نماینده مجلس: دریاچه ارومیه را به خدا سپردیم

منبع: ساعد نیوز

3

1402/7/9

14:50


نماینده آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی گفت: احیای دریاچه ارومیه وظیفه ذاتی دستگاه ها است اما باید یک ستاد برای «برآورد اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه» در نظر گرفته شود تا به صورت اختصاصی اثرات نامطلوب خشک شدن دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار دهد.

نماینده مجلس: دریاچه ارومیه را به خدا سپردیم

به گزارش ساعدنیوز به نقل از رکنا، محمد علیپور نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، بیان داشت: ما برای احیای دریاچه ارومیه ستاد شکیل داده ایم و این ستاد می توانست تبعات خشک شدن این دریاچه را نیز برآورد کند. وی افزود: دستگاه های تخصصی مانند سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید به صورت کارشناسی شده نظرات و امکانات خود را در مورد احیای دریاچه ارومیه اعلام کنند زیرا خشک شدن این دریاچه می تواند اثرات مخربی برای منابع طبیعی و کشاورزی و محیط زیست انسانی منطقه داشته باشد.

نماینده آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احیای دریاچه وظیفه ذاتی داستگاه ها است اما باید یک ستاد «علی حده» برای «برآورد اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه » در نظر گرفته شود تا به صورت اختصاصی اثرات نامطلوب خشک شدن دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار دهد.

علیپور ادامه داد: این کار یعنی برآورد اثرات باید انجام گیرد چه توسط ستاد احیا چه توسط هر ستاد دیگری که باید تشکیل شود اما اینها جزو وظایف ذاتی سازمان محیط زیست و برخی دیگر از دستگاه ها محسوب می شود.

وی با اشاره به مذاکراتی که استاندار آذربایجان غربی با مقامات کشور ترکیه برای انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه انجام داده است، اضافه کرد: اولویت اصلی ستاد احیا این است که دریاچه ارومیه را به وضعیت مطلوب تری برساند اما نباید از مقابله با اثرات خشک شدن دریاچه غافل شویم.

نماینده آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خشکسالی در چند سال گذشته علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است و اکنون شاهد این هستیم که بخش بزرگی از دریاچه خشک شده است و آب مختصری در دو سه نقطه باقی مانده است که اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزی در منطقه آذربایجان با مشکل جدی رو به رو خواهد شد.

علیپور با اشاره به اینکه پیش بینی ها نشان می دهد که پاییز پربارشی را خواهیم داشت، گفت: ما دست به دعا هستیم و از خدا می خواهیم که این مساله را حل کند چون مشکلی که به دست خدا حل می شود به دست هیچ کسی حل نخواهد شد.

به برآوردها در مورد مهاجرت مردم به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه اعتنایی نداریم

وی تاکید کرد: اگر این اتفاقات نیافتد دریاچه ارومیه به صورت کامل خشک خواهد شد اما ما در خصوص احتمال مهاجرت اهالی بومی این منطقه زیاد به برآوردها اعتنایی نداریم و امیدواریم خداوند آن روز را برای ما نیاورد اما اگر این اتفاق بیافتد قطعا مشکل جدی به وجود خواهد آورد.

نماینده آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما بارها از مسوولان مربوطه و متولیان امر درخواست کردیم تا در این رابطه به مجلس توضیحاتی را ارایه دهند اما علت اصلی را خشکسالی می دانیم در حالیکه احداث سدها و بی توجهی به اصلاح الگوی کشت از جمله عوامل تشدید کننده این بحران بوده است.

علیپور تصریح کرد: در یک مقطعی دستگاه های ما از نظارت بر فعالیت های غیراصولی غافل شدند اما اکنون می بینیم که مثلا یک دستگاهی از احداث سد در یک منطقه جلوگیری می کند و این اتفاق خوبی است زیرا هر اقدام توسعه ای و عمرانی باید مطابق اصول پیش برود.

وی گفت: یک ضرب المثل محلی وجود دارد که اکنون در مورد شرایط دریاچه ارومیه صدق می کند و ما نیز در این رابطه باید بگوییم که «کار از دست ما خارج شده و فقط به توجه خدا وابسته است».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو