رژیم کم هیستامین، راه حلی برای کاهش التهابات بدن

رژیم کم هیستامین، راه حلی برای کاهش التهابات بدن


منبع: تاپ ناز

3

1402/7/1

14:14


رژیم کم هیستامین نوعی رژیم غذایی بوده که در آن باید از مصرف مواد خوراکی دارای هیستامین و دیگر ترکیبات شیمیای که قادر به آزادسازی هیستامین در بدن هستند خودداری نمایند. همچنین هیستامین نوعی ترکیب شیمیایی می باشد که در اکثر خوراکی ها وجود دارد و علائم حساسیت در افراد مختلف تشدید می بخشد. پس این نوع رژیم برای افرادی با علائم حساسیت همچون درد مفاصل، خستگی و سردرد مفید است.

رژیم کم هیستامین چیست؟

small histamines.original

قبل از معرفی رژیم کم هیستامین نیاز است که اطلاعات مختصری در مورد هیستامین ارائه شود. پس هیستامین نوعی ماده شیمیایی است که قادر به تنظیم واکنش بدن در مقابل آسیب ها یا مواد خارجی می باشد.

هنگامی که بدن به مواد مضر واکنش نشان می دهد، هیستامین آزاد می شود. همین امر گشاد شدن و التهاب رگ های خونی را به دنبال دارد و باعث ایجاد علائم آلرژیک همچون آبریزش چشم، آبریزش بینی، کهیر، تورم و خارش می شود.

دلایل استفاده از رژیم هیستامین

با وجود ناراحتی های به وجود آمده از طریق این علائم همچنان هیستامین نقش پیچیده و مهمی در دفاع از بدن ایفا می کند. زیرا این ماده ماهیت متناقض و دوقطبی داشته و بسته به شرایط جسمی فرد سطح التهاب را کاهش یا افزایش می دهد.

عدم تحمل هیستامین

low histamine diet03 7

یکی از دلایل استفاده از رژیم کم هیستامین این است که به افراد گرفتار عدم تحمل هیستامین کمک شایانی کرده و مانع بروز علائم ناشی از این مشکل می شود. زیرا این ماده شیمیایی باعث تنظیم واکنش بدن به آسیب ها و مواد خارجی می گردد. پس زمانی که بدن به مواد مضر واکنش نشان می دهد به طور ناخودآگاه هیستامین آزاد می نماید.

همین امر التهاب را به دنبال داشته و رگ های خونی بیمار را نادیده می گیرد. بنابراین علائمی همچون چشمان اشک آلود، آبریزش بینی، کهیر، تورم، فشار خون، درد شکمی، آسم، سردرد، کندوها، عطسه، اسهال، نفخ و خارش را به دنبال دارد. البته با وجود چنین علائمی هیستامین دارای ماهیت پارادوکسیکال می باشد که در شرایط مختلف سطح التهاب بدن را کاهش یا افزایش می دهد.

برخی از بیماران به غذاهای حاوی هیستامین واکنش نشان می دهند و علائمی در بدن آن ها ایجاد می شود که چنین وضعیتی را عدم تحمل هیستامین می نامند. البته علائم مربوط به عدم تحمل هیستامین شباهت زیادی به واکنش آلرژیک داشته و سیستم های مختلف بدن را تحت تاثیر می گذارد. همچنین تجزیه هیستامین به عهده آنزیم دیامین اکسیداز است.

پس افرادی که دارای سطح پایین تری از آنزیم دیامین اکسیداز هستند از سطح بالاتری از هیستامین برخوردار می باشند. درنتیجه احتمال ابتلا این افراد به آلرژی افزایش می یابد. ناگفته نماند که تاثیر هیستامین به ژنتیک، جنسیت، سن، پوشش و فلور روده بستگی دارد و در عدم تحمل این ماده شیمیایی نقش مهمی ایفا می کند.

مطلب مشابه: رژیم فستینگ چیست و چگونه باعث لاغری می شود؟

چرا برخی افراد به رژیم کم هیستامین نیاز دارند؟

oil free diet

برخی از افراد علائمی همچون درد عضلانی، درد مفاصل، آلرژی، اسهال، استفراغ، تهوع، خستگی و سردرد را تجربه می کنند. البته بروز چنین علائمی با مصرف مواد خوراکی دارای هیستامین و دیگر ترکیبات شیمیایی رابطه مستقیمی دارد و دلیل آن عدم توانایی بدن در هضم و تجزیه این ماده شیمیایی است. پس با یک رژیم غذایی کم هیستامین می توانند علائم ذکر شده را کنترل نمایید.

رژیم کم هیستامین برای چه افرادی ضروری است؟

افرادی که با نشانه ها و علائم حساسیت مزمن مانند اختلالات روده ای، علائم آسم، آلرژی، اسهال، استفراغ و … دست و پنجه نرم می کنند بایستی رژیم کم هیستامین را در برنامه غذایی خود قرار دهند. پس اگر شما با علائم ذکر شده مواجه شدید باید در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نمایید. همچنین درباره حذف یا ادامه رژیم غذایی کم هیستامین از او اطلاع لازم را بگیرید.

فواید رژیم کم هیستامین

اکثر افراد مبتلا به عدم تحمل هیستامین با کمک یک رژیم کم هیستامین می توانند ناراحتی ها و علائم مربوط به این اختلال را کنترل نمایند. زیرا این رژیم التهاب بدن را کاهش داده و به رفع علائمی همچون آسم، اختلالات روده ای، درد مفاصل، خستگی، سردرد و … کمک شایانی می کند. همچنین در بهبود عملکرد ذهنی، افزایش انرژی و بهبود کیفیت خواب نقش بسزایی دارد.

کدام غذاها باید در رژیم کم هیستامین قرار بگیرند؟

لیست جامع مواد غذایی کم هیستامین بیش از 150 FI ZendegiyeSabz.com

یکی از روش های مبارزه با عدم تحمل هیستامین، گنجاندن مواد غذایی مناسب در رژیم کم هیستامین است. زیرا این غذاها به التهاب و علائم عدم تحمل هیستامین کمک می کنند و سردردهای مزمن میگرنی، سرگیجه و کهیر را بهبود می بخشند. پس از مهم ترین مواد غذایی جهت مبارزه با التهاب و حساسیت های ناشی از عدم تحمل هیستامین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سیب

سیب غنی از کوئرستین بوده که نوعی کاهنده هیستامین محسوب می شود و از ایجاد هرگونه حساسیت جلوگیری می کند.

شاهی آبی

این گیاه با ویژگی های ضد باکتریایی و ضد التهابی باعث مهار واکنش هیستامین و آنافیلاکسی در بدن می شود.

پیاز

پیاز نوعی پری بیوتیک و ماده مغذی بوده که ماست سل ها (نوعی گلبول سفید است که در پاسخ ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می کند) را آزاد و تثبیت می نماید. سپس سطح هیستامین موجود در پلاسمای خون را به طور معجزه آسای کاهش می دهد.

جعفری

جعفری آسیب های دیواره معده را خیلی سریع ترمیم کرده و با خواص ضدالتهابی صدمات کبدی را رفع می نماید. همچنین اگر بدن با حمله هیستامین مواجه شود از ترشح این ماده شیمیایی جلوگیری می کند.

مطلب مشابه: رژیم مدیترانه ای + تاثیرات این رژیم غذایی و نمونه برنامه غذایی

کلم بروکلی

موادغذایی

یکی از منابع غنی از ویتامین C همان کلم بروکلی است. همچنین علائم حساسیت ناشی از التهاب و پر بودن بینی را درمان می کند.

هلو

هلو ماست سل های ناشی از حساسیت های فصلی و التهاب را کنترل می کند.

سبوس برنج سیاه

طبق یافته محققان برنج سیاه از مزایای بی شماری جهت تضمین سلامتی برخوردار است. تا جایی که رژیم غذایی دارای 10% برنج سیاه می تواند التهابات را کاهش دهد. همچنین هیستامین موجود در ماست سل ها را حدود 23% آزاد می نماید.

جوانه ماش

جوانه ماش دارای فلاونوئید زیاد بوده که از ترشح هیستامین و دژنراسیون ماست سل محافظت می نماید.

زردچوبه

این ادویه بسیار قوی واکنش هیستامین را در مقابل شوک آنافیلاکتیک کنترل می نماید و مانع تثبیت ماست سل ها و انتشار هیستامین می شود. همچنین زردچوبه یک ادویه ضد توموری و ضد التهابی به شمار می رود.

رازیانه

رازیانه یک آنتی هیستامین طبیعی بوده که نقش یک ضد التهاب برای انواع آلرژی ها را دارد. همچنین نوعی عامل مبارزه جهت سالم نگه داشتن اعضای بدن و فاقد واکنش بیشتر از حد معمول هیستامین می باشد.

ماهی

یکی از مزایای مصرف ماهی مقابله با انواع التهابات بدن است. البته ماهی باید تازه باشد و به محض صید مورد استفاده قرار گیرد. زیرا ماهی به تازگی دارای اسید آمینه هیستیدین بالایی می باشد که آن را به هیستامین تبدیل می نماید.

انار

این میوه قرمز و خوشرنگ حاوی مقدار زیادی پلی فنول بوده و از آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر مواد خوراکی برخوردار است. همچنین انار به عنوان یک کاهنده التهاب و تثبیت کننده ماست سل عمل می کند.

ریحان

ریحان زیر مجموعه خانواده نعناع بوده و برگ های آن از قدرت درمانی بالایی برخوردار است. همین امر کاهش التهاب در بدن را به همراه دارد

مطلب مشابه: رژیم جیم برای لاغری + مضرات و فواید این رژیم غذایی برای کاهش وزن

سیب زمینی شیرین

poster 1fcbe85d 7231 4874 99fe dd6682b6e9ef

این غذای مغذی و خوشمزه یکی از وعده های خوراکی سرشار از انواع ویتامین ها، مواد آنتی اکسیدانی، فیتون ها و مواد معدنی بوده که باعث توقف واکنش هیستامین ها در بدن می شود.

تاج خروس

فیتواسترول موجود در تاج خروس خواص ضد التهابی داشته و از قلب محافظت می نماید. همچنین التهاب ناشی از پاسخ هیستامین در بدن را کاهش می دهد.

نعناع

نعناع سرشار از فلاونوئید بوده و نوعی آنتی هیستامین طبیعی جهت کاهش آلرژی به شمار می رود.

گزنه

گزنه بیشتر به صورت چای مصرف می شود و یک تثبیت کننده ماست سل و یک آنتی هیستامین قدرتمند به شمار می رود. پس چای گزنه باید زمان احساس واکنش به این ماده شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

ترخون

ترخون طعمی شبیه رازیانه داشته و نسبت به سایر گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. پس این گیاه نوعی آنتی هیستامین بوده که ماست سل ها را تثبیت می نماید.

کدام غذاها باید در رژیم کم هیستامین حذف شوند؟

1559978281 X5kK0

طبق مطالعات انجام شده برخی از غذاها باعث آزادسازی هیستامین می شوند و یا مقداری زیادی از این ماده شیمیایی را در ترکیب خود دارند که باید در رژیم غذایی کم هیستامین حذف گردند. این غذاها برخی از ماهی ها، محصولات تخمیری، کلم ترش، آبجو و شراب، گوشت فرآوری شده، پنیرهای قدیمی، آووکادو، گوجه فرنگی، بادمجان و اسفناج را شامل می شوند.

برخی دیگر از افراد به مواد خوراکی همچون تخم مرغ، صدف، شیر، آلو، آناناس، توت فرنگی و کیوی نیز حساس می باشند. البته غذاهای دارای ماده شیمیایی آمین ها هم با آنزیم دیامین اکسیداز رقابت می کنند. بنابراین افرادی که این نوع غذاها را در حجم زیادی مصرف می نمایند، هیستامین موجود در آنها خیلی سریع تجزیه شده و علائمی در بدن به وجود می آورند. مرکبات، آجیل، موز، دانه سویا و قارچ مواد غذایی حاوی آمین ها هستند.

مواد غذایی دیگری وجود دارند که حاوی مقدار زیادی هیستامین بوده و یا پروسه آزادسازی این نوع ماده شیمیایی را در بدن تسریع می بخشند. همچنین آنزیم دیامین اکسیداز (DAO) را مسدود می نمایند. این مواد انواع نوشیدنی های انرژی زا، چای ماته، چای سیاه، عصاره مخمر، جوانه گندم، سرکه، محصولات کاکائویی، شکلات، غذاهای کنسروی و انواع ترشی ها را شامل می شوند.

مطلب مشابه: رژیم شیر و خرما | طرز تهیه معجون عالی برای لاغری و سلامتی

نمونه رژیم غذایی کم هیستامین

یکی از برنامه های رژیم کم هیستامین جهت کنترل عدم تحمل هیستامین و علائم آلرژی به شرح زیر است.

صبحانه

1550468578 V5qK2

  • تهیه اسموتی با کلم برگ، دانه چیا، شیر نارگیل و انبه
  • تهیه سالاد میوه با گلابی، ملون، سیب و همراه پسته های پودر یا خرد شده
  • شیر نارگیل به همراه برنج پفی
  • اوتمیل به همراه شیر نارگیل و آب

نهار

103106

  • برگر بوقلمون خانگی با سیب زمینی شیرین
  • ماکارونی با بورلوتی، مرغ، سبزیجات معطر، سیر و روغن زیتون
  • ماهی های تازه صید شده دارای هیستامین کم همچون ماهی روغن و قزل آلا با هویج و کدوی سبز گریل شده
  • مرغ با لوبیا سبز، کلم بروکلی و سیب زمینی

میان وعده

ناهار رژیمی ساده و فوری

  • برش های سیب با کره بادام زمینی
  • کرفس
  • انگور
  • پنیر کاتیج
  • هویج
  • پسته
  • بلوبری

آیا رژیم کم هیستامین برای همه افراد مناسب است؟

این نوع رژیم برای همه افراد مناسب نبوده و افرادی دارای علائم آلرژیک و ناراحتی مختص به مصرف خوراکی های حاوی هیستامین می توانند رژیم غذایی کم هیستامین داشته باشند. پس اگر شما با ناراحتی ها و علائم مرتبط با مصرف خوراکی های حاوی این ماده شیمیایی مواجه شدید باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

همچنین افراد مبتلا به بیماری هایی همچون کمبود ویتامین B12، بیماری های کلیوی، بیماری های گوارشی و کم خونی نمی توانند این رژیم را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

آیا رعایت رژیم کم هیستامین به تنهایی علائم حساسیت را کاهش می دهد؟

رعایت رژیم غذایی کم هیستامین در برخی مواقع به تنهایی می تواند ناراحتی و علائم حساسیت در فرد بیمار را کاهش دهد. ولی برخی دیگر جهت کاهش ناراحتی و علائم حساسیت با مصرف خوراکی های دارای هیستامین باید درمان های دیگری را به کار ببرند. بنابراین قبل از رعایت این نوع رژیم باید با پزشک مشورت کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

مطلب مشابه: رژیم دارچین چیست + روش لاغری و کاهش وزن با استفاده از دارچین

درمان های پزشکی جهت کاهش هیستامین

1634322616 C0aW2

افرادی که قادر به رعایت رژیم کم هیستامین نیستند باید از روش های درمانی زیر برای کاهش هیستامین استفاده نمایند:

  • اگر دارای علائم عدم تحمل هیستامین هستید به متخصص مراجعه کنید
  • عدم تحمل هیستامین برای بیماران دشوار بوده و به تنهایی نمی توانند آن را تشخیص دهند. پس انجام آزمایش و تجزیه و تحلیل آن توسط متخصص آلرژی تنها روش ممکن جهت اطلاع از این بیماری است. بنابراین از مهم ترین علائم مربوط به عدم تحمل هیستامین می توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • علائم رایج عدم تحمل هیستامین شباهت زیادی به آلرژی های فصلی دارد. همچنین با خوردن غذاهای سرشار از هیستامین علائمی همچون کهیر، سردرد، احتقان، خارش چشم و عطسه ظاهر می شوند.
  • برخی از افراد با مشکلات گوارشی همچون یبوست، اسهال و نفخ مواجه می شوند.
  • جهت کنترل علائم باید آنتی هیستامین را مصرف نمایید
  • یکی از راه های مسدود شدن هیستامین در بدن و جلوگیری از ایجاد مشکل، مصرف داروهای آنتی هیستامین است. از مهم ترین داروهای آنتی هیستامین می توان به ستیریزین، دیفن هیدرامین و لوراتادین اشاره نمود.
  • اگر مشکلی در رژیم غذایی دارید با متخصص تغذیه مشورت کنید
  • رعایت رژیم دارای هیستامین کم دشوار بوده و برخی مواقع نیاز است که فرد بیمار از متخصص تغذیه مشورت بگیرد. زیرا متخصص لیستی از برنامه غذایی در اختیار بیمار می گذارد تا زمان مصرف خوراکی ها استرس نداشته باشد. همچنین برخی مواقع متخصصان آلرژی با متخصصان تغذیه همکاری می کنند تا برنامه غذایی مناسب در اختیار بیماران قرار دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو