انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/17

10:32


ادویه های زمستانه دارای طبع گرم هستند و برای فصل سرما بسیار مناسب می باشند. در روز های سرد زمستان اغلب مردم دوست دارند ساعت های کمی از روز را …

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

ادویه های زمستانه دارای طبع گرم هستند و برای فصل سرما بسیار مناسب می باشند. در روز های سرد زمستان اغلب مردم دوست دارند ساعت های کمی از روز را بیرون از منزل سپری کنند. سرمای هوا همیشه افراد زیادی را در خانه نگه می دارد و آن ها را خانه نشین می کند. معمولا در هوای سرد افراد به دنبال روش هایی هستند که با آن بدن خود را گرم نگه دارند. گرم بودن بدن از افراد در برابر انواع سرماخوردگی و آنفولانزا در امان نگه می دارد.

محافظت از بدن و سلامتی آن در شش ماه دوم سال بسیار حائز اهمیت می باشد. در زمستان و هوای سرد معمولا انرژی افراد کم می شود. این کم شدن انرژی اشتها و خواب افراد را نیز تغییر می دهد. علاوه بر این موجب تغییرات بسیار زیادی در خلق و خو می شود. تنظیم کردن این موارد از طریق خوراکی ها و ادویه ها ممکن است.

معرفی ادویه های زمستانه

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

ادویه های زمستانه دارای طبع گرم هستند و برای فصل سرما بسیار مناسب می باشند. آن ها دارای شکل های مختلف فیتوکمیکال ها هستند. در کل دارای خاصیت های بی نظیر آنتی اکسیدان، بهبود عملکرد آنزیم ها، کاهش التهابات و آنتی باکتریال می باشند. علاوه بر این در تحریک سیستم ایمنی نیز بسیار موثر می باشند. ادویه ها برای همه افراد استفاده روزمره دارند. آن ها در کنار کربوهیدرات ها، فیبر ها، پروتئین ها و سایر موارد استفاده می شوند.

بر اساس تحقیقات بسیاری ثابت شده است که ادویه ها تاثیر بسیار مهمی بر روی سلامتی دارند. آن ها علاوه بر گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از بیماری در بهبود بیماری های سخت مانند سرطان نیز تاثیر گذار می باشند.

هل یک ادویه زمستانه خوشبو

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

هل یکی از خوشبوترین ادویه های زمستانه می باشد. هل بنا به طعم و بوی لذت بخشی که دارد دارای طرفداران بسیاری می باشد. این ادویه خوش طعم دارای دانه های کوچکی می باشد که جویدن آن ها عملکرد هضم غذا را بهبود می هد. بهتر است به صورت دانه های سالم استفاده شود. زیرا پودر و آسیاب کردن آن موجب از دست دادن طعم و مقدار زیادی از خواصش می شود. هل زمانی که پوست و دانه اش همراه هم باشد بسیار موثر تر است. خواص و کارایی آن می تواند برای روده، معده، کبد و اشتها مفید باشد.

در کشور آلمان از هل برای بیماری هایی مانند برونشیت، تب، کیسه صفرا، التهابات دهانی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش عفونت استفاده می شود. علاوه بر این در کاهش و تسکین سرفه نیز بسیار موثر می باشد. در طب سنتی برای مشکلات گوارشی اغلب هل را پیشنهاد می دهند. مصرف آن در دوران بارداری هیچ خطری برای خانم ها ندارد. همچنین باعث تسکین درد های صبحگاهی می شود.

مطلب مشابه: طرز تهیه ادویه کاری در منزل و میزان دقیق ترکیبات آن

دارچین

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

دارچین یکی از گرم کننده ترین ادویه های زمستانه می باشد. از لحاظ پزشکی نیز دارچین را به عنوان گرم کننده در نظر می گیرند. می توان از آن برای پیشگیری از سرما و سردی بدن استفاده می کنند. افرادی که در طول زمستان دست و پاهای سردی دارند پیشنهاد می شود که از دارچین استفاده کنند.

بهترین راه حل برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا دم کردن دارچین یا ترکیب پودر آن در آب جوش می باشد. علاوه بر این دارچین تسکین دهنده بسیار خوبی برای درد های قاعدگی می باشد. همچنین در زمان پر بودن بعد از غذا می توان از دارچین برای هضم کننده استفاده کرد.

در چین نیز از دارچین برای درمان استفراغ و حالت تهوع استفاده می شود. مصرف مرتب آن باعث رفع ریفلاکس معده و تقویت لثه ها می شود. مصرف دارچین برای خانم های باردار و افرادی که دارای زخم روده و معده هستند ممانعت دارد. زیرا می تواند علائم آن را افزایش دهد. همچنین موجب افسردگی و خواب آلودگی افراد می شود.

زیره سیاه

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

دانه زیره سیاه از ادویه های زمستانه گرم می باشد. این دانه بسیار مفید طعمی شیرین و تند دارد. همچنین دارای خاصیت های بیشماری می باشد. این دانه نه تنها خاصیت دارویی بلکه دارای ارزش غذایی نیز می باشد. این دانه های ریز حاوی مس، کلسیم، نوترینت، مینرال ها، سلنیم، پتاسیم، منگنز و انواع ویتامین ها می باشد.

علاوه بر این آنتی اکسیدانی بسیار مقوی می باشد. این دانه منبع بسیار غنی ای از فیبر رژیمی می باشد. گفته شده است در هر صد گرم آن میزان سی و هشت گرم فیبر وجود دارد. به این معنی که صد گرم آن فیبر روزانه بدن انسان را تامین می کند.

ترکیبات موجود در زیره سیاه بدن را از رادیکال های آزاد در امان نگه می دارد. همچنین محافظی بسیار قوی در مقابل عفونت، سرطان و سایر بیماری ها می باشد. افراد می توانند از آن در درمان بیماری های برونیت، سندروم روده و سرماخوردگی استفاده کنند.

مطلب مشابه: گیاهان دارویی و ادویه جاتی که باعث زیبا و جذاب شدن شما می شوند

جوز هندی

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

جوز هندی یکی دیگر از ادویه های مفید زمستانه می باشد که دارای خواص بسیار زیادی است. از جوز هندی برای درمان اسهال، نفخ، استفراغ و التهاب غشای موکوسی استفاده می شود. از این ادویه برای تسکین سردرد نیز می توان استفاده نمود. علاوه بر این جوز هندی یک تب بر بسیار خوب نیز است.

افراد زیادی از آن برای غلبه بر ضعف و ناتوانی استفاده می کنند. گاهی پزشکان و طب سنتی جوز هندی را برای کاهش درد های روماتیسمی پیشنهاد می دهند. استفاده و خوردن مرتب آن به زیبایی پوست کمک شایانی می کند. این جوز دارای تخم های سخت و خوشبو می باشد.

همچنین به دلیل طبع گرمی که دارد بدن را از سرما در امان نگه می دارد. بسیاری از افراد از آن برای تقویت میل جنسی استفاده می کنند. مکمل های موجود در جوز می توانند سطح کلسترول و تری گلیسرید را در بدن کاهش دهند. از این رو برای سلامتی قلب بسیار مفید هستند. مهم ترین استفاده از آن برای مقابله با قند خون می باشد. زیرا عملکرد لوز المعده را تحت تاثیر قرار می دهد.

زنجبیل از گرم ترین ادویه های زمستانه

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

زنجبیل از ادویه های زمستانه با طبع بسیار گرم می باشد. این ادویه ی گرم برای موارد بسیار زیادی استفاده می شود. بیشترین استفاده زنجبیل در فصل زمستان می باشد. زیرا افراد را در برابر سرما محافظت می کند. علاوه بر این افراد را از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی در امان نگه می دارد. زنجبیل یک داروی بسیار مفید در برابر عفونت های سینوسی می باشد.

اغلب میکروب ها و ویروس های بیماری های زمستانه مسری می باشند. افراد در قرار گیری در مکان های عمومی و شلوغ امکان ابتلا به بیماری را دارند. بهترین کاری که افراد در این مواقع می توانند انجام دهند پیشگیری است. زنجبیل مهم ترین و بهترین مورد برای پیشگیری می باشد.

زنجبیل می تواند تا پنجاه درصد احتمال مبتلا به ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. در هنگام سرماخوردگی نیز بهترین چیزی که می تواند تب و درد را کاهش دهد زنجبیل می باشد. زنجبیل ر می توان هم به صورت درسته و هم به صورت پودری استفاده نمود. امروزه از آن قطره ای تهیه می شود که تاثیرش بر بدن سریع تر و بهتر می باشد.

فلفل سیاه

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

فلفل سیاه از ادویه های گرم زمستانه است که بیشترین استفاده را در سراسر جهان دارد. این ادویه ی خوش طعم و خوشمزه جزء غذا های ایران و جهان می باشد. این ادویه پر خاصیت محدودیت سنی ندارد و برای همه افراد استفاده می شود. این ادویه یک منبع بسیار عالی از ویتامین کا، آهن، فیبر و منیزیم می باشد.

در دانه های این فلفل روغنی بسیار مفید وجود دارد. این روغن پیپرین است که برای آروماتراپی بسیار مفید می باشد. موجب کاهش درد و التهاب می باشد. علاوه بر این در مسائل گوارشی و هضم نیز برای بدن بسیار مفید می باشد.

این ادویه گرم مانند دارچین، زیره و زردچوبه استفاده می شود. افرادی که قصد ترک سیگار را دارند می توانند مصرف فلفل سیاه خود را بالا ببرند. علاوه بر این فلفل سیاه افراد را در مقابل سرطان محافظت می کند. این ادویه گرم موجب کاهش وزن افراد شده و چربی های موجود در پهلو و شکم را آب می کند. افرادی که سرماخوردگی دارند یا دچار سرفه های مداوم می شوند می توانند از فلفل سیاه استفاده کنند. ترکیب فلفل سیاه با عسل یک سرکوب کننده قوی برای سرفه می باشد. علاوه بر این یک داروی بسیار مقوی برای درمان عفونت ها می باشد.

مطلب مشابه: خواص ادویه آچار و طرز تهیه این ادویه مفید

گلپر از ادویه های زمستانه و طبع گرم

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

گلپر از ادویه های گرم زمستانه است که معطر و تلخ می باشد. این ادویه در هضم غذا کمک شایانی به دستگاه گوارش می کند. در آلمان از ریشه گلپر به عنوان یک داروی تضمینی برای گوارش نام برده می شود. این ادویه اشتها را تحریک می کند. نفخ و سوء هاضمه را درمان می نماید. این ادویه طبع گرم با بیماری های کبد از جمله کبد چرب استفاده می شود.

همچنین باعث تحریک گردش خون نیز می شود. گلپر بسیار آرام بخش است و می تواند درد های قاعدگی را نیز التیام دهد. در هنگام سرما خوردگی درمانی بسیار مناسب برای سرفه های خشک می باشد. جالب است بدانید که با وجود گرم بودن تب را نیز پایین می آورد. علاوه بر این منجر به درمان عفونت های مثانه و بیماری های روماتیسمی می شود.

زردچوبه از ادویه های زمستانه و گرم مزاج

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

زردچوبه از ادویه های زمستانه و مورد استفاده تمام فصول می باشد. این ادویه در سراسر جهان پر استفاده و محبوب می باشد. همچمین پایه ثابت بیشتر غذا ها نیز است. زردچوبه یک ادویه آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد. علاوه بر این دارای خواص ضد باکتریایی، ضد انگلی، ضد ویروسی و ضد التهابی می باشد. این ادویه در بدن با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و آن ها را از بین می برد. با این کار از بیماری های قلبی، عروقی و سرطان مقابله می کنند. علاوه بر این اثر استرس را بدن کاهش می دهد.

فلفل کاین از ادویه های زمستانه طبع گرم

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

فلفل کاین که نوعی فلفل قرمز است از ادویه ها زمستانه به شمار می رود. ماده تندی که در کاین وجود دارد ماده ای شیمیایی است که سلامت قلب را تنظیم می کند. این ادویه ی گرم مزاج باعث ایجاد تغییرات پروتئینی در بدن می شود که نه تنها بدن را در زمستان گرم نگه می دارد بلکه موجب کاهش وزن و چربی سوزی نیز می شود.

محققان در یک تحقیق گسترده دریافتند که استفاده از یک دوره ی دوازده هفته ای از آن موجب کاهش چشمگیر وزن می شود. فلفل قرمز موجب کنترل انسولین در بدن می شود. علاوه بر این باعث کاهش اشتها و بالا بردن انرژی در بدن افراد می شود.

افرادی که به طور دقیق و منظم از فلفل کاین استفاده می کنند از بیماری های قلبی در امان می مانند. علاوه بر این مفاصل آن ها قوی است و از درد آن ها جلوگیری می کند. علاوه بر این با طبع گرمی که دارد از بدن در مقابل بیماری و سرماخوردگی محافظت می کند.

زعفران در لیست ادویه های زمستانه

انواع ادویه های زمستانه از دارچین تا زعفران و خاصیت هر کدام از این ادویه ها

زعفران نیز در لیست ادویه های زمستانه قرار می گیرد. زیرا دارای طبع گرم می باشد. زعفران گران ترین و بهترین ادویه جهان است. که از آن به عنوان پادشاه ادویه ها یاد می شود. طبع این ادویه کاملا گرم می باشد و در سلامتی انسان نقش به سزایی دارد.

این ادویه مرغوب کاربردها و کارایی های فراوانی دارد. از آن در ساخت بستنی، دمنوش، شربت، چایی، بستنی، شیر زعفران و… استفاده می شود. زعفران طعم و بوی بسیار خوبی دارد همچنین می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز افزایش می دهد.

علاوه بر این گفته می شود که یک ضد افسردگی بسیار قوی می باشد. همچنین اضطراب و استرس را به شدت کاهش می دهد. از زعفران برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی نیز استفاده می شود. جالب است بدانید که این ادویه گران قیمت از ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می نماید. استفاده مرتب از آن موجب تقویت حافظه و توانایی های ذهنی افراد می شود. خوردن یک چایی زعفران در طول شب باعث گرم شدن بدن و تنظیم شدن خواب می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو