تاکید ضرغامی بر تسهیل گردشگری و حذف روادید بین کشورهای عضو سازمان اکو

منبع: همگردی

2

1402/7/11

14:18


ایرنا/ براساس خبرهای بدست آمده، تاکید ضرغامی بر تسهیل گردشگری و حذف روادید بین کشورهای عضو سازمان اکو صورت گرفت.

سید عزت الله ضرغامی در پنجمین نشست وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نگارخانه ختایی مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران حرکتی را آغاز کردیم که تا سرحد امکان حضور گردشگران کشورهای عضو اکو را تسهیل کنیم، یکی از آنها تسهیل در صدور روادید است و در این زمینه با وزارت امور خارجه همکاری خیلی نزدیکی صورت گرفته و برای تردد راحت تر مردم آرام آرام به سمت حذف روادید بین کشورها حرکت می کنیم.

وی تاکید کرد: انتظار می رود اگر به هر دلیلی بعضی مواقع روابط سیاسی بین کشورها دچار سوء تفاهماتی می شود، همه سعی کنند تا سفرهای گردشگری بین کشورها حفظ شود، چرا که گردشگری خواست و حق همه مردم دنیا است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: گردشگری روابط بین دولتها را پایدار و محکم می کند، علاوه بر این گردشگری صنعتی پیشران است که همه بخشهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در بر می گیرد و همه باید تلاش کنیم مشکلی برای ارتباط بین گردشگری بین اعضا پیش نیاید.

وی همچنین گفت: از دبیرخانه و دبیر کل محترم خواهش می کنم موضوعاتی از این دست را با جدیت در دبیرخانه بررسی کرده و موانع را برطرف کنند.

ضرغامی با تاکید بر لزوم تسهیل روابط بین کشورهای عضو اکو گفت: کشورهای عضو اکو با حدود 500 میلیون نفر جمعیت، یک دنیای وسیع از امکانات تجاری، فرهنگی، تاریخی و خدماتی هستند که همه اینها برای گردشگری موهبت بزرگی به شمار می رود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال گردشگری سبز اظهار کرد: گردشگری و محیط زیست مثل دو بال برای همه جوامع هستند و ما در ایران در بالاترین سطح جلسات، کمیته ها و تصمیمات خوبی برای همکاری بین گردشگری و حفظ محیط زیست برگزار کردیم.

وی ضمن قدردانی از میزبانی مردم و مسئولان اردبیل برای برگزاری شایسته رویداد اردبیل 2023 ادامه داد: میراث فرهنگی، معماری و سازه های ایران در طول تاریخ در راستای حفظ طبیعت و استفاده بهینه از مواهب محیط زیست بنا شده است.

ضرغامی خطاب به وزرای گردشگری و میهمانان خارجی کشورهای عضو اکو افزود: از شما دعوت می کنیم تا از مجموعه باغ های ایرانی که به ثبت جهانی رسیده بازدید کرده و ببینید که در سالهای دور ایرانیان چگونه محیط زیست خود را به خوبی حفظ می کردند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ایرانیان در احداث کیلومترها قنات که به ثبت جهانی رسیده، در دل زمین مهندسی و معماری پیشرفته ای برای حفظ آب و استفاده از موهبت زندگی انجام داده اند، علاوه بر این، با احداث سازه های تاریخی مانند بادگیر، آب انبار، یخچال، زیرزمین های بسیار عمیق به نام شوادان از هزاران سال پیش نگاه ویژه ای به طبیعت و محیط زیست داشته اند.

وی با بیان اینکه امروز محیط زیست در خطر است، تصریح کرد: کشورهایی که سالها با گازهای گلخانه ای صنعت خود را اداره کردند و برخی مواقع در همین دوران فعلی هم به حفظ محیط زیست بی اعتنایی می کنند، باید مورد خطاب متولیان گردشگری سبز باشند و از محیط پاک زندگی صیانت و نگهداری کنند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین با بیان اینکه در هر جامعه ای اگر برنامه ریزی درستی وجود نداشته باشد، محیط زیست حتما دچار اشکال و آسیب خواهد شد، گفت: معمولا تصور می شود که گردشگری به دلیل حضور بی رویه گردشگران در محیط زیست باعث آسیب رساندن به محیط زیست می شود البته برخی مواقع هم همین اتفاق می افتد، اما اگر درباره گردشگری برنامه ریزی درستی وجود داشته باشد، اتفاقا گردشگری می تواند مقوم و مکمل محیط زیست باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: برای حفظ سرمایه بزرگ محیط زیست ما در برنامه ریزی گردشگری سبز باید اولویت را بر حفظ محیط زیست، استفاده از تجربیات پیشینیان و استفاده از معماری های گذشته بگذاریم.

وی خطاب به حاضران و میهمانان رویداد گفت: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که ثبت جهانی شده، مجموعه ای از حوزه های فرهنگی، میراث ناملموس در کنار مهندسی و تاریخ ارزشمند محسوب می شود و یکی از امپراطوری های بزرگ دنیا (صفویه) مبتنی بر همین تفکر شیخ صفی و مجموعه بقعه شیخ شکل گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: طبیعت، آب و هوای، میراث تاریخی و فرهنگی و امکانات تفریحی، اردبیل را به قطب گردشگری جهانی تبدیل کرده و علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی برای کشورهای همسایه و دسترسی مناسب و به فاصله کوتاه از ظرفیتها و بخشهای مهم گردشگری از جمله فرصتهایی است که گردشگری اردبیل را برجسته و متمایز می کند.

وی با بیان اینکه امیدوارم همانند دوره های گذشته وقتی به کشورهای خود بر می گردید، سفیر خوبی برای اردبیل و مردم آن باشید، گفت: آماده ایم هم برای ارزروم هم تاشکند و هم برای شوشا که ظرفیتهای خوبی دارد، دست به دست هم بدهیم و با توجه به مواهب زیبا و بدیع گردشگری، این شهرها را برای مردم معرفی و ترویج کنیم.

تاکید ضرغامی بر تسهیل گردشگری و حذف روادید بین کشورهای عضو سازمان اکو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو