بررسی نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم

منبع: همگردی

3

1402/6/27

13:36


ایلنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر شده، بررسی نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم صورت پذیرفت.

نشست بررسی نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه بین المللی شهرهای در مسیر جاده ابریشم در معاونت گردشگری برگزار شد.

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری) با اشاره به ثبت 54 کاروانسرا در 24 استان گفت: این ثبت می تواند نسبت به سایر ثبت ها برای حوزه گردشگری از پتانسیل بالاتری برخوردار باشد، چرا که پهنه گسترده ای را در بر می گیرد و توسعه محصول و برندینگ در استانها را موجب می شود.

او ادامه داد: از منظرهای مختلف میتوان به ثبت جهانی کاروانسراها نگریست. هر استان می تواند جداگانه به این مهم بپردازد.

شالبافیان در ادامه به نتایج اجلاس اعتلاف شهرهای جاده ابریشم که چندی پیش در چین برگزار شد، اشاره کرد و گفت: سمنان به نمایندگی از ایران در این اجلاس حضور داشت و توانست معرفی خوبی از ایران ارائه دهد.

امیر کرم زاده (مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان) نیز گفت: سمنان با وجود جاذبه های متعدد خوب معرفی نشد. 30 کاروانسرا داریم که از میان آنها 6 کاروانسرا ثبت جهانی شده و با جنگل ابر و راه آهن سراسری تعداد آثار ثبتی ما به عدد 8 می رسد که می تواند عاملی برای جذب گردشگران خارجی باشد.

او ادامه داد: چندی پیش سفیر چین از جاده سنگفرش که بخشی از راه ابریشم است، دیدن کرد. کاروانسراها نیز بخشی از این مهم هستند و مرمت آنهارا در دست داریم. همچنین بقایایی از نئاندرتال ها داریم و تپه حصار نیز قابلیت ثبت جهانی دارد. سمنان مهد عرفان است و مجموعه شیخ خرقان و شیخ بسطام در حال طی کردن مسیر ثبت جهانی هستند.

کرم زاده همچنین به اجلاس اتحادیه بین المللی شهرهای در مسیر جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: تمام این عوامل سبب شد تا سمنان به عنوان نماینده ایران در این اجلاس حاضر شود. در این میان خواهر خواندگی سمنان با «جیانگ شی» چین را پیشنهاد دادیم. در شن ژن هم حضور یافتیم و ملاقاتهای b2b داشتیم. به شانگهای هم رفتیم و با 70 آژانس چینی و مقامات آنها دیدار داشتیم.

بنابراین گزارش، تولید محتوا و برگزاری رویدادهای مرتبط و حضور در رویدادهای بین المللی از دیگر مواردی بود که برای پیشرفت و معرفی سمنان به عنوان مقصد گردشگری به گردشگران خارجی معرفی شد.

حسین موسوی (شهردار سمنان) نیز با اشاره به میراث کهن سمنان گفت: سکونتگاه 63 هزار ساله در سمنان داریم و امیدواریم با توجه به ظرفیتهای موجود بتوانیم سمنان را که به عنوان نماینده ایران در اجلاس اتحادیه بین المللی شهرهای در مسیر جاده ابریشم معرفی شده بود، به عنوان مقصد گردشگری تبدیل کنیم، چرا که بهترین ساختارشکن در حوزه اقتصاد، گردشگری است و می تواند منطقه را متحول کند.

شالبافیان در ادامه جلسه به محدود شدن گردشگری داخلی و خارجی به برخی مسیرهای همیشگی و کلاسیک اشاره کرد و گفت: بخشی از بودجه بازاریابی را به معرفی مقاصد جدید اختصاص خواهیم داد. حتی اردبیل به عنوان پایتخت کشورهای عضو اکو این فرصت را بوجود آورد که شاهد برگزاری تورهای آشناسازی باشیم و حتی تفاهم نامه اعزام تعداد مشخصی گردشگر چینی نوشته شد. البته معتقد هستیم باید به بازارهای ورودی به صورت متوازن نگاه کرد و حتی حضور در نمایشگاه های گردشگری کشورهای اروپایی را در برنامه داریم. در نمایشگاه ایتالیا جدی تر حضور خواهیم یافت.

او ادامه داد: سمنان، همدان، زنجان، قزوین و بوشهر را در برنامه داریم و اکنون سمنان را مورد بررسی قرار می دهیم. اقدامات لازم برای سمنان برای جذب گردشگر چه خواهد بود را بررسی خواهیم کرد. دبیرخانه اعتلاف شهرهای جاده ابریشم در سمنان شکل گرفته و رسما ابلاغ می شود. مصوبات شهری خواهیم داشت. در این مسیر معرفی ظرفیتهای سمنان در قالبهای مختلف و به زبانهای مختلف را باید مد نظر قرار داد. تولید محتوا و برگزاری نشستهای مرتبط را نیز در نظر داریم و اردیبهشت سال آینده نشستی با اعضای اعتلاف خواهیم داشت.

او همچنین به زیرساختهای گردشگری سمنان و تورهای گردشگری اشاره کرد و گفت: باتوجه به فاصله کم سمنان به مبداهایی مانند تهران، میتوان این مقصد را در لیست تورهای گردشگری قرار داد.

تجری (مدیر کل زیرساختهای گردشگری) گفت: توسعه زیرساختهای گردشگری زمانبر است و باید از الان به فکر آن بود. حتی میتوان تم پارکهایی با رویکرد جاده ابریشم تدارک دید. همچنین با سرمایه گذاری میان مدت شهرداری برای چند سال ساخت و سازهای گردشگری را از عوارض صدور پروانه معاف کنند. همچنین سمنان یک استان صنعتی است و میتوان از بخش مسئولیتهای اجتماعی آن برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

جهانشاهی (معاون اداره کل گردشگری داخلی) با اشاره به آنکه باید مدلی را تدارک دید که گردشگری سمنان توسعه یابد، در ادامه گفت: جامعه سمنان عشایری است و حتی طولانی ترین مسیر کوچ دنیا دارد. در این مسیر میتوان جشنواره بین المللی عشایر جاده ابریشم را طراحی کرد.

مهدی بهاروند (رئیس گروه توسعه جاذبه ها و محصولات گردشگری) نیز گفت: برای جهانی شدن باید زیرساختها فراهم شود. نیازسنجی باید انجام شود و اینکه جاده ابریشم تا چه اندازه توانسته احیا شود و برای مثال در سمنان چه اندازه از این جاده قابل دیدن است را بررسی کنیم. همچنین میتوان گذر گردشگری ابریشم راه اندازی و کاربری های گذشته را احیا کرد.

سلمانیان (مشاور مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان) با اشاره به آنکه باید جامعه را گردشگر پذیر کرد، گفت: همواره در بحث ارائه آگاهی به دستگاه های ذیربط کوتاهی کرده ایم. باید مزیت های گردشگری را به عموم جامعه معرفی کنیم. بحث امنیت نیز اهمیت زیادی دارد و باید مد نظر قرار گیرد.

بررسی نتایج حضور ایران در اجلاس اتحادیه شهرهای در مسیر جاده ابریشم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو