جاهای دیدنی سمنان | معرفی بهترین مکان های دیدنی استان سمنان

جاهای دیدنی سمنان | معرفی بهترین مکان های دیدنی استان سمنان


منبع: پلازا

3

1402/7/2

22:22


جاهای دیدنی سمنان | معرفی بهترین مکان های دیدنی استان سمنان

استان سمنان، یکی از استان ‌های زیبا و تاریخی ایران، در شمال شرقی کشور است. با داشتن ترکیبی منحصر به فرد از جاذبه‌ های طبیعی و فرهنگی، سمنان به یک مقصد گردشگری پرطرفدار تبدیل شده است. این استان با وجود طبیعت متنوع و تاریخ بالنده منطقه، برای بازدیدکنندگان فرصتی مناسب برای کاوش و استراحت را فراهم می ‌کند. در این راهنما، با جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی استان سمنان بیشتر آشنا خواهیم شد.

مطالعه این راهنما برای افرادی که قصد سفر به این استان را دارند یا به دنبال کشف جاذبه‌ های جدید هستند، مفید خواهد بود. بنابراین، اگر به دنبال یک سفر متنوع و پر از ماجراجویی هستید، با ما در این راهنما از مجله گردشگری پلازا همراه باشید. با آگاهی از جاذبه های دیدنی استان سمنان و برنامه ریزی مناسب، لحظاتی خاص و فراموش نشدنی را در سمنان تجربه خواهید کرد.

فهرست مطالب

لیست بهترین جاهای دیدنی استان سمنان

سمنان، یکی از استان های زیبا و تاریخی ایران، با دارا بودن جاذبه ‌های گردشگری فراوان، مقصدی بسیار جذاب برای گردشگران است. این شهر با معماری تاریخی، مناظر طبیعی خیره ‌کننده و فرهنگ و تاریخ بی ‌نظیر، به عنوان یک مقصد دیدنی متنوع و شگفت ‌انگیز شناخته می ‌شود. در ادامه این راهنما، به بررسی بهترین جاهای دیدنی سمنان خواهیم پرداخت و شما را با این جاذبه های دیدنی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

1- جنگل ابر

جنگل ابر از بهترین جاهای دیدنی استان سمنان

جنگل ابر یکی از زیباترین چشم ‌اندازهای طبیعی و قدیمی ‌ترین و زیباترین بخش از جنگل هیرکانی است که از باقیمانده ‌های دوران سوم زمین ‌شناسی است. این جنگل از محبوب ترین جاهای دیدنی سمنان است که در ادامه جنگل‌ های سرسبز شمال ایران، در مرز استان ‌های سمنان و گلستان واقع شده است که دو اکوسیستم نیمه بیابانی و جنگلی را در بر می ‌گیرد.

موقعیت جغرافیایی خاص منطقه که در کنار مناطق مرتفع و پست قرار دارد، منجر به تشکیل ابر در این منطقه شده است و به همین دلیل جنگل با پوشش عظیمی از ابرها پوشیده شده است؛ این پدیده‌ ای نادر در جهان است و به همین دلیل این جنگل به نام جنگل ابر شناخته می ‌شود.

ارتفاع جنگل از سطح دریا، دمای پایین در فصل‌ های گرم، چشمه‌های فراوان و گوناگون و تنوع گونه ‌های جنگلی و حیوانی از ویژگی ‌های این جنگل هستند. مناطق اصلی جنگل ابر منطقه تابستانی چوپانان گلستان بوده است اما در عمق جنگل هیچ اثری از حضور انسان وجود ندارد. این جنگل به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده ایران معرفی شده است.

  • آدرس: استان سمنان، شاهرود، سرچشمه، جاده آزادشهر، روستای ابر

2- ییلاق مهدی شهر

ییلاق مهدی شهر

شهرستان مهدی‌ شهر یکی دیگر از جاهای دیدنی سمنان است که در  همسایگی با شهرستان ساری (در استان مازندران) و فیروزکوه (در استان تهران) قرار دارد. تا چندی پیش، شهرستان مهدی‌ شهر به نام شهرستان سنگسر شناخته می‌ شد.

از آنجایی که این شهر در شمال سمنان و در امتداد کوه‌ های البرز قرار دارد، شرایط آب و هوایی آن با بیشتر مناطق استان سمنان متفاوت است. با واقع شدن در منطقه ای کاملاً کوهستانی، در این شهر چند قله بلند از ۳۰۰۰ متر وجود دارد.

شهر شهمیرزاد یکی از شهرهای زیبا و سرسبز مهدی ‌شهر است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می ‌کند. شهمیرزاد شهری با کوچه‌ باغ های زیبا است و به عنوان یکی از مناطق ییلاقی مهدی ‌شهر شناخته می ‌شود. آلو و سوغات اصلی شهمیرزاد هستند. شیرقلعه یکی از آثار تاریخی در شهمیرزاد است که در بالای یک کوه بلند قرار دارد.

منطقه گردشگری پرور دیگر جاذبه‌ های گردشگری در مهدی ‌شهر است که به عنوان منطقه حفاظت شده پرور نیز شناخته می ‌شود. این منطقه در کناره ‌های البرز قرار دارد و میزبان جنگل‌ های بید، چمنزارهای سرسبز و تنوعی از گونه‌ های حیوانات است.

شهر درجزین شهری دیگر با آب و هوای خوب در شهرستان مهدی ‌شهر است که محصولات کشاورزی با کیفیت بالا مانند آلوی ارمنی و انار در آن تولید می‌ شوند.

روستای ملاده نیز میزبان یکی از مهم ‌ترین آثار تاریخی شهرستان مهدی‌ شهر است که به نام کاخ ابراهیم خان شناخته می ‌شود و شامل دو عمارت بزرگ است. فرش‌های دست ‌بافت، جاجیم و پلاس از جمله صنایع دستی اصلی مردم مهدی ‌شهر هستند.

  • آدرس: استان سمنان، شهرستان مهدی شهر

3- منطقه حفاظت شده توران

منطقه حفاظت شده توران - مهمترین دیدنی های استان سمنان

منطقه حفاظت شده یا پارک ملی توران در شرق استان سمنان واقع شده است و فاصله آن تا شهر شاهرود حدود ۲۵۰ کیلومتر است. منطقه توران از لحاظ تقسیمات زیست ‌محیطی به عنوان یک منطقه حفاظت شده و پارک ملی شناخته می ‌شود.

منطقه حفاظت شده توران، یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران و از جذاب ترین جاهای دیدنی سمنان است. این منطقه مساحتی برابر با ۱٬۴۷۰٬۶۴۰ هکتار دارد که پس از سرنگتی در تانزانیا، دومین بایوسفر گسترده در جهان است. این منطقه حفاظت شده در گذشته گونه ‌های گیاهی متنوعی داشته است، اما به دلیل چرای بیش از حد دام‌ ها، این تنوع گیاهی تخریب شده است. بیش از ۸۰۰ هکتار از ‌زمین های اطراف روستاهای توران، پوشش گیاهی خود را از دست داده ‌اند.

توران منطقه‌ای بزرگ است که توسط سه کوه احاطه شده است. منطقه توران که با بیابان مرکزی ایران مرز مشترک دارد، به یک اکوسیستم متنوع از حیوانات و حشرات مجهز است. حیوانات این منطقه شامل روباه ، گرگ، مرغابی، پلنگ و گربه‌ وحشی می‌ باشند. علاوه بر این، از بین پرندگان این منطقه می‌توان به کبک، بلدرچین و عقاب قهوه‌ ای اشاره کرد. لازم به ذکر است منطقه حفاظت شده توران همچنین دارای طیف گسترده ‌ای از خزنده‌ها شامل لاک ‌پشت‌ها و سمندرها است.

  • آدرس: ضلع جنوبی جادهٔ تهران- مشهد، شرق دهستان طرود

4- چشمه علی

چشمه علی

منطقه چشمه علی در دامغان، یکی دیگر از جاهای دیدنی سمنان است. چشمه علی حدود سی کیلومتر پس از شهر دامغان، بین روستای آستانه و شهر دیباج قرار گرفته است.

رودخانه چشمه علی تنها رودی دائمی شهر است. آب این چشمه از کوه‌ های شمالی منطقه منشأ می ‌گیرد. به دلیل سبزی و آب و هوای خوب، این منطقه از گذشته توجه مسافران و به ویژه شاهان قاجار را به خود جلب کرده است. امروزه، تنها دو ساختمان از کل ساختمان ‌های قاجار در منطقه باقی مانده است:

ساختمان آقا محمدخانی: در این ساختمان تزئینات زیادی وجود دارد. مصالح ساختمان از خاک رس بوده که بعدها با آجر ترمیم شده است.

ساختمان فتحعلیشاهی: ساختمانی دو طبقه است با طرح نیمه مستطیل و  استخری که آب چشمه علی بعد از عبور از سنگ ‌ها وارد آن می ‌شود. ساختمان دارای چند درب و پنجره است که امکان لذت بردن از هوای خارجی را فراهم می‌ کنند. از آنجایی که ساختمان با آب تماس دارد، از ساروج که ماندگاری کافی دارد ساخته شده است.

  • آدرس: استان سمنان، بزرگراه ۷۰ آسیا، ۳۰ کیلومتری شمال غرب دامغان

5- منطقه حفاظت شده پرور

منطقه حفاظت شده پرور

منطقه حفاظت شده پرور، یکی دیگر از جاهای دیدنی شمنان در فاصله پنجاه کیلومتری شمال این شهر قرار دارد و از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان شهمیرزاد، از شرق به دامغان و از غرب به چاشم محدود می ‌شود. در حال حاضر، مساحت منطقه حدود شصت و چهار هزار کیلومتر مربع تخمین زده می ‌شود. این منطقه شامل روستاهای پرور، کاورد، تم، تلاجیم، فینسک و ملاده است. برجسته ‌ترین آثار تاریخی پرور شامل آرامگاه امامزاده سید تاج الدین، حمام تاریخی و قبرستان است. از جاذبه ‌های طبیعی این منطقه می‌ توان به مناطق روستایی آن اشاره کرد.

منطقه پرور دارای گونه ‌های متنوعی از گیاهان و جانوران است که در منطقه پایین ‌دست البرز شرقی زندگی می‌ کنند. جنگل ‌های زیبای ارس (سرو کوهی)، چمنزارهای سبز و جنگل‌ های درختان برگ ‌ریز با تنوع منحصر به ‌فرد جانوری، این منطقه را دارای یک منظره جذاب کرده است. با این حال، این منطقه از سمنان هنوز تحت تأثیر بادهای جنوبی گرم و خشک قرار دارد.

رودخانه ‌ها، چشمه ‌ها و تالاب‌ ها به عنوان منابع آبی برجسته در منطقه حفاظت شده پرور وجود دارند. این منطقه دارای چندین رودخانه است، که همگی به صورت فصلی هستند و در بیشتر فصول سال آب جریان دارند. مهم ‌ترین رود در این منطقه رود سفیدرود است که از ارتفاعات نیزوا سرچشمخ می ‌گیرد. همچنین در این مناطق رود تنگه کاورد  نیز وجود دارد که از سفیدرود مشتق می ‌شود.

منطقه حفاظت شده پرور دارای گونه ‌های متنوعی از جانوران است، که در این میان بیست و نه گونه از پستانداران را می ‌توان نام برد، از جمله گوزن آهو، پلنگ، خوک وحشی، خرس قهوه‌ ای، گربه وحشی، بز وحشی، گرگ، روباه و شغال. این منطقه همچنین جذابیت بسیاری برای علاقه ‌مندان به مشاهده و عکاسی پرندگان مانند جغد، کبک، قرقاول و انواع پرندگان شکاری دارد. بدیهی است که محیط زیست گونه ‌های خزندگان و مارماهی‌ها نیز در این منطقه وجود دارد. برای دسترسی به منطقه حفاظت شده پرور، باید از جاده آسفالتی که از رضا آباد یا فولاد محله به منطقه می ‌رود، استفاده کنید.

  • آدرس: استان سمنان، ۳۵ کیلومتری شمال مهدی شهر

6- دشت کالپوش

دشت کالپوش - جاهای دیدنی استان سمنان

استان سمنان آب و هوای متنوعی از بیابان ‌ها تا کوهستان ‌های سرد را داراست. این تنوع آب و هوایی باعث می ‌شود که این استان از جاذبه ‌های طبیعی متنوعی برخوردار شود. دشت کالپوش یکی از این جاذبه ‌ها و از محبوب ترین جاهای دیدنی سمنان است. این دشت در شمال شهرستان میامی قرار دارد و در بهار و تابستان میزبان بسیاری از بازدیدکنندگان است.

دشت کالپوش در اواخر بهار تا اوایل تابستان، به خصوص در میانه بهار، یک منطقه سبز با چشم ‌اندازهای خاص است. در این روزها دشت با گل‌ های فراوان پوشیده شده و چشم‌ اندازهای زیبایی را ایجاد می ‌کند.

پس از فصل شکوفایی گل های بهاری، دشت کم‌کم به رنگ زرد تبدیل می ‌شود. در اواخر تابستان زمان شکوفایی گل ‌های آفتابگردان فرا می ‌رسد و وقت آن است که دوباره از دشت کالپوش دیدن کنید، اما هوا در اواخر تابستان گرم تر از بهار است.

جنگل دشت شاد، جنگل نام نیک و یک آبشار با همین نام از دیگر جاذبه ‌های طبیعی دشت کالپوش هستند. برای بازدید از دشت کالپوش، بهترین مسیر، جاده تهران-مشهد است. پس از عبور از شاهرود، به سمت میامی حرکت کنید و سپس مسیر را به سمت شمال ادامه دهید. فاصله بین شهر شاهرود و دشت کالپوش حدود ۲۰۰ کیلومتر است. راه دیگری هم برای سفر به دشت کالپوش وجود دارد. این جاده از گرگان، پایتخت استان گلستان، شروع می‌ شود. علی ‌رغم اینکه جاده تهران – مشهد از مناطق بکر عبور می‌کند، جاده گرگان یک جاده سر سبز است و از جنگل عبور خواهد کرد.

  • آدرس: استان سمنان، شهرستان شاهرود، بخش میامی، روستای نردین

7- آبشار مجن

آبشار مجن - از بهترین جاهای دیدنی طبیعی استان سمنان

شاهرود یکی از زیباترین شهرهای استان سمنان است. با سفر به شاهرود می ‌توانید با مشاهده کوهستان‌ ها و بیابان‌ ها گرفته تا جنگل ‌ها و آبشارها، به بازدید از یک گروه متنوع از جاذبه‌ های طبیعی بپردازید. آبشار مجن یکی از ویژگی‌ های طبیعی شهرستان شاهرود و از پرطرفدارترین جاهای دیدنی سمنان است.

این آبشار در نیمه راه یک دره به نام داستان بین دو صخره بزرگ شکل گرفته است. جریان آب بین دیواره‌ های دره به زیبایی این آبشار کم ارتفاع افزوده است. پس از سقوط، آب وارد رودخانه مجن می‌ شود. این رودخانه به طول بیست و پنج کیلومتر است و سطح آب آن در طی فصول مختلف سال تغییر می کند.

برای رسیدن به آبشار، باید برای مدت کوتاهی درون آب راه بروید. یک پیاده ‌روی کوتاه در آب شفاف و خنک شما را به آبشار مجن خواهد رساند. اگر تصمیم به سفر به این منطقه را دارد، ابتدا باید به شهر مجن بروید که در فاصله سی و پنج کیلومتری شهر شاهرود قرار دارد. این شهر در یک دره بسیار وسیع بین دو رودخانه ساخته شده است.

مسافت بین شهر مجن و آبشار حدود ده کیلومتر است. یک جاده خاکی به آبشار منتهی می ‌شود. شاید از سفر در این جاده لذت نبرید، اما خانه ‌های گلی، درختان بلند قامت بید و مزارع سرسبز در اطراف قابل مشاهده هستند که این سفر را جداب تر خواهند کرد. جاده در یک منطقه پارکینگ به پایان می ‌رسد و پس از یک پیاده ‌روی کوتاه، می ‌توانید آبشار را پیش روی تان ببینید.

  • آدرس: 35 کیلومتری شمال غربی شاهرود، انتهای شهر مجن

8- کویر ریگ جن

کویر ریگ جن - جاهای دیدنی استان سمنان

کویر ریگ جن، منطقه ‌ای در جنوب سمنان و جنوب غربی دشت کویر واقع در بین استان ‌های سمنان و اصفهان است. این منطقه یکی از اسرارآمیرترین کویرهای ایران است و تجربه‌ جذابی را در یکی از محبوب تری جاهای دیدنی سمنان برای شما رقم خواهد زد.

داستان ‌ها و افسانه ‌های مختلفی پیرامون این کویر ساخته شده است و سفر به این منطقه بدون یک گروه حرفه‌ ای امکان‌پذیر نیست. باتلاق های ریگ جن نیز از خطرناک ‌ترین بخش ‌های این کویر به شمار می ‌روند و خارج شدن از آن ها آسان نیست. این قسمت از کویر به عنوان مثلث برمودا ایران شناخته می ‌شود.

محلیان به برخی افسانه‌ ها و داستان ‌ها اعتقاد دارند. با این حال، علت بیشتر این پدیده‌ها امروزه شناخته شده است. به عنوان مثال، در این کویر صدایی شنیده می ‌شود که به نام «ناله سنگ» شناخته می ‌شود. علت این پدیده طبیعی، انبساط و انقباض سنگ‌ ها و شکستن آن ها ناشی از تفاوت دما بین روز و شب است.

همچنین می‌ توانید با استفاده از خودروهای دارای تجهیزات خاص یا موتورسیکلت از گشت و گذار در سراسر کویر لذت ببرید. مانند سایر کویرهای ایران، پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به ریگ جن هستند. با این حال، قبل از سفر به این منطقه، لطفاً پیش ‌بینی‌ های آب و هوا را بررسی کنید.

  • آدرس: جنوب استان سمنان

9- کویر حاج علی قلی

کویر حاج علی قلی

کویر حاج علی قلی یکی دیگر از جاهای دیدنی سمنان در نزدیکی دامغان است. این کویر در جنوب شرق شهر دامغان واقع شده است. این منطقه بین کوه و بیابان قرار دارد و به کوه ‌های دولت یار، کوه خرس و ترکمان در جنوب ختم می ‌شود. ارتفاع این منطقه حدود ۱۰۰۰ متر از سطح دریا است.

بهترین زمان برای سفر به کویر حاج علی‌قلی پاییز و زمستان است. برای سفر به کویر حاج علی‌قلی، ابتدا باید به شهر دامغان بروید و سپس وارد جاده اصفهان شده و به سمت حسن‌آباد حرکت کنید. از حسن‌آباد باید به سمت خورزان حرکت کرده و به جنوب شرقی بروید تا به منطقه کویر حاج علی‌قلی برسید.

  • آدرس: استان سمنان، جنوب شرقی دامغان، در نزدیکی روستای خورزان

10- روستای رامه

روستای رامه

روستای رامه در کنار چهارطاق و لازور، یکی از مناطق گردشگری رامه و از جاهای دیدنی سمنان است که در ۵۵ کیلومتری شمال شرقی گرمسار و ۳۰ کیلومتری روستای تاریخی ده نمک واقع شده. این منطقه یک تاریخ طولانی دارد و مواد کشف شده در آن گواه تاریخ هزار ساله آن است برخی از دیدنی های روستای رامه عبارتند از: قلعه‌های قدیمی، قبرستان ‌های کهن، سفال‌ ها، آثار و نقوش، درختان گردوی باستانی و باقیمانده ساختمان‌ های بسیار قدیمی.

سولات متداول درباره جاهای دیدنی استان سمنان

آیا امکان کویرگردی در سمنان وجود دارد؟

بله. دو کویر حاج علی قلی و ریگ جن از محبوب ترین جاهای دیدنی سمنان به شمار می روند.

بهترین جاذبه های طبیعی سمنان کدامند؟

سمنان جاذبه های طبیعی متعددی دارد که در میان آن ها می توان به جنگل ابر، ییلاق مهدی شهر و مناطق حفاظت شده توران و پرور اشاره کرد.

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر در نزدیکی روستایی به همین نام ار توابع شهرستان شاهرود در استان سمنان واقع شده است.

جمع بندی

استان سمنان با دارا بودن تاریخچه ‌ای غنی و میراث فرهنگی و تاریخی بی‌ نظیر و جاذبه های طبیعی، گزینه‌ های دیدنی بسیاری را برای بازدیدکنندگان فراهم می ‌کند. از جمله محبوب ترین جاهای دیدنی سمنان می توان به جنگل ابر، مناطق حفاظت شده توران و پرور و کویر ریگ جن اشاره کرد که هر سال جمعیت زیادی از گردشگران را به خود جذب می ‌کنند. بنابراین، اگر به دنبال تجربه‌ متفاوتی از سفر هستید، بازدید از جاهای دیدنی سمنان می توان یک تجربه فوق العاده باشد. اگر شما هم تجربه سفر به استان سمنان را داشته اید، نظر خودتان در مورد جاذبه های دیدنی این منطقه را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو