشکی، معمولاً توسط افرادی صورت می‌گیرد که این ابزار برای آن‌ها یک نیاز جدی است، زیرا عموماً در جهت رفع یا کنترل یک بیماری کاربرد دارند. این دسته را می‌توان گجت های کاربردی دانست که ضرورت آن‌ها از انواع دیگر بیش‌تر است. ابزارهای مختلفی را می‌توان در این دسته جای داد. دستگاه سلامت تنفس؛ دستگاه کنترل کلسترول یا فشارخون؛ باتری قلب؛ دماسنج بدن و انواع دستگاه‌هایی که به آنالیز ترکیبات بدن می‌پردازند در این گروه قرار دارند.

  • گجت‌های بازی:

خرید گجت های گیمینگ در میان افراد مختلف از کودکان تا بزرگسالان رواج دارد و از تنوع بالایی نیز برخوردارند. این ابزار در دستۀ بازی و سرگرمی قرار می‌گیرند و یکی از رایج‌ترین گجت در دنیا به حساب می‌آیند. تنوع آن‌ها بسیار زیاد است و هر روز گجت های جدید از این گروه روانۀ بازار می‌شوند. به‌ طور کلی باید گفت هر ابزاری که باعث سهولت در روند بازی گردد و به‌دلیل نوآوری سبب هیجان بیش‌تر شود، در این دسته قرار می‌گیرد.

انواع دسته‌های بی‌سیم؛ هارد اکسترنال؛ ماوس حرفه‌ای؛ پدال ویبره؛ هدست‌ها و هدفون‌های پیشرفته همگی در این دسته از گجت جای دارند.

  • گجت‌های کامپیوتری، سرگرمی و موبایلی:

شاید جذاب‌ترین خرید برای افراد، خرید گجت سرگرمی باشد. این گروه از ابزارک‌ها می‌توانند علاوه‌بر سرگرمی، برخی از نیازهای افراد را نیز رفع کنند. شاید به همین دلیل است که در دستۀ بازی و سرگرمی قرار نگرفته‌اند. انواع آیفون؛ هدست‌های بلوتوثی؛ جی‌پی‌اس، آی‌پد و تبلت در این دسته قرار می‌گیرند. خرید گجت موبایل، به‌ویژه گجت اپل، یکی از خریدهای رایج در این زمینه است.

  • گجت‌های سبک زندگی:

گجت سبک زندگی بیش‌ترین کاربرد را در زندگی روزمره دارد. این دسته از ابزارها طیف بسیار گسترده‌ای دارند و معمولاً شامل هر چیزی می‌شوند که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خرید گجت های ارزان گرفته تا خرید گجت های هوشمند همچون مچ‌بند و ساعت و حتی خرید گجت های خاص، همه در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. ابزاری همچون کارت‌های اعتباری؛ باتری‌های قابل‌شارژ؛ مسواک برقی و… را می‌توان گجت سبک زندگی نامید.

  • گجت‌های خانگی:

شاید کمتر کسی متوجه باشد که تعداد زیادی از ابزار و وسایلی که در خانه استفاده می‌کند را به این نام می‌شناسند. این ابزارها معمولاً در هر خانه‌ای یافت می‌شوند و سبب سهولت در زندگی و پیش‌برد کارها می‌گردند. خرید گجت های خاص همچون حسگرهای تشخیص دود و یا خرید گجت های ارزان همچون کلید پریزهای هوشمند، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. همچنین انواع جاروبرقی دستی، جارو رباتبک، ماشین ریش‌تراش، لامپ هوشمند و هرچیزی که جزء وسایل خانه محسوب شود، یک گجت خانگی است.

  • گجت‌های دوربینی و عکاسی:

بسیاری از وسایل و ابزاری که به‌وسیلۀ آن‌ها خاطرات خود را ضبط می‌کنید نیز از همین ابزارها هستند. اگر در وسایل شخصی یا خانوادگی خود مونوپاد دارید و یا از دوربین‌های گوپرو، کوادکوپتر و وبکم استفاده می‌کنید، شما تعداد زیادی ابزار با این نام دارید.

  • گجت سلامتی:

این گروه از گجت‌ها بسیار متنوع هستند و نمی‌توان یک محدودۀ مشخص برای آن‌ها تعیین کرد. درواقع هر چیزی که به سلامتی مرتبط باشد، در این دسته جای می‌گیرد. شاید بتوان ابزارک‌های ورزشی و پزشکی را نیز در این دسته جای داد. انواع ابزاری که زمان مصرف دارو را یادآور می‌شوند یا دارو را به‌صورت خودکار تزریق می‌کنند، در این دسته قرار دارند. همچنین انواع ماساژورها؛ دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده؛ ابزار کنترل فشارخون و میزان قندخون و… همگی از این نوع ابزار هستند.

کاربرد و اهمیت گجت در زندگی؟

تا اینجا که با تعریف و انواع این واژه آشنا شدیم، به‌خوبی متوجه خواهیم شد که کاربرد این ابزار تا چه اندازه در زندگی ما نقش دارد. امروزه بخش زیادی از نیازهای بشر توسط این ابزارها رفع می‌شود و آنقدر متنوع هستند که تمام ابعاد زندگی را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند. اهمیت آن‌ها به اندازه‌ای است که شاید تصور زندگی بدون وجود آن‌ها غیرممکن باشد. در ادامه به کاربردها و اهمیت گجت در زندگی خواهیم پرداخت:

  • افزایش کارایی انسان:

انواع مختلف این ابزار به‌خوبی نشان می‌دهد که تا چه اندازه کارایی بشر افزایش پیدا کرده‌است. تصور کنید بدون وجود موبایل یا ایمیل بخواهید یک نامه ارسال کنید؛ تا چه اندازه این کار دشوار و خسته‌کننده است.

  • کمک به رونق کسب‌وکار:

گسترش کسب‌وکارها و حتی معرفی آن‌ها و افزایش فروش توسط این ابزارها بسیار راحت‌تر از گذشته شده‌است. امروزه صاحبان مشاغل به‌راحتی محصولات خود را به همۀ شهرها و حتی همۀ دنیا معرفی می‌کند و کالای موردنظر را به‌دست مصرف‌کننده می‌رسانند. علاوه‌بر این، تنوع در نوع محصولات نیز تحت‌تأثیر همین ابزار است.

  • بهبود روابط:

مهم‌ترین کاربرد گجت در زندگی شاید همین باشد که می‌تواند چیزهای دور را نزدیک و چیزهای سخت را آسان کند.

  • ایجاد نشاط سرگرمی و تفریح:

انواع ابزاری که درزمینۀ بازی و سرگرمی تولید شده باعث شده‌است که هر فرد بتواند ساعت‌ها در خانه و اتاق خود سرگرم باشد. یکی از این ابزار گجت اپل است که علاوه‌بر انواع کارایی‌ای که دارد، برای بازی و سرگرمی نیز بسیار مناسب است.

گجت؛ ابزاری کاربردی در زندگی بشر

پیشرفت تکنولوژی سبب تنوع و تحول در زندگی بشر شده‌است. انواع ابزارها، امکانات و خدمات ایجاد شده‌اند که زندگی را برای انسان آسان و لذت بخش کرده‌اند. گجت‌ها ازجمله این ابزارها هستند که در تمام ابعاد زندگی بشر حضور دارند. گجت درواقع هرگونه ابزاری است که به‌دلیل نوآوری و خلاقیت بتواند بخشی از زندگی را متحول کرده و امور را آسان‌تر کند. نمونه‌های آن بسیار متنوع هستند؛ از بازی و سرگرمی گرفته تا سلامتی و پزشکی، در همۀ حوزه‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. در آخر برای خرید گجت مورد علاقه خود از سایت گجت مال دیدن فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو