کمک های مالی و نظامی کشورهای حامی اوکراین در جنگ روسیه در قالب ۴ نمودار

کمک های مالی و نظامی کشورهای حامی اوکراین در جنگ روسیه در قالب ۴ نمودار


منبع: روزیاتو

2

1402/7/15

19:00


کمک های مالی و نظامی کشورهای حامی اوکراین در جنگ روسیه در قالب ۴ نمودار

کمک های مالی و نظامی کشورهای حامی اوکراین در جنگ روسیه در قالب ۴ نمودار

تهاجم روسیه، اوکراین را در برابر کشوری با ارتشی عظیم و یکی از بزرگ ترین اقتصادهای جهان قرار داده است. اوکراین به دلیل کمک نزدیک به ۳۵۰ میلیارد دلاری که از ژانویه سال ۲۰۲۲ توسط کشورهای عمدتاً غربی صورت گرفته، توانسته این جنگ را ادامه دهد. اکنون این نگرانی برای اوکراین وجود دارد که سرعت و حجم این کمک های مالی – به ویژه از سوی مهم ترین پشتیبان نظامی کی یف، ایالات متحده، در حال کاهش است.

پس از یک بحث داغ در مورد هزینه ها که تقریباً دولت آمریکا را تعطیل کرد، کنگره هفته گذشته لایحه بودجه متوقف شده ای را تصویب کرد که در تلاش برای آرام کردن برخی جمهوری خواهان تندرو، بودجه اوکراین را حذف کرده بود.

نمودارهایی در مورد کمک های مالی و نظامی به اوکراین

این اقدام، در حالی که برای محافظه کاران کافی نبود – که در نهایت برکناری سخنگوی سابق مجلس نمایندگان، کوین مک کارتی، را به خاطر کاهش ندادن بیشتر هزینه ها در پی داشت – ضربه ای برای اوکراین بود که به شدت به کمک غرب برای تغییر مسیر جنگ وابسته است. در حال حاضر صدها میلیارد دلار کمک صورت گرفته طی چندین سال وارد فازهای مختلف شده است، اما ضد حمله اوکراین با هدف بیرون راندن روسیه از خاک این کشور در حال ورود به مرحله ای حیاتی است.

برای درک بهتر درگیری ژئوپلیتیک پشت حمایت از کی یف، میزان کمک های مالی و تسلیحاتی بین المللی از اوکراین را تشریح می کنیم.

میزان کمک های مالی صورت گرفته به اوکراین

میزان کمک های مالی صورت گرفته به اوکراین

نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین

کشورهای مختلف جهان نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی مستقیم به اوکراین کرده اند. براساس داده های موسسه کیل در مورد اقتصاد جهانی تا ژوئیه ۲۰۲۳، نزدیک به نیمی از این کمک ها مربوط به ایالات متحده بوده است.

کنگره آمریکا از زمان آغاز حمایت کشورهای عضو ناتو از اوکراین یک ماه پیش از حمله همه جانبه، حدود ۴۶.۶ میلیارد دلار کمک نظامی مستقیم به اوکراین را تصویب کرده است. این عدد بخشی از بودجه کمکی ۱۱۳ میلیارد دلاری برای نیازهای دفاعی و غیرنظامی است – هر چند که قرار نیست همه آن مستقیماً به اوکراین برود. برخی از این بودجه ها برای پر کردن مجدد انبارهای ارتش آمریکا برای کمک های تسلیحاتی و مهمات قبلی و کمک به کشورهای دیگری است که تحت تاثیر وضعیت ژئوپلیتیک حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته اند.

کمک های نظامی اوکراین از کجا می آیند

در مجموع، کشورهای اتحادیه اروپا ۳۸ میلیارد دلار حمایت نظامی مستقیم از کی یف انجام داده اند و آلمان، دانمارک و لهستان بزرگ ترین مشارکت کنندگان در این کمک ها هستند. بریتانیا بیش از ۷ میلیارد دلار کمک نظامی مستقیم وعده داده است.

براساس گزارش موسسه کیل، برخی از بزرگ ترین کمک های نظامی شامل موشک های ضدهوایی و ضد کشتی، سیستم های راداری مکان یابی سلاح، کشتی های مین روب و قایق های گشت زنی، بالگردها و سیستم های راکتی پرتاب چندگانه بوده است.

براساس داده های موسسه کیل، آمریکا پس از اتحادیه اروپا که در مجموع حدود ۸۵.۱ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است، دومین مبلغ بزرگ را برای کمک به اوکراین – از جمله کمک های نظامی، مالی و بشردوستانه – اختصاص داده است. این رقم شامل کمک های تک تک کشورهای عضو اتحادیه اروپا که جداگانه محاسبه می شوند، نمی شود.

اما داده ها نشان می دهد که بر خلاف برخی از متحدان کوچک تر اوکراین، سهم واشنگتن ۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می دهد. نروژ و کشورهای بالتیک هم مرز با روسیه – لیتوانی، استونی و لتونی – با بیش از ۱ درصد تولید ناخالص داخلی خود، سهم بیشتری از ثروت خود را به جنگ اوکراین اختصاص می دهند.

سهم کمک های مالی به اوکراین در تولید ناخالص داخلی هر کشور

این رقم شامل کمک های بشردوستانه مانند آمبولانس ها، ژنراتورهای برق، پل های موقت، چادرهای خانوادگی و پایانه های استارلینک برای ارتباطات ماهواره ای می شود. بر اساس گزارش کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان ایالات متحده، بزرگ ترین کمک مالی یک کشور به اوکراین، کمک ۱۳.۴ میلیارد دلاری آمریکا به دولت این کشور برای کمک به نیازهای مختلف بودجه ای و زیرساختی از جمله حمایت از امنیت انرژی اوکراین بوده است.

هنگامی که هزینه های مربوط به میزبانی پناهندگان نیز در محاسبات کمک ها گنجانده می شود، کمک های متحدان اروپایی که اکثریت پناهندگان اوکراینی را در خود جای داده اند، اهمیت بیشتری پیدا می کند. براساس داده های آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر، لهستان پس از آلمان (نزدیک به ۱.۱ میلیون نفر) دومین تعداد بزرگ پناهندگان اوکراینی (حدود ۹۶۰،۰۰۰ نفر) را در میان کشورهای عضو این اتحادیه در خود جای داده است. داده های سازمان ملل نشان می دهد که روسیه نیز نزدیک به ۱.۳ میلیون پناهنده اوکراینی دارد.

لهستان پیشگام در کمک های مالی مرتبط با پناهندگان

حدود ۷۸ درصد از حمایت مستقیم لهستان از اوکراین صرف هزینه های پناهندگان می شود – ۱۷ میلیارد دلار از حدود ۲۲ میلیارد دلار. این کشور ماه گذشته به طور علنی با کی یف بر سر مساله واردات غلات اوکراین که از آن زمان تاکنون کاهش یافته است، درگیر شد، هر چند تنش ها همچنان ادامه دارد.

داده های موسسه کیل نشان می دهد وقتی هزینه های پناهندگان را در محاسبات تولید ناخالص داخلی لحاظ می کنیم، بار کمک های اوکراین لهستان از حدود ۰.۷ درصد به ۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد، در حالی که این رقم برای آلمان کم تر از ۱ درصد است.

آمریکا ۶.۶ میلیارد دلار برای کمک غیرمستقیم به پناهندگان اوکراینی به عنوان بخشی از بسته کمکی خود اختصاص داده است و از ماه فوریه حدود ۲۶۷,۰۰۰ اوکراینی را از طریق برنامه های مختلف بشردوستانه از مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ، وارد این کشور کرده است.

کمک های نظامی صورت گرفته به اوکراین به تفکیک کشورها

لهستان در فراهم کردن تانک پیشگام است

بر اساس گزارش موسسه کیل، سی و سه کشور متعهد به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین شده اند. چندین کشور دیگر آموزش و دیگر کمک های نظامی غیرمستقیم ارائه کرده اند. داده ها نشان می دهد تعداد تانک هایی که لهستان به اوکراین داده است با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست – در مجموع ۳۲۴ تانک. آمریکا کم تر از یک چهارم این تعداد را به خود اختصاص داده است.

اما آمریکا در کمک در زمینه سلاح های سنگین و مهمات همراه و همچنین تامین خودروهای پیاده نظام سبک با حداقل ۱۵۰ میلیون واحد مهمات متعهد شده پیشتاز است. این کشور ۳۸ سیستم راکتی پرتاب چندگانه به همراه مهمات و ۲۷۰ سلاح توپخانه ای هویتزر را به اوکراین هدیه کرده است. مقامات اوکراینی گفته اند که هر دو در خط مقدم موثر بوده اند.

دستکم ۳۵ سامانه موشکی زمین به هوای ضدهوایی نیز از سوی آمریکا به اوکراین تحویل داده شده است، بیشتر از هر کشور دیگری، و با توجه به اینکه تعداد دقیق این سیستم های اهدایی فاش نشده است، احتمال می رود میزان کل آن بیشتر نیز باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو