خواص عرق نعنا؛ تمام فواید بی نظیر عرق نعنا برای سلامت

منبع: تاپ ناز

3

1402/5/14

12:20


احتمالا شماهم از بچگی تا به امروز عرق نعنا را به‌عنوان داروی نفخ می‌شناسید، نعنا با خاصیت دارویی خود طرفداران بسیاری در نواحی مختلف جهان ازجمله هند، خاورمیانه و اروپا دارد و از آن در آشپزی غذاهای مختلف به فراوانی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی کامل و دقیق خواص عرق نعنا می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نعناع چیست؟

نعناع گیاهی با طبع گرم و خشک است که به شکل‌های مختلف ازجمله تازه، خشک‌شده، دم‌نوش، اسانس، دم‌کرده، پودر و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه معطر در آشپزی، صنایع غذایی و حتی صنایع آرایشی و بهداشتی به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برگ‌های نعناع نسبت به دیگر گیاهان میزان بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد. روغن این گیاه نیز اسیدهای فنولیک، فیتوسترون، ساپونین‌ها، تریترپین‌ها، فلاونوئیدها، کارتنوئیدها، آنتوسیانین و… بسیاری دارد. بطورکلی می‌توان گفت دم نوش نعنا بر دردهای دستگاه گوارش ازجمله درد معده، روده، نفخ، دل‌ پیچه، تهوع و اسهال بسیار موثر و مفید است.

خواص عرق نعنا؛ تمام فواید بی نظیر عرق نعنا برای سلامت

ارزش غذایی گیاه نعناع

هر ۱۰۰ گرم نعناع تازه از موارد زیر تشکیل می‌شود:

  • ۴۳ کالری انرژی
  • ۸۶.۴ گرم آب
  • ۳.۸ گرم پروتئین
  • ۵.۳ گرم کربوهیدرات
  • ۹.۵ میلی‌گرم آهن
  • ۲۱۰ میلی‌گرم کلسیم

خاصیت عرق نعناع

عرق نعناع تنها از رایحه نعناع ترکیب‌شده با آب تشکیل می‌شود. به همین جهت خاصیت ضدنفخ، ضددرد، ضد اسپاسم و گرفتگی دارد. تمام ترکیب‌های نعناع وارد عرق این گیاه نمی‌شود. درنتیجه نمی‌توان همه خواص برگ نعناع را به عرق آن نسبت داد. اما مصرف این عرق پس از غذا می‌تواند دل درد و نفخ را بهبود بخشد و موجب هضم بهتر غذا شود.

خواص عرق نعناع

عرق نعناع خواص و فواید مختلفی به همراه دارد که بطورکلی مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

۱_فعال کردن غدد بزاقی دهان

۲_سلامت دهان و دندان

۳_درمان اسپاسم روده

۴_ضداسهال

۵_ضدنفخ

۶_رفع کننده دل درد و دل پیچه

۷_برطرف کنندگی ناراحتی‌های معده

۸_اشتها آور

۹_کاهش آبریزش بینی هنگام سرماخوردگی

۱۰_خنک کنندگی و خوش بویی دهان و کمک به بهداشت آن

۱۱_دفع رطوبت‌های مجاری تنفسی

۱۲_بهبود دردهای قاعدگی

۱۳_رفع خستگی جسمی و روحی

۱۴_رفع چین و چروک صورت

۱۵_افزایش انرژی

۱۶_کاهش سردرد

۱۷_درمان آلرژی

۱۸_و…

مطلب مشابه: تمام خواص عرق بیدمشک + فواید درمانی این عرق برای سلامت

خواص عرق نعنا؛ تمام فواید بی نظیر عرق نعنا برای سلامت

سلامت دهان و دندان

همانطور که می‌دانید در حال حاضر از نعناع در تهیه و تولید انواع خمیردندان و دهان شویه به فراوانی استفاده می‌شود. این گیاه نوعی ضدعفونی‌کننده طبیعی به شمار می‌آید و موجب تمیزی زبان و صمغ‌ها می‌شود. عرق نعناع می‌تواند از رشد باکتری‌ها در دهان نیز به خوبی جلوگیری کند.

کمک به فرآیند هضم

عرق نعناع با فعال‌شدن غدد بزاقی موجب تولید کافی آنزیم‌های گوارشی می‌شود و به این ترتیب موجب پاک‌کنندگی و سم‌زدایی معده می‌شود. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت این عرق از التهابات معده به خوبی جلوگیری می‌کند و درنهایت فرایند هضم را بهبود می‌بخشد. چراکه موجب آرامش عضلات می‌شود. فیبر موجود در این عرق می‌تواند یبوست یا سوءهاضمه را به خوبی بهبود بخشد.

لازم به ذکر است که دم کرده عرق نعنا نیز می‌تواند موجب تقویت معده و روده شود. این عرق در رفع حالت تهوع نیز بسیار موثر است. به همین جهت هر زمان که حالت تهوع داشتید، تنها کافی است مقداری عرق نعناع مصرف نمایید.

کاهش و درمان اختلالات تنفسی

از دیگر فواید عرق نعناع می‌توان به رفع گرفتگی گلو، بینی، برونشیت و ریه‌ها اشاره کرد. البته این عرق به‌عنوان تسکین‌دهنده بینی، گلو و مجاری تنفسی نیز بکار گرفته می‌شود.

بطورکلی می‌توان گفت عرق نعناع می‌تواند از اختلالات طولانی که بطورمعمول همراه با آسم یا سرماخوردگی شروع می‌شوند، به خوبی جلوگیری می‌کند. خوب است بدانید که آسم نوعی اختلال التهابی مزمن در مجاری هوایی است که بر اثر تعدادی عوامل محیطی در افراد مستعد ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم این اختلال می‌توان به سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه اشاره کرد.

مطلب مشابه: خواص طارونه + فواید دارویی عرق این گیاه برای سلامت

تقویت کبد

نعناع با مواد مغذی و ضروری خود قدرت کبد را به خوبی افزایش می‌دهد و موجب بهبود کبد چرب می‌شود.

جلوگیری از کاهش حافظه

همانطور که گفتیم نعناع یک محرک موثر و شناخته‌شده است که می‌تواند حافظه بلندمدت و هوشیاری را به خوبی افزایش دهد. شایان ذکر است که افرادی که مصرف نعناع را بصورت منظم در رژیم غذایی خود دارند، نسبت به دیگر افراد هوشیارتر و باهوش‌تر هستند.

کاهش دردهای قاعدگی

عرق نعناع یک ضد اسپاسم طبیعی و شل‌کننده عضله به شمار می‌آید. به همین جهت با شل‌کردن عضلات دیواره رحم می‌تواند دردهای قاعدگی را به خوبی بهبود بخشد. البته این عرق در تنظیم هورمون‌ها نیز بسیار موثر است. به همین جهت اگر نظم قاعدگی شما به هم ریخته است، حتماً این عرق را استفاده نمایید.

بهبود سردرد

منتول یکی از ترکیبات مفید در عرق نعنا است که موجب افزایش گردش خون و احساس خنکی می‌شود. به همین جهت این عرق سردردهای مزجان یا سردردهای میگرنی را به خوبی درمان می‌کند. جالب است بدانید که حتی بو کردن عرق نعناع می‌تواند موجب بهبود سردرد شود.

جلوگیری از سرطان

مطابق با جدیدترین تحقیقات انجام‌شده برخی از آنزیم‌های فعال موجود در عرق نعناع می‌تواند در پیشگیری و درمان انواع سرطان نقش داشته باشند.

درمان سرماخوردگی

در عرق نعناع یک ماده ضدعفونی به نام منتول استو یافت می‌شود. به همین جهت این عرق یک داروی مناسب برای سرماخوردگی به شمار می‌آید و موجب می‌شود که در سرماخوردگی خلط ساده‌تر بیرون آید.

تقویت سیستم ایمنی

برگ‌های نعناع حاوی فسفر، کلسیم و ویتامین‌های بسیاری است. به همین جهت با مصرف عرق این گیاه می‌توان از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کرد و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش داد.

مطلب مشابه: فواید عرق شوید برای درمان بیماری های و نحوه مصرف آن

خواص عرق نعنا؛ تمام فواید بی نظیر عرق نعنا برای سلامت

کمک به مدیریت استرس

همانطور که گفتیم عطر نعناع طبیعت بسیار آرام بخشی دارد. به همین جهت بر استرس به خوبی غلبه می‌کند. البته عرق این گیاه سرشار از آداپتوژن است. آداپتوژن می‌تواند موجب تنظیم سطح کورتیزول شود و درنهایت نسبت به استرس در بدن مقاومت ایجاد کند.

کاهش وزن

مطابق با آخرین مطالعات انجام‌شده، عرق نعناع در تحریک آنزیم‌های گوارشی نقش موثری دارد. این عرق همچنین موجب جذب موادمغذی از غذا و مصرف چربی نیز می‌شود. به همین جهت می‌توان گفت با مصرف منظم و مداوم عرق نعناع، فرآیند لاغری و کاهش وزن ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.

مطلب مشابه: خواص شیرین بیان + تمام فوایدی که برای سلامت بدن دارد

میزان مصرف عرق نعناع

بطورکلی می‌توان گفت هیچ میزان مشخص و معینی برای مصرف عرق نعنا وجود ندارد و مقدار مصرف آن برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت است. برای مثال بهتر است بزرگسالان نصف فنجان تا یک فنجان کامل عرف نعناع را همراه با آب و پس از غذا مصرف نمایند. اما مقدار مصرف این عرق برای کودکان، یک تا دو قاشق غذاخوری همراه با آب و پس از غذا است.

عوارض عرق نعناع

بطورکلی عرق نعناع هیچ عارضه خاص و شناخته شده‌ای ندارد و تنها ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند. البته لازم به ذکر است که بطورمعمول در افرادی که به خود گیاه نعناع حساسیت دارند، واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌شود.

اگر از اسانس گیاه نعناع به جای عرق نعناع استفاده می‌کنید، خوب است بدانید که باید مقدار بسیار کمی از آن یعنی ۲ تا ۳ قطره استفاده شود. چراکه این اسانس بسیار غلیظ است و می‌تواند دهان را بسوزاند. البته حتماً این اسانس را در آب حل یا اینکه به همراه غذا میل نمایید.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به معرفی و بررسی خواص اصلی و مهم عرق نعناع پرداختیم. همانطور که گفتیم نعناع گیاهی با طبع گرم و خشک است که امروزه به شکل‌های مختلف ازجمله تازه، خشک شده، دم نوش، اسانس، دم کرده و پودر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های نعناع نسبت به دیگر گیاهان آنتی‌اکسیدان بسیار بیش‌تری دارند. به همین جهت از بدن به خوبی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف محافظت می‌کنند و به این ترتیب موجب افزایش ایمنی و مقاومت می‌شوند.

عرق نعناع از رایحه نعناع با آب تشکیل می‌شود.به همین جهت ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم و ضد گرفتگی است. البته فراموش نکنید که تمام خواص نعناع در این عرق وجود ندارد. بطورکلی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص عرق نعناع می‌توان به فعال کردن غدد بزاقی دهان، سلامت دهان و دندان، درمان اسپاسم روده، بهبود نفخ و اسهال، درمان دل درد و دل پیچه، برطرف‌کردن ناراحتی‌های معده و… اشاره کرد. هنگام مصرف عرق نعناع تحت هیچ شرایطی زیاده‌روی نکنید. چراکه در اینصورت ممکن است با عوارض جانبی آن مواجه شوید.

مطلب مشابه: خواص ریشه کاسنی و فواید درمانی مصرف ریشه کاسنی برای سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو