روسیه مدعی آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شد؛ نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای در دستان پوتین!

منبع: تکراتو

4

1402/7/15

19:29


آنطور که فاش شده، روسیه موفق به آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شده است. بدین ترتیب می‌توان آینده سلاح‌های هسته‌ای را در کنترل روسیه دید.

روسیه مدعی آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شد؛ نسل جدید سلاح‌های هسته‌ای در دستان پوتین!

آنطور که فاش شده، روسیه موفق به آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شده است. بدین ترتیب می‌توان آینده سلاح‌های هسته‌ای را در کنترل روسیه دید.

روسیه مدعی آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شد. احتمالاً تاکنون نام “موشک بوروستنیک” را نشنیده باشید. این موشک در حقیقت بهترین دستاورد کشور روسیه در تولید سلاح‌های هسته‌ای است که یک موشک کروز با پیشرنه اتمی به شمار می‌رود و بردی نامحدود دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ابتدا 5 سال پیش از ساخت این موشک پیشرفته خبر داده بود اما تا امروز خبر دیگری از آن نشنیده بودیم. به هر صورت حالا که این موشک با موفقیت آزمایش شده است می‌توان گفت آینده سلاخ‌های هسته‌ای را پوتین و دولتش رقم خواهد زد.

بیشتر بخوانید: سخنگوی وزارت دفاع: موشک حاج قاسم موشک اسرائیل‌زن است! [+ویدیو]

روسیه مدعی آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شد

ولادیمیر پوتین مدعی شده که روسیه یک موشک کروز با نیروی پیشران اتمی را «با موفقیت» آزمایش کرده است. اظهارات رئیس‌جمهور روسیه پس از آن بیان شد که سخنگوی او گزارش نیویورک تایمز دایر بر قریب‌الوقوع بودن آزمایش این سلاح موسوم به بورِوستنیک را رد کرد.

مقام‌های روسیه این سلاح آزمایشی را به عنوان موشکی با برد بالقوه نامحدود معرفی کرده‌اند. با این حال اطلاعات رسمی کمی درباره قابلیت‌های این سلاح که که ابتدا در سال ۲۰۱۸ معرفی شد وجود دارد و گزارش‌هایی منتشر شده که آزمایش‌های قبلی ناکام مانده است. اظهارات آقای پوتین مستقلا تایید نشده و وزارت دفاع روسیه هم تاکنون درباره آن اظهار نظر نکرده است.

روسیه مدعی آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شد

با این حال تصاویر ماهواره‌ای که ماه پیش منتشر شد نشان می‌داد که روسیه اخیرا تاسیسات جدیدی را در جزیره‌ای دورافتاده در قطب شمال ساخته است، جایی که قبلاً آزمایش‌های هسته‌ای شوروی انجام می‌شد.

این تصاویر عملیات ساخت‌وساز در نُوایا زِملیا، مجمع‌الجزایری در شمال دریای بارِنتز، را نشان می‌داد. آقای پوتین روز پنجشنبه در نشستی در مرکزی سیاحتی سوچی در دریای سیاه که به طور زنده از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت:

«ما عملاً کار بر روی انواع تسلیحات مدرن استراتژیک که قبلا درباره آنها صحبت کردم و چند سال پیش ساخت آنها را اعلام کردم، به پایان برده‌ایم.»

وی افزود: «آخرین آزمایش موفقیت‌آمیز موشک کروز بوروستنیک با نیروی پیشران اتمی با برد جهانی انجام شد.» گفته می‌شود این موشک که ناتو به آن «اسکای فال» نام داده از یک راکتور هسته‌ای نیرو می‌گیرد. این موتور بعد از پرتاب موشک با «بوسترهای» سوخت جامد روشن خواهد شد.

اما نیویورک تایمز به نقل از یک گروه کمپین کنترل تسلیحات به نام «ابتکار تهدید هسته‌ای» گفت که سیزده مورد آزمایش شناخته شده قبلی این سامانه بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ همگی ناموفق بوده‌اند.

آقای پوتین همچنین به مخاطبان خود گفت که کار روی یک موشک بالستیک قاره‌پیما به نام «سرمت» تقریبا کامل شده است. آقای پوتین علیرغم این اظهارات گفت که دولت او برنامه‌ای برای تغییر دکترین هسته‌ای ندارد – سیاستی که مشخص می‌کند یک کشور تحت چه شرایطی به سلاح هسته‌ای متوسل خواهد شد.

او افزود که موجودیت روسیه در معرض تهدید نیست و «هیچ فردی با عقل سالم و حافظه روشن» به حمله هسته‌ای علیه روسیه فکر نمی‌کند.

اما او اشاره کرد که روسیه می‌تواند از معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای سال ۱۹۹۶ خارج شود. او استدلال کرد همانطور که ایالات متحده آن را امضا کرده بود اما هرگز آن را تصویب نکرد، ممکن است روسیه نیز به همان صورت عمل کند.

روسیه مدعی آزمایش یک موشک اتمی با برد نامحدود شد

آقای پوتین در همین نشست در سوچی گفت که سانحه هوایی که منجر به کشته شدن یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر در ماه اوت شد، ناشی از «دخالت خارجی» مانند حمله موشکی نبود.

او گفت در بدن رهبر این گروه مزدوری و سایر کشته‌های این سانحه «ترکش‌های نارنجک دستی» مشاهده شد و اضافه کرد:

«رئیس کمیته تحقیقات همین روز گذشته این موضوع را به من گزارش داد.»

او توضیح نداد که نارنجک چگونه ممکن است در هواپیما منفجر شده باشد، اما گفت که به نظر او بازرسان باید آزمایش الکل و مواد مخدر بر روی اجساد قربانیان سانحه انجام می‌دادند. هنوز گزارش رسمی درباره علت سقوط این هواپیما منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره موشک اتمی با برد نامحدود توسط روسیه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو