با شرایط فرونشست اصفهان مرمت گنبدهای تاریخی با چالش جدی مواجه است

منبع: همگردی

2

1402/6/30

12:06


ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، با شرایط فرونشست اصفهان مرمت گنبدهای تاریخی با چالش جدی مواجه است.

بهرام نادی افزود: مرمت گنبدهای تاریخی در اصفهان بعد از مدت زمان 10 ساله انتقاد برانگیز بوده است اما گاهی ایراد از مرمت کار نیست بلکه مشکل تغییر شکلهایی است که به سبب فرونشست در این مدت زمان رخ داده است.

وی تصریح کرد: ممکن است مرمت گنبد 10 سال طول بکشد اما به دلیل اینکه سازه دچار فرونشست نامتقارن شده است، ترکهای گنبد نتوانسته به درستی به هم برسند یا اینکه مرمت به خوبی انجام نشده است.

این عضو کارگروه تخصصی فرونشست اصفهان با اشاره به اینکه آثار فرونشست در مسجد جامع عباسی نسبت به 2 سال پیش بیشتر شده، گفت: اکثر ستونهای شبستان غربی مسجد جامع عباسی اصفهان کج شده اند و دو طرف ستونها تا هفت سانتیمتر چرخش داشته اند.

وی تصریح کرد: قاعدتا این چرخش ها از ابتدا وجود نداشته است اما میتوان گفت بعضی از ستونها در دو جهت چرخیده و پایه سنگی ستونها شکسته است.

این کارشناس ژئوتکنیک یادآور شد: باید گفت نسبت به 2 سال پیش که هشدارهای جدی درباره شرایط فرونشست اصفهان داده بودیم، در زمان حاضر آثار فرونشست بیشتر از پیش قابل مشاهده است و ترکهای که قبلا نبوده اند حالا به ترک های قبلی افزوده شده اند.

نادی خاطرنشان کرد: دیواره شرقی و جنوبی مسجد جامع عباسی پیشتر یک ترک داشت اما حالا دو ترک به طور واضح در این قسمت دیده می شود و عرض ترکها بازتر شده است.

به گفته وی، این آثار فرونشست را میتوان به وضوح در بناهای تاریخی اصفهان دید اما اندازه گیری مداومی انجام نشده است تا تغییرات را بتوان به طور دقیق ثبت کرد.

نادی افزود:" جی پی اس "در بناهای تاریخی اصفهان نصب نشده است اما می دانیم که نرخ فرونشست سالانه در مسجد جامع عباسی و میدان نقش جهان بین سه تا پنج سانتیمتر است.

با شرایط فرونشست اصفهان مرمت گنبدهای تاریخی با چالش جدی مواجه است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو