شایع ترین انواع بدن درد در بارداری و راهکارهای کاهش آن

شایع ترین انواع بدن درد در بارداری و راهکارهای کاهش آن


منبع: آرگا

3

1402/7/5

16:12


دوران بارداری با تغییرات آناتومیکی و هورمونی زیادی همراه است. تحقیقات مختلف نشان داده است که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری با مشکلاتی مانند پا درد، کمر درد، درد مچ، درد لگن و … مواجه هستند. در این زمان ترشح هورمون هایی مانند ریلاکسین و پروژسترون بیشتر شده و مفاصل مادر به خاطر عبور راحت تر جنین در زمان زایمان، شل تر می شوند. علاوه بر این، افزایش وزن و به دنبال آن بزرگ شدن شکم مادر می تواند به افزایش گودی کمر منجر شود. مجموعه این عوامل می تواند باعث بدن درد در بارداری شود. هم چنین کم تحرکی و عدم آمادگی برای بارداری، عوامل دیگری هستند که به خستگی و درد در مفاصل و عضلات می انجامند.

بدن درد یکی از شایع ترین مشکلات در دوران بارداری است که معمولا در اواخر بارداری افزایش می یابد. این مشکل به خاطر تغییرات مختلفی مثل اضافه وزن در بارداری ایجاد می گردد. همین موضوع باعث می شود که فشار بیشتری به استخوان ها، لگن و زانو وارد شود. خوشبختانه انواع بدن درد در بارداری با گذشت زمان از بین می روند و به راحتی امکان تسکین آن ها وجود دارد. در ادامه به شایع ترین انواع بدن درد در بارداری اشاره خواهیم کرد.

شایع ترین انواع بدن درد در بارداری

همان طور که می دانید دوران بارداری با تغییرات زیادی در بدن همراه است. همزمان با رشد رحم، دردهایی در ران ها، شکم و نواحی کشاله ران ایجاد می شود. گذشته از این بسیاری از خانم ها به خاطر افزایش وزن، فشار سر جنین، شل شدن مفاصل، کمر درد و … دردهای مختلفی را تجربه می کنند که شایع ترین آن ها به شرح زیر است:

بدن درد در بارداری نشانه چیست؟

گرفتگی عضلات پا

یکی دیگر از انواع بدن درد در بارداری، گرفتگی عضلات پا است که معمولا در سه ماهه دوم و سوم تجربه می شود. به طور معمول انقباضات ماهیچه ای در شب اتفاق می افتند که علت مشخصی ندارند. خانم های باردار می توانند با تحرک و فعالیت، ورزش کردن، استفاده از کفش های راحت، دوش آب گرم، انجام حرکات کششی، ماساژ ماهیچه ها و مصرف مایعات در روز، مانع از بروز انقباضات ماهیچه ای و گرفتگی عضلات در بارداری شوند.

پا درد

اصلی ترین علت پا درد به سیاتیک مربوط می شود. از آن جایی که در دوران بارداری وزن رحم به عصب سیاتیک فشار وارد می کند، همین موضوع باعث ایجاد درد در ناحیه پا می شود. این درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

شایع ترین دلایل درد بدن در بارداری

حساسیت دندان

یکی از شایع ترین انواع درد در دوران بارداری، حساسیت و درد دندان است. معمولا در سه ماهه دوم بارداری لثه ها هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دچار حساسیت زیادی می شوند و با التهاب، قرمزی، ورم و حتی خونریزی همراه هستند. یکی از مشکلات رایجی که در دوران بارداری برای دندان به وجود می آید، نوعی بیماری لثه به نام ژنژیویت بارداری است. عفونت لثه مشکل دیگری است که در اثر آن لثه ها دچار آسیب می شوند و همین موضوع با پوسیدگی دندان ها و از بین رفتن مینای دندان همراه است. یادتان باشد که حتی اگر دچار درد دندان و حساسیت لثه شده اید، باز هم باید از نخ دندان استفاده کرده و دو بار در روز مسواک بزنید.

کمر درد

متداول ترین دلیل کمر درد در بارداری، به خاطر فشاری است که با رشد جنین به ماهیچه های کمر وارد می شود. همزمان با پیشرفت بارداری، وزن بدن به قسمت جلو منتقل می شود. به همین خاطر خانم ها سعی می کنند که تعادل خود را از طریق پشت حفظ کنند. همین مسئله منجر می شود که فشار بیشتری به عضلات پشت وارد شده و دردی در ناحیه کمر به وجود آید.

یکی دیگر از علل کمر درد در دوران بارداری به ضعف و کشیدگی عضلات شکم مربوط می شود. با کشیده شدن عضلات شکم، توانایی این عضلات برای حفاظت از کمر و ستون فقرات از بین می رود. علاوه بر این هورمون های بارداری به شل شدن بافت همبند منجر می شوند. این بافت ها نقش مهمی در نگه داشتن استخوان های بدن بر عهده دارند و شل شدن آن ها می تواند به کمر درد در بارداری مربوط باشد.

درد مفاصل در دوران بارداری

تورم پا و مچ پا

بسیاری از خانم های باردار در ماه های آخر بارداری متورم شدن پا و مچ پا را تجربه می کنند. علت این مسئله مشخص است. در این دوران مایعات بدن زیاد است و با فشار رحم به رگ ها، این مایعات از خون خارج شده و به سمت بافت های اطراف منتقل می شوند و در نهایت به تورم بافت های بدن منجر می شوند. در کنار این عوامل نقش هورمون های بارداری را نیز نمی توان نادیده گرفت.

سوء هاضمه و سوزش سر دل

هورمون های بارداری در سه ماهه اول و سوم بارداری باعث شل شدن دریچه بین معده و مری می شوند که همین موضوع به بازگشت اسید معده و نشت آن در مری منجر می شود. این موارد سبب سوز سر دل و رفلاکس معده می شود. برای رفع این مشکل بهتر است تا ۳ ساعت بعد از خوردن غذا از دراز کشیدن خودداری کنید. بهتر است در این دوران از مصرف غذاهای سرخ کردنی یا بسیار تند پرهیز کنید. هم چنین در صورتی که هنگام خواب دچار سوزش سر معده شدید، می توانید به کمک چند بالش، سرتان را بالاتر از حد معمول قرار دهید.

درد زیر شکم

همزمان با رشد رحم، رباط های نگه دارنده رحم کشیده شده و بعد از مدتی باعث ایجاد درد در زیر شکم می شوند. البته جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. زیرا این درد مشکل خاصی را به همراه نداشته و تنها به معنی بزرگ شدن جنین می باشد. به منظور کاهش درد زیر شکم تان می توانید به آهستگی از روی صندلی یا تخت بلند شوید. علاوه بر این حمام آب گرم و استفاده از شکم بندهای مخصوص بارداری نیز تا حد زیادی می تواند کمک کننده باشد.

درمان بدن درد در بارداری

درد لگن

درد گن یکی از شایع ترین دردها در دوران بارداری است که ارتباط زیادی با کمر درد دارد. از مهم ترین علائم این درد می توان به درد در مفاصل لگن، درد در استخوان رحم و سفتی در اندام ها اشاره کرد. این دردها معمولا تا بعد از زایمان نیز ادامه دارند و به سادگی قابل برطرف شدن نیستند. اگرچه درمان های اولیه مانند فیزیوتراپی، مانیپولاسیون، تمرین در آب و … تا حد زیادی می تواند علائم آن را کاهش دهد.

سردرد

همزمان با افزایش هورمون های بارداری، پروژسترون و استروژن بر مواد شیمیایی مرتبط با سردرد در مغز تأثیر می گذارند. به یاد داشته باشید که هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید و حتما قبل از مصرف هر دارویی، نظر پزشک خود را جویا شوید. زیرا مصرف تمام داروها در بارداری باید با احتیاط انجام شود. به طور مثال مادران باردار به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری آسپرین مصرف کنند. در این مدت پزشک می تواند داروهای بی خطری را جهت تسکین سردرد تجویز نماید. به علاوه با استفاده از راه حل هایی مانند خواب بیشتر، مدیریت استرس، کمپرس سرد، انجام ورزش های سبک و غذا خوردن به طور منظم می توان تا حد زیادی سردرد را کنترل کرد.

دلایل ایجاد درد بدن در بارداری

راه های کاهش بدن درد در بارداری

برخی از مهم ترین راه های کاهش بدن درد در دوران بارداری عبارتند از:

۱. به منظور کاهش درد استخوان خود می توانید ورزش کنید. برای این منظور ورزش هایی مانند یوگا، شنا و پیاده روی پیشنهاد می شود. البته حتما پیش از انجام این تمرین ها پزشک خود را در جریان قرار دهید.

۲. مصرف امگا ۳ بسیار کمک کننده است. با مصرف منظم ماهی و میوه های خشک می توانید درد استخوان شایع در دوران بارداری را کاهش دهید.

۳. استراحت کافی داشته باشید. داشتن خواب کافی بسیار اهمیت دارد. البته در این جا منظور فقط خوابیدن نیست. لحظاتی را که در طول روز دراز می کشید، پاهای خود را از زمین بلند می کنید و حرکات کششی انجام می دهید را نیز می توان جزو ساعات استراحت به شمار آورد. در طول روز چند استراحت برای خودتان در نظر بگیرید.

۴. خودتان را ماساژ دهید. با ماساژ منظم و ملایم پاها و ناحیه پشت می توانید درد استخوان خود را در دوران بارداری کاهش دهید.

۵. به هیچ عنوان کفش پاشنه دار نپوشید. اگر در دوران بارداری از بدن درد رنج می برید، حداقل تا هنگام زایمان از پوشیدن این کفش ها خودداری کنید. یادتان باشد که سلامت شما و جنین در حال رشدتان در اولویت قرار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو