شهدای جنگ تحمیلی چند سال داشتند؟ + اینفوگرافی

منبع: روزیاتو

2

1402/7/3

13:12


شهدای جنگ تحمیلی چند سال داشتند؟ + اینفوگرافی

شهدای جنگ تحمیلی چند سال داشتند؟ + اینفوگرافی

وبسایت «اعتماد آنلاین» اینفوگرافی ای درباره ی سن شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی منتشر کرده است. براساس تحلیل آماری، ۷۵ درصد شهدای جنگ تحمیلی زیر ۲۳ سال سن داشتند. میانگین سنی شهدا نیز ۲۲ تا ۲۳ بوده است. به علاوه، بیشتر شهدای جنگ ۲۰ سال سن داشتند.

و با آنکه در این نمودار تعداد شهدای زیر ۱۴ سال تنها ۳ درصد عنوان شده، اما با توجه به آمار چند صدهزار نفری شهدای جنگ تحمیلی، این میزان به معنای چند هزار شهید کودک است.

خبرگزاری فارس در مطلبی درباره ی آمار شهدای جنگ تحمیلی نوشته:

طبق آمار رسمی، طی جنگ هشت ساله ارتش بعث عراق علیه کشورمان، ۲۱۳ هزار و ۲۵۵ هموطن، در راه حفظ استقلال و تمامیت ارضی میهن جان خود را از دست دادند.

تعداد شهدا به تفکیک سن و سال

از این تعداد شهید، ۱۵۵ هزار و ۸۱ نفر به صورت مستقیم و در جبهه‌های نبرد به فیض شهادت نائل آمدند، و بالغ بر ۱۶ هزار و ۱۵۴ نفر در حملات دشمن به شهرها، شهید شدند.

۱۱ هزار و ۸۱۴ نفر در حوادث متفرقه ناشی از جنگ تحمیلی جان خود را از دست دادند، و در سایر مواردی که هنوز کار شناسایی آن، به پایان نرسیده است، ۹ هزار و ۸۹۹ نفر به کام مرگ کشیده شدند.

از تعداد کل شهدای ایران در جنگ تحمیلی، تعداد ۱۵۵ هزار و ۲۵۹ نفر مجرد بودند و ۵۵ هزار و ۹۹۶ نفر نیز دارای همسر و فرزند بودند.

هفت هزار و ۵۴ نفر از شهدای ما در دوران جنگ تحمیلی، کودکان کمتر از ۱۴ سال بودند و ۶۵ هزار و ۵۷۵ نفر از این شهدا را نیز نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله تشکیل دادند.

ﺗﻌﺪﺍﺩ ۸۷ هزار و ۱۰۶ نفر از شهدای ما را جوانان بین ۲۰ ﺗﺎ ۲۳ ﺳﺎل شامل می‌شوند و ۲۲ هزار و ۷۰۳ نفر را نیز افراد بین ۲۴ تا ۲۹ سال در راه دفاع از کشور، به فیض عظیم شهادت نائل آمدند. ﺗﻌﺪﺍﺩ ۳۰ هزار و ۸۱۷ ﻧﻔﺮ از شهدای ایران ما، سنی بالاتر از ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ داشتند.

شهدای نیروهای مسلح

بر همین اساس، ﺳﭙﺎه ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ در این جنگ ۲۳ هزار و ۱۹۹ نفر از نیروهای سازمانی خود را از دست داد و ۱۶ هزار و ۷۳۸ تن از اعضای وظیفه و بسیجیان جان برکف این نیروی خدوم بودند که شربت شهادت نوشیدند.

ﺍﺭﺗﺶ سلحشور قوای مسلح ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ایران نیز در این نبرد، ۹ هزار و ۸۹ تن از افسران سازمانی خود را در راه میهن تقدیم کرد و ۳۶ هزار و ۹۶۵ سرباز ارتشی نیز، در راه دفاع از خاک کشور، خونین تن شدند.

ﻧﯿﺮﻭهاﯼ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ و شهربانی ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ایران نیز، تعداد دو هزار و ۹۲۶ تن از افراد کادر و سازمانی خود را در این جنگ نابرابر، از دست داد و پنج هزار و ۶۷۲ سرباز این نیرو نیز به فیض شهادت نائل آمدند.

شهدای اقشار مختلف مردم

در این بین، مردم عادی، مشاغل مختلف و طیوف گوناگون، از مخاطرات جنگ در امان نمانده و پا به پای رزمندگان اسلام، ضمن دفاع از خانه و کاشانه خود، در برابر حملات وحشیانه ارتش بعث، گاه و بی گاه شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردند.

مشاغل ﺁﺯﺍﺩ در جنگ تحمیلی، ۳۱ هزار و ۶۷۴ شهید به ثبت رساندند و ۳۲ هزار و ۲۷۵ دانش‌آموز نیز در این تقابل هشت ساله، به شهادت رسیدند. دو هزار و ۶۰۸ دانشجو نیز، در فهرست شهدای جنگ تحمیلی قرار دارد.

ﺭﻭﺣﺎﻧیون نیز، از قشرهایی بودند که در تمام روزهای جنگ در کنار مردم و رزمندگان حضور داشتند و تعداد دو هزار ۷۴۲ شهید تقدیم کشور کردند، تعداد کارکنان دولتی که در این هشت سال، به فیض شهادت نائل آمدند به ۲۶ هزار و ۲۹۳ تن می‌رسد و ۶ هزار و ۱۲۸ شهروند بدون شغل هم به خیل شهدای ایران پیوستند.

دو هزار و ۳۲۹ ﻧﻔﺮاز شهدای ما را نیروهای ویژه بسیج تشکیل می‌دهند و سه هزار و ۱۳۶ بانوی خانه دار نیز، بیرحمانه به شهادت رسیدند. در کنار این افراد، دو هزار و ۹۰۶ کودک نیز بر اثر بروز حملات و جوانب این جنگ، جان شیرین خود را از دست دادند.

شهدای ما به فرزندان ایران ختم نمی‌شود و این جنگ، چهار هزار و ۵۶۴ فرد غیرایرانی را به کام مرگ کشاند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو