بهترین کارگردانان ژاپنی تا سال 2023

بهترین کارگردانان ژاپنی تا سال 2023


منبع: فیگار

3

1402/6/30

20:00


برخی از کارگردانان ژاپنی کارنامه کاری بسیار درخشانی دارند و در هر ژانری موفق بودند. در این مقاله بهترین کارگردانان ژاپنی را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین کارگردانان ژاپنی تا سال 2023

برخی از کارگردانان ژاپنی کارنامه کاری بسیار درخشانی دارند و در هر ژانری موفق بودند. در این مقاله بهترین کارگردانان ژاپنی را به شما معرفی می‌کنیم.

کسانی که در این مقاله اسمشان برده می‌شود، جزو بهترین کارگردان های جهان تا سال 2023 هستند، زیرا جدیدترین و بهترین فیلم های ژاپنی تمام دوران را تولید کردند. بسیاری از کسانی که سینمای زاپن را دنبال می‌کنند، می‌دانند که این کارگردانان در حرفه خود عملکرد فوق العاده‌ای داشتند و آثار ماندگاری را به تصویر کشیدند.

عناوینی مانند Tokyo Story (1953)، Seven Samurai (1954) و Spirited Away (2001) بسیار مشهور هستند زیرا کارگردانان این آثار استادان این صنعت بودند. آنها در هر ژانری که قابل تصور است، توانستند آثار ماندگاری را برای بینندگان به نمایش بگذارند و در هر مرحله با استقبال گسترده‌ای مواجه شدند. در این مقاله بعد از بررسی‌های دقیقی که تیم تحریریه‌ی فیگار با زیر و رو کردن سایت‌های مختلف و مرجع سینمایی از جمله راتن توماتوز و آی ام دی بی انجام داده است، لیستی از بهترین کارگردانان ژاپنی را برای شما تهیه کرده‌ایم.

بهترین کارگردانان ژاپنی

بهترین کاگردانان سینمای ژاپن

شما می‌توانید فهرست بهترین کارگردانان ژاپنی را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

بهترین کارگردانان ژاپنی

بهترین کارگردانان ژاپنی

سینمای ژاپن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین صنایع فیلمسازی جهان شناخته می‌شود. در طول تاریخ سینمای ژاپن، بسیاری از کارگردانان استثنایی حضور داشته‌اند که با خلاقیت، استعداد و نوآوری خود، بهترین آثار سینمایی ژاپن را به وجود آوردند. در ادامه به معرفی بهترین کارگردانان ژاپنی می‌پردازیم.

کاتسوهیرو اوتومو (Katsuhiro Otomo)

بهترین کارگردانان ژاپنی

کاتسوهیرو اوتومو که بیشتر در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کرد، بیشتر به خاطر فیلم انیمیشنی Akira (1988) شناخته می‌شود. منتقدان و تماشاگران آن را در زمره بهترین فیلم‌های ساخته شده از زمان اکرانش در اواخر دهه هشتاد ذکر کرده‌اند و آن را راهی برای نفوذ فرهنگ پاپ ژاپنی در ذهن مخاطبان غربی می‌دانند.

داستان این فیلم در سال 2019 اتفاق می‌افتد و درباره رهبر یک باند دوچرخه‌سواری به نام شوتارو کاندا است که دوست دوران کودکی‌اش قدرت‌های تله‌کینتیک پیدا می‌کند. این فیلم کلاسیک کالت تنها اثر فوق العاده به کارگردانی اوتومو نیست، زیرا او همچنین فیلم Steamboy (2004) را ساخت که با استقبال بسیار کمتری از سوی منتقدان مواجه شد. شایان ذکر است که این کارگردان به تنهایی جزو برترین کارگردانان ژاپنی به دلیل ساخت انیمیشن Akira قرار می‌گیرد.

مامورو اوشی (Mamoru Oshii)

بهترین کارگردانان ژاپنی

کارنامه کاری مامورو اوشی به عنوان یکی از بهترین کارگردانان ژاپنی مملو از انیمه است، اما برخلاف اوتومو، او در حوزه ژانر اکشن نیز فعالیت می‌کند. به عنوان مثال، فیلم Avalon (2001) را در نظر بگیرید؛ که تقریباً مورد تحسین قرار نگرفت، اما یک بازی ویدیویی از روی آن ساخته شد. بنابراین می‌توان گفت که به اندازه کافی محبوب بود.

فیلم Angel’s Egg (1985) و Jin-Roh: The Wolf Brigade (1999) هر دو پس از اکران با استقبال گسترده‌ای مواجه شدند و به طرز شگفت انگیزی مورد توجه قرار گرفتند. به جرات می‌توان گفت که انیمیشن Ghost in the Shell (1995) برای همیشه اثر بزرگ اوشی باقی خواهد ماند. این انیمیشن یکی از بهترین آثار دوران خود بود.

کینجی فوکاساکو (Kinji Fukasaku)

بهترین کارگردانان ژاپنی

از معروف‌ترین فیلم‌های کینجی فوکاساکو می‌توان Shogun’s Samurai (1978)، Message From Space (1978) و Virus (1980) را نام برد. در میان برترین آثار او به عنوان یکی از بهترین کارگردانان ژاپنی، فیلم Battle Royale (2000) نیز وجود دارد که برای برخی از فیلمبازان ژاپنی خاطرات بسیاری را رقم زده است. کارگردان آمریکایی، کوئنتین تارانتینو، از این اثر اکشن خاص به‌عنوان فیلم مورد علاقه‌اش در قرن بیست و یکم یاد کرد و این یک تاثیر کاملاً فرهنگی بر بازی‌های ویدیویی، فیلم‌ها و سایر رسانه‌ها داشت.

علاوه بر تارانتینو، فیلم سازی فوکاساکو بر کارگردانانی مانند جان وو و ویلیام فریدکین نیز تأثیر گذاشته است. او در مجموع 9 نامزدی برای بهترین کارگردانی سال در جایزه آکادمی فیلم ژاپن دریافت کرد و سه مورد از آنها را برنده شد. کینجی فوکاساکو جزو کارگردانان برتر ژاپنی قرار می‌گیرد.

هیروشی تشیگاهارا (Hiroshi Teshigahara)

بهترین کارگردانان ژاپنی

هیروشی تشیگاهارا، اولین کارگردان موج نوی ژاپنی در این فهرست، همچنین اولین فرد آسیایی تبار است که نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. او به لطف فیلم Woman in the Dunes (1964) توانست جایزه اسکار بگیرد. فیلمی که فردی به نام نیکی جونپی را به عنوان یک حشره‌شناس نشان می‌دهد که روزی در حین جستجوی یک سری سوسک‌های خاص با یک خانم خاص ملاقات می‌کند.

این یک اثر خارق العاده از یکی از بهترین کارگردانان ژاپنی است که یک داستان سرایی عمومی را با فیلمبرداری فوق العاده ترکیب می‌کند تا یک فیلم باورنکردنی به تصویر بکشد. همچنین باید گفت که این فیلم مورد تحسین گسترده‌ای قرار گرفت. تشیگاهارا در طول دوران کارگردانی خود فیلم‌های زیادی مانند Pitfall (1962) و The Face of Another (1966) کارگردانی کرد. شایان ذکر است که او صنایع دستی دیگری مانند خوشنویسی، ایکبانا، اپرا، نقاشی و سفالگری را نیز انجام می‌داد.

کیوشی کوروساوا (Kiyoshi Kurosawa)

بهترین کارگردانان ژاپنی

کیوشی کوروساوا به عنوان کارگردان، در ژانرهای مختلفی کار کرده است. در دهه گذشته، او سه فیلم علمی تخیلی به نام‌های Real (2013)، Before We Vanish (2017) و Foreboding (2017) به همراه دو فیلم هیجان انگیز به نام‌های Seventh Code (2013) و Creepy (2016) ساخت. بدون تردید، برجسته‌ترین ژانری که در رابطه با حرفه کیوشی کوروساوا می‌توان گفت، ژانر ترسناک است.

در طول دهه 2000 او فیلم‌های ترسناکی مانند Pulse (2001) ساخت و در دهه 2010 فیلم Daguerreotype (2016) را کارگردانی کرد. شهرت اصلی او بدون شک به دلیل ساخت فیلم Cure (1997) است، یک اثر روانشناختی که در پی یک سری قتل زنجیره‌ای بود که عاملان آن چیزی از جنایات خود به یاد نمی‌آورند. این یک داستان جذاب است که توسط او به تصویر کشیده شد و کوروساوا را جزو بهترین کارگردانان سینمای ژاپن قرار می‌دهد.

ماساهیرو شینودا (Masahiro Shinoda)

بهترین کارگردانان ژاپنی

ماساهیرو شینودا پس از معروف شدن به عنوان یکی از بهترین کارگردانان ژاپنی در جریان موج نوی ژاپن سبک و مهر خود را روی فیلم‌هایش داشت. شاید قابل توجه‌ترین آن‌ها فیلم Silence (1971) باشد که بر اساس رمانی به همین نام در سال 1966 توسط شوساکو اندو نوشته شد.

فیلمی آمریکایی به همین نام از کارگردان مارتین اسکورسیزی با بازی اندرو گارفیلد در نقش اصلی ساخته شد. ماساهیرو شینودا فیلم‌های محبوب دیگری مانند Pale Flower (1964) و Assassination (1964) کارگردانی کرد که به ترتیب داستان‌هایی در مورد یاکوزاها و سامورایی‌ها داشت. ماساهیرو شینودا جزو بهترین کارگردان های ژاپنی قرار می‌گیرد.

تاکاشی میکه (Takashi Miike)

بهترین کارگردانان ژاپنی

کیوشی کوروساوا شاید به عنوان فیلمساز برجسته‌تر و یکی از بهترین کارگردانان ژاپنی در ژانر ترسناک شناخته شود، تاکاشی میکه با ساخت Audition (1999)، ترسناک‌ترین فیلم تاریخ ژاپن یا حتی زننده ترین فیلم های ممنوعه جهان را به تصویر کشید. مطمئناً، فیلم Ring (1997) ساخته هیدئو ناکاتا پس از انتشار، بیشتر از آن مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، اما فیلم Audition اکنون یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک تمام دوران محسوب می‌شود.

داستان آن شیگهرو آئویاما، بیوه‌ای را نشان می‌دهد که برای یافتن یک رابطه عاشقانه سالم، مجموعه‌ای از آزمون‌ها را برگزار می‌کند. مدت زیادی از داستان نمی‌گذرد که گذشته تاریک زن آشکار می‌شود و ماجرا جالب‌تر خوهد شد. میکه چندین اثر برجسته دیگر مانند Dead or Alive (1999) و Ichi the Killer (2001) داشت، اما Audition همیشه بزرگ‌ترین کمک او به سینما بوده است.

شوهی امامورا (Shōhei Imamura)

بهترین کارگردانان ژاپنی

کارگردان قبلی در لیست، میکه، در واقع به عنوان دستیار کارگردان در اوایل کار خود برای فیلم Zegen (1987) به کارگردانی شوهی امامورا کار کرد. او یکی از چهره‌های کلیدی و یکی از بهترین کارگردانان ژاپنی موج نو است، زیرا فیلمسازی گسترده‌اش بیشتر از هر از کارگردانی این فهرست تحسین‌برانگیز بود.

ایمامورا تنها کارگردان ژاپنی است که برنده دو نخل طلا شد. یکی برای فیلم Ballad of Narayama (1983) و دیگری برای The Eel (1997) بود. برای جایزه فیلم آکادمی ژاپن، این فیلم‌ها به ترتیب برنده بهترین عکس سال و کارگردان سال شدند. این تنها شروع لیست بلندبالای دستاوردهای اوست و امامورا را به عنوان گزینه‌ای عالی برای رتبه‌های برتر کارگردانی سینمای ژاپن تبدیل می‌کند.

ایشیرو هوندا (Ishirō Honda)

بهترین کارگردانان ژاپنی

ایشیرو هوندا اگرچه در ژانرهای مختلف کار می‌کرد، اما او را به عنوان یکی از بهترین کارگردانان ژاپنی بیشتر به خاطر محبوبیت ژانر خاص و منحصر به فردش در رسانه‌های ژاپنی، که معمولاً هیولاهای غول پیکر را به تصویر می‌کشد، به یاد می‌آورند. البته فیلمی که هوندا را در این زمینه بسیار به شهرت رساند، فیلم Godzilla (1954) بود که او هفت فیلم از آن را کارگردانی کرد.

فرنچایز گودزیلا که توسط رکوردهای جهانی گینس به عنوان طولانی‌ترین مجموعه فیلم تاریخ شناخته شده است، تمام چیزی نیست که هوندا در زمینه ژانر کایجو در آن فعالیت کرد. او همچنین فیلم Rodan (1956) و Mothra (1961) را ساخت که هر دو به عنوان اصلی‌ترین زیرمجموعه‌های ژانر کایجو شناخته می‌شوند.

ماساکی کوبایاشی (Masaki Kobayashi)

بهترین کارگردانان ژاپنی

بهترین کارگردانان ژاپنی

کارگردان ماساکی کوبایاشی شاید بیشتر به خاطر سه گانه فیلم‌های جنگی و حماسی «The Human Condition» که با فیلم No Greater Love (1959) شروع می‌شود و با Road to Eternity (1959) ادامه پیدا کرد و با A Soldier’s Prayer (1961) به پایان رسید، شناخته شده باشد. این فیلم‌ها یک صلح طلب ژاپنی به نام کاجی را نشان می‌دهند که در جامعه توتالیتر ژاپن و در بحبوحه جنگ جهانی دوم حضور دارد.

این فیلم که در زمان اکران بحث‌برانگیز تلقی شد، از آن زمان به یکی از پرطرفدارترین سه‌گانه‌ها تبدیل گردید که در خارج از ژاپن ساخته شد. پروژه‌های دیگر او مانند Harakiri (1962) و Samurai Rebellion (1967)، دو فیلم سامورایی محور، همراه با یک گلچین ترسناک با عنوان Kwaidan (1964) هستند. با در نظر گرفتن بازخوردها از فیلم‌سازی‌اش، او بدون شک سزاوار جایگاهی در این فهرست است.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمه های سامورایی محور تاریخ سینمای ژاپن

کنجی میزوگوچی (Kenji Mizoguchi)

بهترین کارگردانان ژاپنی

بهترین کارگردانان ژاپنی

ممکن است با این کارگردان و حتی آثار بسیار استادانه او ناآشنا باشی. فیلم‌هایی که کنجی موزوگوچی در اختیار دنیای سینما قرار داد، از بهترین فیلم‌های تاریخ هستند. عناوینی مانند The Story of the Last Chrysanthemums (1939)، The Life of Oharu (1952)، Ugetsu (1953) و Shanso the Bailiff (1954)، اینها همه آثار فوق العاده با داستان سرایی عالی هستند که سینمای ژاپن را در دنیا به شهرت رساندند.

میزوگوچی به همراه دو نفر دیگر که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، نمایانگر چیزی بودند که اکنون «عصر طلایی» سینمای ژاپن در نظر گرفته می‌شود. کار آنها واقعاً الهام‌بخش بود و رسانه را برای یک نسل کامل از طرفداران تعریف کردند. بدون شک میزوگوچی شایسته این جایگاه در بین کارگردانان برتر است.

یاسوجیرو اوزو (Yasujirō Ozu)

بهترین کارگردانان ژاپنی

بهترین کارگردانان ژاپنی

به طور کلی سینما دوستان باید با آثار افسانه‌ای یاسوجیرو اوزو آشنا شوند. فیلم Tokyo Story (1953) هفتاد سال پس از اکران اولیه، یکی از عناصر اصلی سینمای ژاپن باقی مانده است و از نظر کیفیت کلی، بسیار خوب بود. اما این قطعه معروف تاریخ فیلم سینمایی، تنها فیلمی نیست که ارزش نوشتن در مورد آن را در طول دوران حرفه‌ای مورد تحسین اوزو را داشته باشد.

او همچنین فیلم‌هایی مانند An Autumn Afternoon (1962)، Early Summer (1951) و Late Spring (1949) را در کارنامه کاری خود دارد، اما فیلم داستان توکیو برای همیشه شاهکار او خواهد بود و در نظرسنجی Sight & Sound در سال 2012 در رتبه سوم بهترین فیلم‌های ساخته شده قرار گرفت. آثار فوق العاده با داستان سرایی عالی اوزو را در میان بهترین کارگردانان ژاپن تاریخ قرار می‌دهند.

هایو میازاکی (Hayo Miyazaki)

بهترین کارگردانان ژاپنی

بهترین کارگردانان ژاپنی

هایو میازاکی که نامی عظیم در حوزه آثار انیمیشن است، از زمانی که او با The Castle of Cagliostro (1979) شروع به کار کرد، دنیایی کامل از سینما را خلق نمود که با علاقه در میان مخاطبان و منتقدان در سراسر جهان طنین انداز شد. البته، استودیوی انیمیشن سازی او به نام Studio Ghibli به یکی از برجسته ترین سازندگان انیمیشن تبدیل شده است، به خصوص در قرن بیست و یکم به لطف عناوینی مانند Spirited Away (2001) و Howl ‘s Moving که بسیار عالی بودند.

میازاکی برای دهه‌ها در آن زمان مشغول نوشتن، کارگردانی و داستان‌سرایی بود و از دیگر آثار برجسته‌اش می‌توان به Nausicaäof the Valley of the Wind (1984) و Princess Mononoke (1997) اشاره کرد. میازاکی بدون شک جزو اولین نام‌هایی بود که با دیدن عنوان این مقاله در ذهن شما جا افتاد و محبوبیت او به تنهایی میازاکی را در این لیست قرار داد.

بیشتر بخوانید: سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی

آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)

بهترین کارگردانان ژاپنی

بهترین کارگردانان ژاپنی

هرگز تردیدی در مورد اینکه چه کسی در صدر این لیست قرار خواهد گرفت وجود نداشت، زیرا حرفه آکیرا کوروساوا تأثیر بسیار زیادی بر صنعت فیلم، تقریباً بیشتر از هر کارگردان دیگری داشته است. فیلم‌های Seven Samurai (1954) و The Hidden Fortress (1958) دو شاهکار این کارگردان هستند که هر کدام بهتر از هر فیلم دیگری تاثیر کوروساوا در دوران طلایی ژاپن را نشان می‌دهند.

اما در دهه بعد، فیلم‌های Yojimbo (1961) ،Sanjuro (1962) و High and Low (1963) را به همراه چند نفر دیگر که کمتر قابل توجه بودند را به نمایش گذاشت. این مرد یک صفحه کامل ویکی‌پدیا دارد که به تکنیک‌های فیلم‌سازی‌اش اختصاص داده شده است، صفحه‌ای دیگر برای فهرستی از فیلم‌شناسی‌اش، یکی که جوایز را فهرست می‌کند، صفحه‌ای که جزئیات نقد کارش را نشان می‌دهد و صفحه‌ای که داستان بازسازی فیلم‌هایش توسط کارگردان‌های دیگر را شرح خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین کارگردانان ژاپنی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

منبع: مووی وب

گوناگون بهترین کارگردان های جهان تا سال 2023 جدیدترین و بهترین فیلم های ژاپنی تمام دوران Seven Samurai 1954 Spirited Away 2001 کاتسوهیرو اوتومو Katsuhiro Otomo مامورو اوشی Mamoru Oshii کینجی فوکاساکو Kinji Fukasaku هیروشی تشیگاهارا Hiroshi Teshigahara کیوشی کوروساوا Kiyoshi Kurosawa ماساهیرو شینودا Masahiro Shinoda تاکاشی میکه Takashi Miike شوهی امامورا Shōhei Imamura ایشیرو هوندا Ishirō Honda  ماساکی کوبایاشی Masaki Kobayashi کنجی میزوگوچی Kenji Mizoguchi یاسوجیرو اوزو Yasujirō Ozu هایو میازاکی Hayo Miyazaki آکیرا کوروساوا Akira Kurosawa بهترین کارگردانان زن در هالیوود تا سال 2023 فیلم کلاسیک کالت انیمه اکشن کوئنتین تارانتینو علمی تخیلی هیجان انگیز ژانر ترسناک روانشناختی رمانی مارتین اسکورسیزی ترسناک‌ترین فیلم تاریخ زننده ترین فیلم های ممنوعه جهان هیولاهای فیلم های جنگی حماسی جنگ جهانی دوم بهترین انیمه های سامورایی محور تاریخ سینمای ژاپن انیمیشن Studio Ghibli سکانس های جذاب در انیمه های استودیو جیبلی آکیرا کوروساوا جدیدترین و بهترین سریال های ژاپنی تمام دوران بهترین مانگاها و کمیک های ژاپنی 2023 و تمام دوران 12 تا از محبوب ترین انیمیشن های سریالی ژاپنی بهترین سریال های ژاپنی نتفلیکس نقد فیلم نقد سریال اخبار سینما مووی‌وب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو