نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1


منبع: گیمفا

2

1402/7/3

12:55


سرانجام شاهد Mortal Kombat 1، نسخه‌ی جدید و ریبوتی تازه برای دنیای این مجموعه هستیم؛ اما این عنوان تا چه حد موفق عمل کرده است؟

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1

سرانجام شاهد Mortal Kombat 1، نسخه‌ی جدید و ریبوتی تازه برای دنیای این مجموعه هستیم؛ اما این عنوان تا چه حد موفق عمل کرده است؟

فرنچایز Mortal Kombat همیشه بخش مهمی از تجربه‌های گیمینگ من طی تمام سالیانی محسوب می‌شود که مخاطب این صنعت بوده‌ام و می‌دانم این مسئله برای بسیاری دیگر نیز صادق است. به عنوان یک طرفدار بسیار جدی بازی‌های مبارزه‌ای، Mortal Kombat از آن دسته آثاری است که با هر نسخه‌ی تازه، ساعات متداوم و زیادی از تمرین، سرگرمی و هیجان را به من ارائه می‌داد و حالا نوبت به آن رسیده است که دوباره به نقطه‌ ابتدایی برگردیم و تاریخ را از نو بنویسیم.

MK1 نه تنها یک ریبوت داستانی برای دنیای بازی محسوب می‌شود، بلکه در زمینه‌ی گیم‌پلی نیز در حالی که شاید آنچنان در نگاه اول به چشم نیاید، چگونگی تجربه‌ی شما از یک اثر MK را دگرگون کرده و با المان‌های تازه‌ خود اثری آشنا اما در عین حال تازه و عمیق را در مبحث تکنیک مبارزه ارائه می‌دهد. با گیمفا همراه باشید تا نگاهی دقیق به این فصل جدید در تاریخ یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین فرنچایزهای مبارزه‌ای داشته باشیم.

کلاس درس: چگونگی روایت داستان در یک اثر مبارزه‌ای

اگر یک بخش از آثار استودیوی NetherRealm را بخواهیم نام ببریم که مخصوصا در چندین سال اخیر به طور دائمی از استانداردهای کیفی بالایی پیروی کرده، کمپین و چگونگی روایت داستان‌ها بوده است که چه در MK و چه در Injustice به شکلی عالی ارائه می‌شود. MK11 از روایت داستان، تعلیق و شخصیت‌پردازی‌های بسیار خوبی برخوردار بود و همین مسئله باعث می‌شد تجربه‌ی بخش داستانی آن بسیار سرگرم کننده باشد.

حال خبر خوب آن است که تمامی این خصوصیات مثبت به MK1 نیز منتقل شده‌اند و حتی اگر از من بپرسید، به طور کلی با پکیج بسیار جذاب‌تری در زمینه‌ی داستان‌سرایی در این عنوان روبه‌رو هستیم و یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله درهایی است که در راستای ریبوت خط داستانی بازی و دنیای آن رو به سناریونویسی و شخصیت‌پردازی باز می‌شود و می‌توان گفت استودیوی سازنده به بهترین شکل از این پتانسیل‌های تازه در راستای روایت داستانی سرگرم کننده، جذاب و قدرتمند استفاده می‌کند.

اگر از طرفداران قدیمی فرنچایز باشید، احتمالا از تبلیغات مختلف و گسترده‌ی بازی متوجه شده‌اید که MK1 تاکید بسیاری بر کاراکترهای دوران سه بعدی فرنچایز در نسل ششم همچون Deception دارد؛ به طوری که در طی داستان کاراکترهایی همچون Ashrah، حضوری فعال داشته و همچنین چه در کمئوها و چه در بین کاراکترهای قابل بازی این عنوان، شاهد بازگشت طیف گسترده‌ای کاراکترها همچون Darius ،Nitara ،Striker و … هستیم.

داستان این نسخه پس از بازی یازدهم آغاز می‌شود، زمانی که Liu Kang پس از شکست Kronika در خط زمانی پیشین، اداره‌ ساعت شنی او را در دست گرفته و خط زمانی تازه‌ای خلق کرده و سعی می‌کند با ایجاد تغییراتی خاص در این خط زمانی، از رخ دادن اتفاقات خط‌های زمانی پیشین جلوگیری کند. همه چیز برای هزاران سال به درستی پیش رفته است و خط زمانی جدید در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ از همین رو، Liu Kang تصمیم می‌گیرد از جایگاه خالق زمان کناره‌گیری کرده و به عنوان خدای آتش به محافظ زمین تبدیل شود.

در همین حین و دقیقا زمانی که پس از یک قرن قرار است مسابقه‌ای بین قهرمانان سفیر Earthrealm و Outworld برگزار شود، شخصیتی مرموز و ناشناس شروع به ایجاد تغییرات در روند پیش‌روی خط زمانی Liu Kang کرده و حال او و دیگر قهرمانان داستان درگیر اتفاقاتی می‌شوند که وجودیت دنیا و خط زمانی‌شان را به خطر می‌اندازد.

داستان این بازی در حالی که یک «ریبوت» محسوب می‌شود، اما در واقع یک ریبوت برای کلیت مجموعه نیست بلکه ریبوتی در قالب داستان‌سرایی پیوسته‌ی فرنچایز است که لزوما پل‌های قبلی را خراب نمی‌کند اما به همان نسبت سعی دارد هویت تازه‌ای برای این داستان و روایت آن خلق کند. حال یکی از خصوصیات برجسته و بسیار جذاب داستان، مخصوصا برای طرفداران قدیمی، دقیقا از همین المان سرچشمه می‌گیرد چرا که حالا طی این داستان شما شاهد شخصیت‌هایی آشنا با نقش‌هایی بسیار متفاوت با گذشته هستید!

به عنوان مثال، یکی از برجسته‌ترین این تفاوت‌ها که ED Boon خالق این مجموعه نیز طی مصاحبه‌ها بر آن تاکید داشت، این است که حال Sub Zero و Scorpion با هم برادر هستند و در حالی که شاهد حضور Bi-Han در نقش Sub Zero هستیم، اما Kuai Liang اسکورپین جدید است و از همین رو شاهد روایتی کاملا متفاوت از این کاراکتر در این خط زمانی خواهید بود و تقریبا می‌توان گفت این مسئله برای تمامی شخصیت‌ها به نوعی صادق است.

همین انعطاف‌پذیری در پرداختن به شخصیت‌ها باعث شده است شاهد کاراکترهایی بسیار جذاب باشیم، به عنوان مثال شخصا همیشه Liu Kang و شخصیت‌پردازی او را بسیار کلیشه‌ای تلقی می‌کردم، به طوری که اعتقاد داشتم در طول دهه‌های زندگی این مجموعه، آنچنان تغییرات مناسب در راستای پرورش و حرکت بیشتر او رو به جلو انجام نشده است.

در حالی که MK 11 تا حدی این کار را انجام داد، اما حال در MK 1 شاهد ظاهر شدن این کاراکتر در قبای یک شخصیت جذاب‌تر، پخته‌تر و تا حد زیادی کاریزماتیک هستیم که به وضوح پیشرفت‌هایی در رویکرد بازی نسبت به چگونگی به تصویر کشیدن شخصیت او دیده می‌شود و به نظرم حالا کاملا لیاقت قرار گرفتن روی کاور اصلی بازی را دارد.

نحوه‌ی روایت داستانی استودیوی NetherRealm به گونه‌ای است که از همان ابتدا شما را در خود کشانده و باعث می‌شود دائما از خود بپرسید «در ادامه چه می‌شود؟!» در حالی که شاید حتی تا حدی بتوانید وقایع بازی و داستان را پیش‌بینی کنید. به طور کلی می‌توان گفت MK 1 به عنوان یک تجربه‌ مبارزه‌ای، همچون نسخه‌های پیشین خود با ایجاد پیچش‌های تازه و بهره‌گیری بهینه از دنیا و کاراکترهایش، نحوه‌ی ارائه‌ داستان خود را بهبود بخشیده و روایتی قدرتمند و گیرا را به ارمغان می‌آورد.

مبارزه در خونمان است!

حال که به داستان‌سرایی بازی پرداختیم، وقت آن رسیده است به سراغ گیم‌پلی، تغییرات، بهبودها و در نهایت جزئیات تکنیکال آن برویم. MK11 تغییرات ریشه‌ای زیادی در بخش گیم‌پلی نسبت به MK X به خود دید که تا حد زیادی مبارزات بازی را آرام‌تر و در عین حال سنگین‌تر و قدرتمندتر کرد و از همین رو، رویکرد پلیرها را نسبت به چگونگی رویارویی با مبحث کمبوسازی، تحلیل فریم دیتا و دیگر ابعاد مبارزات به کلی تغییر یافت. حال در حالی که MK 1 همچنان از همان قالب گیم‌پلی پیروی می‌کند، اما به لطف برخی تغییرات ریشه‌ای در عملکرد مبارزان و همچنین المان‌های تازه‌، تا حد زیادی شاهد روند مبارزه‌ی متفاوت و استراتژیک‌تری نسبت به نسخه‌ی پیشین هستیم.

بگذارید از بزرگ‌ترین المان تازه‌ی بازی صحبت کنیم که از قضا تاکید اصلی کمپین‌های تبلیغاتی این بازی روی آن بود یعنی مبارزان Kameo که در واقع همچون مکملی برای کاراکتر شما عمل می‌کنند. راستش را بخواهید زمانی که از این کاراکترها رونمایی شد با خودم گفتم «واقعا تا چه حد این مکانیزم می‌تواند در حین مبارزه تاثیرگذار و گسترده جلوه کند؟»، دلیل اصلی این ظن آن بود که در نسخه‌ی قبلی نیز چنین مکانیزمی به طور بسیار محدودتر به نمایش گذاشته شده بود.

زمانی که سرانجام کنترلر را در دست گرفته و شروع به تجربه‌ی Mortal Kombat 1 کردم، متوجه شدم که این مکانیزم حالا نقشی بسیار پررنگ‌تری در گیم‌پلی بازی ایفا کرده و دیدگاه من را به کلی نسبت به چگونگی بهینه‌سازی کمبوهایم تغییر داد! شما در زمان عرضه با طیف گسترده و متنوعی از مبارزان کمئو روبه‌رو هستید که هر کدام از ست حرکات و حتی Fatality اختصاصی خود برخوردارند و هیچ کدام شبیه به دیگری عمل نمی‌کنند.

شخصا در ابتدا Striker را در کنار کاراکتر اصلی خود، Johnny Cage، قرار دادم (همیشه علاقه‌ی خاصی به Striker داشتم) و سعی کردم به برآمدی مناسب از این دو کاراکتر برسم اما در نهایت به دلیل خصلت سرعتی Johnny در مرحله‌ی بهینه‌سازی متوجه شدم Striker شخصیتی مناسب برای کمبوها و چگونگی عملکرد من با Johnny نیست.

از همین رو مسیرم را به سمت یافتن یک مکمل بهتر آغاز کردم و در نهایت متوجه شدم Kano و حرکات او می‌تواند یک کمئو مکمل عالی برای زنجیره‌ی کمبوهای من باشد؛ بنابراین پس از یافتن کمئویی که با آن احساس راحتی می‌کردم، به سراغ مرحله‌ی بهینه‌سازی و آزمون و خطای کمبوهایم وارد شدم. لازم به ذکر است که حال شما دارای دو حالت Grab نیز هستید، یکی مخصوص کاراکتر اصلی‌تان است و دیگری به کمئو شما اختصاص دارد، بنابراین می‌توانید با توجه به شرایط، از یکی از این دو حالت نیز بهره ببرید.

کاراکترهای Kameo برخلاف چیزی که شاید در نگاه اول به نظر برسد، یک لایه‌ی بسیار عمیق به روند گیم‌پلی اضافه کرده و دیدگاه شما نسبت به مبارزات این بازی را به کلی دگرگون می‌کنند و در حالی که لزوما یک «نوآوری انقلابی» به حساب نمی‌آید، اما چگونگی استفاده و پیاده‌سازی آن‌ها در این بازی باعث شده است با یک تجربه‌ی بسیار اعتیاد آورتر و جذاب‌تر حداقل در بُعد کمبوسازی و مراحل مرتبط با آن روبه‌رو باشیم.

حال بگذارید کمی درباره‌ی کاراکترهای بازی صحبت کرده و تغییرات و بهبودهای آنان را بررسی کنیم؛ بازگشت برخی از شخصیت‌های قدیمی پس از چندین نسخه باعث شده است که شاهد حس و حالی تازه در فهرست مبارزان این نسخه از MK باشیم، به طوری که مبارزان این نسخه به اندازه‌ی MK9 متنوع بوده و همین مسئله پروسه‌ی یافتن شخصیت‌های اصلی مورد علاقه برای مبارزه را بسیار لذت‌بخش‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند. در حال حاضر در زمان عرضه ما شاهد حضور ۲۳ مبارز قابل بازی در فهرست مبارزان هستیم که تعداد قابل توجه‌ای به شمار آمده و حتی نسبت به کاراکترهای حاضر در SF6 در زمان عرضه نیز بیشتر است.

تقریبا می‌توان گفت تمامی کاراکترهایی که از نسخه‌ی یازدهم به این قسمت منتقل شده‌اند دست‌خوش تغییرات مختلفی شده‌اند و این مسئله را مدیون سناریوی ریبوت خط زمانی مجموعه هستیم، البته این مسئله بدان معنا نیست که این کاراترها حالا کاملا بیگانه نسبت به گذشته‌ی خود جلوه می‌کنند اما اگر در نسخه‌ی قبلی کاراکتری همچون Scorpion مبارز اصلی شما بوده، در این نسخه قرار است با کاراکتری روبه‌رو شوید که کلیاتش یکسان اما جزئیات الگوی مبارزاتش کاملا متفاوت است، زیرا حالا این کاراکتر در این نسخه از یک مبارز متعادل به مبارزی دفاعی تبدیل شده است و در همین راستا بسیاری از الگوهای مبارزه‌ی پیشینش دست‌خوش تغییرات شده‌اند.

Johnny Cage که مبارز اصلی من در نسخه‌های اخیر بوده است نیز به همین صورت جلوه می‌کند؛ در حالی که بسیاری از خصوصیات اساسی مبارزات او به این نسخه منتقل شده‌اند، اما حالا یک تفاوت مهم با نسخه‌های قبلی وجود دارد و آن هم نبود قدرت‌های خاص این کاراکتر و تغییر رویکرد کلی آن است.

این مسئله باعث شد دوباره با یک روند تمرینی درگیرکننده جدید برای کاراکتری روبه‌رو بشوم که با وجود آن که تا قبل از این نسخه تصور داشتم به خوبی آن را فراگرفته‌ام، حالا تمام دانش و حافظه‌ی ماهیچه‌ایم به چالش کشیده می‌شوند.

البته لازم به ذکر است که تمامی خصوصیات حذف شده حالا با مکانیزم‌ها و حرکات تازه‌ای جایگزین شده‌اند که حقیقتا در نگاه من بسیار جذاب جلوه کردند، حالا شاهد یک کاراکتر سرعتی هستیم که بیشتر بر مبارزه‌ تن به تن تمرکز دارد و قابلیت‌های تازه‌ی او نیز در همین راستا خدمت می‌کنند. MK1 یک مکانیزم کاملا تازه به نام Hype Meter را برای این کاراکتر تعبیه کرده است که به کلی چگونگی تجربه‌ی بازی در نقش او را تغییر می‌دهد.

شما در طول مبارزه قادر به انجام حرکات نمایشی هستید که باعث پر شدن ستاره‌ی شما شده و در نهات با فعال کردن آن برای مدتی کوتاه سرعت انجام حرکات ویژه‌تان افزایش یافته و از همین رو توانایی انجام متداوم و متعدد آن‌ها را خواهید داشت که درهای کاملا جدیدی را به روی فلسفه‌ی مبارزه در نقش او و در مقابل او باز خواهد کرد! این تنها یکی از کاراکترهایی است که به آن پرداختیم، این تغییرات تقریبا روی تمامی کاراکترها اعمال شده است که به نوبه‌ی خود تاثیر بسیار بزرگی بر عصاره‌ی مبارزات گذاشته و آن‌ها را درگیر کننده‌تر می‌کند.

بخش شخصی‌سازی کاراکترها نیز همچنان در این عنوان حاضر است، اما متاسفانه نسبت به قسمت یازدهم بسیار سطحی‌تر بوده و عمق بسیار کمتری دارد؛ به طوری که به نظر می‌رسد سازندگان تصمیم گرفتند در این زمینه چندین قدم به سمت عقب بردارند.

در بازی قبلی یکی از بخش‌هایی که شخصا به شدت درگیر آن بوده و برایم بسیار جذاب جلوه می‌کرد، امکان شخصی‌سازی بسیار گسترده‌ی کاراکترها بود که در راستای آن دائما به دنبال تجربه‌ی مود Towers of Time و آنلاک کردن تکه‌های Gear تازه برای کاراکترهای مورد علاقه‌ام بودم و به نظرم این بخش یکی از برجسته‌ترین برتری‌های MK 11 نسبت به MK 1 است؛ متاسفانه در این بخش شاهد پسرفت‌هایی هستیم.

با این وجود، همچنان می‌توان گفت سازندگان تنوع در آیتم‌های شخصی‌سازی را حفظ کرده‌ و همچنین لازم به ذکر است که حتی توانایی شخصی‌سازی مبارزان کمئو را نیز خواهید داشت.

صحبت از Towers of Time و گرایند کردن شد، بد نیست کمی درباره‌ی مود Invasions صحبت کنیم؛ اگر به یاد داشته باشید در نسخه‌ی یازدهم علاوه بر TOT مود دیگری به نام The Crypt وجود داشت که به شما اجازه می‌داد به گشت و گذار در جزیره‌ی اختصاصی Shang Tsung بپردازید و آیتم‌های مختلفی را به دست بیاورید. حال می‌توان گفت مود Invasions دقیقا ترکیب این دو بخش از نسخه‌ی یازدهم است؛ این بخش در واقع شما را در نقشه‌های متفاوت قرار داده و به شما امکان حرکت در آن، انتخاب مسیرهای مختلف و پشت سر گذاشتن چالش‌ها و مبارزات را می‌دهد.

در این مسیر با درهای قفلی روبه‌رو می‌شوید که نیازمند کلیدهایی هستند؛ از همین رو، باید به دنبال کلیدها بگردید و در همین راستا مبارزات مختلفی را پشت سر خواهید گذاشت. علاوه بر آن، جعبه‌هایی در محیط پراکنده هستند که با باز کردن آن‌ها می‌توانید آیتم‌های شخصی‌سازی جدید به دست آورید.

همچنین در این مود بازی یک بخش Loadout در اختیار پلیر وجود دارد تا بتواند کاراکتر خود و آیتم‌های او را شخصی‌سازی و ارتقا دهد. به عنوان مثال، شما در طول تجربه‌ خود برخی Talismanهایی را به دست خواهید آورد که کارایی خاص خود را داشته و در حین مبارزات قابل استفاده هستند.

همچنین کاراکترهایی در این نقشه‌ها حضور دارند که منوهای Shop و Forge را در اختیارتان قرار می‌دهند و همانطور که از نامشان پیداست، Shop امکان خرید و فروش آیتم‌های مختلف را به شما داده و Forge نیز برای شارژ و ارتقای Talisman کاربرد دارد.

علاوه بر این موارد، شما در این مود از یک سیستم سطح‌بندی اختصاصی برخودار هستید که با ارتقای لول شما، خصوصیات مبارزانتان نیز ارتقا می‌یابد. به دنبا لاین موضوع، بازی ۵ Stat Point را در اختیارتان قرار داده و به شما اجازه می‌دهد که به صورت دستی آن‌ها را روی کاراکتر مورد نظرتان اعمال کرده و یا به بازی اجازه دهید که به طور خودکار این کار را برای شما انجام دهد.

بنابراین می‌توان گفت Invasions دقیقا همانند مود مناسب برای Grind و به دست آوردن آیتم‌های جدید عمل می‌کند که حالا با رنگ و لعاب و خصوصیاتی جالب به شما ارائه می‌شود و با ایجاد پیچش‌های مختلف در مبارزات این بخش، سعی می‌کند تنوع خودش را حفظ کرده و الگوی مبارزه‌ای شما را نیز به چالش بکشد.

Invasions مود مهمی محسوب می‌شود، زیرا نه تنها پلیر از طریق آن آیتم‌های ظاهری جدیدی به دست می‌آورد، بلکه می‌تواند به صداهای Announcer تازه دست یافته و حتی برخی از مبارزان کمئو نیز از طریق این بخش قابل آنلاک کردن هستند.

همچنین، این بخش از طراحی محیط کلی بسیار جذابی نیز برای هر یک از نقشه‌هایش برخوردار بوده و شما در حین حرکت در نقشه‌های مختلف، می‌توانید کاراکترهای گوناگون را مشاهده کنید که حس پویایی بسیار مناسبی به آن می‌بخشد. هم‌اکنون بازی در حالت The Specter به سر برده و احتمالا در آینده محتوای بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.

و اما از Invasions که عبور کنیم به بخش آنلاین بازی می‌رسیم که متاسفانه آنچنان صحبت‌های مثبت زیادی درباره‌اش وجود ندارد. MK1 باز هم از همان الگوی همیشگی آثار NetherRealm در قبال بخش آنلاین خود بهره گرفته و از همین رو متاسفانه شاهد محتوای آنچنان زیادی نیستیم. این در حالی است که اثری همچون Street Fighter 6 نه تنها ثبات بسیار خوبی را در این بخش ارائه می‌داد، بلکه تنوع محتوایی و نحوه‌ی ارائه‌ی عالی این محتوا را نیز در اختیار داشت.

هم‌اکنون در بخش Kasual، ما شاهد حضور همان مودهای همیشگی یعنی Versus و King of The Hill هستیم و خارج از این بخش، Kombat League وجود دارد که در واقع همان مسابقات رقابتی رنک‌محور است. متاسفانه هیچ‌گونه بهبود یا امکانات چشم‌گیری به این بخش اضافه نشده و همچنان مشکلات مربوط به پینگ در بازی بسیار آزار دهنده است و این مسئله لزوما ربطی به کیفیت اینترنت شما نداشته و متاسفانه نت کدهای بازی عملکردی ایده‌آل را به نمایش نمی‌گذارند و باز هم در اینجا باید به بخش آنلاین SF6 و کیفیت بسیار عالی آن اشاره کرد که متاسفانه در حال حاضر MK1 تجربه‌ی کیفی مشابه‌ای را در این بخش ارائه نمی‌دهد.

به طور کلی، متاسفانه در دوره‌ای که شاهد حرکت سازندگان بازی‌های مبارزه‌ای از جمله SF6 و Tekken 8 به سوی گسترش تجربه‌ی بخش آنلاین هستیم، NetherRealm همچنان از همان الگویی پیروی می‌کند که در مقابل رقبایش ممکن است تا حد زیادی سطحی و کم محتوا جلوه کند.

و در نهایت بگذارید کمی هم درباره‌ی بخش تمرینی و آموزش‌های بازی صحبت کنم؛ در حالی که بخش Practice به طور کلی همچنان همان امکانات نسخه‌های پیشین را در اختیارتان قرار می‌دهد، در بخش Learn شاهد وجود آموزش‌های بسیار مفیدی هستیم که می‌تواند به پلیرهای تازه کمک شایانی در راستای عادت کردن به مکانیزم‌ها و قوانین تجربه‌ی Mortal Kombat بکند. به عنوان مثال، مبحث Frame Data و چگونگی درک آن به گونه‌ای بسیار قابل هضم و به شکل تعاملی به پلیر آموزش داده شده است تا در راستای ساخت، اتصال و بهینه‌سازی کمبوهایش بتواند از آن بهره بگیرد.

به طور کلی، شخصا بخش آموزشی یک بازی مبارزه‌ای را بسیار مهم تلقی می‌کنم و در حالی که شاید پلیرهای قدیمی و با تجربه به آن بی‌اعتنایی کنند، اما پلیرهای جدید می‌توانند اطلاعات مفیدی از آن استخراج کرده و در مسیر پیشرفت خود و مهارت‌هایشان، از آن بهره ببرند.

و اما در نهایت باید گفت MK1 در بخش گیم‌پلی و ابعاد تکنیکال بسیار عالی عمل کرده و موفق می‌شود تجربه‌ای درگیر کننده و تازه را چه به پلیرهای تازه و چه به طرفداران قدیمی ارائه دهد که بسیار ارزشمند است. بخش Invasions نیز در حالی که لزوما یک «نوآوری انقلابی» به شمار نمی‌آید، اما کار خود را به درستی انجام داده و هدفی که برای آن مشخص شده است را به درستی دنبال می‌کند. البته، ضعف این بازی در راستای ارائه‌ی یک سیستم شخصی‌سازی عمیق تا حدی ممکن است به تجربه و دلیل وجود این بخش صدمه وارد کند.

بخش آنلاین شاید بزرگ‌ترین مشکل MK 1 در حال حاضر باشد که امیدوار هستیم در آینده بهبود یافته و طی سیزن‌های آتی محتوای مناسب و مطلوبی دریافت کند اما به غیر از این بخش، می‌توان گفت به طور کلی MK1 با تغییرات و بهبودهای خود در بخش گیم‌پلی و همچنین معرفی ابعادی تازه به این بخش باعث شده است شاهد یک تجربه‌ی درگیر کننده، سرگرم کننده و بسیار جذاب باشیم.

پویا، زنده و چشم‌نواز

بگذارید در ابتدای این بخش خیالتان را راحت کنم، MK 1 احتمالا زیباترین، زنده‌ترین و خوش چهره‌ترین نسخه‌ی فرنچایز است و دلیل اصلی آن تغییر موتور بازی از Unreal Engine 3 به Unreal Engine 4 است. محیط، دنیا و استیج‌های Mortal Kombat 1 در یک کلام «فوق‌العاده» جلوه می‌کنند و پویایی محیط پس زمینه نیز مثال‌زدنی است. علاوه بر محیط، ما شاهد موشن کپچر و طراحی چهره بسیار عالی در این نسخه هستیم که حتی بهتر از MK11 جلوه کرده و به راستی شما را مجذوب خود می‌کند.

طی تجربه‌ی شخصی من روی کنسول PS5، شاید فقط یک بار با افت فریم مشهود مواجه شدم و در بخش بسیار گسترده‌ای از تجربه‌ام با این بازی در حال لذت بردن از ثبات فنی این بازی روی این کنسول بودم. تنوع استیج‌های بازی بسیار بالا است و هر کدام هویت مستقل خود را داشته و جزئیات و طراحی آن‌ها بسیار قابل تحسین است، به طوری که شخصا نمی‌توانم یک استیج را در این بازی نام ببرم که برایم خسته‌کننده و غیر جذاب جلوه کرده باشد.

همچنین همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردم، بخش Invasions نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طراحی نقشه‌های بسیار مطلوب و پویایی را به تصویر می‌کشد که نشان می‌دهد بازی تا چه حد برای سازندگان اهمیت دارد.

جزئیات ظاهری کاراکترهای بازی از جمله لباس‌ها و پوشش آن‌ها نیز عالی است و هیچ جایی برای انتقاد باقی نمی‌گذارد. موسیقی و ساندترک Mortal Kombat 1 بسیار منطبق بر دنیا و سناریوهای مختلف بازی است و به خوبی حس و حال تازه‌ی دنیای جدید این فرنچایز را به پلیر منتقل می‌کند.

صداگذاری کاراکترها نیز به غیر از Nitara بسیار حرفه‌ای و باورپذیر انجام شده است و شاهد عملکردی بسیار عالی چه از سوی صداگذاران قدیمی و چه از سوی صداگذارانی که نقش‌های تازه و اختصاصی این بازی را ایفا می‌کنند هستیم. به طور کلی باید گفت Mortal Kombat 1 اثری است که در زمینه‌ی چگونگی ارائه‌ی محتوا، زیبایی و دقت در این کار هیچ چیزی کم نمی‌گذارد و از همین رو شاهد یک تجربه‌ی مبارزه‌ای بسیار چشم‌نواز و خوش چهره و درگیر کننده هستیم که از نگاه کردن به آن خسته نخواهید شد.


Mortal Kombat 1

Mortal Kombat 1 به طور همزمان تجربه‌هایی آشنا و تازه را در این فرنچایز ارائه می‌دهد و می‌توان تقریبا با اطمینان گفت که در راستای رسیدن به اهداف اصلی حود از جمله ارائه یک تجربه‌ مبارزه‌ای عمیق و درگیرکننده عالی عمل می‌کند. با این وجود، مشکلات بخش آنلاین می‌توانند تا حد زیادی روی تجربه‌ شما تاثیر بگذارند و حتی تا حدی آزاردهنده جلوه کنند. به طور کلی اما، همچنان تجربه‌ای عالی و سرگرم کننده در دل این اثر برای طرفداران قدیمی و جدید Mortal Kombat و به طور کلی ژانر مبارزه‌ای وجود دارد که به هیچ عنوان نباید آن را از دست داد.


نکات مثبت:

  • تعلیق عالی داستان و روایت آن و استفاده‌ی بهینه از پتانسیل‌های یک داستان «ریبوت»
  • شخصیت‌پردازی‌های جذاب و متفاوت
  • تنوع بسیار بالای فهرست مبارزان قابل بازی و کمئوها
  • اضافه شدن یک لایه‌ی استراتژیک به پروسه‌ی کمبوسازی به لطف مبارزان کمئو
  • ایجاد تغییرات و بهبودهای قابل توجه در جزئیات تکنیکال مبارزات شخصیت‌های مختلف که حس تازگی بسیار خوبی به بازی بخشیده‌اند
  • عملکرد عالی صداگذاران شخصیت‌ها
  • موسیقی و ساندترک بسیار خوب
  • گرافیک چشم‌نواز و تنوع و پویایی بالای استیج‌های اصلی و نقشه‌های مود Invasions
  • جزئیات چهره و موشن کپچر بسیار عالی

نکات منفی:

  • کمبود محتوای شدید در بخش آنلاین بازی مخصوصا در مقابل رقبایی همچون Street Figther 6
  • وضعیت نامطلوب نت کدهای بازی و عملکرد ضعیف بخش آنلاین
  • از بین رفتن قابل توجه عمق سیستم شخصی‌سازی نسبت به MK 11

۸.۵

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) و روی PS5 تجربه و بررسی شده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو