صحبت های جنجالی گزارشگر ویژه حقوق بشر از ایران | پاسخ دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی

2

1402/7/3

10:50


صحبت های جنجالی گزارشگر ویژه حقوق بشر از ایران | پاسخ دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

کاظم غریب‌آبادی؛ دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به رئیس شورای حقوق بشر و کمیسر عالی از رویکرد و مواضع جانبدارانه جاوید رحمان در حمایت از گروهک‌های تروریستی و تروریست‌ها به‌شدت انتقاد کرد.

در متن این نامه آمده است: "گروهک‌های تروریستی که در رأس آنها منافقین قرار دارند، تمامی اقشار جامعه را از زن و مرد، کودک و پیر مورد هدف قرار داده‌اند. طنز تلخ این است که سران این گروهک جانی و خطرناک چهره حقوق بشری به خود گرفته و خود را حامی حقوق بشر معرفی می‌کنند و به‌جای اینکه در مقام متهم و پاسخگویی قرار داده شوند، با فریب افرادی مثل آقای جاوید رحمان، مظلوم‌نمایی می‌کنند.

آقای رحمان که مدعی حمایت از حقوق بشر مردم ایران است، چرا تاکنون در مورد اعمال تحریم‌های گسترده ظالمانه یکجانبه و اقدامات متعدد تروریست‌ها علیه مردم ایران سکوت اختیار کرده است؟! چرا تاکنون حتی یک بیانیه توسط نامبرده در دفاع از قربانیان ترور و تحریم در ایران صادر نشده و یا در یک نشست علمی و تبیینی در مورد نقض حقوق مردم ایران در اثر ترور و تحریم شرکت نکرده است؟!

آقای رحمان حتماً قطعنامه 13 ژوئیه 2023 پارلمان اروپا در مورد «توصیه‌هایی برای اصلاح مقررات پارلمان اروپا در مورد شفافیت، صداقت، پاسخگویی و مبارزه با فساد» که در یک بند آن به گروهک تروریستی منافقین نیز پرداخته شده است را ملاحظه کرده است، این نهاد اروپایی از فریبکاری‌های این گروهک برای جذب سیاستمداران و سوءاستفاده از نام آن‌ها پرده‌برداری می‌کند.

تشکیل پرونده کیفری برای 105 شخص حقیقی و حقوقی از گروهک منافقین در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران که جلسات دادگاه آن به‌زودی برگزار خواهد شد، با هدف اجرای عدالت صورت می‌گیرد؛ شاید که مرهمی بر زخم خانواده‌های قربانیان ترور که ندای آنان عامدانه به گوش کشورهای مدعی حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری نمی‌رسد، باشد.

از شما درخواست می‌کنم تا با در نظر گرفتن جنایات گسترده ارتکابی توسط گروهک تروریستی منافقین، ضمن یادآوری آثار منفی و غیرقابل قبول مراوده‌های آقای جاوید رحمان با این گروهک به ایشان و ضرورت اصلاح این رفتار و رویکرد، از تردد و حضور اعضای این گروهک در نشست‌های شورای حقوق بشر تحت عناوین پوششی مختلف، جلوگیری نمایید."

گزارشگر دروغگو!

بنا بر گزارش تسنیم، جاوید رحمان (گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران) 27 شهریورماه در جلسه زیرکمیته حقوق بشر پارلمان اروپا سخنان مداخله‌جویانه و نیز غیرمستندی از وضعیت زنان در ایران ارائه داد. این جلسه در ادامه تلاش برای انحراف افکار عمومی از شکست دشمنان کشور از ایجاد اغتشاشات جدید در 25 شهریور برگزار شد و سخنان وی موجب اعتراض ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی قرار گرفت.

حمایت‌های جاوید رحمان از منافقین پیش از این هم رسانه‌ای شده بود؛ از جمله در تیرماه گذشته که وی در نشستی در دانشگاه آمستردام هلند احکام قضایی در باره تروریست‌های مسلح گروهک منافقین در سال 1360 را در اتخاذ موضعی جانبدارانه "کشتار" نامیده بود و  به‌نوعی خواستار توجه بین‌المللی به آن از منظر حقوقی شده بود.

او ادعاهای تکذیب‌شده بسیاری دارد؛ از جمله اینکه در آبان‌ماه پارسال و در بحبوحه حمایت دولت‌های غربی از اغتشاشات و آشوب‌ها در ایران مدعی شده بود که حقوق مردم کُرد در ایران همیشه نادیده گرفته شده است؛ مثلاً "ژینا" اسم کردی است اما سیستم ثبت احوال ایران هیچ وقت به "مهسا امینی" اجازه ثبت این اسم را نداده است.

پس از طرح این ادعا روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور در 14 آبان‌ماه 1401 اعلام کرد: "اخیراً گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران مطلبی تحت عنوان این‌که "سیستم ثبت احوال ایران هیچ وقت به مهسا امینی اجازه ثبت اسم ژینا را نداده است" که این موضوع کاملاً کذب است و صحت ندارد و انتخاب این نام یا تغییر به نام ژینا ممانعتی ندارد به‌طوری که هم‌اکنون در کل کشور تعداد 6 هزار و 268 نام ژینا وجود دارد و در کردستان 2 هزار و 18 و در سقز [محل تولد و زندگی مرحوم مهسا امینی] 297 اسم ژینا در سیستم ثبت احوال ایران به ثبت رسیده است.

این گزارش می‌افزاید؛ جاوید رحمان (پاکستانی‌الاصل و تبعه انگلیس) از سال 1397 و از طرف رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران معرفی و جایگزین عاصمه جهانگیر، گزارشگر قبلی شد که چند ماه قبل از آن فوت کرده بود./تسنیم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو