ایران خودرو چه بلایی سر خریداران خود در آورد | اتفاقی که باعث شد ایران خودرو همچین کاری کند

2

1402/7/14

13:13


ایران خودرو چه بلایی سر خریداران خود در آورد | اتفاقی که باعث شد ایران خودرو همچین کاری کند

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

صورت های مالی ایران خودرو مربوط به شهریور 1402 نشان می دهد این خودروساز در فاکتور کردن چهار محصول خود از جمله دنا و تارا ضعیف عمل کرده است. ابی های جاده مخصوص تا پایان نیمه اول سال جاری حدود 39 هزار و 900 دستگاه انواع دنا تولید کردند اما حدود 37 هزار و 850 دستگاه از آنها را برای مشتریان خود فاکتور کردند. بنابراین دو هزار دستگاه دنا در پارکینگ های این خودروساز مانده است. این به آن معناست که 5 درصد دناهای تولیدی فروخته نشدند.

حال به سراغ وضعیت تارا می رویم. این خودرو که توسط آبی های جاده مخصوص در دو مدل گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک تولید می شود تا پایان تابستان امسال حدود 20 هزار و 800 دستگاه تولید شد. اما مدیران فروش این امکان را پیدا کردند که نزدیک به 18 هزار دستگاه از تاراهای تولید شده را به متقاضیان این خودرو تحویل دهند. بنابراین نزدیک به دو هزار و 800 دستگاه بدون اینکه فاکتور شوند در پارکینگ این خودروساز رسوب کردند. به زبان درصد سهم تاراهای فروخته نشده به نسبت تاراهای تولید شده حول و حوش 14 درصد برآورد می شود. وضعیت تولید رانا در مقایسه با فروش آن بغرنج تر است. ایران خودرویی تا پایان شهریور امسال نزدیک به 9 هزار و 400 دستگاه رانا تولید کردند اما تنها حدود پنج هزار و 750 دستگاه از آنها را فاکتور کردند. به عبارت دیگر شاهد افت فروش حدود 39 درصدی رانا به نسبت تولید آن هستیم.

آبی های جاده مخصوص در تولید و فروش گروه سمند به صورت سر به سر عمل کرده و تنها نزدیک به 470 دستگاه از این گروه خودرویی را برای متقاضیان خود فاکتور نکردند.

تنها نقطه مثبت خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص سبقت فروش خانواده پژو به نسبت تولید آن در بازه زمانی سال جاری خوب عمل کرده و توانستند بیش از تولید اعضای این خانواده را فاکتور کنند.

به نظر می رسد دلیل این وضعیت را باید بحث ارتقای استانداردهای خودرویی جست و جو کرد. ایران خودرویی ها باید از ابتدای تیر سال جاری محصولات خود را بر اساس استانداردهای 85 گانه برای خریداران خود فاکتور کنند. همین اتفاق سرعت فروش را به نسبت تولید با کاهش همراه کرده است./شهرخبر

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو