دلیل فروش ضعیف بسیاری از عناوین انحصاری پلی استیشن روی PC چیست؟

منبع: گیمفا

2

1402/7/2

16:07


برخی از بازی‌های انحصاری پلی استیشن با وجود این که جزو تحسین‌شده‌ترین عناوین کنسولی تمام ادوار هستند، اما وقتی به PC می‌آیند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

دلیل فروش ضعیف بسیاری از عناوین انحصاری پلی استیشن روی PC چیست؟

برخی از بازی‌های انحصاری پلی استیشن با وجود این که جزو تحسین‌شده‌ترین عناوین کنسولی تمام ادوار هستند، اما وقتی به PC می‌آیند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

در طول یک دهۀ گذشته، پلی استیشن تلاش کرده تا عناوینی از IPهای محبوب فرست پارتی را برای کاربران خود ایجاد کند و بسیار بیشتر از آن که شکست بخورد، موفق بوده است. اگرچه ناامیدی‌هایی مانند Days Gone وجود دارند، اما قطعاً این موارد معدود هستند. God of War ،The Last of Us ،Marvel’s Spider-Man ،Horizon و عناوین دیگر همگی ثابت می‌کنند که منابع پلی استیشن تلف نشده‌ و با درایت مصرف شده‌اند.

در حال حاضر با وجود این IPها، پلی استیشن می‌تواند از آن‌ها به طرق مختلف برای حرکت رو به جلو استفاده کند و اولین قدم این شرکت، پورت محصولات به پلتفرم رایانه‌های شخصی بود. پس از اینکه برند ایکس باکس در سال ۲۰۱۹ شروع به پورت عناوین فرست پارتی خود به رایانه‌های شخصی با استفاده از سرویس گیم پس کرد، پلی استیشن نیز تصمیم گرفت از این روش پیروی کند، البته با روش منحصر‌به‌فرد خود.

برای شروع، پلی استیشن Journey و Flower را در سال ۲۰۲۰ برای PC عرضه کرد و پس از اینکه جامعه بازیکنان رایانۀ شخصی تصمیم به خریداری و تجربه آن‌ها گرفتند، پلی استیشن اولین پورت AAA خود را برای پلتفرم PC آغاز نمود، آن هم با عنوان Horizon Zero Dawn.

در طول سه سال گذشته، پلی استیشن به پورت محصولات فرست پارتی اخیر خود برای رایانه‌های شخصی ادامه داده، اما نتایج بسیار متفاوتی را به دست آورده است. وضعیت به گونه‌ای شده که موفقیت این پورت‌ها ممکن است تصادفی به نظر برسد. چند فاکتور مهم وجود دارند که نشان می‌دهند این عناوین تا چه اندازه خوب عمل کرده‌اند.

چرا برخی از بازی‌های پلی استیشن بر روی PC موفقیت‌آمیز نیستند؟

دلیل فروش ضعیف بسیاری از عناوین پلی استیشن هنگام پورت شدن برای PC چیست؟

طی این سال‌ها، بازیکنان PC از پلی استیشن درخواست می‌کردند تا بازی‌های فرست پارتی خود را برای رایانه‌های شخصی نیز پورت کند و زمانی که این اتفاق در سال ۲۰۲۰ رخ داد، طرفداران به وجد آمدند. اولین پورت‌ها بسیار هیجان‌انگیز بودند و فروش آن‌ها نشان‌دهنده این موضوع است.

در حدود یک سال و نیم، بازی Horizon Zero Dawn چیزی حدود ۲,۳۹۸,۰۰۰ نسخه فروخت و تا مارس ۲۰۲۲، تقریباً ۲.۴ میلیون نسخه از آن به فروش رفت. این هیجان به God of War هم رسید که در ژانویه ۲۰۲۲ به PC آمد و گفته می‌شود حدود ۳ میلیون واحد فروخته است. هر دو بازی Marvel’s Spider-Man نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و از آگوست سال گذشته تاکنون حدود ۱.۵ میلیون واحد از آن‌ها به فروش رفته است.

با این وجود، تمام پورت‌های پلی استیشن یک داستان موفقیت‌آمیز نبوده‌اند و در یک سال اخیر، تنها به سراشیبی سقوط ادامه می‌دهند. در اکتبر سال ۲۰۲۲، عنوان Uncharted: Legacy of Thieves Collection برای PC منتشر شد. اگرچه آمار دقیقی در دست نیست، اما تایید شده که این بازی ضعیف‌ترین پورت پلی استیشن در آن مقطع بوده است. Sackboy: A Big Adventure هم در زمان منتشر شدن برای PC، کم‌ترین فروش پورت‌های AAA را با اختلاف زیاد به همراه داشت.

The Last of Us Part 1، یکی از تحسین‌شده‌ترین بازی‌های تمام دوران، شکستی تماشایی را روی PC رقم زد. این بازی که در ماه مارس سال جاری میلادی برای رایانه‌های شخصی عرضه شد، در چند ماه اول تنها توانست ۳۶۰،۰۰۰ واحد بفروشد. برای یک بازی فرست پارتی و AAA، این اعداد به هیچ‌وجه خوب نیستند. Ratchet and Clank: Rift Apart جدیدترین عنوانی است که این روند مشکل‌دار را تجربه کرده و ظاهراً فروش آن حتی از The Last of Us هم بدتر بوده است.

یکی از بزرگترین دلایل شکست پورت‌های اخیر این است که بازی‌ها در هنگام عرضه پر از باگ و مشکلات عملکردی هستند. The Last of Us Part 1 بدترین پورت سونی در این موضوع به شمار می‌رود، بازی مذکور با باگ‌ها و اشکالات بسیار شدیدی برای PC منتشر شد، مشکلاتی که هنوز هم در بازی وجود دارند. Ratchet and Clank: Rift Apart نیز اگرچه بسیار پُرباگ نیست، اما مدت زمان زیادی برای لودینگ و بارگذاری آن نیاز است؛ مشکلی که شما را به یک SSD محتاج خواهد نمود.

یکی دیگر از دلایل اصلی شکست پورت‌های مورد بحث، ارزش پایین تکرار آن‌ها است. در بیشتر موارد، این بازی‌ها سال‌ها قدمت دارند و آن‌هایی که واقعاً به این عناوین علاقمندند، احتمالاً از قبل و هنگام عرضه، آن‌ها را روی کنسول تجربه کرده‌اند.

در حالی که آثاری مانند Marvel’s Spider-Man ارزش تکرار زیادی دارند، عناوین کوتاه‌تری همچون Ratchet and Clank: Rift Apart این قابلیت را ندارند و همین موضوع می‌‌تواند به شدت روی تصمیم طرفداران برای انتخاب یک بازی مشابه روی پلتفرم‌های مختلف تاثیر بگذارد.


منبع: Game Rant

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو