فرار مردان کوبایی از فقر با جنگیدن در اوکراین برای روسیه؛ ماهانه ۲,۵۰۰ دلار دستمزد

منبع: روزیاتو

2

1402/7/10

21:02


فرار مردان کوبایی از فقر با جنگیدن در اوکراین برای روسیه؛ ماهانه ۲,۵۰۰ دلار دستمزد

فرار مردان کوبایی از فقر با جنگیدن در اوکراین برای روسیه؛ ماهانه ۲,۵۰۰ دلار دستمزد

به ادعای سی ان ان، اعضای خانواده های کوبایی گفته اند که ماه هاست صدها کوبایی به آرامی این جزیره را ترک کرده اند تا با وعده دستمزد و شهروندی روسیه، در اوکراین بجنگند، در حالی که استخدام کنندگان مرموز از طریق آنلاین دست به سربازگیری از مردان کوبایی می زنند.

در سراسر کوبا، اقتصاد این کشور کمونیستی با کاهش شدید فعالیت گردشگری، افزایش تورم و تحریم های مجدد آمریکا وارد رکود شده است. در شهرهایی مانند سانتا کلارا، شهری با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت با خاموشی های مکرر چند ساعته روزانه و تعداد اسب ها و گاری هایی بیشتر از ماشین ها در جاده ها، ظاهراً تعداد نامحدودی مرد ناراضی برای استخدام توسط روسیه وجود داشت.

جنگیدن کوبایی ها در اوکراین و برای روسیه در ازای حقوق 2500 دلار

مردانی مانند میگل که در ماه ژوئیه به روسیه سفر کرد، کمی بعد در خط مقدم جنگ با اوکراین بودند. مادر میگل، سیسیلیا به سی ان ان گفته است: «پسرم در ماه حدود ۲۰۰۰ پزو درآمد داشت. اکنون نمی توانید یک کارتن تخم مرغ با این پول بخرید. او فقط می خواست زندگی ما را بهتر کند».

براساس این گزارش ها، کوبایی ها و سایر افرادی که برای جنگ در اوکراین با روسیه قرارداد امضا کنند، مبلغی معادل ۲،۴۳۳ دلار از دولت فدرال روسیه برای یک بار و ۲,۵۰۰ دلار دیگر از صندوق های منطقه ای دریافت خواهند کرد. دستمزد ماهانه آن ها نیز حدود ۲,۵۴۵ دلار خواهد بود.

جنگیدن کوبایی ها در اوکراین و برای روسیه در ازای حقوق 2500 دلار

سیسیلیا می گوید که از انتقام جویی روسیه علیه پسرش می ترسد و از سی ان ان خواسته که از نام کامل آن ها استفاده نکرده و به جای نام واقعی شان از نام مستعار استفاده کند. پس از پاسخ پسرش به پستی در فیسبوک که به دنبال کوبایی هایی برای کار به عنوان آشپز و کارگر ساختمانی در روسیه بود، سیسلیا می گوید که دو زن از طریق واتس اپ با او تماس گرفتند. وی مدعی است که برخی از تماس ها را شنیده و یکی از زنان به زبان اسپانیایی با لهجه روسی صحبت می کرد و زن دوم به وضوح کوبایی بود.

سیسیلیا می گوید در عرض یک هفته، میگل قراردادی را برای کار تعمیر زیرساخت های آسیب دیده در جنگ امضا کرده بود و آن زنان برای او بلیط هواپیما فرستاده بودند تا از مقصد ساحلی واردرو به مسکو پرواز کند که اولین سفر او به خارج از جزیره بود. میگل در هواپیما به مادرش گفته است که ده ها مرد جوان دیگر را دیده است که استخدام شده بودند، از جمله دو پسر عموی دور خودش، که برای شرکت در عملیات جنگی روسیه می رفتند.

در ابتدا به نظر می رسید ماجراجویی میگل نتیجه داده است. او برای مادر و مادربزرگ پیرش پول فرستاد که به آن ها اجازه می داد اقلام تجملاتی مانند گوشت و قهوه بخرند. او عکس هایی از غذایی که داشت می خورد را برای مادرش ارسال کرد: پیتزا و بستنی. سیسیلیا می گوید: «آن ها او را برای سلاخی چاق می کردند».

جنگیدن کوبایی ها در اوکراین و برای روسیه در ازای حقوق 2500 دلار

دفعه بعد که آن ها با تماس ویدیویی صحبت کردند، میگل سرش را تراشیده بود و یونیفرم نظامی روسی به تن داشت. او به جبهه می رفت اما به مادرش می گفت که نگران نباشد و حتی او را با افسر فرمانده اش که یک کوبایی بود آشنا کرد و او نیز قول داد که از پسرش مراقبت خواهد کرد.

اما طولی نکشید که میگل به مادرش گفت که می خواهد به خانه برگردد. سیسیلیا در این باره می گوید: « او آنچه را که شما در جنگ می بینید، دیده است. او گفت که زخمی ها را دیده است. اینکه در بیمارستان مردمی را بدون دست و پا دیده است. او به دیدن این ها عادت ندارد».

میگل خود را به بیماری زد تا مجبور به جنگیدن نشود اما افسران ارشد روسی بهانه های او را نپذیرفتند. آخرین باری که میگل در ماه سپتامبر با مادرش صحبت کرد، گفت که افسران روسی تلفن او را به عنوان تنبیه از او گرفته اند و او باید به یکی از آن ها رشوه می داد تا بتواند با مادرش تماس بگیرد.

جنگیدن کوبایی ها در اوکراین و برای روسیه در ازای حقوق 2500 دلار

سیسیلیا می گوید: «او گفت مامان من در خط مقدم اوکراین هستم. او آنجاست، جایی که خطرناک است. آن ها برای محافظت از نیروهای روسی آنجا هستند. آن ها گلوله دم توپ هستند».

وضعیت وخیم نیروهای تازه نفس کوبایی مانند میگل با اعلام مقامات کوبایی در ماه سپتامبر مبنی بر اینکه با شهروندان خود که برای روسیه می جنگند به عنوان مزدوران غیرقانونی و استخدام کنندگان آنلاین به عنوان قاچاقچیان انسان برخورد خواهند کرد، پیچیده تر می شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه کوبا آمده است: کوبا بخشی از درگیری های جنگی در اوکراین نیست و علیه هر کسی که از خاک این کشور به هر شکلی از قاچاق انسان به منظور جذب نیرو یا مزدوری دست بزند تا شهروندان کوبایی علیه هر کشوری از سلاح استفاده کنند، به شدت اقدام خواهد کرد.

برنامه ویژه ای در تلویزیون دولتی کوبا به این موضوع اختصاص داشت، مصاحبه هایی را با مقامات نشان می داد که در آن ها گفته شده بود یک شبکه ۱۷ نفره از جمله مزدوران و قاچاقچیان احتمالی دستگیر شده اند و در صورت محکومیت ممکن است با مجازات هایی از ۳۰ سال زندان تا حکم اعدام مواجه شوند.

جنگیدن کوبایی ها در اوکراین و برای روسیه در ازای حقوق 2500 دلار

در سانتا کلارا، پدرو روبرتو کاموزا جواس به سی ان ان گفته که یکی از پسرانش در تابستان به روسیه سفر کرده بود و دومی در ماه سپتامبر قبل از اینکه بتواند سوار هواپیما شود و در جبهه های اوکراین به برادرش بپیوندد، توسط ماموران امنیتی دولت کوبا دستگیر شده بوداست

کاموزا می گوید: «او فریب خورده بود. امیدوارم آن ها این موضوع را در نظر بگیرند و آن را ارزیابی کنند زیرا افراد زیادی مانند او وجود دارند. دادستان هر تصمیمی که بگیرد حداقل او در کوبا خواهد بود. پسر دیگرم، امیدوارم با من تماس بگیرد».

این جذب نیرو باعث شده روابط روسیه با متحد سابق خود در جنگ سرد یعنی کوبا دچار تنش شود. از زمان آغاز جنگ اوکراین، مقامات کوبایی به طور فزاینده ای تبلیغات روسیه مبنی بر اینکه تهاجم ناتو مقصر حمله به اوکراین است را منعکس کرده بودند. روسیه نیز به نوبه خود محموله های بیشتری از نفت خام را به این جزیره فرستاد و وعده سرمایه گذاری خارجی بیشتر را داد.

با این حال، به نظر می رسد مقامات کوبایی صریحاً نشان داده اند که با اجازه ندادن به شهروندان خود برای خدمت در ارتش روسیه، از مشارکت مستقیم در جنگ خودداری می کنند.

جنگیدن کوبایی ها در اوکراین و برای روسیه در ازای حقوق 2500 دلار

اما روز پنجشنبه، رسانه های روسی به نقل از سفیر کوبا در مسکو اعلام کردند که کوبا با «مشارکت قانونی» شهروندانش در عملیات ویژه روسیه در اوکراین تا زمانی که توسط طرف های ثالث استخدام نشده باشند، مخالف نیست. به گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی، خولیو گارمیندیا پنیا سفیر کوبا در روسیه با اشاره به تلاش های غیرقانونی برای جذب نیرو برای جنگ در اوکراین گفته است: ما هیچ مخالفتی با کوبایی هایی که می خواهند قرارداد امضا کنند و به طور قانونی در این عملیات با ارتش روسیه همکاری کنند، نداریم. اما ما با غیرقانونی بودن مخالفیم و این اقدامات در چارچوب قانونی نیست».

چند ساعت بعد، برونو رودریگز پارلا، وزیر امور خارجه کوبا، بدون پاسخ مستقیم به اظهارات گارمندیا، بار دیگر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که شهروندان کوبایی تحت هیچ شرایطی اجازه جنگ در خارج از کشور را ندارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو