کامل ترین راهنمای سفر به گناوه | صفر تا صد سفر به گناوه

کامل ترین راهنمای سفر به گناوه | صفر تا صد سفر به گناوه


منبع: پلازا

2

1402/7/10

08:21


کامل ترین راهنمای سفر به گناوه | صفر تا صد سفر به گناوه

گناوه یکی از زیباترین بنادر ایران است که قرار گرفتن آن در استان بوشهر باعث شده که گردشگران به آن بندر با خونگرمی مردم مواجه شوند. این بندر همچون قشم، کیش و سایر شهرهایی که در جنوب ایران قرار دارند، هر روزه از ورود و حضور مردم استقبال می‌کند. علت اصلی آن وجود جاهای دیدنی بکر و جذاب در این بندر است. بگذریم که این بندر هر روزه میزبان تعداد قابل توجهی مسافر است. اما می‌توان در کنار خرید از بازارهای متنوع آن، از اماکنی بازدید کرد که زیبایی چشم‌نوازی دارند. بنابراین راهنمای سفر به گناوه مانند هر راهنمای سفر دیگری مسافران و گردشگران را با ابعاد مختلف این بندر آشنا می‌کند. از آب‌وهوا، راه‌های سفر، سوغاتی‌ها، مراکز خرید و هتل‌ها و رستوران‌ها در راهنمای سفر به بندر گناوه خواهید خواند.

بندر یا شهر گناوه در ما بین بندر دیلم و شهر بوشهر با مردم خونگرم همچون آب‌وهوای گرم و شرجی، به عنوان یکی از خاص‌ترین مراکز گردشگری ایران است. راهنمای سفر به شهر گناوه این امکان را به شما می‌دهد تا گناوه را پیش از سفر همچون کف دست بشناسید. در واقع نگاهی به شهر گناوه می‌اندازید و بهترین فصلی را که می‌شناسید می‌توانید به گناوه سفر کنید. این بندر محل فعالیت انواع مراکز خرید است و در این راهنما شما مهم‌ترین مراکز خرید آن را خواهید شناخت. آنچه اهمیت دارد، آگاهی درباره هتل‌ها، رستوران‌ها و سوغاتی‌های گناوه است که مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فهرست مطالب

کامل ترین راهنمای سفر به گناوه

گناوه یکی از قدیمی‌ترین بنادر و شهرهای ایران است. مطمئناً با 16 قرن قدمت، شاهد وقایع تاریخی، اجتماعی و فرهنگی متعددی بوده است. فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن هم بی‌تأثیر از فرازونشیب‌های تجربه شده نیست. حتی شکل‌گیری مراکز خرید و جلوه‌های زیبای جاهای دیدنی این شهر هر کدام حرفی برای گفتن دارند. در این مطلب از پلازا، راهنمای سفر به شهر گناوه را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با شناخت بیشتری به آن سفر کنید.

درباره گناوه در راهنمای سفر به گناوه

بندر گناوه یکی از شهرهای استان بوشهر است که در 160 کیلومتری بوشهر و قرار دارد. موقعیت مکانی آن به گونه ای است که آن را به عنوان بندر می‌شناسند. استان فارس در همسایگی شمال شرقی گناوه است. اما در شمال غربی آن شهر دیلم را می‌بینیم. در غرب آن خلیج همیشه فارس است و دشتستان در شرق بندر گناوه قرار دارد.  قدمت بیش از 1500 ساله گناوه را نمی‌توان نادیده گرفت. به خصوص که افرادی چون حمدالله مستوفی، ناصر خسرو قبادیانی و ابن حوقل (جعرافی‌دان) از گناوه دیدن کرده و از زیبایی‌های این بندر در متون آنها می‌خوانیم.

موقعیت مکانی گناوه باعث شده که اجناس خارجی تازه و دست دوم در بازارهای آن به فروش برسند. از طرفی خون‌گرمی و مهمان‌پذیر بودن مردم این بندر رضایت گردشگران را جلب می‌کنند. بسیاری به این بندر می‌آیند تا خریدهای بسیاری انجام دهند. اما در سواحل آن ساعتی نشسته و استراحت کنند.

آب و هوای بندر گناوه

آب و هوای بندر گناوه

آب و هوای بندر گناوه

 

گناوه از آب‌وهوای گرم جنوب بی‌نصیب نمانده است. اما همانطور که در ابتدای راهنمای سفر به گناوه اشاره کردیم، هوای گناوه به دلیل نزدیکی به خلیج فارس شرجی است. به گونه‌ای که در تابستان لباس‌های مردم خیس می‌شود و گرمای خرماپزان آزاردهنده می‌شود. اما نباید دمای متعادل پاییز و سرمای کمی بیشتر از فصول دیگر را که در زمستان متوجه آن می‌شویم، نادیده بگیریم.

بهترین فصل برای سفر به گناوه

همانطور که گفتیم فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان گرمای هوا کمتر است. در نتیجه بهترین فصل‌ها برای سفر به بندر گناوه به شمار می‌آیند. در فصل پاییز هم آبان بهترین ماه برای سفر و خرید کردن در بازارهای گناوه، با کمترین احتمال بارندگی‌های سیل‌آسا در نظر گرفته می‌شود. زمستان هم سرمای بیشتری نسبت به پاییز دارد. اما خطر بارندگی‌های شدید را نباید نادیده گرفت.

چگونه به گناوه سفر کنیم؟

برای سفر به گناوه مسیرهای مختلفی وجود دارند. این مهم است که مبدأ شما کجاست، چه وسیله نقلیه‌ای را برای سفر انتخاب می‌کنید و دوست دارید که چه مدت زمانی را در مسیر باشید. برای مثال آنهایی که می‌خواهند هرچه سریع‌تر به گناوه برسند، مسیرهای هوایی را اولویت قرار می‌دهند. اما سفر به با قطار گناوه فرصتی را به وجود می‌آورد که از طبیعت جاده بیشتر لذت ببرند. راهنمای سفر به گناوه با ماشین شخصی نیز برای انتخاب بهترین نقشه راه مؤثر است.

سفر به گناوه با هواپیما

فرودگاه بین المللی بوشهر

شاید برخورد به این عبارت که «فرودگاه گناوه بیش از 50 سال پیش تعطیل شد» شما را ناراحت کند. اما باید بگوییم که فرودگاه بین المللی بوشهر مسیر شما را به بندر گناوه راحت‌تر می‌کند. پس از خارج شدن از فرودگاه می‌توانید باقی راه را با قطار، اتوبوس یا خودروی سواری به سمت گناوه بروید.

سفر به گناوه با قطار

سفر با قطار به بندر گناوه

یکی از بهترین راه‌ها برای سفر به گناوه، استفاده از وسیله نقلیه قطار است. گناوه ایستگاه راه‌آهن ندارد. اما برای اینکه با قطار به بندر گناوه بروید، ایستگاه راه‌آهن ماهشهر، نزدیک‌ترین ایستگاه به حساب می‌آید. شاید به این علت که بندر ماهشهر نزدیکترین شهر به بندر گناوه محسوب می‌شود.

شاید تصمیم بگیرید که از تهران عازم گناوه شوید. باید بدانید که فاصله تهران تا بندر گناوه با قطار 1040 کیلومتر است. در نتیجه قطار می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد تا در طول 13 ساعت، استراحت کرده و از دیدن منظره بیرون قطار لذت ببرید.

سفر با اتوبوس و ماشین شخصی به بندر گناوه

در بخش دیگری از راهنمای سفر به شهر گناوه به سفر با اتوبوس برخورد می‌کنیم. شاید به دلایل مختلف تصمیم بگیرید که وسیله نقلیه عمومی اتوبوس را برای سفر خود انتخاب کنید. باید بگوییم که از تهران، اصفهان و شیراز برای بندر گناوه اتوبوس رفت‌وآمد می‌کند. در نتیجه امکان چنین سفری برای شما مهیاست.

همچنین سفر به بندر گناوه با ماشین شخصی برای شما یک سفر دلپذیر خواهد بود. زیرا شما این امکان را دارید که در شهرهای مختلف توقف کرده و از جاذبه‌های گردشگری آنها دیدن کنید.

اقامت در گناوه

اقامتگاه‌های گناوه

در این بخش از راهنمای گناوه شما را با نام هتل آپارتمان‌هایی آشنا خواهیم کرد که در این بندر بیشتری شهرت را دارند. البته باید این نکته را متذکر شویم که هتل‌های گناوه 1 یا 2 ستاره هستند. باز هم دست شماست که تصمیم بگیرید کدام نوع اقامتگاه را انتخاب کنید. هتل آپارتمان دهدشتی، هتل خور گناوه، هتل ساحل و هتل ستاره خلیج فارس نمونه هتل‌هایی هستند که در این شهر بهترین خدمات اقامتی را ارائه می‌دهند.

رستوران‌های گناوه

رستوران های گناوه

برای میل کردن غذا می‌توانید رستوران‌های مختلفی را امتحان کنید که در گناوه خدمت‌رسانی می‌کنند. در زیر لیست بهترین رستوران های بندرگناوه را مشاهده می‌کنید.

رستوران سنتی شبستان

این رستوران با معماری سنتی و ارائه غذاهای باکیفیت محلی و ایرانی توجه همه را به خود جلب کرده است.

  • آدرس: گناوه، خيابان شيلات فرعی، بالاتر از مسجد نبی، جنب تامين اجتماعی سابق

رستوران شكمو

رستوران شکمو رستوران دیگری است که منوی متنوعی با کیفیت بالا در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. غذاهای ایرانی و محلی آن مورد توجه افراد مختلف به ویژه جوانان قرار دارد، به خصوص که میل کردن انواع کباب خوشمزه در جمع خانواده بسیار لذتبخش خواهد بود.

  • آدرس: باباعلیشاه، نرسیده به فروشگاه ایرانیان، کوچه مقابل کاشی سرامیک آریا، بعد از نانوایی

رستوران دارچین

اگر به گناوه سفر می‌کنید و قصد دارید وعده‌های غذایی را در رستورانی باکیفیت عالی و پرتقاضا میل کنید، رستوران دارچین بهترین انتخاب است.

  • آدرس: گناوه، بلوار ملوان، روبرو پارک خور، كنار مسجد اهل سنت

جاهای دیدنی بندر گناوه

جاهای دیدنی گناوه اولین نکته تفریحی است که به ذهن بسیاری از گردشگران و مسافران می‌رسد. تپه‌های باستانی، حسینیه خان، جزیره میرمهنا، ساحل شنی بندر گناوه، تالاب حله، رودخانه‌های گناوه و دهکده مال قائد، به عنوان معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری گناوه هستند. در ادامه به معرفی چند مورد از آنها می‌پردازیم.

دهکده مال قائد

روستای مال قائذ

دهکده مال قائد یکی از جاهای دیدنی در نزدیکی شهر گناوه است. این دهکده باغ‌های سرسبز و نخلستان دارد که برای مسافران و گردشگران مناظر چشم‌نوازی محسوب می‌شوند. از طرفی امکانات رفاهی و تفریحی متعددی در آن قرار دارد که شرایط مناسبی را برای حضور و اقامت چند ساعته گردشگران به وجود می‌آورد.

تالاب حله

تالاب حله

تالاب حله را یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای گناوه می‌دانند که در نزدیکی حاشیه دریای خلیج فارس قرار دارد. در منطقه حله دو رودخانه دالکی و شاپور با هم برخورد کرده و تالابی را تشکیل داده‌اند. سطح تالاب حله در ارتفاع 2 تا 8 متر بالاتر از سطح دریاست.

جزیره میرمهنا

چزیره میرمهنا

یکی از زیباترین جاذبه‌هایی که می‌توانیم در راهنمای سفر به گناوه معرفی کنیم، جزیره میرمهنا نام دارد. این جزیره غیرمسکونی نام خود را از اسم فردی وام دارد که توانسته به استعمار انگلیسی‌ها، هلندی‌ها و پرتغالی‌ها پایان دهد. درخت کناری به نام کنار میرمهنا، درختان انگور و انجیر و قدمگاه حضرت علی باعث جلب توجه مسافران شده است.

تپه‌های باستانی گناوه

تپه‌های باستانی

همانطور که پیشتر در راهنمای سفر به شهر گناوه اشاره کردیم، گناوه قدمتی بیش از 1500 سال پیش دارد. تپه‌های باستانی در این شهر نماد تاریخ طولانی این شهر هستند. اشیای قدیمی در این تپه‌ها یافت شده‌اند که باعث افزودن ارزش تاریخی این موقعیت مکانی بوده‌اند. تپه تل تل در نزدیکی روستای شول و 30 کیلومتر گناوه یا تپه تل برافتو در روستای چاه بردی در فاصله پنج کیلومتری بندر گناوه نمونه‌هایی از این تپه‌های باستانی به حساب می‌آیند که دیدن آنها با خاطراتی شیرین همراه خواهد بود.

مراکز خرید گناوه

گناوه مراکز خرید و بازارهای معروفی دارد که می‌توان با قیمت‌های مناسب از آنها خرید انجام داد. حتی لوازم خارجی از دبی در این بازارها به فروش می‌رسند که بسیاری برای خرید همین لوازم خارجی جدید و دست اول به گناوه سفر می‌کنند. مراکز خرید گناوه عبارتند از:

بازار اصلی گناوه

انواع لباس‌ها مانند لباس راحتی، شلوار جین، کیف و کفش‌های زیبا و متنوع در این بازار به فروش می‌رسند. اما خرید در این بازار به حوصله و وقت زیاد نیاز دارد.

  • آدرس: گناوه، تقاطع بلوار جمهوری اسلامی و بلوار پاسداران، بازار اصلی گناوه

بازار بندر ریگ

بازار گناوه

یکی از شناخته‌شده‌ترین بازارهای گناوه است که قدمت طولانی، معماری تاریخی و امکان خرید اقلام و اجناس مختلف باعث گرایش مسافران به این بازار شده‌اند.

  • آدرس: 18 کیلومتری شهر گناوه

بازار ماهی‌فروشان گناوه

نزدیکی گناوه به خلیج فارس باعث شده که ماهی‌گیری به شغل اصلی گروهی از ساکنین بندر تبدیل شود. از طرفی بازاری وجود دارد که مسافران می‌توانند ماهی‌های مورد نظر خود را از آنجا خریداری کنند.

  • آدرس: گناوه؛ خیابان برق، بلوار پاسداران، بلوار شهدا، بازار ماهی‌فروشان

شما می‌توانید از پاساژ امام علی، پاساژ دنا، پاساژ طالقانی، پاساژ کوروش، مجتمع آفتاب و سایر بازارها خرید انجام دهید.

سوغات گناوه

سوغاتی‌های گناوه به عنوان مهم‌ترین خریدهای مسافران و گردشگران این بندر هستند. خرما، حصیر، قالی، گلیم، عبا، سفال و نان محلی در میان سوغات گناوه قرار دارند. اگر دقت کنیم آب‌وهوای گرم گناوه بستری برای پرورش خرما به وجود آورده است. علاوه بر این مسقطی در گروه شیرینی‌های خوشمزه است که با آب، گللاب، نشاسته و شکر تهیه شده و حالت ژله‌ای دارد. در صنایع دستی این شهر تهیه عبا، سفال، گلیم، قالی و حصیر قرار دارند که با الیاف ویژه‌ای آماده خواهند شد.

غذاهای محلی گناوه

گناوه همچون سایر شهرهای ایران غذاهای محلی مختلفی دارد که امتحان کردن آنها در هنگام سفر به آن خالی از لطف نیست.

  • دمپخت ماهی بوشهری (لخ لاخ)
  • لَلَک یا گمنه
  •  قلیه میگو
  • دال عدس و برنج
  • شله گندمی (سوپ گندم و ماهی)
  • یه غلی زردو
  • حلوای انگشت پیچ
  • حلوای مسقطی
  • نان بَل بَل
  • تیرمال

آداب و رسوم مردم گناوه

آداب و رسوم مردم گناوه

آداب و رسوم مردم گناوه بخش مهمی از فرهنگ این شهر تاریخی را تشکیل می‌دهند. شما می‌توانید پوشش زنان و مردان این شهر را ببینید که متأثر از آب و هوایی است که این شهر دارد. مراسم محرم و مراسمی که در اعیاد مذهبی و ملی برگزار می‌شوند با اصولی همراه هستند که آنها را از سایر شهرها متمایز می‌کنند.

مراکز درمانی گناوه

 

با اینکه شهر گناوه نسبت به بوشهر و شهرهای همسایه کوچک‌تر است، مراکز درمانی متعددی خدمات سلامت را ارائه می‌دهند. این مراکز عبارتند از:

کلینیک تخصصی امام خمینی

  • آدرس بلوار بسیج،بلوار امام خمینی

درمانگاه تامین اجتماعی درمانگاه بندر گناوه

  • آدرس: تقاطع امام خمینی و بسیج

کلینیک سرای مهر کلینیک درمانی بندر گناوه

  • آدرس: بلوار امام خمینی،بلوار بسیج

کلینیک کارما کلینیک درمانی بندر گناوه

  • آدرس: بلوار شهدا بین بلوار امام علی و پنجم

سؤالات متداول

پرطرفدارترین سوغاتی‌های گناوه کدام هستند؟

گلیم، عبا و نان محلی برجسته‌ترین محصولات این شهر هستند.

غذاهای محلی گناوه کدامند؟

دال عدس و برنج، قلیه میگو، حلوای مسقطی و تیرمال غذاهای محلی گناوه هستند.

بهترین هتل‌های گناوه کدام هستند؟

هتل آپارتمان دهدشتی، هتل خور، هتل ساحل و هتل ستاره خلیج فارس از بهترین هتل‌های گناوه هستند.

کلام آخر

گناوه یکی از شهرهای استان بوشهر است که مجاورت آن با خلیج فارس باعث روی کار آمدن بازارهای مختلف شده است. به گونه‌ای که بسیاری از مسافران با هدف خریداری اجناس ایرانی و خارجی با قیمت‌های مناسب به بندر گناوه سفر می‌کنند. راهنمای سفر به شهر گناوه شما را با جاذبه‌های دیدنی، سوغات‌ها، مراکز خرید و فرهنگ گناوه آشنا خواهد کرد.

به نظر شما جذاب ترین بخش سفر به گناوه چیست؟ خرید یا جاذبه‌های دیدنی و خوردن غذاهای محلی؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو