درمان گرفتگی عروق با روش‌های سنتی و خوراکی های خوشمزه

منبع: تاپ ناز

3

1402/7/11

12:59


درمان گرفتگی عروق با روش‌های سنتی و خوراکی های خوشمزه

درمان گرفتگی عروق با روش‌های سنتی چطور امکان‌پذیر است؟ گرفتگی عروق چگونه اتفاق می‌افتد؟ قصد داریم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم، معمولاً افراد وقتی از پزشکشان درباره گرفتگی عروق می‌شنوند سعی می‌کنند در کنار داروها و انواع توصیه‌های پزشکی، از مزایای طب سنتی هم استفاده کنند و رژیم غذایی‌شان را دوباره بازبینی کنند. هرچند که طب سنتی جایگزین دارو و دستورهای پزشک شما نیست؛ اما به‌عنوان مکملی آسان و در دسترس در مسیر بهبودی شما، می‌تواند همراه خوبی باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا با گرفتگی عروق و علت آن، درمان گرفتگی عروق با روش‌های  سنتی برای هر سه عروق مهم بدن یعنی قلب، مغز و پا بیشتر آشنا شویم.

گرفتگی عروق چیست؟

ابتدا بیاید مسیر یک کانال آب را تصور کنید که جریان آب با یک ریتم ملایم و منظم در آن جریان دارد بدون هیچ مانعی. حال فرض کنید هر روز در مسیر این کانال، سنگ بیندازند، سنگ اول، سنگ دوم و…. . آب قدرتمندترین مایع جهان، اگر نتواند سنگ‌ها را در خود حل کند، بالاخره راه خود را کج می‌کند و مسیر تازه‌ای می‌سازد یا پشت آن متوقف می‌شود. این همان داستان گرفتگی عروق در بدن ماست. گرفتگی عروق یعنی انسداد رگ‌های خونی با پلاک‌ها و رسوبات چربی به‌ویژه کلسترول.

وقتی خون نتواند این پلاک‌ها و سلول‌های ریز و میکروسکوپی را با خود همراه کند جریان خون نمی‌تواند با  ریتم همیشگی خود در رگ‌های ما جریان داشته باشد. حال سؤال این است این گرفتگی عروق در کجا اتفاق می‌افتد؟ بیشتر در عروق نزدیک به قلب، مغز و البته پا.

انسداد عروق و رگ‌های ما با علایمی چون سکته خود را نشان می‌دهد و متأسفانه در بسیاری از مواقع، آسیب‌های آن به‌سختی قابل‌جبران است.

ما در ادامه به گرفتگی عروق در قلب، مغز و پا می‌پردازیم و روش‌ها و توصیه‌های طب سنتی را بررسی می‌کنیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

درمان گرفتگی عروق قلب

درمان گرفتگی عروق با روش‌های سنتی و خوراکی های خوشمزه

برای درمان گرفتگی عروق قلب، در طب سنتی ما سراغ بهترین و آسان‌ترین آن‌ها رفته‌ایم. علاوه بر اینکه می‌تواند در مسیر درمان و بهبودی مؤثر باشند، استفاده منظم از آن‌ها به پیشگیری از گرفتگی عروق قلب هم کمک می‌کند به‌ویژه برای سالمندان و افراد مبتلا به کلسترول. عروق قلب بی‌وقفه قلب را تغذیه می‌کنند و خون تازه را به تمام نقاط بدن می‌رساند توقف و انسداد هر کدام از این رگ‌ها، یکی از علل شایع مرگ در دنیا است.

طلایی همچون زردچوبه

زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ماده‌ای قدرتمند به نام کورکومین است، خواص ضدالتهابی بالایی دارد و از گرفتگی عروق، لخته‌شدن خون، تجمع کلسترول بد در خون جلوگیری می‌کند.

بد بو اما مفید همانند سیر

یکی از اصلی‌ترین گیاهان دارویی که می‌تواند ساعت‌ها دربارة خواص آن مطلب نوشت، در کنار خواص بی‌نظیری که به‌سلامتی ما هدیه می‌دهد مصرف خام و تازة آن به انعطاف‌پذیری رگ‌های بدن کمک می‌کند. بوی بد آن با چند برگ جعفری تازه از بین می‌رود. اگر نمی‌توانید سیر خام مصرف کنید با ماست  یا عسل ترکیب کنید.

مصرف سیر کهنه هم از پیشرفت گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند، مصرف خام یا پختة یا  مکمل‌های آن به باز شدن گرفتگی عروق کمک می می‌کند.

مطلب مشابه: نشانه های پنهان و خطرناک که باعث بروز مشکلات قلبی می شوند

ظاهر خشن همچون زنجبیل

با کمی جستجو در اینترنت  و کتاب‌های آشپزی، می‌توان غذا و دم‌نوش‌های متنوعی با زنجبیل درست کرد و از آن لذت برد، برای مثال دم‌نوش زنجبیل بسیار سریع آماده می‌شود و برای گرفتگی عروق و بهبود جریان خون بسیار مفید است. یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، نوش جان

زیبا و خوش‌بو، لیموی تازه

درست‌کردن شربت لیمو و مصرف متعادل آن، به کاهش فشارخون و باز شدن رگ‌های خون کمک می‌کند، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C  است. نوشیدن یک لیوان شربت لیمو (ترش یا شیرین فرقی ندارد) بدون قند و آب گازدار بهترین نوشیدنی روزتان خواهد بود، از بوی خوش‌دست‌هایتان لذت ببرید؛ چراکه عطر لیمو بسیار ماندگار است.

ترکیب سلامتی،  عصاره‌ی‌ سیر، لیموترش با جعفری

با این ترکیب معجزه بخش و مصرف روزانه نصف استکان یا 30 سی سی ، جریان تازه ای در رگ هایتان بسازید.

سی عدد حبه سیر + پنج عدد لیموترش بدون هسته + صد گرم جعفری تازه

با استفاده از دستگاه مخلوط‌کن، ‌آن‌ها را باهم خوب ترکیب کنید تا یکدست شوند، بعد در یک لیتر آب فقط یکبار بجوشد، از صافی رد کنید در نهایت صبر کنید تا سرد شود. می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید و قبل یا بعد غذا میل کنید. این ترکیب معجزه بخش برای رفع گرفتگی عروق قلب عالی است.

ترکیب عسل و دارچین، دوبرابر شدن سلامتی

عسل و دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها به گردش تازه جریان خون در بدن کمک می‌کنند، وقتی با هم ترکیب می‌شوند برای کاهش کلسترول بد خون، تقویت ضربان قلب، تنفس راحت‌تر، کاهش چربی‌های ذخیره شده دور شکم، بهترین و قوی‌ترین تیم سلامتی را می‌سازند.

اسفناج، راز ملوان زبل

سرشار از پتاسیم، فیبر و آهن، بیشترین چیزی که بدن به آن نیاز دارد، به‌ویژه پتاسیم که یکی از ماده‌های اصلی برای باز کردن گرفتگی عروق قلب است.

چای سبز قاتل کلسترول بد

چای سبز سرشار از کاتچین است که به آن قاتل کلسترول بد گفته می‌شود، روزانه مصرف یک استکان چای سبز روند بهبودی و باز شدن گرفتگی عروق  قلبی را سرعت می‌بخشد.

هندوانه، میوه محبوب تابستانی

ماده سیترولین موجود در هندوانه، سبب جلوگیری از انسداد و گرفتگی عروق قلب است و به تنظیم فشارخون کمک می‌کند.

علایم گرفتگی عروق قلب

تجمع پلاک‌ها (رسوبات کلسترول)  در رگ‌ها به‌آرامی و به‌مرورزمان شکل می‌گیرد، جریان طبیعی خون را کاهش می‌دهند و با افزایش سن و کم‌تحرکی شدت بیشتری می‌یابد، علایمی چون درد قفسه سینه (در زنان دردی مختصر و تیز)  شبیه به ایستادن و راه رفتن کسی روی قفسه‌ی سینه ! تنگی نفس و خستگی زیاد به‌ویژه هنگام فعالیت‌هایی چون بالارفتن از پله‌ها، تعریق بیش از حد و در نهایت حمله قلبی از علایم شایع گرفتگی عروق قلب هستند.

مطلب مشابه: دلیل نارسایی قلبی چیست و چگونه درمان می شود؟

چطور از گرفتگی عروق قلبی جلو گیری کنیم؟

شاید به نظر تکراری برسد، چون بارها شنیده شده، اما همه چیز به سبک زندگی شما، یعنی رژیم غذایی سالم در کنار فعالیت جسمانی (ورزش کردن حتی ده دقیقه پیاده روی)  برمیگردد. سیگار، کلسترول بالا، دیابت، ژنتیک و سابقة خانوادگی، چاقی، فشارخون بالا برای گرفتگی عروق قلب همانند بمب ساعتی عمل می‌کنند.

راه تشخیص زودهنگام گرفتگی عروق قلب چیست؟ آزمایشهای منظم و معاینه پزشک به‌ویژه اگر مبتلا به فشارخون بالا باشید باید حتماً تحت‌نظر پزشک قرار بگیرید.

درمان گرفتگی عروق پا با طب سنتی

پا قلب دوم، مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عضو بدن، یکی از بیماری‌های شایع، گرفتگی عروق منتهی به پا هستند که روند فعالیت طبیعی بدن را مختل و می‌کنند، ما سراغ درمان گرفتگی پا با طب سنتی رفتیم، تا در مسیر بهبودی و داروها، مکملی برای سلامتی دوباره باشد.

گرفتگی عروق پا و دست، سبب کاهش جریان خون‌رسانی و بی‌حسی دست‌وپا می‌شود، در مواردی این گرفتگی سیاه‌شدن و ازبین‌رفتن بافت، بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را به دنبال دارد.

علائم گرفتگی عروق پا و دست

معمولاً نیمی از بیماران مبتلا به  PAD  یا گرفتگی عروق پا علایمی ندارند، علایم زیر می‌تواند یکی از نشانه‌های گرفتگی عروق پا و دست باشد.

  • درد، خستگی، احساس سوزش در پاها، ساق پا
  • سردی یکی از پاها نسبت به‌پای دیگر
  • بی حس‌شدن پا و یا ساق پا در زمان استراحت یا فعالیت
  • گرفتگی عضلات پا، باسن، ران و ساق پا
  • رنگ پریدگی و یا کبود شدن پشت ساق پا، ران

در صورت مشاهده ی هر کدام از این علایم، بهتر به پزشک مراجعه کنید، هیچ داروی گیاهی یا نسخه شفابخشی جایگزین دستور پزشک و دارو نیست،  برای رفع گرفتگی عروق روش‌های درمانی موفقی مانند آنژیوپلاستی یا جراحی وجود دارد و به‌سادگی قابل‌درمان و پیشگیری هستند. مصرف برخی گیاهان یا مواد غذایی می‌تواند بهبودی شما را سرعت ببخشد، گرفتگی عروق پا احتمال ابتلا به گرفتگی عروق قلب یا سکته قلبی را بالا می‌برد؛ اما نباید فراموش کرد که ورزش منظم در کنار یک رژیم غذایی سالم و متعادل کلید سلامتی است که از بسیاری از بیماری‌های و هزینه‌ها جلوگیری می کند.

مطلب مشابه: روش های طبیعی برای حفظ سلامت قلب و داشتن قلب سالم

رفع گرفتگی عروق پا با طب سنتی

 زالزالک

این میوه کمیاب و مرموز حاوی پلی‌فنول و کورستان است و با خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندش، از تشکیل پلاک‌های کلسترول جلوگیری می‌کند، قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید تا با اثر داروهای شما تداخل نداشته باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها قاتل اصلی کلسترول و تجمع آن‌ها در رگ‌های خون هستند، برای پیداکردن آنتی‌اکسیدان‌ها، میوه و سبزی‌ها تازه خانه همیشگی آن‌ها است.

زیتون، این بار عصاره‌ی برگ زیتون

زیتون علاوه بر داشتن کلسترول مفید، سرشار از آنتی‌اکسیدان است، عصاره برگ زیتون برای جلوگیری از گرفتگی عروق دست‌وپا در طب سنتی بسیار توصیه شده است.

ویتامین دی با نور خورشید

حدود شصت و چهار درصد از مبتلایان به گرفتگی عروق کمبود ویتامین دی  داشتند، مصرف ماهیانه یک عدد قرص ویتامین دی، لبنیات و قرارگیری به مدت ده دقیقه در معرض نور خورشید مسیر بهبودی شما را هموارتر می‌کنند و به باز شدن عروق و گردش جریان خون تازه کمک می‌کند.

رفع گرفتگی عروق مغز با طب سنتی

همانند عروق قلب یا دست‌وپا، عروق منتهی به مغز هم با تجمع پلاک‌های کلسترول مسدود می‌شوند که خطر سکته مغزی را به دنبال دارد. رفع گرفتگی عروق مغز با طب سنتی را از طب چینی شروع می‌کنیم با گیاهی شفابخش، مریم‌گلی.

 گیاه مریم‌گلی برای رفع گرفتگی عروق مغز

مریم‌گلی به جریان تازه و گردش خون و تسکین درد علاقه‌مند است، رفع گرفتگی عروق مغزی با توصیه‌های پزشک و مصرف دم‌نوش مریم‌گلی بسیار آسان‌تر خواهد بود.

ویتامین ها و مهم ترین آن ویتامین B-3

از کجا آن را پیدا کنیم؟ جگر، مرغ، ماهی‌تن و سالمون و حتی به‌صورت کپسول‌های مکمل در داروخانه‌ها یافت می‌شود، سطح کلسترول خوب بدن را سی درصد افزایش می‌دهد، البته کپسول مکمل آن را بدون نسخه و مشورت با پزشک مصرف نکنید؛ چون سبب برافروختگی و سوزش پوست می‌شود.

عصاره کنگر فرنگی

کنگر فرنگی به کاهش کلسترول بد در خون کمک می‌کند، به‌صورت کپسول و قرص در داروخانه‌ها یافت می‌شود؛ اما نحوه مصرف و مقدار آن به نسخه پزشک بستگی دارد.

یوگا و تای چی

ورزش، به جسم و ذهن انسان نیرویی تازه می‌بخشد، تای چی یکی از راه‌های باز کردن گرفتگی عروق مغز در طب سنتی چین است که سبب افزایش ظرفیت ریه‌ها، قدرت عضلانی و تعادل جریان خون می‌شود و به تنظیم ضربان قلب و فشارخون بسیار کمک می‌کند.

مطلب مشابه: دلیل افتادگی دریچه میترال قلب و علائم این مشکل قلبی

کلسترول خوب است یا بد؟ کلسترول خوب چیست؟

تجمع کلسترول بد در رگ‌های خونی، عامل اصلی گرفتگی عروق در هر نقطه از بدن است، اما کلسترول خوب چیست؟ لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL با عنوان کلسترول بد)  از طریق غذایی که می‌خوریم وارد بدن می‌شود هر قدر غذاهای سالم‌تر با حداقل میزان مواد افزودنی و روغن سرخ‌کردنی بخوریم، بهتر می‌توانیم سطح آن را کاهش دهیم.

لیپوپروتئین با چگالی بالا با عنوان ( HDL  کلسترول خوب) توسط کبد تولید می‌شود و برای بدن ضروری است، با رژیم غذایی سالم و ورزش می‌توانید سطح این دو را متعادل کنیم.

درمان گرفتگی عروق با روش‌های سنتی و خوراکی های خوشمزه

جمع‌بندی:

درمان گرفتگی عروق با طب سنتی، می‌تواند همراه توصیه‌های پزشک و داروها باشد و مسیر رسیدن به‌سلامتی دوباره را هموارتر و سریع‌تر کند. هیچ نسخه شفابخش و معجزه‌آسایی برای درمان قطعی گرفتگی عروق وجود ندارد؛ اما همیشه رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزی‌ها، غلات کامل و ویتامین‌ها، ورزش‌کردن حتی به مدت ده دقیقه و مدیریت استرس کلید سلامتی و پیشگیری از انواع بیماری‌ها و هزینه‌های مادی و روانی است. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله، اهمیت سلامتی خودتان و عزیزانتان و اهمیت یک رژیم غذایی سالم بیشتر برایتان تداعی شده باشد.

مطلب مشابه: خوراکی مفید برای قلب | معرفی خوراکی و غذاهای مفید برای قلب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو