برای فرار از آلزایمر این پروتئین را مصرف کنید | راه های پیشگیری از زوال عقل

2

1402/7/18

09:55


برای فرار از آلزایمر این پروتئین را مصرف کنید | راه های پیشگیری از زوال عقل

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به نقل از فارس، بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است، اختلالی که حافظه و سایر توانایی های تفکر را به تدریج بدتر می کند. این بیماری در چند دهه گذشته در ردیف علل اصلی مرگ قرار گرفت.

یک درمان موثر در برابر این بیماری می تواند کیفیت زندگی را در سنین بالا بهبود بخشد. اکنون، دانشمندان در مسیر هدف درمانی نویدبخش جدیدی هستند. ABCA7، پروتیین محافظت کننده از بیماری آلزایمر است.

دانشمندان مرکز آلزایمر در دانشگاه تمپل، در مورد یک هدف درمانی جدید امیدوارهستند. این مطالعه که به صورت آنلاین در مجله سل منتشر شده، اطلاعات جدیدی در مورد رابطه بین ABCA7، کلسترول و التهاب در سلول های مغز انسان آشکار می کند.

اهمیت ABCA7 در توسعه بیماری آلزایمر برای اولین بار در مطالعهٔ همبستگی سراسرژنوم، آشکار شد. جوئل وینر، محقق مرکز آلزایمر در تمپل و اولین نویسنده این یافته می گوید: «مطالعات ژنوم فقط به یک پروتیین اشاره می کند و چیزی در مورد نحوه عملکرد یا تأثیر آن بر یک بیماری به ما نمی گوید». هدف ما این است که عملکردهای ABCA7 را آشکار و از آنچه در مورد نقش آن در آسیب شناسی می آموزیم استفاده کنیم تا به یک درمان موثر علیه بیماری آلزایمر برسیم.

یافته قبلی نیکلاس لیسنکو، محقق آلزایمر، نشان داد که افراد بین سنین ۶۳ تا ۷۸ سال که سطح پروتیین ABCA7 در مغزشان پایین است، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر هستند.

دانشمندان در مطالعه جدید، به این موضوع پرداخته اند که چگونه متابولیسم کلسترول و التهاب ممکن است سطوح ABCA7 را در سلول های مغز انسان دستکاری کند و در نتیجه بر بیماری زایی آلزایمر تأثیر بگذارد.

آنها اعلام کردند یافته های آنها نشان می دهد که از دست دادن کلسترول باعث کاهش ABCA7 در بسیاری از سلول های مغز انسان می شود. به طور کلی، کاهش کلسترول و التهاب ممکن است سطح ABCA7 را در مغز کاهش دهد و باعث شروع بیماری آلزایمر شود.

تیم دانشمندان رویکردهای متعددی را برای مطالعه ABCA7 اتخاذ کرده و نه تنها از سلول های انسانی استفاده می کند، بلکه آزمایش هایی را در مدل های حیوانی و بافت مغز انسان پس از مرگ انجام می دهد.

بزرگترین چالش در حال حاضر این است که بفهمند چگونه می توان سطح ABCA7 را در مغز انسان های زنده اندازه گیری کرد. اگر دانشمندان به این امر دست یابند، می توانند بررسی کنند که آیا التهاب باعث سرکوب ABCA7 در بدن انسان می شود یا خیر. آزمایش های موثر برای سطوح ABCA7 در مغز همچنین افرادی را که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر هستند شناسایی و به توسعه درمان های جدید مبتنی بر ABCA7 کمک می کند.

پیش از این تجزیه و تحلیل بافت مغز انسان تفاوت هایی را در نحوه رفتار سلول های ایمنی(میکروگلیا) در مغزهای مبتلا به بیماری آلزایمر در مقایسه با مغزهای سالم نشان داد. این تحقیقات در دانشگاه واشنگتن نشان داد که میکروگلیا در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بیشتر در حالت پیش التهابی قرار دارد و این امر باعث می شود که از فرد کمتر محافظت کنند. میکروگلیا سلول های ایمنی هستند که با پاکسازی مواد زائد و حفظ عملکرد طبیعی مغز به سالم نگه داشتن آن کمک می کنند. آنها همچنین سیناپس ها را در طول رشد هرس می کنند، که به شکل دهی مداری برای مغز ما کمک می کند تا به خوبی کار کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو