ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه بر اهمیت این بنای دیدنی اضافه کرد

منبع: همگردی

2

1402/7/5

12:05


خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارشهای منتشر گشته، ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه بر اهمیت این بنای دیدنی اضافه کرد.

بیشتر بخوانیدکاروانسرای سعدالسلطنه | بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده جهان

قزوین با بیشترین آثار تاریخی ثبت شده ملی یکی از منحصرترین شهرهای ایران به لحاظ تاریخی و تمدنی است. دیار مینودری که در برهه ای از زمان بیش از نیم قرن پایتخت صفویان بوده آثار تاریخی بسیار زیادی دارد که البته بخش اعظم این آثار تاریخی مربوط به همین دوران صفوی است.

مسجد جامع عتیق، اولین خیابان ایران، گراند هتل، کلاه فرهنگی، انواع متعدد آب انبارها، مقبره حمدالله مستوفی، دولتخانه صفوی، خانه بهروزی و خانه آیت الله شهیدی، حسینیه امینی ها و مهمتر از همه کاروانسرای سعدالسلطنه تنها تعداد اندکی از آثار تاریخی زیبا و منحصر بفرد استان قزوین است.

در روزهای اخیر کاروانسرای زیبای سعدالسلطنه با تأیید یونسکو ثبت جهانی شد تا برگ دیگری برای آثار تاریخی در استان قزوین رقم بخورد.

کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین که بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری ایران بود، به دستور باقرخان سعدالسلطنه اصفهانی، حاکم وقت قاجار در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد.

این بنای ماندگار که بیش از 2 هکتار وسعت دارد، در روزگار قدیم به خصوص تا قبل از جنگ جهانی اول محل اقامت شبانه روزی تجار برای استراحت بوده است.

پس از آن برخی از حجره های کاروانسرای سعدالسلطنه به صورت غرفه های تجاری مستقل اداره میشد و برخی نیز به صورت انبار و قسمتی از کاروانسرای سعدالسلطنه تبدیل به کارخانه آرد سلامت و کارخانه تولید کشمش شد و قسمتهای دیگر به عنوان کارگاه های تولیدی کفش، فرشبافی، چوب بری مورد استفاده قرار گرفت و این باعث شد این اواخر مردم آنجا را «بازار چوب» بنامند.

در سالهای ابتدایی دهه 90 این بنا به صورت کامل تخلیه و بازسازی شد و پس از آن با احیای این بنا به شکلی زیبا، سرای سعدالسلطنه به محلی برای حضور و بازدید گردشگران از داخل و خارج از کشور شد.

ساختار تو در توی این بنا و حجره هایی با معماری متفاوت این بنا را بسیار منحصر و زیبا کرده تا جایی که با گشتی ساده در درون آن گوشه ای از فرهنگ زیبا و اصل ایرانی خود را نمایان می کند.

این بنای تاریخی دارای چندین ورودی، چندین حیاط، هشتی های باشکوه و مهمترین قسمت این معماری، چهار سوق و همینطور تعدادی حمام، تیمچه، شترخان، مسجد، راسته و چایخانه است و انتهای آن نیز به مسجد النبی (ص) متصل می شود که در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

بدون شک هر گردشگری با حضور در این سرا به اعماق تاریخ معاصر ایران سفر خواهد داشت و گوشه ای از عظمت شهر تاریخی قزوین را در دوره صفویان مشاهده خواهد کرد.

این مجموعه منحصر بفرد در سالهای اخیر به یکی از مفاخر گردشگری قزوین تبدیل شده و حال با ثبت جهانی آن، بدون شک به محل رجوع بیش از پیش گردشگران خارجی تبدیل خواهد شد.

تلاش برای حفظ و نگهداری بنا و از سوی دیگر عدم تعطیلی های بی مورد این سرا در ماه های اخیر که حتی مورد نقد استاندار و کارشناسان گردشگری استان نیز قرار گرفته، می تواند آورده و سودهای بزرگی را برای نه تنها شهر بلکه استان قزوین داشته باشد.

ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه بر اهمیت این بنای دیدنی اضافه کرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو