صیغه بدون اجازه پدر چه حکمی دارد؟

صیغه بدون اجازه پدر چه حکمی دارد؟


منبع: آرگا

3

1402/6/26

15:43


ازدواج در نظام حقوقی کشور به دو شکل عقد موقت و عقد دائم مطرح می شود. به عقد موقت صیغه اطلاق می شود که برای مدت محدود و معینی منقعد می شود. در این مطلب پیرامون صیغه بدون اجازه پدر صحبت می کنیم.

صیغه یا عقد موقت یکی از انواع عقد ازدواج است و همانطور که از اسم آن پیداست برای مدت محدود و مشخصی منعقد شده و بعد از آن با پایان مدت صیغه نامه زوجیت زن و مرد تمام می شود. در ادامه مطلب به شرایط صیغه بدون اجازه پدر می پردازیم.

صیغه بدون اجازه پدر چه حکمی دارد؟

در نظام حقوقی کشور ازدواج به دو شکل عقد موقت(صیغه) و عقد دائم مطرح است. بیشتر شرایطی که در ازدواج وجود دارد بین این دو حالت مشترک بوده و بایستی در هر دو رعایت شود. البته بین این دو شکل از ازدواج تفاوت هایی هم وجود دارد که سبب تمایز آن ها از یکدیگر شده است.

همانطور که می دانید یکی از شرایط اصلی ازدواج دختران دوشیزه و باکره آن است که باید رضایت پدر یا جد پدری خود را اخذ نمایند. از این رو عقد بدون اجازه و اذن این افراد امکان پذیر نیست. مگر این که دختر بتواند علیرغم مخالفت ایشان از دادگاه اجازه ازدواج بگیرد.

ولی در مورد عقد موقت یا صیغه هم این شرط وجود دارد؟ به بیان دیگر آیا صیغه بدون اجازه و رضایت پدر امکان پذیر می باشد؟ از این رو در این مطلب قصد داریم به شرایط صیغه بدون اذن پدر و احکام آن پرداخته و با زبانی ساده همه ابعاد، آثار و احکام این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

صیغه دختران مشروط به کسب اجازه یا رضایت پدر یا جد پدری می باشد. با این حال شرایط صیغه یا عقد موقت بدون اذن پدر برای دختر آن است که قبلا ازدواج کرده و دوشیزه و باکره نباشد. همچنین اگر پدر یا جد پدری در قید حیات نباشند نیز می توان عقد موقت داشت.

اگر پدر بدون دلیل موجه به ازدواج دختر رضایت ندهد می تواند از دادگاه اجازه عقد موقت را دریافت کند. ولی در مورد پسر اجازه پدر جزو شرایط عقد موقت نیست.

مفهوم ازدواج یا عقد موقت

همانطور که اشاره شد ازدواج به دو دسته موقت و دائم تقسیم بندی می شود. در عقد دائم اگر شرایط اساسی صحت عقد رعایت شود و هیچ یک از موانع نکاح وجود نداشته باشد، مدت آن تا پایان عمر زوجین ادامه دارد. البته به این معنی نیست که امکان طلاق وجود ندارد.

بلکه بدین منظور است که مدتی برای پایان ازدواج دائم تعیین نشده است. یعنی حتی امکان طلاق غیابی هم وجود دارد. در حالی که در ازدواج یا عقد موقت مدت معینی برای آن مشخص می شود و با اتمام این مدت ازدواج به پایان می رسد. عقد موقت یا صیغه یکی از انواع عقد ازدواج است که برای مدت زمان محدود و معینی منعقد می شود و بعد از آن با اتمام مدت صیغه نامه زوجیت زن و مرد به اتمام می رسد.

در قانون مدنی ایران، عقد موقت به همراه عقد دائم در نظر گرفته شده و احکام و آثار مربوط به آن همانند ازدواج دائم مشخص شده می باشد. عقد موقت توسط فقه شیعه ایجاد شد. فلسفه وجودی این ازدواج آن است که افرادی که امکان ازدواج دائم ندارند و احتمال انحراف و آلوده شدن به فساد برای آن ها می رود عقد موقت انجام دهند.

شرایط عقد موقت بدون اجازه پدر

ابتدا بایستی بین دختر و پسر بودن فرد تفاوت قائل شد. زیرا به واسطه نوع جنسیت هر یک احکام و شرایط خاص خود را در این زمینه دارند.

صیغه بدون اذن پدر برای پسر

از نظر شرع اسلام صیغه بدون اذن پدر برای پسران مانعی ندارد. البته برای ازدواج پسر حداقل سنی تعیین شده است. در صورتی که پسر زیر سن ۱۵ سال باشد با توجه به قوانین نمی تواند بدون اذن ولی قهری خود ازدواج موقت انجام دهد. زیرا از نظر قانونگذار فرد در سنی نیست که صلاحش را تشخیص دهد و نیاز است شخصی بر اعمال و رفتارش ناظر باشد.

صیغه بدون اذن پدر برای دختر

در این مورد نیز دو فرض متفاوت برای دختران بایستی در نظر گرفت. عقد موقت دختر باکره یا دوشیزه حکم و شرایط متفاوتی از عقد موقت دخترانی که باکره نیستند دارد.

  • عقد موقت برای دختر دوشیزه: ازدواج موقت برای دختر دوشیزه بدون اذن پدر از نظر بیشتر فقها باطل اعلام شده است.
  • عقد موقت برای دختری که دوشیزه نیست: دخترانی که دوشیزه نیستند برای عقد موقت به اذن پدر نیاز ندارند.

در صورت تمایل برای اطلاع از طریقه خواندن صیغه ازدواج موقت و عواقب عجله در ازدواج روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو