یک دستگاه یو پی اس چگونه کار می‌کند؟

منبع: پلازا

3

1402/7/18

10:53


یک دستگاه یو پی اس چگونه کار می‌کند؟

یو پی اس دستگاهی است که به‌کمک آن، می‌توان در صورت قطع‌شدن برق شهری، انرژی الکتریکی تجهیزات الکترونیکی مهم را تامین کرد. این دستگاه با تکنولوژی‌های گوناگون تولید می‌شود و در زمان بحران فقدان برق، می‌تواند تاثیرات مثبت خود را نشان دهد.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که دستگاه UPS چگونه کار می‌کند؟ باتری‌های آن چگونه شارژ می‌شوند و تا چند ساعت می‌توان روی عملکرد آنها حساب کرد؟

برای پاسخ به این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه‌بر معرفی کامل دستگاه UPS و بررسی انواع آن، به این نکته مهم بپردازیم که چه کسب‌وکارهایی بدون وجود UPS با فطعی برق مواجه می‌شوند؟

دستگاه UPS چیست؟

برخی از تجهیزات مثل سرورها، دستگاه‌های پزشکی و ماشین‌های ATM هستند که در صورت قطعی برق، از کار افتاده و عملکردشان مختل می‌شود. ازاین‌رو با توجه به اینکه از کارافتادن این دستگاه‌ها، ضررهای مالی زیادی به‌دنبال دارد، معمولا پیشنهاد می‌شود که از مزیت‌های سیستم UPS بهره‌مند شد.

دستگاه UPS می‌تواند برق شهری را به جریان DC تبدیل کرده و با کمک‌گرفتن از باتری‌های داخلی خود، برق مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی را تامین کند. دقت داشته باشید که از این دستگاه در محیط‌هایی که برق پایدار وجود ندارد، استفاده می‌کنند.

یک دستگاه یو پی اس چگونه کار می‌کند؟

دستگاه یو پی اس در چه انواعی تولید می‌شود؟

کاربردهای دستگاه UPS معمولا با توجه به نوع آن تغییر می‌کند. به همین دلیل بهتر است بدانید که این دستگاه‌ها در 3 نوع آفلاین، آنلاین و لاین اینتر اکتیو تولید می‌شوند.

البته لازم به ذکر است که UPS را در 3 دسته‌بندی دیگر نیز می‌گنجانند که عناوین آنها عبارت‌اند از: UPS اداری، UPS صنعتی و UPS سه فاز.

باید بگوییم که در تقسیم‌بندی اول، موضوع مربوط به نحوه تامین برق توسط دستگاه UPS می‌شود و در نوع دوم، مسئله مرتبط با سیستم هایی است که UPS باید انرژی الکتریکی آن را تامین کند.

دستگاه UPS از چه قطعاتی تشکیل می‌شود؟

حال که شما را با کاربرد یو پی اس و انواع آن آشنا کردیم، نوبت به بررسی نحوه عملکرد این دستگاه می‌رسد. ازاین‌رو برای آشنایی دقیق، بهتر است ابتدا سراغ قطعات تشکیل‌دهنده UPS برویم:

  • شارژر: این قطعه وظیفه شارژکردن باتری دستگاه را بر عهده دارد. نکته جالب در رابطه با شارژهای یو پی اس این است که اکثر آنها به قابلیت تشخیص پرشدن باتری مجهز هستند. به همین علت با توجه به اینکه وقتی باتری پر می‌شود، شارژر کار خود را متوقف می‌کند، می‌توان نتیجه گرفت که طول عمر باتری این دستگاه‌ها زیاد است.
  • باتری: دومین قطعه ضروری که بدون وجود آن، کل عملکرد UPS ناقص خواهد بود، باتری است. باید گفت که این بخش از دستگاه، وظیفه ذخیره‌کردن انرژی را بر عهده دارد و به‌دلیل تبدیل انرژی شیمیایی به الکتریکی، قادر به تامین برق مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی می باشد.
  • مبدل: اینورتر یا مبدل وسیله‌ای است که انرژی DC موجود در باتری UPS را به جریان AC شهری تبدیل می‌کند. در واقع بدون وجود این قطعه، هیچ یک از تجهیزات الکترونیکی، قادر به استفاده از انرژی DC نخواهند بود.
  • سوئیچ: این قطعه به گونه‌ای عمل می‌کند که اگر در خروجی UPS، بار اضافی وجود داشته باشد، خروجی مبدل، به‌طور کاملا خودکار به منبع جایگزین، منتقل می‌شود. وجود سوئیچ می‌تواند میزان ریسک دستگاه UPS را کاهش داده و جریان موجود در این وسیله را بهتر کنترل کند.

با عملکرد یو پی اس، به‌طور کامل آشنا شوید!

دستگاه UPS قادر است از منابع مختلفی تغذیه شود که از مهم‌ترین این منابع می‌توان به شبکه برق شهری، پنل خورشیدی، ژنراتور برق و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

توضیحا اینکه اگر برق شهری به هر دلیلی قطع شود، دستگاه UPS یک پیغام خودکار به مبدل صادر می‌کند. اینورتور بعد از دریافت این دستور، مشغول به تبدیل انرژی DC به AC می‌شود و به این ترتیب، برق موجود در باتری UPS به دستگاه‌های متصل به آن، انتقال پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که فرآیند تبدیل انرژی DC به AC تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که باتری موجود در UPS تخلیه شده و برای شارژ مجدد آماده شود.

چه کسب‌وکارهایی نیاز به خرید UPS دارند؟

باید بگوییم هر بیزینسی که با تجهیزات الکترونیکی مثل انواع سرور، کامیپوترها و تجهیزات الکترونیکی حساس و گرانبها کار می‌کند، برای عملکرد مناسب کسب‌وکار خود، نیاز به انواع دستگاه‌های UPS دارد. زیرا چنین بیزینس‌هایی بدون وجود برق قادر به انجام کارهای خود نیستند.

لازم به ذکر است که از مهم‌ترین کسب‌وکارهای موجود در بازار که خرید یو پی اس از امور واجب آنها محسوب می‌شود، می‌توان به دستگاه‌های پزشکی، سرورهای هوش مصنوعی و بانک اطلاعاتی و در نهایت ماشین‌های ATM اشاره کرد.

معرفی یو پی اس هژیر صنعت

کسانی که قصد خرید یو پی اس از هژیر صنعت را دارند، بهتر است بدانند که این برند با سابقه‌ای بیش از 30 سال، در زمینه تولید انواع UPS صنعتی، مخابراتی، ماژولار و اداری فعالیت می‌کند.

کارخانه این برند در شهرک صنعتی عباس‌آباد تهران تاسیس شده و کارخانه آن وسعتی به مساحت 7 هزار مترمربع دارد که 3000 مترمربع از محدوده کارخانه را، به سالن‌های تولید، کنترل کیفیت، اداری و انبار اختصاص داده‌اند.

به همین دلیل فرقی نمی‌کند که اگر قصد خرید UPS صنعتی را دارید یا به‌دنبال انواع مخابراتی و ماژولار هستید، چیزی که اهمیت دارد این است که می‌توانید با اعتماد به دانش‌آموختگان رشته برق هژیر صنعت، نسبت به خرید UPS مورد نیاز کسب‌وکار خود، اقدام کنید.

جمع‌بندی

دستگاه یو پی اس یک وسیله قدرتمند است که بدون وجود آن، اکثر کسب‌وکارهایی که به‌صورت ریل تایم فعالیت می‌کنند و نیاز مداوم به انرژی الکتریکی دارند، دچار خسارت زیادی خواهند شد.

این دستگاه قادر است با ذخیره‌کردن برق داخل باتری خود، در مواقع اضطراری، انرژی الکتریکی همه قطعات الکترونیکی را تامین کند.

به‌طوری که اگر کسب‌وکاری وجود داشته باشد که با خاموش‌شدن سیستم‌های الکترونیکی، عملکردش مختل می‌شود، می‌تواند با کمک‌گرفتن از کاربردهای بی‌نظیر UPS از چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

دقت داشته باشید که UPS در انواع مختلفی اعم از آفلاین، آنلاین و لاین اینتر اکتیو تولید می‌شود و قطعات موجود در آن عبارت است از شارژر، باتری، مبدل و سوئیچ.

ازاین‌رو اگر در دسته کسب و کارهایی قرار دارید که بدون وجود برق، قادر به سر وپا نگه‌داشتن کسب‌وکار خود نیستید، پیشنهاد می‌کنیم که با مراجعه به وب سایت هژیر صنعت، اقدام به خرید این دستگاه ضروری کنید و یا برقراری تماس مستقیم با این شرکت نسبت به خرید دستگاه های تولیدی شرکت هژیر صنعت اقدام فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو